Aloitan vähähiilarisen dieetin. Mitä muutan ruokavaliossa?
Nyt syön suurinpiirtein näin:
Aamupala: paljon leipää ja hedelmä (muutosta kaivataan)
Lounas: salaattia (hyvä, kelpaa näin)
Päivällinen: kotiruokaa (ok, usein myös eineksiä) ja salaattia (kelpaa näin)
Isoimpana ongelmana on napostelu, jolla korvaan välipalat ja illallisen. Milläl herkullisella ja helpolla korvaan ne kaikki karkit, sipsit ja suklaat?
Entä mihin vaihdan ne satunnaiset iltaoluet?
Kommentit (20)
En mä aio karpata, en aio alkaa totaalikieltäytyjäksi, enkä muuttaa leipää kammomakuisekse karppileiväksi. Aion vain vähentää hiilareita ihan kohtuudella, ja kaipailisin kivoja vinkkejä. Ja tsemppiä :) Painoa ei tarvitse pudottaa kuin 5-8 kiloa, mutta haluaisin hiukan timmimmän kropan jo parin kuukauden päästä, kun lähdetään aurinkolomalle :)
ap
Kannattaa tosiaan ensin tutustua vhh-ruokavalioon. Oppii näin ymmärtämään, mitä syödään ja miksi. Kun tajuaa pointin, on helppo valita syömisensä.
Karppifoorumia kannatan minäkin. Mutta silti annan lyhyesti vinkkejä. Ihan ensimmäisenä napostelu pois! Säännöllinen 3-4 tunnin välein ateriointi, sillä jatkuvalla verensokerien nostattamisella ei ainakaan laihdu. Leivät, pastat, perunat, riisit alkuun aivan minimiin. Myöhemmin niitä voi ottaa takaisin ruokavalioon kehoa kuulostellen. Kananmunien kolesterolia ei tarvi pelätä.
Pasta ja riisi ja vehnäleipä pois. Pastat, perunat ym. voi korvata kasviksilla: parsakaali, kukkakaali jne. Ja keksit, karkit ym. sokeriset myös pois. Silloin tällöin saa mielestäni herkutella, eikä kyläillessä kannata niin vakavasti ottaa ruokavaliota. Toimi siten, että oma elämä ei liikaa vaikeudu. Jos leipää tai pastaa silloin tällöin haluat, valitse ruista ja täysjyvää.
Näillä keinoilla + urheilulla sain omaa painoani tippumaan n. 5 kiloa normaalipainon sisällä, eli pääsin tavoitteeseeni. Hyviä vinkkejä juuri ruokaresepteihin sain karppisivustoilta.
Jos ap aiot aloittaa vhh dieetin niin karppaustahan se on :) Karppaus-käsite pitää sisällään hyvin monenlaisia ruokavalioita, on mm. hyväkarppeja, alakarppeja, ketokarppeja jne. Viitsisitkö nyt kuitenkin mennä sinne karppifoorumille, sieltä saat niitä vinkkejä ja tsemppejä ja liikuntaohjeita.
"Aloitan vähähiilarisen dieetin"
"En mä aio karpata"
Onnea matkaan ap ;D
Käy ihan huviksesi katsomassa karppaus.infon sivut. Keskusteluista ("foorumi") löydät valtavasti kaltaistesikin juttuja. :) Siellä yläpalkissakin on kaikenlaisia juttuja tarjolla.
Mutta aluksi: leipä, sokeri, tärkkelys minimiin. Napostelutarve vähenee parissa päivässä. Ja koska hiilareista ei tule sitä energiaa, se pitää ottaa mieluiten rasvasta. Proteiiniakin tarvitaan, mutta sekin liiallisesti nautittuna varastoituu kehoon. Rasvalla en läträä mitenkään, paistan lihat, kalat ja kasvikset voissa. Pääasia on, että nälkä pysyy pois.
Ruokavälit ovat tärkeitä, koska rasva palaa vain silloin, kun olet muutaman tunnin syömättä. Paha olo ei tule, lupaan sen, kun verensokeri tottuu siihen, että koko ajan ei mätetä ruokaa (hiilaria) tulemaan. Itse jouduin ennen pitämään lenkillä aina leipäpalaa mukana, kun tuli huono olo. Nyt voin olla 6 tuntia syömättä, eikä tunnu missään.
Nim. 4 vuotta hiilaritietoinen, tälläkin hetkellä tosin syön luomuruisleipää. :)
paista munia ja pekonia voissa ja hauduta kermassa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 10:57"]
Käy ihan huviksesi katsomassa karppaus.infon sivut. Keskusteluista ("foorumi") löydät valtavasti kaltaistesikin juttuja. :) Siellä yläpalkissakin on kaikenlaisia juttuja tarjolla.
Mutta aluksi: leipä, sokeri, tärkkelys minimiin. Napostelutarve vähenee parissa päivässä. Ja koska hiilareista ei tule sitä energiaa, se pitää ottaa mieluiten rasvasta. Proteiiniakin tarvitaan, mutta sekin liiallisesti nautittuna varastoituu kehoon. Rasvalla en läträä mitenkään, paistan lihat, kalat ja kasvikset voissa. Pääasia on, että nälkä pysyy pois.
Ruokavälit ovat tärkeitä, koska rasva palaa vain silloin, kun olet muutaman tunnin syömättä. Paha olo ei tule, lupaan sen, kun verensokeri tottuu siihen, että koko ajan ei mätetä ruokaa (hiilaria) tulemaan. Itse jouduin ennen pitämään lenkillä aina leipäpalaa mukana, kun tuli huono olo. Nyt voin olla 6 tuntia syömättä, eikä tunnu missään.
Nim. 4 vuotta hiilaritietoinen, tälläkin hetkellä tosin syön luomuruisleipää. :)
[/quote]
Siis tuohon tärkkelykseen sisältyy myös ne jauhot, lisään, jos aihe on jollekin epäselvä. :) Itse käytän jonkin verran gluteenitonta jauhoa.
Korvaa peruna, riisi, pasta ja leivät kasviksilla, lisää ruokavalioon oliiviöljyä ja pähkinöitä jotta saat pehmeitä rasvoja. Lihoista kannattaa valita marinoimattomat versiot, ja niitäkin kohtuudella.
Ok, olen aika tyhmä tässä asiassa. Käsitän karppauksen jotenkin niin totaalisena :)
Mutta kiitos, sain jo hyviä vinkkejä. Napostelu on kuitenkin minulle aika iso ilo, joten kaipaisin vielä terveellisiä naposteluvinkkejä. Muutakin kuin pähkinät, hedelmät ja dippivihannekset.
ap
Aloita zonen ruokavalio, ei ole karppausta mutta toimii. Aiheuttaa päänvaivaa aluksi, mutta sitten helpottaa kun oppii tuntemaan kehon reaktiot. Tulee hyvä olo, piristyy ja paino tippuu.
Aloita zonen ruokavalio, ei ole karppausta mutta toimii. Aiheuttaa päänvaivaa aluksi, mutta sitten helpottaa kun oppii tuntemaan kehon reaktiot. Tulee hyvä olo, piristyy ja paino tippuu.
Napostele suolapähkinöitä tai
Porkkana/kurkku/kukkakaali tikkuja.
Dippaa niitä kermaviiliin jonka ole maustanut itse. (valmis dipeissä on sokeria)
Aamulla jätät leivät pois, tilalle jugurttia (sokeritonta) marjoja, munia, kasviksia
Älä syö kammomakuisia karppileipiä, en minäkään niitä teollisia leiväkkeitä syö. Leivo herkulliset karppileivät itse.
Mulle oli vaikeinta vhh:ssa se leivän pois jättäminen, joten hyvä että korvikkeita löytyi.
Siemennäkkäri, mantelileipä, paahtoleipä, vuokaleipä, rieska, teeleivät, foccaccia, sämpylät, perunakuituleipäset.
Vähähiilariseen kun se napostelu ei vain kuulu. Kuten joku sanoikin, rasvanpoltto mahdollistuu vain, jos keho saa levätä, eli ei tuputeta sinne koko ajan jotain. Verensokeritaso ja insuliinit häiriintyvät. Keho on koko ajan valmiustilassa ja varastoi kaiken, mitä saa.
Ehkä sinun olisi paras opetella pois ensin siitä napostelusta, koska se tuntuu sinulle niin tärkeää olevan. Ja parhaiten opit siitä pois syömällä vähähiilarisesti. Silloin verensokeri pysyy tasaisena eikä tule tarvetta napostella.
Lukisit edes vähän ravitsemuksesta, jos oikeasti haluat syödä terveellisesti. Vaikka sieltä karppaus.infosta.
Kantsis varmaan hommata joku kirja tai mennä karppifoorumille opettelemaan perusteet. Joku voi antaa sulle esimerkkejä, mutta perusteet sun täytyy opetella itse.