Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesteroli koholla, mitä ruokia teette/syötte?

Vierailija
30.12.2013 |

Olisiko esimerkiksi jotain sivustoja, joissa olisi hyviä reseptejä? Geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin, mutta en haluaisi näin "nuorena" alkaa syödä lääkkeitä. 

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kasviksia muutenkin. Lisäksi joka päivä pari omenaa.

Vierailija
2/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia olen lisännyt ruokavalioon reippaasti, omenille olen allerginen. Olisi kiva syödä ja tehdä ruokaa monipuolisesti, ruokavalion puitteissa siis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi. Kannattaa varmasti kuitenkin syödä muitakin kuitupitoisia kasviksia. Omenassa on paljon hyvää mutta allergialle ei minkään voi. Kaalit sisältää paljon kuitua myös.

Kannattaa suosia vaaleaa lihaa, syödä pähkinöitä vähän joka päivä ja käyttää oliiviöljyä. Täysjyvää aina kuin mahdollista ja ruuan lisukkeena hirssiä, tattaria ja kvinoaa.

Voitko syödä kiiviä tai mansikoita?

Vierailija
4/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ruokavalio ei välttämättä riitä, jos sulla on korkea kolesteroli perintötekijöissä. Mieheni kokeili vähäkolesterolista ruokavaliota + benecolia, ei saanut kolesteroliarvoja laskemaan kuin hiukan.

Kokeilla toki kannattaa, mutta eivät ne kolesterolilääkkeetkään nyt mitään kamalia ole.

Täällä voi hakea kolesterolittomia ja vähäkolesterolisia ruoka-aineita:

http://www.fineli.fi/specdiet.php?specdiet%5B%5D=cholfree&lang=fi

http://www.fineli.fi/specdiet.php?specdiet%5B%5D=lowchol&lang=fi

Kolesterolittomaan ruokavalioon on tuossa valittu elintarvikkeet, jotka sisältävät enintään 5 mg kolesterolia sataa grammaa elintarviketta kohden. Vähäkolesteroliseen ruokavalioon on valittu kiinteät elintarvikkeet, jotka sisältävät kolesterolia enintään 20 mg. Nestemäisistä elintarvikkeista on valittu elintarvikkeet, jotka sisältävät enintään 10 mg kolesterolia sataa grammaa elintarviketta kohden.

Lisää ruokavaliosta löytyy täältä:

http://www.sydan.fi/ruokaohjeet

Saitti on Sydänliiton ylläpitämä, siitä vasemman reunan valikosta saa ruokalajeittain näkyviin lisää reseptejä.

Vierailija
5/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisista marjoista saat paljon sekä ruokia ja juomia, jotka voivat laskea kolesterolia, ja kannattaa suosia kalaruokia.

Vierailija
6/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa kovaa liikuntaa. Itse yritin ruokavaliolla, mutta ei onnistunut. Sitten aloin treenata puolimaratonille, niin kolesterolit paukahti normaaliksi.

Vierailija
7/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä rasvoja reilusti lisää, esimerkiksi pähkinöitä ja lohta. Ja samalla tietty varovainen kaloreidenkanssa, ylipainosta on nimittäin syytä hankkiutua myös eroon, jos sitä on.

Vierailija
8/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla on hyvä pointti, joskin mitään hurjan isoja muutoksia ei liikkumalla saa aikaan, lähinnä lisää hyvän kolesterolin osuutta ja vähentää huonoa (viitisen prosenttia).

http://www.sydanliitto.fi/liikunta-ja-kolesteroli

5

Vierailija
9/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas greippi päivässä. Huom! ei jos on jollain lääkityksellä.

Vierailija
10/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:39"]

Hyviä rasvoja reilusti lisää, esimerkiksi pähkinöitä ja lohta. Ja samalla tietty varovainen kaloreidenkanssa, ylipainosta on nimittäin syytä hankkiutua myös eroon, jos sitä on.

