Miten joku voi tykätä viinistä?
Vai olenko juonut vain pahoja viinejä? Olen kyllä juonut mitä erilaisimpia viinejä elämäni aikana ja mielestäni kaikissa on äärimmäisen paha, etikkainen jälkimaku. Mitä viiniä oikein pitäisi juoda vai kuuluuko sen maistuakin tuolta? (puna- ja valkoviineissä sama homma) En vain käsitä mistä se viinin hienous tulee, tai ajatustasollahan se on mutta maku on aivan kamala, joka kerta.
Kommentit (29)
Eivät kaikki pidä viineistä eikä niistä tarvitse pitää. Minusta viinit ovat mielenkiintoisia, ja juon niitä mielelläni.
Minä harrastan viinejä, ja rakastan myös
Noin minäkin ajattelin kun olin 12 vuotias ja maistoin jotain tosi pahaa tanniinista punaviiniä. Eli sitten kun sinulla ikää riittää, niin menet ravintolaan, ja kysyt suosituksia esim. seurusteluviineistä.
Minä tykkään tosi paljon viineistä, en juurikaan juo valkoviinejä, mutta hyvä punaviini ja mediumpihvi on herkkuani... Hyvä punaviini on herkullista, itse pidän täyteläistä ja pehmeän makuisista, en juuri pidä tanniinisista (esim ranskalaisista viineistä, siinä hintaluokassa kun niitä ostan, eli 10 e pl). Uuden maailman viinit ovat hyviä!
Viineissä on niin paljon makukirjoa, ja satokausikin vaikuttaa. Itselleni on vaikeaa taasen ymmärtää, miten jotkut eivät maista niitä eri viinien eri vivahteita! Viineissä maku vaihtelee siis kuin yö ja päivä! Samoin kuin juustoissa; esim sinihomejuustot maistuvat ihan eriltä, eri laadusta ja merkistä riippuen. Yritä vain ymmärtää, että ihmiset tykkäävät eri asioista, ja makuaistikin on erilainen, itse taas en pysty syömään mitään tosi tulista. Chili on ihan pannassa, jyrää kaikki maut, maistan vain sen Chilin... En siis voi syödä esim. thairuokaa lainkaan, en voi käsittäää, että joku "maistaa" sen Chilin alta mitään muita makuja.
Ymmärrän kyllä, että joku pitää niistä. Itse en pidä mistään alkoholipitoisesta, edes hyvistä punaviineistä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:01"]
Vai olenko juonut vain pahoja viinejä? Olen kyllä juonut mitä erilaisimpia viinejä elämäni aikana ja mielestäni kaikissa on äärimmäisen paha, etikkainen jälkimaku. Mitä viiniä oikein pitäisi juoda vai kuuluuko sen maistuakin tuolta? (puna- ja valkoviineissä sama homma)
[/quote]
Ettet vain olisi ns. supermaistaja? Suurin osa ihmisistä nimittäin kyllä huomaisi selkeän eron paitsi puna- ja valkoviinin, myös eri puna- ja valkoviinien välillä jälkimaussa ja suutuntumassa. Esim. niissä hienompina pidetyissä ja kalliimmissa punaviineissä, joita säilytetään pitkään, on runsaasti niiden säilymistä edistäviä tanniineja. Tanniinien täytyisi selkeästi tuntua suussa pitkään punaviinin juomisen jälkeen.
Toisaalta, mietityttää se, miten koet "etikkaisuuden". Itse pidän sekä viineistä että etikkaisesta ruuasta. Etikkasipsit (Kettle's) ovat suurin salainen paheeni. Joten ehkä viiniystävät sitten vain pitävät etikasta, ja ne, jotka eivät viinistä välitä, eivät. ;-)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:01"]
Vai olenko juonut vain pahoja viinejä? Olen kyllä juonut mitä erilaisimpia viinejä elämäni aikana ja mielestäni kaikissa on äärimmäisen paha, etikkainen jälkimaku. Mitä viiniä oikein pitäisi juoda vai kuuluuko sen maistuakin tuolta? (puna- ja valkoviineissä sama homma) En vain käsitä mistä se viinin hienous tulee, tai ajatustasollahan se on mutta maku on aivan kamala, joka kerta.
[/quote]
Taitaa olla makuasia ja vähän totutteluasia myös.Nuorempana join lähinnä siideriä ja lonkeroa,nykyään ei enää niinkään makeat juomat houkuttele,olen opetellut juomaan valkoviiniä(punkku ei vieläkään uppoa). En tunne viinityyppejä,ostan vain puolimakeaa valkoviiniä sen perusteella missä pullossa on kaunein etiketti,tulee maisteltua uusia viinejä,joista saattaa löytyä uusia suosikkeja. Pakkohan ei ole kenenkään opetella tykkäämään mistään :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:12"]
Ymmärrän kyllä, että joku pitää niistä. Itse en pidä mistään alkoholipitoisesta, edes hyvistä punaviineistä.
[/quote]
Miksi alapeukutusta? Eivät kaikki tykkää kaikesta. Eikö ole aika sosiaalidemokraattista sanoa, että kaikkien pitää tykätä alkoholipitoisista juomista ja juuri viineistä?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:08"]
Minä tykkään tosi paljon viineistä, en juurikaan juo valkoviinejä, mutta hyvä punaviini ja mediumpihvi on herkkuani... Hyvä punaviini on herkullista, itse pidän täyteläistä ja pehmeän makuisista, en juuri pidä tanniinisista (esim ranskalaisista viineistä, siinä hintaluokassa kun niitä ostan, eli 10 e pl). Uuden maailman viinit ovat hyviä!
