Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustellaanko rehellisesti maskeista?

Vierailija
09.10.2020 |

Olen yksi niistä jotka halusivat maskit Suomessa käyttöön jo keväällä. Uskoin vahvasti, että niillä on merkitystä koronan ehkäisyn kannalta. Nyt olen alkanut tulla toisiin ajatuksiin. Euroopan maat, joissa on maskipakko sakkojen uhalla, korona silti leviää kulovalkean tavoin.

Suomessa saatiin korona hetkeksi kuriin ilman maskeja, pelkillä rajoituksilla ja sosiaalisilla etäisyyksillä.

En enää usko maskien tehoon.

"Berliiniläiset ovat varsin tunnollisesti ottaneet maskit käyttöönsä. Niitä on pidettävä sakon uhalla liikennevälineissä ja käytännössä kaikki kaupat vaativat niitä myös asiakkailtaan.

Siitä huolimatta Berliinin tartuntakäyrä näyttää jyrkästi ylöspäin. Kaupungissa on tällä hetkellä yli 2 000 COVID-19-potilasta. Vaikka pääosa uusista tartunnoista osuukin ikäryhmään 20–29, myös yli 80-vuotiaiden tartuntojen määrä on kasvussa."

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6dc06ff8-ead0-4863-bb96-066fa6f5ed79

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n logiikka on tasoa "jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia". Ihan rehellisesti.

Ei ole vaan päättelee tosiasioista joita tukee tieteellisesti tutkittu tieto. Ap siis havainnoi sen todellisuudesta mitä maskeista on saatu tutkimustietoa. Niillä ei ole epidemian leviämisen tai estämisen kanssa mitään tekemistä. Ne on hyödyttömiä.

Vierailija
22/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien ansiosta tämä syksy ei ole yhtä paha kuin kevät. Maskeista on hyötyä ja se on tutkittua tietoa.

Maskeista on ollut hyötyä niissä tilanteissa joissa niitä on tähän mennessä tutkittu. Ei kuitenkaan ole sellaista tutkimusta joka tutkisi koko väestön maskin käyttöä pandemiatilanteessa. Tämän hetken käytännön havainnot eivät ainakaan tue sitä vaikutelmaa että maskeilla olisi jotenkin ratkaiseva rooli epidemian torjunnassa. Ne ehkä hidastavat kasvua hieman mutta niistä ei ole kääntämään tartuntoja laskuun. Tämä on selkeästi nähtävillä kaikissa maskipakon maissa joissa tartunnat vain jatkavat nousuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon omaan maalaisjärkeeni.

Hengityssuojain vähentää ympäristössä olevaa viruskuormaa, mikäli KAIKKI käyttävät sitä.

Itselläni on ffp2, ffp3 maskeja, joiden suojaustaso on korkeampi kuin kirurginmaskien tai itsetehtyjen, joten pystyn kulkemaan melko turvallisesti julkisissa tiloissa.

Maalaisjärkeni kertoo myös, että jos ympäröivässä ilmatilassa on vähemmän taudinaiheuttajia, mahdollinen koronavirus ei hyökkää kehooni täydellä voimallaan, vaan pieni määrä viruksia antaa omalle keholleni aikaa aloittaa omat puolustustoimenpiteensä ja tauti ei tule niin voimakkaana, kuin että hengittäisin sisääni miljoonia viruksia ilman maskienkäyttöä.

Maiden tartuntamäärät eivät välttämättä kerro tilanteen kokonaiskuvaa, sillä pitäisi myös tarkastella sairaanhoidon tilannetta samassa maassa.

Jos Saksan tilanne sairaanhoidon suhteen on yhtä katastrofaalinen ennen maskipakkoa ja maskipakon jälkeen, voisin ehkä uskoa ettei maskien käytöstä ole hyötyä.

Mutta jos tehohoidon ja koronahoidoissa olevien potilaiden määrät ovat pienentyneet maskipakon seurauksena, sama maalaisjärkeni kertoo, maskien käyttö vähentää saatua viruskuormaa ja sairastuminen ei ole yhtä rajua kuin ilman maskia olisi.

Vierailija
24/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Toiset) ihmiset eivät enää noudata niitä suosituksia. Sehän on nähty ja seuraukset myös. Siksi ne maskit.

Bailaamaan piti päästä. Näinpä.[/quote

Tämähän ei ole mitenkään looginen perustelu sille, miksi maskeja pitäisi käyttää. Voit perustella maskien käytön ainoastaan tutkitulla tiedolla, että ne todella merkittävästi ehkäisevät pandemian leviämistä. Jotain asiaa ei tehdä vain siksi, että jokin toinen asia jää tekemättä.  

Vierailija
25/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin, että maskia pitämällä muut ihmiset olisivat tajunneet pitää enemmän etäisyyttä minuun. Näin ei ole kuitenkaan käynyt. Vieläkin ihmiset tulevat ihan iholle kiinni.

Olen alkanut pitämään myös kauppareissulla maskia, jos käyn ostoksilla yhtään ruuhkaisempaan aikaan. Paikkakunnallani suositellaan pitämään maskia paikoissa, joissa ei voi pitää turvaväliä muihin. Kauppa on mielestäni paikka, jossa ei voi pitää turvaväliä muihin, juurikin muiden ihmisten toimesta. Tämä ärsyttää kovasti, sillä itse pyrin pitämään turvavälin muihin. Kyllähän sitä joutuu monesti muiden siirtymistä odottamaan, mutta kyllä turvavälin pitäminen on mielestäni kuitenkin aika vähän pyydetty.

Pidän itse maskia suositusten mukaan. Huomaan kyllä, että suurin osa ei näin tee. Luulen, että maskin pitäminen olisi suositumpaa, jos se suojaisi käyttäjäänsä enemmän, kuin se suojaa muita sen käyttäjältä. Jos muuta hyvää ei ole maskin pitämisessä, niin ainakin tiedän, että olen omalta osaltani tehnyt parhaani koronan leviämisen pysäyttämiseen.

Vierailija
26/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotatko ap siis että kukaan ei käyttäisi maailmassa maskeja? Minun mielestäni se olisi erittäin huono idea.

Minusta se olisi hyvä idea, mennään takaisin normaaliin ja lopetetaan tämä maskipakotus tähän paikkaan. Ne käyttää, jotka haluaa.

Unelmamaailmassasi voit mennä ihan rauhassa takaisin normaaliin. Minä menen takaisin normaaliin vasta jos ja kun koronavirus on saatu rokotuksilla riittävästi kuriin.

On jo mainittu uutisissa, ettei rokote palauta vanhaa normaalia taikka poista rajoitteita. Esim. BBC:n uutisissa oli, että vaccine won't bring old normal back tai jotain vastaavaa. En nyt linkkaa ettei jää moden haaviin.

Sinähän voit jäädä kotiin loppuelämäksesi, jos normaalia kaipaat, koska sitä ei tule edes rokotteella.

Mikä nyt sitten kenellekin on normaali. Minulle jo se, että uskaltaisin käydä kaupassa, olisi normaali. En ole käynyt kaupassa maaliskuun jälkeen.

Vierailija
27/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko korona ja maskit on politisoitu. Realiteetit jäi jonnekin jo aikaa sitten. Kaikki sairastaa tuon aikanaan. Täysin selvä asia jos jo 10% maailman väestöstä on sen saanut. Ei siinä maskeilla ole mitään vaikutusta ja yhteiskuntia ei mielestäni tule pitää enää kiinni.

Ihmettelen että poliittinen sekä virkamiesjohto haluaa väen väkisin levittää paniikkimielialaa ja pelkoa kansan keskuuteen. Haluisin kuulla muutakin perustelua, että tauti on vaarallinen. Tauti on mitä on ja sen leviämistä ei voida kuin hitusen hidastaa ja se pitää nyt ottaa vastaan. Suurin osa meistä kestää sen ongelmitta. Kuolleisuus on pahan influenssa-aallon luokkaa.

Nyt kuolee paljon ihmisiä näiden koronatoimien seurannaisvaikutuksena koska muut sairaudet jää täysin hoitamatta.

Vierailija
28/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoin, että maskia pitämällä muut ihmiset olisivat tajunneet pitää enemmän etäisyyttä minuun. Näin ei ole kuitenkaan käynyt. Vieläkin ihmiset tulevat ihan iholle kiinni.

Olen alkanut pitämään myös kauppareissulla maskia, jos käyn ostoksilla yhtään ruuhkaisempaan aikaan. Paikkakunnallani suositellaan pitämään maskia paikoissa, joissa ei voi pitää turvaväliä muihin. Kauppa on mielestäni paikka, jossa ei voi pitää turvaväliä muihin, juurikin muiden ihmisten toimesta. Tämä ärsyttää kovasti, sillä itse pyrin pitämään turvavälin muihin. Kyllähän sitä joutuu monesti muiden siirtymistä odottamaan, mutta kyllä turvavälin pitäminen on mielestäni kuitenkin aika vähän pyydetty.

Pidän itse maskia suositusten mukaan. Huomaan kyllä, että suurin osa ei näin tee. Luulen, että maskin pitäminen olisi suositumpaa, jos se suojaisi käyttäjäänsä enemmän, kuin se suojaa muita sen käyttäjältä. Jos muuta hyvää ei ole maskin pitämisessä, niin ainakin tiedän, että olen omalta osaltani tehnyt parhaani koronan leviämisen pysäyttämiseen.

Suosittelen pukemaan ylle huomioliivin, jonka selässä lukee "2m turvaväli! Olen riskiryhmää". (en vitsaile, olen tosissani)

Vierailija
29/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit auttavat vain siten, että niitä käytetään niissä paikoissa, mihin on ihan pakko mennä ja kaikki muut paikat on suljettu.

Zyskowicz haluaa, että kaikki paikat on auki ja bisnekset pyörii, mutta ihmiset käyttävät niissä maskeja. Tuo on ihan väärää tietoa.

Maskit auttavat vain ihan vähän. Tiukat rajoitustoimet ovat tärkeämpiä.

Vierailija
30/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tutkittu tieteellisesti, ettei Espanjan taudin aikaisesta maskien pitämisestä ollut mitään hyötyä eikä se lyhentänyt epidemian kestoa yhtään.

En edelleenkään linkkaa, koska viestit katoavat linkkien takia. Eliza McGraw: Everyone wore masks during the 1918 flu pandemic. They were useless.

Vierailija
31/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien oikeaoppinen käyttö ja käsienpesu ei käytännössä toimi ja sovi kiireiseen globaaliin ripeästi pitää tehdä työkultuuriin.

käsienpesu hutiloidaan kun ei haluta että työtauosta menee minuutti tai pari pesuun.

Maskeja ei muista ja jaksa pestä töiden jälkeen iltaisin. Helposti unohtuu ja vanha likainen maski päässä liikenteeseen ettei saa huonoja katseita tai sakkoja jopa.

Eli meidän kultuuri ei vieläkään anna periksi ja aikaa käsienpesulle. Ahneet työnantajat vaativat tulosta.

Jos työläinen haluaa levätä tauolla, niin ne ratkaisevat parikin minuuttia käsienpesussa on tärkeät.

Ei niitä tahdota antaa työantajallle.

Miksi käsienpesu ei voisi sisältyä työajalle ilman että kytätään?

Miksi maskeja ei voisi pestä 15min ajan työajalla?

Kyllä varmasti saisi tulosta myös tartuntojen vähenemiselle, jos ihmisille myönnettäisi aikaa huolehtia hygieniasta.

Nythän on kuultu suurfirmoista joissa työntekijät eivät edes pääse vessaan työajalla. Sekin on suuri hygieniariski.

Vierailija
32/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotatko ap siis että kukaan ei käyttäisi maailmassa maskeja? Minun mielestäni se olisi erittäin huono idea.

Minusta se olisi hyvä idea, mennään takaisin normaaliin ja lopetetaan tämä maskipakotus tähän paikkaan. Ne käyttää, jotka haluaa.

Unelmamaailmassasi voit mennä ihan rauhassa takaisin normaaliin. Minä menen takaisin normaaliin vasta jos ja kun koronavirus on saatu rokotuksilla riittävästi kuriin.

On jo mainittu uutisissa, ettei rokote palauta vanhaa normaalia taikka poista rajoitteita. Esim. BBC:n uutisissa oli, että vaccine won't bring old normal back tai jotain vastaavaa. En nyt linkkaa ettei jää moden haaviin.

Sinähän voit jäädä kotiin loppuelämäksesi, jos normaalia kaipaat, koska sitä ei tule edes rokotteella.

Vaikka emme ehkä palaa ihan normaaliin niin se ei tarkoita että korona enää laajan rokotuksen jälkeen vaikuttaisi kovinkaan paljon jokapäiväiseen elämäämme. Tuskin esim. käytämme enää maskeja jos tartuntoja on aina joskus joitain yksittäisiä.

Vierailija
33/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko korona ja maskit on politisoitu. Realiteetit jäi jonnekin jo aikaa sitten. Kaikki sairastaa tuon aikanaan. Täysin selvä asia jos jo 10% maailman väestöstä on sen saanut. Ei siinä maskeilla ole mitään vaikutusta ja yhteiskuntia ei mielestäni tule pitää enää kiinni.

Ihmettelen että poliittinen sekä virkamiesjohto haluaa väen väkisin levittää paniikkimielialaa ja pelkoa kansan keskuuteen. Haluisin kuulla muutakin perustelua, että tauti on vaarallinen. Tauti on mitä on ja sen leviämistä ei voida kuin hitusen hidastaa ja se pitää nyt ottaa vastaan. Suurin osa meistä kestää sen ongelmitta. Kuolleisuus on pahan influenssa-aallon luokkaa.

Nyt kuolee paljon ihmisiä näiden koronatoimien seurannaisvaikutuksena koska muut sairaudet jää täysin hoitamatta.

Olet väärässä monessa kohtaa. Tsekkaa faktat.

Vierailija
34/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaapa nyt epärehellisesti, siirtääkö maskin käyttö sairastumista?

Vierailija
35/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua ostaa omalla rahalla maskeja enkä aio sitä tehdäkään. Mitään naurettavaa kangasmaskia en käyttäisi ikinä vaan sitten siihen tarkoitettua maskia jos haluaisin käyttää mutta en halua. Kangasmaski ei suojaa käytännössä yhtään. Hengityssuojain toimisi mutta ne ovat vielä kalliimpia.

Minä päätän itse mitä laitan naamaani. Töissä joudun maskia pitämään pakosta koska olen hoitaja mutta vapaalla en sitä tee sillä silloin päätän minä. Jos saan koronan niin sitten saan, se on oman päätökseni tuote ja seuraus jonka hyväksyn. En voi olla vastuussa muista ihmisistä kuin korkeintaan lapsistani.

Vierailija
36/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös tutkittu tieteellisesti, ettei Espanjan taudin aikaisesta maskien pitämisestä ollut mitään hyötyä eikä se lyhentänyt epidemian kestoa yhtään.

En edelleenkään linkkaa, koska viestit katoavat linkkien takia. Eliza McGraw: Everyone wore masks during the 1918 flu pandemic. They were useless.

Ei tainnut ihan ffp2- tai ffp3-tason maskeja olla käytettävissä tuohon aikaan.

Vierailija
37/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä monessa kohtaa. Tsekkaa faktat.

Voitko nimetä väärät kohdat ja antaa vinkkejä faktojen paikkaansapitämättömyydestä? On aika turha kommentoida, jos et esitä mitään perusteluja. 

Vierailija
38/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon omaan maalaisjärkeeni.

Hengityssuojain vähentää ympäristössä olevaa viruskuormaa, mikäli KAIKKI käyttävät sitä.

Itselläni on ffp2, ffp3 maskeja, joiden suojaustaso on korkeampi kuin kirurginmaskien tai itsetehtyjen, joten pystyn kulkemaan melko turvallisesti julkisissa tiloissa.

Maalaisjärkeni kertoo myös, että jos ympäröivässä ilmatilassa on vähemmän taudinaiheuttajia, mahdollinen koronavirus ei hyökkää kehooni täydellä voimallaan, vaan pieni määrä viruksia antaa omalle keholleni aikaa aloittaa omat puolustustoimenpiteensä ja tauti ei tule niin voimakkaana, kuin että hengittäisin sisääni miljoonia viruksia ilman maskienkäyttöä.

Maiden tartuntamäärät eivät välttämättä kerro tilanteen kokonaiskuvaa, sillä pitäisi myös tarkastella sairaanhoidon tilannetta samassa maassa.

Jos Saksan tilanne sairaanhoidon suhteen on yhtä katastrofaalinen ennen maskipakkoa ja maskipakon jälkeen, voisin ehkä uskoa ettei maskien käytöstä ole hyötyä.

Mutta jos tehohoidon ja koronahoidoissa olevien potilaiden määrät ovat pienentyneet maskipakon seurauksena, sama maalaisjärkeni kertoo, maskien käyttö vähentää saatua viruskuormaa ja sairastuminen ei ole yhtä rajua kuin ilman maskia olisi.

Maskien tehon ongelma on se että tauti saadaan suurella todennäköisyydellä tilanteessa jossa ei syystä tai toisesta käytetä tai voida käyttää maskia. Ihan kuten turvavyö ei auta kauheasti jos istutaan autossa omalla kotipihalla, maskin teho taudin estäjänä on huono tilanteissa joissa riski ei muutenkaan ole kauhean iso. Vastoin yleistä luuloa esim. junat, kaupat jne eivät ole olleet mitenkään merkittävässä roolissa tartunnoissa vaan juhlat, harrastukset, ravintolat jne. joissa maskeja ei käytetä (tai niitä riisutaan välillä).

Vierailija
39/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien oikeaoppinen käyttö vie yllättävästi aikaa arjessa, jos ihmisillä on kiire.

Voi helposti tehdä laskutoimituksen siitä kuinka paljon aikaa menee päivässä käsienpesuun, jos hommat hoidetaan oikein ja siihen annetulla ajalla.

Se voi olla parhaimmillaan viisikintoista minuuttia päivässä huuhteluineen ja kuivailuineen.

Luulen ettei tähän mielellään työnantajakaan haluaisi myöntää aikaa, jos siihen päälle otetaan vessatauot ja käsienpesut niiden päälle.

Taustalla leijuu ahneus ja ihmiset mukautuvat helposti asian tasolle. Silloin kädet lähinnä huuhtaistaan ettei tule pahoja katseita työpaikalla liian pitkästä vessareissusta.

Nämä ovat ihan käytännön asioita elämässä. Käsienpesu ja hygienia vie aikaa. Haluaako johtotaso maksaa siitä???

Näyttäisi sille että ei halua.

Vierailija
40/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt sitten kenellekin on normaali. Minulle jo se, että uskaltaisin käydä kaupassa, olisi normaali. En ole käynyt kaupassa maaliskuun jälkeen.

Mene ihmeessä. Minä käyn lähes päivittäin. Kylpylähotellissakin kävin syömässä, kaupungilla olen shoppaillut, käynyt hoidoissa. Kuule kun se ongelma on ihan sinun pääsi sisällä ja on psyykkistä laatua oleva. Mitään todellista uhkaa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi