Mitä tapahtuu kun vaipuu koomaan?
Schumin tapauksessa tila lienee hengenvaarallinen. Mitä aivoissa / elimistössä silloin oikein tapahtuu?
Kommentit (10)
Mutta voiko se olla tarkoituksellista? Eli jos on iso aivoleikkaus niin laitetaanko potilas koomaan? Jotta voi toipua?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:59"]
Setäni on ollut vuosia koomassa, joskin hengittää itse vielä.
[/quote]
Kamalaa! Vai onko?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:59"]
Setäni on ollut vuosia koomassa, joskin hengittää itse vielä.
[/quote]
Kamalaa! Vai onko?
[/quote]
Kyseessä sairaus, jonka puhjettua joko kuolee lähes välittömästi tai saattaa selvitä leikkauksella. Sedälle tehty useampi leikkaus ilman parantumista, ikävintä tosiaan että toivo heräämisestä lähes olematon, mutta hengittää itse eli ei voi vain antaa kuolla sulkemalla hengityskoneet. Ja minulle tämä ei ole ollut ollenkaan niin kamalaa, kuin serkulleni, joka oli alakouluikäinen isänsä vaipuessa koomaan :(
Eli tässä tapauksessa periaatteessa kuollut mutta käytännössä vielä elossa. Valitettavasti täysin maallikkona en aloittajan kysymykseen osaa tarkemmin vastata.
Kannattaa katsoa HBO -dokumentti Coma (Kooma). Löytyy netistä hakemalla (ollut myös areenassa).
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:59"]Mutta voiko se olla tarkoituksellista? Eli jos on iso aivoleikkaus niin laitetaanko potilas koomaan? Jotta voi toipua?
[/quote]
Eikö se vaipunut koomaan, eli ei tarkoituksella lääkärien toimesta. Jos näin olisi, olisi varmaan kerrottu, että laitettu tms.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 04:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:59"]Mutta voiko se olla tarkoituksellista? Eli jos on iso aivoleikkaus niin laitetaanko potilas koomaan? Jotta voi toipua?
[/quote]
Kumpikin mahdollinen, mutta Shumin kerrotaan menneen tajuttomaksi jo sairaalaan vietäessä. Silloin ei olla lääkitty, sillä on tärkeää seurata tajunnantasoa.
Eikö se vaipunut koomaan, eli ei tarkoituksella lääkärien toimesta. Jos näin olisi, olisi varmaan kerrottu, että laitettu tms.
[/quote]
No syvä tajuttomuus. Josta ei välttämättä herää ollenkaan.