Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi presidentti toivotti jumalan siunausta?

Vierailija
01.01.2014 |

Eikö valtion kuuluisi olla erillään kirkosta? Miksi presidentti toivottaa jumalan siunausta myös niille kansalaisille, jotka eivät usko jumalaan? Eikö presidentin pitäisi olla koko kansan presidentti uskontoon yms katsomatta?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti toivotti Jumalan siunausta, koska toivoo Jumalan siunaavan kansalaisia. Miksi itse kuvittelit hänen sitä toivottaneen?

Vierailija
22/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:45"]

presidentti ei ole perinteisesti toivottanut jumalan siunausta. tämän "perinteen" aloitti ahtisaari. halonen ei sitä halunnut jatkaa, pisteet hänelle siitä. valitettavasti niinistö on sen ottanut takaisin käyttöön. mun mielestä on irvokasta, että koko kansan presidentti ei ymmärrä, että suomessa on monta eri uskontoa ja läheskään kaikki suomalaiset eivät usko jumalaan. hän voisi yksityishenkilönä toivottaa jumalan siunausta ystävilleen, mutta tasavallan presidentiltä en haluaisi tuota toivotusta kuulla.

[/quote]

Miksi et? Vaikka et uskokaan jumalaan, niin luuletko, että siitä koituu sinulle jotakin erityisen pahaa, jos toivottaa jumalan siunausta? Mitä sule pitäisi toivottaa, erityisen vittumaista ja paskaa vuotta vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ömeriikassakin toivotetaan, niin pitäähän wannabe-nato-puolueen presidentinkin toivottaa! Muutenhan luulevat meitä vielä ryssiksi!

Vierailija
24/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:49"]

presidentti ei ole perinteisesti toivottanut jumalan siunausta. tämän "perinteen" aloitti ahtisaari. halonen ei sitä halunnut jatkaa, pisteet hänelle siitä. valitettavasti niinistö on sen ottanut takaisin käyttöön. mun mielestä on irvokasta, että koko kansan presidentti ei ymmärrä, että suomessa on monta eri uskontoa ja läheskään kaikki suomalaiset eivät usko jumalaan. hän voisi yksityishenkilönä toivottaa jumalan siunausta ystävilleen, mutta tasavallan presidentiltä en haluaisi tuota toivotusta kuulla.

[/quote]

Miksi et? Vaikka et uskokaan jumalaan, niin luuletko, että siitä koituu sinulle jotakin erityisen pahaa, jos toivottaa jumalan siunausta? Mitä sule pitäisi toivottaa, erityisen vittumaista ja paskaa vuotta vai?

[/quote]

En ole tuo kirjoittaja, mutta kyllähän tuo antaa kuvan, että presidentti ei ole koko kansan presidentti, vaan vain uskovaisten presidentti ja lähettää toivotukset vain omilleen. Mitä jos presidentti toivottaisi hyvää uutta vuotta vain suomenkielisille, mutta ei muille suomalaisille? Vähän sama juttu.

Vierailija
25/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei toivotettu lentävän spagettihirviön siunaamaa uutta vuotta?

Vierailija
26/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ensinäkin Suomessa nyt sattuu olemaan niinkin vanhanaikainen käytäntö kuin VALTION KIRKKO.. VALTION kirkko. Eli ev.lut.kirkko on suomen VALTION kirkko.. Laissa ei sanota minun tietääkseni, että valtion tulisi pysyä kirkosta erillään ja miten voisikaan semmoista sanoa, kun meillä on veroja keräävä VALTION kirkko..

Eli miksi pressa ei voisi halutessaan siunauksia toivotella? Huhhuh taas... 

Vierailija
27/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten Jumala katosi puheista pitkäksi aikaa Kekkosen 1959 mainitsemaa "uskoa" lukuunottamatta. Myöhempien aikojen Urho Kekkonen tai Mauno Koivisto totesivat useimmiten puheensa lopuksi samaan tapaan: "Vanhaa tapaa noudattaen toivotan kuulijoilleni ja koko Suomen kansalle hyvää ja onnellista uutta vuotta." Näin siis pääsääntöisesti 1968-1986, ja tuon "vanhan tavan" mainitsi ensimmäisen kerran Paasikivi 1947. Vuosina 1957-1967 Kekkonen ei erityistä lopputoivotusta kansalle osoittanut, ja 1987-1994 Koivisto itsenäistyi sanomaan "Toivotan kaikille kansalaisille turvallista ja onnellista uutta vuotta".

Tarja Halosella on myös ollut vakiokaava uudenvuodenpuheiden lopettamisessa. Toisin kuin miespresidentit, Halonen ei ole pelkästään toivottanut, vaan on ensin kiittänyt: "Haluan omasta ja puolisoni puolesta kiittää niistä lukuisista yhteydenotoista ja kannustuksesta, joita olemme saaneet. Toivotan kaikille hyvää alkavaa vuotta 2010."

http://poistyopoydalta.blogspot.fi/2011/11/miten-suomen-presidentit-ovat.html

tuolla on lueteltu kaikki uuden vuoden puheiden lopetukset, eli sieltä voi tarkistaa mitä kukin on milloinkin sanonut.

