Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paljon perheitä, joissa ei tehdä itse ruokia lainkaan?

Vierailija
09.10.2020 |

Onkohan kotiruokien teko unohtumassa alle 30-vuotiailta? Kiinnostaa tietää, koska moni oppilas ei syö koulussa lainkaan kouluruokaa, kun se on muuta kuin eineslihapullaa. Jos ne ei osaa syödä muuta kuin eineksiä.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastike ja perunat rai pasta, salaattiainekset, leipä, maito tai vesi. Moni syö tuosta annoksesta ehkä ruokalusikan jauhelihakastiketta. On nähty kouluruokailussa.

Ja tämä kertoo kaiken kouluruoan tasosta.

Ihan niin kuin joka paikassa kouluruoka ja sen taso olisi samanlainen. Mun lasten koulun ruoka on voittanut useita laatupalkintoja ja lapset kilvan hehkuttavat, miten hyvää ruokaa siellä on.

Se ei silti kerro sitä että kotona tarjottaisiin eineksiä tai huonoa ruokaa. Päinvastoin. Jos koulumoska ei maistu, se kertoo vain siitä että kotona saa parempaa.

Vierailija
22/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain esikoiseni kun olin 19v, joten kyllä lapseni on jo koulussa ennen kun täytän 30v. Tykkään panostaa terveelliseen ruokaan, eineksiä meillä on todella harvoin. Kaksi muuta tuntemaani nuorta äitiä ajattelevat samalla tavalla, ja tekevät lähes aina kotiruokaa. Oman kokemuksen mukaan minun ikäluokassani varsinkin naiset ovat aika terveystietoisia, pitää olla paljon kasvisruokaa, väsätään smoothieita ja vihermehuja. Eivät tietenkään kaikki, mutta suhteellisen iso osa. Oma äitini taas syö myös eineksiä, ei toki joka päivä, mutta paljon usemmin kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan aloituksessa ei oikein ole mitään logiikkaa. Kysymys on kotiruuan tekemisestä ja sitten puhutaankin kouluruuan syömisestä. Oliko ideana siis se, että jos syö kotona tehtyä ruokaa, niin myös kouluruuan pitäisi maistua, vai mikä?

Vierailija
24/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tekee nyt väärän johtopäätöksen. Ei ne lapset jätä koulussa syömättä siksi, että kotona ei saisi itse tehtyä ruokaa. Pikemminkin päinvastoin, kotona tehty ruoka on todennäköisesti sen verran parempaa, ettei koulun mauton teollisuusmössö kelpaa. Eiköhän ruokaa saamattomat lapset suorastaan ahnehtisi koulun ruokaa, jos se olisi ainut ruoka, jota saisivat.

Vierailija
25/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka ja kouluruoka. Niissä ei ole mitään yhteistä. Kotiruoasta saa maukasta. Kouluruoka kieltämättä on melko kuraa.

Olen opettaja ja syön koulussa. Mies on kokki ja meillä syödään kotiruokaa etupäässä.

Vierailija
26/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2/5. Ensinnäkin koululaisten vanhemmista aniharva on alle 30, ehkä ekaluokkalaisten vanhemmista osa. Esikoinen saadaan nykyään tuolloin 30-vuotiaana, ja hän menee kouluun kun vanhemmat ovat n. 35.

Toisekseen, jo 90-luvulla jätettiin kouluruoka syömättä.

Ehkä nykyään. Mulla oli 2 kouluikäistä alle 30v:nä. Silloin se oli normaalia. Kuopuksen sain 41v:nä ja silloin vanhoja vanhempia oli enemmänkin

Minulla oli myös kouluikäisiä alle 30-vuotiaana. Mutta kun tässä ei puhuta sinusta ja minusta, vaan yleisellä tasolla. Ei ole yleinen normi, että 20-29 -vuotiailla on kouluikään, varsinkaan korkeammille luokille edenneitä lapsia. Alkaa olla fyysinen mahdottomuus. Joten pysytellään tässä ilmiössä yhteiskunnallisella tasolla.

