Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paljon perheitä, joissa ei tehdä itse ruokia lainkaan?

Vierailija
09.10.2020 |

Onkohan kotiruokien teko unohtumassa alle 30-vuotiailta? Kiinnostaa tietää, koska moni oppilas ei syö koulussa lainkaan kouluruokaa, kun se on muuta kuin eineslihapullaa. Jos ne ei osaa syödä muuta kuin eineksiä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keittiöllä niin vähän henkilökuntaa ja vähennetään vain niin ettei heillä ole aikaa ja silti ne raataa siellä pienellä palkalla ilma mitään taukoja. Todella raskasta työtä. 

https://www.nelonen.fi/ohjelmat/arman-pohjantahden-alla/2144626-4-tyont…

4 työntekijää tekee 1000 ihmisen ruuat – miltä hektinen työvuoro koulun keittiössä näyttää?

Suosittelen katsomaan ohjelma. Siis mitä urheilusuoristusta nämä työntekijät oikein tekevät pienellä palkalla ja harvat pystyvät. Tiedän kun olen ollut koulun keittiöllä työharjoittelussa. 

Vierailija
42/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun keittiöllä niin vähän henkilökuntaa ja vähennetään vain niin ettei heillä ole aikaa ja silti ne raataa siellä pienellä palkalla ilma mitään taukoja. Todella raskasta työtä. 

4 työntekijää tekee 1000 ihmisen ruuat – miltä hektinen työvuoro koulun keittiössä näyttää?

Suosittelen katsomaan ohjelma. Siis mitä urheilusuoristusta nämä työntekijät oikein tekevät pienellä palkalla ja harvat pystyvät. Tiedän kun olen ollut koulun keittiöllä työharjoittelussa. 

Eihän kouluissa edes ole mitään keittiöitä. Siellä pn piste johon ne ns ruoat tulee keskuskeittiöstä.

Siellä vaan sitten lämmitellään ja lätkitään esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kouluissa edes ole mitään keittiöitä. Siellä pn piste johon ne ns ruoat tulee keskuskeittiöstä.

Osassa näin on. 

Vierailija
44/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita kokkeja muuta kuin ruuan lämmittäjät ja tiskaajat. Olen ollut sellaisessa suurkeittiössä missä tehtiin päiväkoteihin ja kouluihin ruuat. Pakattiin lämpö laukkuihin niin että ne vain jaettiin sitten kohteessa. Joissain suurkeittiöillä kylmennettiin ruoka nopeasti niin että se sitten lämmitettiin kohteessa minkä se kuljetettiin. 

Vierailija
45/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa työtä se oli ja itselläni ei selkä kestänyt raskaiden ruokapakkien nostelua uunista ulos ja tarjolle. Alkoi tulla jatkuvia kivuliaita lihasrevähdyksiä ettei sängystä päässyt ylös nousemaan ja järkyttävä kiire eikä mitään luppoaikaa huilata. Eläkekertymä ei olisi ollut kummoinen surkean palkan takia. Muutama satanen olisi tullu eläkettä enemmän kuin niillä jotka eivät ole päivääkään töitä tehneet. Ja kroppa olisi ollut ihan romuna kulumista niin että onko muuten todella kannattavaa hommaa jos ei ole kutsumustyötä että tuollaisesta rääkistä tykkää. Täytyy ihmetellä että noille keittiöille löytyy vielä työntekijöitä ja monet varmaan kokeilee vähän aikaa kunnes tajuaa sen työn kamaluuden. Menee se toki kuntoilemisesta niin ettei tarvitse missään kuntosalilla enää käydä. Halvaksi tuli huvit kun ei jaksanut viikonloppuna mitään tehdä muutakuin levätä, palautua että jaksaa taas ensi viikon rääkin. 

Vierailija
46/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitaja tekee meillä.

Vierailija
47/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aika vähän ruokaa, yleensä ostan tuoretiskiltä jotain valmista (lohta, lihaa, broileria, kasvispihvejä ym) ja kotona "kokkaan" riisin/perunat/pastan ja salaatin siihen lisäksi. Helppoa ja nopeaa. Maksaa vähän enemmän mutta syöjiä on kaksi ja minulla ok tulot joten ei haittaa. N43

Vierailija
48/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keittiö ja se tila maksaa ja kannattavinta on tilata ruoka muualta. työharjoittelussa useilla suurkeittiöillä niin oli kiusaamista ja hyväksikättöä. Mitään ruokaa ei oppinut tekemään kun laitettiin tiskaamaan. Sairauslomittajana tiskaajana olin suurimmaksi niin etteivät he ottaneet sijaisia vaikka piti kokiksi opiskella. 

Työharjoittelijoita käytetään sijaisina ja määräys tuli johdolta ettei oteta vuokratyötekijöitä jos on hatjoittelija ja siirretään vaki henkilö kunta ruuan laittoon ja harjoittelija tiskiin. Aivan järkyttävää ilmaisten työharjoittelussa opiskelevien hyväksikäyttöä. Valmistuin kokkikoulusta tiskaajaksi. Yksi työharjoittelu paikka oli sellainen missä sain ruokaa tehdä ja minua ei laitettu tiskaamaan. Ja kuudessa paikassa olin työharjoittelussa Takin kokkikoulutuksessa. Mikä toinen karmein työpaikka voisi olla niin nykyään se on lasten päiväkoti, koulut toisena. Ne joilla on helppo työ tai ei ole päivääkään töitä tehneet niin ei tiedä yhtään mitään. 

Vierailija
49/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat voisivat kertoa mikä on vielä raskaampaa työtä eikä vain ala peukuttaa. Suurin osa vielä vaatisi omien lapsien tehtailemisesta palkkaa veronmaksajilta. Ja kaikki niiden pitäisi saada ilmatteeksi hyvin vähäisellä vaivalla. Kaikki haukutaan koulu ruuasta lähtien että pskaa ja itse maataan vain sohvalla. Työttömät vanhemmat voisivat mennä vapaaehtoistöihin sinne kouluille ja päiväkotiin sieltä kotisohvalta huutelemasta kuinka on surkeaa ruokaa. Mitä enemmän nostaa yhteiskunnan tukia niin pitäisi tulla velvollisuus tehdä niiden eteen jotain yleishyödyllistä. 

Vierailija
50/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voisivat kertoa mikä on vielä raskaampaa työtä eikä vain ala peukuttaa. Suurin osa vielä vaatisi omien lapsien tehtailemisesta palkkaa veronmaksajilta. Ja kaikki niiden pitäisi saada ilmatteeksi hyvin vähäisellä vaivalla. Kaikki haukutaan koulu ruuasta lähtien että pskaa ja itse maataan vain sohvalla. Työttömät vanhemmat voisivat mennä vapaaehtoistöihin sinne kouluille ja päiväkotiin sieltä kotisohvalta huutelemasta kuinka on surkeaa ruokaa. Mitä enemmän nostaa yhteiskunnan tukia niin pitäisi tulla velvollisuus tehdä niiden eteen jotain yleishyödyllistä. 

Ole kiitollinen että me veronmaksajat kustannamme sinulle tuon tukityön, luuseri.

Vierailija
51/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita kokkeja muuta kuin ruuan lämmittäjät ja tiskaajat. Olen ollut sellaisessa suurkeittiössä missä tehtiin päiväkoteihin ja kouluihin ruuat. Pakattiin lämpö laukkuihin niin että ne vain jaettiin sitten kohteessa. Joissain suurkeittiöillä kylmennettiin ruoka nopeasti niin että se sitten lämmitettiin kohteessa minkä se kuljetettiin. 

Keijutko siellä keskuskeittiössä taikoi niitä ruokia?

Ihan sama missä rakennuksessa ne tehdään niin joku ne kuitenkin tekee.

Vierailija
52/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka ei ole mitään muuta kuin einestä, täynnä lisäaineita ja säilöntäaineita.

Sehän riippuu täysin koulusta. Onko oma keittiö, vai tuleeko ruoka jostakin keskuskeittiöstä.

Meillä lasten koulussa ruoka valmistetaan alusta loppuun koulun keittiössä ja käytetään paljon lähiruokaa. On perinteistä kotiruokaa, mitä perheet itsekin tarjoavat kotona lounaaksi. Ja lapset tykkää.

Vierailija
53/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää näiltä kouluruuan arvostelijoilta, mitä ruokaa kokkaatte arkipäivisin kotona lounaaksi ja päivälliseksi?

Ja mitä pahaa on eineksistä? Olen joskus ollut töissä einestehtaalla, eikä esim. lohikiusauksen valmistus poikennut siellä millään tavalla, kuin jos olisin sen tehnyt kotikeittiössäni.

Vierailija
54/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 v 4 lapsen äiti ja kokkaan kaiken itse. Lapsilla oli vaikeuksia tottua kouluruokaan, kun oli ihan erilaista kuin kotona. Nykyään syövät kyllä.

Vierailija
55/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää näiltä kouluruuan arvostelijoilta, mitä ruokaa kokkaatte arkipäivisin kotona lounaaksi ja päivälliseksi?

Ja mitä pahaa on eineksistä? Olen joskus ollut töissä einestehtaalla, eikä esim. lohikiusauksen valmistus poikennut siellä millään tavalla, kuin jos olisin sen tehnyt kotikeittiössäni.

No tällä viikolla ollut mm. Kanaa ja curryriisiä, spagettia ja jauhelihakastiketta, uunilohta ja sienikastiketta. Lisukkeena porkkanaa ja kesäkurpitsaa eri muodoissa tällä viikolla, kun tyhjensin kasvimaan. Lounasta en tee, kun lapset koulussa.

Koko viikon menusta en edes muista, mutta ainakin nuo.

Vierailija
56/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten sinä sen sitten teet kotikeittiössäsi? Laita ihan niiden tuotteiden nimet, joita käytät, niin voidaan ruotia perusteellisesti.

Vierailija
57/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina lounaaksi munakas, päivälliseksi naudan palapaisti ja perunamuusi ja salaatti.

Tiistaina lounaaksi maanantain ylijäämää, päivälliseksi silakkapihvejä ja perunaa, porkkanaraaste.

Keskiviikkona lounaaksi mantelileipää täytteillä, päivälliseksi kaalilaatikko ja puolukkasurvos.

Torstaina lounaaksi kaalilaatikko, päivälliseksi uunilihaa juurespedillä, perunoita, hapankaalia, hapankurkkuja ja puolukkasurvosta.

Perjantaina lounas kuittaantui rasvakahvilla, päivälliseksi tonnikalapaistos ja rehuja kasvihuoneesta.

Nämä ilman natriumglutamaattia, hiivauutetta, muunnettua tärkkelystä, glukoosifruktoosisiirappia, karrageenia ja mitä näitä lisukkeita nyt onkaan mitä nykyään joka paikkaan tungetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi