Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Äidit, lukekaa!
31.12.2013 |
fleurchateau.blogspot.fi
Ottakaa oppia, kommentoikaa, levittäkää, muistakaa!
Kiitos kun välitätte!
Kommentit (2)
Noup, ei klikkauksia kenenkään blogille. Sori.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Miksi tämä kirjoitus oli äideille tärkeä? Eikö enemmän ole nuoret kohderyhmänä?
Mutta joo, nuo päätökset ovat aika mielenkiintoisia....
Itse jouduin sossun asiakkaaksi, mt-ongelmien takia en vain pystynyt käymään koulua, lukio sujui jotenkuten kun pärjäsin hyvin vaikken siellä käynytkään (kokeissa siis onnistuin saamaan hyvät numerot vaikka läsnäoloprosentti oli aika matala....)
Amk ei sitten ollutkaan minun juttuni, tai tapahtui siinä muutakin mutta kuitenkin olin yrittänyt itsaria vähän ennen kuin toinen vuosi alkoi, ja lopetin sitten koulun kesken syyskuussa kun en ollut ihan kunnossa.
Sairaspäivä rahaa sitten hain ja sitten tulikin se mielenkiintoinen tilanne että syyskuun opintotuki vaadittiin takaisin koska ei ollut ollut tarpeeksi paljon koulussa, sairaspäivärahaa ei silti myönnetty syyskuulta koska olin saanut opintotukea.. Sossu onneksi maksoi opintotuen takaisin ja sain vähän käyttörahaakin. Muutin kuitenkin takaisin sitten äidin luokse, mutta ei siitä asumisesta tullut mitään kun oli jatkuvaa riita, ei vain sovita saman katon alle pidemmäksi ajaksi...
Isä sitten muutti kolmioon jotta sain muuttaa sinne, koska yksin en pärjännyt.
Olin alle 25, ei ammattitutkintoa, joten en saanut mitään mistään, isän olisi pitänyt elättää minut kokonaan. Lopulta sain päätöksen että sossu myöntää minulle 100e/kk toimeentulotukea.
Hain, ja pääsin, yhteen paikkaan mikä oli pitkäaikaistyöttömille/kuntoutujille tarkoitettu. Paikan tarkoitus on auttaa työnhaussa, kuntoutumisessa, omien vahvuuksien etsimisessä jne, mutta todellisuudessa sinne meni aamulla, sai mennä istumaan koneen eteen ja surffailla netissä, ja sitten kotiin. Olin sopimuksen mukaisesti loppuun asti siellä, 3kk, ja ei sitten uusittu sopimusta. (Sain tästä ajasta työmarkkinatukea koska laskettiin työvoimapoliittiseksi koulutukseksi).
Kun tämä loppui hain taas sossulta rahaa, ja tuli päätös että jonkun pykälän mukaisesti vähennetään tuesta en nyt muista oliko 40% vai 60%.
Kyseinen pykälä koski siis sitä että olisin kieltäytynyt minulle tarjotusta mahdollisuudesta työvoimapoliittiseen koulutukseen.
No, en ollut kieltäytynyt, olin vain käyttänyt loppuun sen mahdollisuuden mitä työkkarin antaa työkokeiluun, 6kk yhteensä josta osa hotellisaa ja loput sitten tuolla kurssilla.
Ilmoitin sitten sossuun että onhan se vähän pyllystä että rahantulo katkeaa siihen että olen itse aktiivisesti hakenut itselleni tekemistä, ja ollut sopimuksen mukaisesti, ja sitten minua rangaistaan siitä.
Sossuvirkailija jotain sönkötti että tuo pykälä on vanhentunut eikä enää sitä tarkoita mitä siinä pykälän kohdalla lukee ja ja ja... seuraava kuukausi minulle siten maksettiin taas kokonaisuuddessa se huikea satanen ja se mikä olisi edellisenäkin kuukautena kuulunut...
Olin onnekas koska minulla oli perhe tukena, sain lopulta taisteluta itselleni kuntoutustuen ja muut palvelut, ja sain loppujen lopujksi itselleni ammatin, työpaikan ja pystyin muuttamaan omilleni.
En ole vieläkään täysin terve, huonoja kausia tulee, mutta olen työelämässä, ja minulla on perhe.