Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänä vuonna laitan ensisijaisesti raha-asiat kuntoon

Vierailija
01.01.2014 |

Viime vuonna jo pohjustin asiaa ja nyt aion toimia niin, että oikeasti en elä kädestä suuhun. Ensimmäinen teko on, että tammikuussa en osta ruokakaupasta kuin maitoa, munia ja margariiniä. Pakastimeen olen hamstrannut ruokaa, niin nyt tyhjennän pakastimen lihoista ja muusta sinne säilötystä. Tavoitteena siis on että säästössä on vuoden päästä 4000 euroa (333 €/kk).

Miten sinä ajattelit talouttasi parantaa vuonna 2014?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hyvä! Tein just noin pari vuotta sitten ja nyt säästössä 12 000 euroa. Mulle tää on tosi suuri summa kun olen ollut välillä työttömänäkin.

Vierailija
2/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin alan säästämään kunnolla. Ensin laitan sivuun joka kuukausi 490e, avasin tätä varten Osuuspankin tilille sellaisen tavoitetilin. Matkailuun säästän joka kuukausi 120 e ja kodinkoneisiin  40 e. Ja kirjaan jokaikisen kuluneen euron ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin! Tammikuun aloitan myös ostolakolla, eli kaikkea ostamista mietin todella tarkkaan. Kun siitä selviää, on paljon helpompi jatkaa.

Olen nytkin säästänyt, mutta enemmän pitäisi. Yhtenä keinona minulla on siirtää rahaa toisen pankin tilille, johon minulla ei ole korttia eikä verkkopankkitunnuksia. Toimii minulla, koska en myöskään näe saldoa kuin kerran kuussa/kahdessa, kun tiliote tulee. Nytkin yllätyin, koska muistin tilin saldon pienemmäksi.

Kulut pitäisi kirjata kyllä ylös, koska johonkin se raha vaan aina katoaaa. Tämä myös tammikuun tavoite. Ja ehkä helppo toteuttaa, jos muutenkin päätän olla ostamatta mitään.

Vierailija
4/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä kun yritätte säästää:) Tsemppiä!

Vierailija
5/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavoitteena säästää joka kuukausi 3000. Ensi vuonna pitää pistää tavoitteet uusiksi, sillä edessä on äitiysloma ja tulot tippuu, puhumattakaan sitten pienestä hoitovapaapätkästä. No, jatkan joka tapauksessa samaan malliin: pistä ylimääräiset säästötilille. Mitään turhia hankintoja ei olla tehty juurikaan, eikä ole tarvetta säästää mistään, mitä oikeasti tarvitaan.

Vierailija
6/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa

Ajatus mulla lähti tähän siitä, että alkoi ahistaa, kun samaan aikaan särkyi pesukone, auto piti huoltaa, ja talvirenkaat pitäisi ostaa. Lisäksi minulla on pieni tontti, jolle haluaisin laittaa kesämökin. Mulla kk tulot käteen 1800 euroa olen yh ja kaksi teiniä huollettavana. Asuntolaina haukkaa ison osan tuloista, mutta uskon, että voisin oikeasti elää niukemmin.

Mulla myös on erillinen tili, jonne kerään rahaan. Nyt pitäisi vielä alkaa keräämään kamppeet kirpparille ja myydä tarpeetonta sitä kautta.

Vierailija
7/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 11:25"]Ja kirjaan jokaikisen kuluneen euron ylös.

[/quote]

3: Teetkö sinä tuon joka päivä, kun kuitteja on kertynyt tai kerran viikossa vai miten?

Minulla on kyllä raha-asiat ihan kunnossa ja säästän koko ajan, mutta haluaisin silti pitää kirjaa menoista. Moneen vihkoon on jo vuosien varrella aloitettu kulujen kirjaaminen, mutta nopeasti into lopahtaa.

Pitäisikö laittaa illalla kello muistuttamaan, että nukkumaan ei saa mennä ennen kuin kuitit on käyty läpi?

Vierailija
8/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:29"]

Mulla on tavoitteena säästää joka kuukausi 3000.

[/quote]

Kivat sulle :)

Vierailija
9/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:39"]AP jatkaa

Ajatus mulla lähti tähän siitä, että alkoi ahistaa, kun samaan aikaan särkyi pesukone, auto piti huoltaa, ja talvirenkaat pitäisi ostaa. Lisäksi minulla on pieni tontti, jolle haluaisin laittaa kesämökin. Mulla kk tulot käteen 1800 euroa olen yh ja kaksi teiniä huollettavana. Asuntolaina haukkaa ison osan tuloista, mutta uskon, että voisin oikeasti elää niukemmin.

Mulla myös on erillinen tili, jonne kerään rahaan. Nyt pitäisi vielä alkaa keräämään kamppeet kirpparille ja myydä tarpeetonta sitä kautta.

[/quote]

Tsemppiä ap tavoitteeseesi! Tosi sankarilta kuulostat, mä en pärjäisi noin pienillä tuloilla alkuunkaan saati saisi mitään säästöön!

Vierailija
10/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin  tsemppaan ap:tä! Voimia. Itsekin pitäisi olla tarkempi raha-asioissa, minua ahdistaa myös kotiin kertynyt tavara, missä olisi paljon sellaista, jonka voisi hävittää/laittaa kierrätykseen.

Vierailija
11/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Tuo on hyvä tavoite, samalla tavoin kuin esim. säännöllisen liikunnan harrastaminen. Säännöllinen liikuntaharrastus nimittäin edesauttaa esim. tällaisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Vierailija
12/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:39"]AP jatkaa

[/quote]

Tsemppiä ap tavoitteeseesi! Tosi sankarilta kuulostat, mä en pärjäisi noin pienillä tuloilla alkuunkaan saati saisi mitään säästöön!

[/quote]     

En minäkää uskonut, että selviäisin 130 000 euron lainasta näillä tuloilla, mutta korostan kyllä talouden suunnittelua. Pitää tietää mihin raha menee ja mitkä ovat kulut kuukausi tasolla. En ollut viime vuonna varautunut näihin yllätyksiin, joten siksi haluan säästää. Uskomatonta miten lapsetkin ymmärtää rahan merkityksen ja säästämisen.

Vierailija
13/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen tehnyt noin aina, koska tuloni vaihtelevat rajusti.

Vierailija
14/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau. Tiukkaa tekee jos tekisin saman. Kun on pankkilainaa ja tenava syö paljon.

Vierailija
15/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa:

aloitin myös asunnon tyhjentämisen, nyt on jo kasat roskiin, keräykseen ja kirppikselle. Tavoitteena mennä kirppikselle myymään viimeistään huhtikuussa.

Talouden suunnittelu, tavaran hävitys ja ehkä muutaman kilon pudotus ovat tämän vuoden tavoitteet :)

Vierailija
16/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson työtä. Nyt saa tienata 300 euroa työttömänä.

Pitäs tehdä vain perusruokaa halvalla.

Mietin ruoan dyykkausta.

Yks tuttu käy koko ajan leipäjonoissa...

Vierailija
17/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa myös kasvattaa tuloja

Vierailija
18/18 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostosten kirjaaminen ylös on nykyisin helppia. Joka pankilla on verkkopankissa finanssivahti tms palvelu. Eli maksaa kortilla ja seuraa siellä verkkopankissa menikö ruokaan, vaatteisiin vai mihin. Itse siirrän 2-3 kk välein verkkopankista tiedot exceliin ja lajittelen siellä... Exel on omasta mielestäni helppokäyttöisempi kuin säästöpankin palvelu ja kun osa menoista kulkee miehen tilin kautta ja osa luottokortilla, niin saan sieltäkin haluamani mukaan.