[/quote]Samat rasvat saa halvemmalla kapseleista

Vierailija
11/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kauraa ja ohraa, kaurapuuroa aamulla, riisin korvaat täysjyvä ohralla. Kaurassa ja ohrassa on liukenevia kuituja jotka sitovat suolessa kolesterolia, joka sitten poistuu ulosteen mukana.

Toki kannattaa syödä kalaa mielummin kun punaista lihaa, pähkinöitä mielummin kun juustoa ja rypsiöljyä mielummin kun voita...

Vierailija
12/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:06"]Olisiko esimerkiksi jotain sivustoja, joissa olisi hyviä reseptejä? Geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin, mutta en haluaisi näin "nuorena" alkaa syödä lääkkeitä. [/quote]

Samaa vikaa kolesterolin kanssa!

Itse olen jättänyt levitteen kokonaan leivän päältä pois, se on se helpoin rasva minkä voi jättää pois. 

Pähkinät sisältää hyvää rasvaa sekä kuitua, suosittelen. Kasviksia ja hedelmiä mahdollisimman paljon, kovat rasvat pois. 

Ruuaksi kalaa ja kanaa.

Itse käytän säännöllisen epäsäännöllisesti punariisivalmistetta, sekä näitä Benecol juomia.

Lääkkeitä en ota, paras pudotukseni on 6,7 -> 5,2 3 kk aikana. 

Ja kun on geneettistä taipumusta niin alle 5 lukemia on melko turha haaveilla. Ja jos muita riskitekijöitä kuten tupakointia ja ylipainoa ei ole niin riskit on aika pieniä.

Itse olin niin huolissani että kävin syksyllä lääkärissä mutta sanoi että ei kolesteroliherkkyys ole mikään kuoleman tuomio

Vierailija
14/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan näitä beceleitä syökö!

http://www.anttiheikkila.com/blogi/becel-ja-flora-proactive-hype/

Vierailija
15/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:39"]

[/quote]Samat rasvat saa halvemmalla kapseleista

[/quote]

No mutta kun syödäkin pitää niin miksi ei sitten söisi esim kalaa?

Vierailija
16/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolitonta levitettä kannata missään nimessä jättää pois leivän päältä. Keho tarvii hyviä rasvoja ja niitä ei juustoista, Tartexista (sisältää palmuöljyä) ja makkaroista löydy. Kasvirasvalevitteen lisäksi laita kalaa ja kasviksia. Sydämesi ja verisuonesi kiittävät.

Vierailija
18/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:54"]

Älkää nyt ainakaan näitä beceleitä syökö!

http://www.anttiheikkila.com/blogi/becel-ja-flora-proactive-hype/

[/quote]

Älkää nyt ainakaan noita Antti Heikkilän mutupaskoja uskoko, sillä on oma bisnes tuossa takana.

Vierailija
19/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastaajille! Ja kiitokset linkeistä. :) Pähkinöillekin olen allerginen ikävä kyllä, joten nekään eivät käy ruokavalioon. Mutta muita erinomaisia vinkkejä tullut paljon. Liikuntaa täytyy lisätä roimasti, ja koittaa olisiko sillä vaikutusta - kontrolliin pitäis mennä tässä parin kuukauden päästä. 

Olen juonut noita Benecol-juomia, mutta onko noista oikeasti sitten hyötyä?

Vierailija
20/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:58"]

Kolesterolitonta levitettä kannata missään nimessä jättää pois leivän päältä. Keho tarvii hyviä rasvoja ja niitä ei juustoista, Tartexista (sisältää palmuöljyä) ja makkaroista löydy. Kasvirasvalevitteen lisäksi laita kalaa ja kasviksia. Sydämesi ja verisuonesi kiittävät.

[/quote]

Rasvan saannista tuskin tulee ongelmaa vaikka leivän päältä jättääkin rasvan pois. Kannattaa se rasva ottaa mielummin esim. kalasta, pähkinöistä tai oliiviöljystä