[/quote]
Tanniinisia viinejä ei ole tarkoitettu juotaviksi heti, tanniinithan ovat viinissä säilyvyyttä parantamassa. Hyvässä viinissä ne "pyöristyvät" iän myötä. Hintaluokassa 10 euroa ei kyllä tosin Alkosta saa sellaisia viinejä, joissa ne tanniinit olisivat pyöristyneet tai jotka kestäisivät kypsytystä viinikaapissa. Heittämällä kympin lisää tuollaisen löydön voi jo hyvällä tuurilla tehdä, varsinkin Uuden maailman viineistä. Valitettavasti tuossa on se paha puoli, että kun noitten kypsempien tanniinien makuun pääsee, niin on enää paha palata noihin sinänsä päteviin kympin chileläisiin, argentiinalaisiin tai australialaisiin. Sen verran vivaihtekkaampia ovat myös yleisesti. Poikkeuksia tietysti on, esim. portugalilainen Fonte do Beco valittiin ihan syystä monena vuonna yhdeksi Vuoden viineistä, mutta silläkin oli yksi ihan ylivertainen vuosikerta, olisiko ollut 2005 tai 2006?
Vai oletkos juonut pelkkiä kyykkyviinejä...?
Voi haluaisin niin oppia tykkäämään viineistä... Koitan totutella ja maistelen paljon erilaisia, mutta en vain opi tykkäämään...
Suurin osa viineistä on tarkoitettu juotavaksi jonkun ruuan kanssa, eli viini joka maistuu sellaisenaan huonolta avautuu aivan erilailla jonkun ruuan kanssa.
Alkossa alle 10€ on hyviä viinejä, jos haluaa parempaa pitää suomessa laittaa
pajon enemmän rahaa siihen.
EUssa arkiviinin (ruoka) pitäisi maksaa 5€ litra.
Eihän viiniä ole pakko juoda eikä siitä tarvitse tykätä. Mutta jos haluat yrittää totutella, niin kokeile ruuan kanssa. Mieti joku ruoka mitä teet ja pyydä Alkon myyjää suosittelemaan sille viini. Itse pidän viineistä erityisesti ruoan kanssa, seurustelujuomaksi sitten jotain muuta.
Mullakin alkaa valkoviinit maistua ekan lasillisen jälkeen tosi pistävältä ja sitten tulee pää kipeäksi. Punkuista kyllä tykkään.
Punanenien ja hienopierujen ym. teeskentelijöiden on pakko juoda tiskivettä, jotta he olisivat in. Muuten ei tule punanenäkerhon hyväksyntää :)
Olisin voinut kirjoittaa tämän aloituksen kuusi vuotta sitten. En voinut käsittää, miten joku voi juoda jotain, joka maistuu homehtuneelle mehulle ja josta tulee päänsärky. Olin kyllä yrittänyt. Jollain matkalla käytiin viinitilalla maistelemassa huippuviinejä, jotka salaa syljin roskikseen.
Sitten jouduin sattumien summana pitämään viini-juustoillan harrastusporukalleni. Tutustuin taustoihin ja luin tietoutta. Hankin muutaman viinin joita yritin maistella. Mies piti punaviinistä ja joi ruuan kanssa loput. Tuohon iltaan muutkin toivat viinejä, joita maistelimme. Ja sen illan seurauksena kiinnostuin viineistä ja aloin pikkuhiljaa opetella viinejä vähän kerrallaan.
Nyt olen aikamoinen viinintuntija ja pidän niistä paljon. Ja sanon, että kannatti opetella! Viinimaailma on aivan oma maailmansa.
Italialaiset amaronet tai ripassot ovat oiva tapa aloittaa maistelu ja opettelu, minun mielestäni. Onhan paljon toki muitakin. :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 21:04"]
Olisin voinut kirjoittaa tämän aloituksen kuusi vuotta sitten. En voinut käsittää, miten joku voi juoda jotain, joka maistuu homehtuneelle mehulle ja josta tulee päänsärky. Olin kyllä yrittänyt. Jollain matkalla käytiin viinitilalla maistelemassa huippuviinejä, jotka salaa syljin roskikseen.
Sitten jouduin sattumien summana pitämään viini-juustoillan harrastusporukalleni. Tutustuin taustoihin ja luin tietoutta. Hankin muutaman viinin joita yritin maistella. Mies piti punaviinistä ja joi ruuan kanssa loput. Tuohon iltaan muutkin toivat viinejä, joita maistelimme. Ja sen illan seurauksena kiinnostuin viineistä ja aloin pikkuhiljaa opetella viinejä vähän kerrallaan.
Nyt olen aikamoinen viinintuntija ja pidän niistä paljon. Ja sanon, että kannatti opetella! Viinimaailma on aivan oma maailmansa.
Italialaiset amaronet tai ripassot ovat oiva tapa aloittaa maistelu ja opettelu, minun mielestäni. Onhan paljon toki muitakin. :)
[/quote]
Ja eikun KERHOLLE! (punanenä)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:52"]
Mullakin alkaa valkoviinit maistua ekan lasillisen jälkeen tosi pistävältä ja sitten tulee pää kipeäksi. Punkuista kyllä tykkään.
[/quote]
No mitä miinustamista tässäkin nyt on helevetti :D Eikö sen saisi maistua pistävältä mun mielestä, vai eikö mun saisi pitää punkusta? Vai mikä on ongelma?
Miksi sun mielenterveysongelmaisen punanenäkerhohuutelijan pitää tulla jokaikiseen alkoholia käsittelevään ketjuun? Älä avaa alkoholiketjuja jos se alkoholi ahdistaa sua niin helvetisti. Mene psykologille puhumaan ongelmastasi, se on meinaan todella vakava. Jos sinulla on lapsia, niin satavarmasti niistä tulee joko alkoholisteja tai mielenterveysongelmaisia tuollaisen neuroottisen ämmän kasvatuksella.