Vierailija
28/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi paljon useammin toivottaa Jumalan siunausta. Hyvä, Sauli! Jenkeissä ollaan tässäkin toivotuksessa paljon edellä.

Vierailija
29/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:35"]

No kokoomuspresidentillä on kokoomusarvot.

[/quote]

Ai , itse olen kokoomuslainen ja agnostikko. Olenko huono agnostikko vai huono kokoomuslainen? Ei minua haittaa, jos presidentti, tai kuka vain, näin toivottaa.Miksi haittaisi? Tiedän, että jollekin uskossa olevalle se on erityisen miellyttävä asia ja olen heidän puolestaan iloinen. Ei se ole minulta mitenkään pois.

Vierailija
30/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hän uskoo jumalaan niin miksei vaadi rikkaita jakamaan rahojaan köyhille?

Vierailija
31/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

en usko jumalaan, joten kenen tahansa minulle toivottama 'jumalan siunausta' tuntuu vaivaannuttavalta. toisaalta ei siitä haittaakaan ole, mutta vähän sama jos muslimina sanoisin sinulle 'allahin siunausta' tms'. toivon että uskovaiset ymmärtäisivät että kaikki eivät usko samalla tavalla. hyvää uutta vuotta riittäisi toivotuksena minulle ja olisi mielestäni tarpeeksi neutraali kaikille.

Vierailija
32/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että esimerkiksi Kekkonen olisi toivottanut siunausta, ei myöskään Koivisto. Ahtisaari tuon tavan Suomeen toi. Ja joka kerta tuli vaivaantunut olo, vaikka olen kirkkoon kuuluva kristitty. Feikki on aina feikki, sille ei voi mitään. Samanlainen olo tuli vuosi siten, kun Niinistö piti ensimmäistä puhettaan. Jättäisi siunaukset papeille ja piispoille. Uskonto ja politiikka on vaarallinen yhdistelmä.

Vierailija
33/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vähemmistö ei usko mihinkään, edes epämääräiseen "korkeampaan voimaan". Viimeisimmässä tutkimuksessa 21 % ei uskonut mihinkään jumalaan (Kirkon tutkimuskeskus 2011).

Tällä kriteerillä "Koko kansan presidentti" puhui kuin 4/5 kansalaisista todennäköisesti ajattelee.

Vierailija
34/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä jumala on sama kaikissa uskonnoissa, joten aivan yhtä hyvin presidentti voisi toivottaa Jahven tai Allahin siunausta, eikö niin?

Miksi muuten sanotaan "toivotan jumalan siunausta"? Ikään kuin toimittaisiin jumalan välikätenä tässä asiassa. Onko presidentillä siihen valtuus? Eikö parempi olisi "toivon...", jos yleensä pitää jotain sanoa?

Vierailija
35/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:58"]

[/quote]

[/quote]

en usko jumalaan, joten kenen tahansa minulle toivottama 'jumalan siunausta' tuntuu vaivaannuttavalta. toisaalta ei siitä haittaakaan ole, mutta vähän sama jos muslimina sanoisin sinulle 'allahin siunausta' tms'. toivon että uskovaiset ymmärtäisivät että kaikki eivät usko samalla tavalla. hyvää uutta vuotta riittäisi toivotuksena minulle ja olisi mielestäni tarpeeksi neutraali kaikille.

[/quote]

En minä panisi pahakseni jos minulle toivotettaisiin allahin siunausta tai vaikka neekeriukon siunausta. Koen, että siunaus on hyvä asia ja olen iloinen, että joku toivottaa minulle hyviä asioita.

Vierailija
36/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:38"]

Edellinen presidentti, joka oli ateisti, teki tästä poikkeuksen.

[/quote]

Halonen ei ole ateisti.

Vierailija
37/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti ei voi koskaan olla koko kansan presidentti. Niinistö edustaa oikeistoa ja ilmeisesti hänen arvoihinsa kuuluu kristinusko. Suomessa Mannerheim on ainoa puolueeton presidentti, kaikki muut presidentit ovat edustaneet jotain aatetta/puoluetta. Presidentti repii kansaa kahtia ja tämä repiminen alkaa jo presidentinvaaleissa. Minusta olisi parempi, jos Niinistö tyytyisi toivottamaan hyvää uuttavuotta. Se olisi tarpeeksi neutraali, mutta kuten sanottu, presidentti ei voi koskaan olla koko kansan presidentti (vaikka nykyisin presidentti irtisanoutuu symbolisesti puolueestaan).

Vierailija
38/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabe-nato-puolueen 

[/quote]

Suomen pitäisi/olisi pitänyt liittyä Natoon (jo aikoja sitten). Ei ne taida enää huolia meitä sinne. 

Vierailija
39/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta rikkaille uskovaisille porvareille! Muut, kärsikää hiljaa kurjuudessanne.

t. "työväen" presidentti Sauli

Vierailija
40/43 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 13:14"]

Hyvää uutta vuotta rikkaille uskovaisille porvareille! Muut, kärsikää hiljaa kurjuudessanne.

[/quote]

Idiootti. 

Mitä hyvää muka demaripresidentit ovat saaneet aikaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi