Miksi ruokaan laitetaan sipulia? Tai valkosipulia?
Siis kyllähän se oudosti vajaalta maistuu, jos siinä ei ole sitä sipulia, mutta mikä se maku on, minkä se ruokaan tuo?
Kommentit (28)
Kannattaa lukea 6 perusmakua ..
Zinc
Öö, mun mielestä se vois olla sipulin/valkosipulin maku mikä niistä tulee, en tiiä?
No eipä täällä kukaan mitään perusteluja tarjonnut, paitsi Zinc, alapeukkua kyllä satelee.
Eikö mammat koskaan kyseenalaista rutiinejaan?
(Kelta)sipulista tulee ruokaan happamuutta ja kypsennettynä myös makeutta. Valkosipulia sen sijaan käytetään lähinnä arominsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Umami tulee sipulista
Zinc
Umami ei ole maku vaan suutuntuma. Englannin kieli on niin köyhä, ettei heillä ole mauillekaan eikä suutuntumille kunnon sanastoa, ja siksi he lainasivat tämän sanan japanista. Japanin kieli toimii taas täysin eri tavoin kuin eurooppalaiset kielet. Sitten vielä laiskat toimittajat väänsivät suomeen tämän turhan ja haitallisen vierassanan.
Niillä peitetään heikkolaatuisten raaka-aineiden huono tai pliisu maku.
Vierailija kirjoitti:
Öö, mun mielestä se vois olla sipulin/valkosipulin maku mikä niistä tulee, en tiiä?
Valkosipulin kyllä maistaa, mutta sipulia ei monikaan kyllä maista. Ainakaan nämä, jotka valittavat, että eivät voi sietää sipulia, mutta sitten ilolla syövät kuitenkin ruokia, joissa on esim. sipulijauhetta.
Siinä on kyllä sellainen ihmislajike, jota en voi ottaa tosissani. Siis se, joka ei voi syödä ruokaa, jossa on näkyvää sipulia.
Vierailija kirjoitti:
KAs
https://www.is.fi/ruokala/uutiset/art-2000000883325.html
Vaan
Zinc
Mistä tietää että palstailija kirjoittaa lööperiä? Vastaus: Hän käyttää lähteenä Iltasanomia tai Iltalehteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipulin kyllä maistaa, mutta sipulia ei monikaan kyllä maista. Ainakaan nämä, jotka valittavat, että eivät voi sietää sipulia, mutta sitten ilolla syövät kuitenkin ruokia, joissa on esim. sipulijauhetta.
Siinä on kyllä sellainen ihmislajike, jota en voi ottaa tosissani. Siis se, joka ei voi syödä ruokaa, jossa on näkyvää sipulia.
Sipulijauhe on kyllä melko voimakkaan makuista, tietysti sitä yleensä laitetaan ruokaan melko vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAs
https://www.is.fi/ruokala/uutiset/art-2000000883325.html
Vaan
Zinc
Mistä tietää että palstailija kirjoittaa lööperiä? Vastaus: Hän käyttää lähteenä Iltasanomia tai Iltalehteä.
En käyttänyt sitä lähteenä. Käskin lukemaan perusmauista.
Lisäksi itse kirjoitin Sipulin kuuluvan umamiin. Tuossa lähteessä se laitetaan eri paikkaan.
Jos siis katsoisit asiaa, etkä söhlöttäisi mitä ensimmäisenä sylki suuhun tuo .. huomaisit tämänkin.
Zinc
Linkki oli vain viite/vihje, että kun lukee eri juttuja, oppii erilaisia asioita ;)
U know
Zinc
Miksi ruokaan laitetaan jauhelihaa?
Entä perunaa?
Samaa oon miettinyt, sipuli ei maistu paistetussa jauhelihassa miltään, mutta sen puutten kyllä huomaa?
Zinc kirjoitti:
Miksi ruokaan laitetaan jauhelihaa?
Entä perunaa?
Tiedätkö minkä nimistä on Kiinalainen kuivattu peruna ?
Real Zinc
Sipulilla on kaksi funktiota, se on sekä elintarvike että mauste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Umami tulee sipulista
Zinc
Umami ei ole maku vaan suutuntuma. Englannin kieli on niin köyhä, ettei heillä ole mauillekaan eikä suutuntumille kunnon sanastoa, ja siksi he lainasivat tämän sanan japanista. Japanin kieli toimii taas täysin eri tavoin kuin eurooppalaiset kielet. Sitten vielä laiskat toimittajat väänsivät suomeen tämän turhan ja haitallisen vierassanan.
Taidat olla melkoinen aasintuntija.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Sipulilla on kaksi funktiota, se on sekä elintarvike että mauste.
Sipuleistaan kannattaa pitää hyvä huoli.
Zinc
Umami tulee sipulista
Zinc