Vierailija
27/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 70-luvulla oppikoulussa ja ruoasta piti maksaa. En syönyt koulussa vaan mulla oli aina eväät kotoa koska kouluruoka jäi kuitenkin usein syömättä. Äiti oli kotirouvana ja soppakoulun käynyt, teki hyvää ruokaa.

Äiti ei tykännyt kun jätin koulussa syömättä mutta suostui sitten. Eväät oli silloin sitä jogurttia, hedelmiä ja leipää kun ei ollut mitään tiloja missä olisi lämmittänyt mitään ruokaa. Syötiin luokassa tai käytävällä istuen ikkunalaudalla. Oli muitakin.

Ei tämäkään siis ole uusi juttu. 

Vierailija
28/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoka ja kouluruoka. Niissä ei ole mitään yhteistä. Kotiruoasta saa maukasta. Kouluruoka kieltämättä on melko kuraa.

Olen opettaja ja syön koulussa. Mies on kokki ja meillä syödään kotiruokaa etupäässä.

Sinne on ujutettu muuntogeeniset ainekset¨, maissia ja soijaa, ja makua vahvistetaan kemiallisesti. Kokkokaan ei saa aina itse valita, mitä tekee:-(

Vierailija
29/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kouluruuan dissaamisessa näkyy yhteiskunnan ja ihmisten asenteet - kun se kerran on "ilmaista" sitä voidaan haukkua ja yökkiä miten vaan. Jopa vanhemmat täällä, tietenkään lapsenne eivät syö sitä jos se teidän mielestänne on p...aa!

Itse opetimme lapsillemme että on ainutlaatuinen oikeus saada lämmin ruoka koulussa toisin kuin muissa maissa missä lounas on suklaapatukka tai sipsipussi. Kerroimme sen että jokainen (veroja maksava) vanhempi maksaa siitä ruuasta ja keittiöhenkilökunta tekee raskasta työtä saadakseen sen heille lautaselle. Lisäksi harrastuksiin mentiin usein suoraan koulusta joten syömättä ei selvinnyt.

Tietenkään kaikki ruoka ei maistunut hyvältä tai ollut lempiruokaa mutta eiköhän nuo 9/10 kertaa soppansa syöneet. Olisi se näkynyt kotona jos 4 lasta olisi ollut päivän nälissään.

Vierailija
30/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastike ja perunat rai pasta, salaattiainekset, leipä, maito tai vesi. Moni syö tuosta annoksesta ehkä ruokalusikan jauhelihakastiketta. On nähty kouluruokailussa.

Ja tämä kertoo kaiken kouluruoan tasosta.

Ihan niin kuin joka paikassa kouluruoka ja sen taso olisi samanlainen. Mun lasten koulun ruoka on voittanut useita laatupalkintoja ja lapset kilvan hehkuttavat, miten hyvää ruokaa siellä on.

Nuoreni opiskelee koulussa, jossa on oma keittäjä. Siellä nuoret syövät kuin hevoset, hyvä jos kotona enää ruoka maistuu. Välillä heillä on päiviä toisessa paikassa, jossa on Palmian kouluruoka. Sinne lapseni ottaa eväät mukaan, eikä niiden laatu ainakaan huonompi ole. Tyypillistä kouluruokaa ja kotiruokaa ei voi nykypäivänä verrata toisiinsa lainkaan, mutta onneksi on näitä yksittäisiä valopilkkuja.

Vierailija
31/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kouluruuan dissaamisessa näkyy yhteiskunnan ja ihmisten asenteet - kun se kerran on "ilmaista" sitä voidaan haukkua ja yökkiä miten vaan. Jopa vanhemmat täällä, tietenkään lapsenne eivät syö sitä jos se teidän mielestänne on p...aa!

Itse opetimme lapsillemme että on ainutlaatuinen oikeus saada lämmin ruoka koulussa toisin kuin muissa maissa missä lounas on suklaapatukka tai sipsipussi. Kerroimme sen että jokainen (veroja maksava) vanhempi maksaa siitä ruuasta ja keittiöhenkilökunta tekee raskasta työtä saadakseen sen heille lautaselle. Lisäksi harrastuksiin mentiin usein suoraan koulusta joten syömättä ei selvinnyt.

Tietenkään kaikki ruoka ei maistunut hyvältä tai ollut lempiruokaa mutta eiköhän nuo 9/10 kertaa soppansa syöneet. Olisi se näkynyt kotona jos 4 lasta olisi ollut päivän nälissään.

Onpa potaskaa!

Huono on huonoa, ala-arvoinen ala-arvoista ja kyllä sen saa lapsikin sanoa, kun vanhempansa niska limassa maksavat veroja puolet tuloistaan!

Vierailija
32/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse kaikki ruoat, kotiruokaa. Kaalilaatikkoa, keittoja, ja kastike ehdottomasti vanhanajan tyyliin jauhosuurustuksella. Kasviksia, salaatteja jne. Ruokia joita 60-80- luvulla jo syötiin.

Vierailija
33/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tehdään, joskus jopa kaksi ruokaa päivässä, etenkin viikonloppuisin. Keitetään pottuja ja laitetaan uuniin itsetehtyjä jauhelihapihvejä tai lihapullia. Saatetaan tehdä riisiä ja wokkikasviksia, nakkikastiketta ja oerunamuussia, tonnikalakastiketta ja spaghettia, munakasrullaa ja salaattia, kaalilaatikkoa, kasvissosekeittoa ja tuoreita porkkanasämpylöitä, kinkkukiusausta, jauhelihakeittoa, karjalanpaistia, kukkakaalimuussia ja lihakääryleitä, makaronilaatikkoa, kanakeittoa, lohta ja uunijuureksia, kasvislasagnea, mozzarella-tomaatti-basilikasalaattia, kasvispihvejä, tomaattikeittoa, täytettyjä lettuja, sienisalaattia, tzazikia, uunikasviksia ja silakkapihvejä, voileipäkakkua jne jne. Ei kyllä ideat lopu.

Vierailija
34/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti 80- luvulta näihin päiviin ei laita lähes ollenkaan ruokaa. Aina einestä tai noutoruokaa. Jouluna tekee karjalanpaistin eineslaatikoiden ja muun valmiin kaveriksi, siinä se. Jos ei ole mikrolämmitettävää, kaivaa jostain jonkun kuivamuonapussin ja lisää siihen veden ja nakinpaloja, se on lähinnä itse laitettua ruokaa.

Kun ei viitsi/jaksa/ehdi laittaa ruokaa kun on niin kiireinen eläkeläinen.

Kummeksuu mun tapaa laittaa joka päivä ruokaa raaka-aineista. Itse tykkään laittaa ruokaa. En tykkää yhtään niistä einesruoista tai kuivamuonista, niitä sai kakarana ihan liikaa. Mulle ei ole iso vaiva kuoria ja pilkkoa. Jos en ehdi tehdä kovin kummoista, niin teen sitten vaikka vaan munakasta. Tai heittelen crock pottiin ainekset ja annan hautua.

Vierailija
35/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa potaskaa!

Huono on huonoa, ala-arvoinen ala-arvoista ja kyllä sen saa lapsikin sanoa, kun vanhempansa niska limassa maksavat veroja puolet tuloistaan!

Ikävää että teidän koulussanne on niin. Siitä voi varmaan tehdä kantelun jollekin viranomaiselle? Turha valittaa jos ei tee asialle mitään. Vanhempainkokous koululle, asianomaiset ja adiantuntijat ppaikalle, raportti eteenpäin ja vaikka ilmoitus että jos mitään ei tapahdu asia löytyy iltapäivälehdistä.

Annatko esimerkin ala-arvoisesta annoksesta?

Vierailija
36/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa potaskaa!

Ikävää että teidän koulussanne on niin. Siitä voi varmaan tehdä kantelun jollekin viranomaiselle? Turha valittaa jos ei tee asialle mitään. Vanhempainkokous koululle, asianomaiset ja adiantuntijat ppaikalle, raportti eteenpäin ja vaikka ilmoitus että jos mitään ei tapahdu asia löytyy iltapäivälehdistä.

Asiasta oli monta juttua muutama viikko sitten mediassa. Kaiva sieltä.

Ihan turhaan kälkätät yksittäisestä koulusta, kun se ruoka tulee keskuskeittiöstä. Ei siellä kouluilla ole kuin tukityöllistettyjä ulkomaalaisia, jotka sitten pilaa vielä loputkin mitä pystyvät.

Vierailija
37/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi nirso ja riippuu varmaan koulusta minkä tasoista ruokaa. Omasta 70-80-luvun peruskoulu ruuasta on huonot muistot. Kun olin työharjoittelussa erään koulun keittiöllä 10v sitten niin ruoka oli aivan mahtavaa. Keittiöpäällikkö sanoi että heillä tehdään hyvää ruokaa ja mikään kaikki ruoka mitä siellä söin sillä sain ilmatteeksi ruuan, niin oli järkyttävän hyvää ja ne puurotkin. Siellä oli kyllä parhaimmat keittäjät ja kokit. Opettajat jotka söivät niin kävivät koko ajan kehumassa kuinka hyvää ruoka oli. Et se oli syöjissä kyllä vika jos ei kelvannut. Kaikki vanhan ajan inhokki ruuat oli karsittu listalta kuten mm. tilliliha, vatkuli ja mustat sisältä kumiperunat. Kuoriperunat joita ei ole ylikypsennetty ovat herkullisia. Ne kannattaa syödä kuorineen. 

Vierailija
38/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa potaskaa!

Asiasta oli monta juttua muutama viikko sitten mediassa. Kaiva sieltä.

Ihan turhaan kälkätät yksittäisestä koulusta, kun se ruoka tulee keskuskeittiöstä. Ei siellä kouluilla ole kuin tukityöllistettyjä ulkomaalaisia, jotka sitten pilaa vielä loputkin mitä pystyvät.

Tai ilmaisilla työharjoittelijoilla teetätetään jotenka laatuunkaan ei kannat panostaa kun ei saa palkkaa. todistusta ei saa ilman näitä pakollisia työharjoittelujaksoja jotka ovat aivan liian pitkiä. Vakituiset voivat olla väsyneitä niitä opettamaan tai ei ole aikaa niin että ne sötköttää sitten mitä sattuu. 

Vierailija
39/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 29-vuotias kahden koululaisen äiti, ja pääasiassa teen itse ruoan. Omaan tuttavapiiriin ei kuulu ainuttakaan perhettä, jossa ei itse tehtäisi ruokaa lähes aina.

Vierailija
40/57 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einestä on pakastimessa varalla jos en aina viitsi tai ehdi tai on sairaana, tehdä ruokaa alusta asti mutta yli puolet teen itse. Einestä tuunaan tarvittaessa voilla tai kermalla, pakaste pitsoja tuunaan juustolla ja tonnikalalla tai muuta vastaavaa lisuketta ja lämmitän uunissa niin etten mikrossa pilaa niitä. Kahvipöydässä ei meillä syödä enää mitään makeita mössöjä, pullia vaan jotain vähemmän sokerista. Tuoteselosteesta katson ensimmäisenä sokerin määrän ettei mene tietyn rajan yli mitä kelpuutan eineksistä siis kaikista valmis ruuista. 

Ainuttakaan sokeri pakettia ei ole viimeiseen 10 vuoteen ostettu. Leivon vain sellaisia syötäviä mihinkä ei tule sokeria kuten sämpylöitä ja rieskoja. Kaikkeen laitan kuituja kuten kauraleseitä ja juuresraasteita. Pullaa meillä ei syödä ollenkaan. Lapsuudessa meillä syötiin kamalasti pullaa ja tuli sokeri riippuvaisuus. Siihen aikaan luultiin ihan tosissaan että sokeri on terveellistä vaikka siinä ei ole mitään ravinteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme