Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan elämäsi aikana istuttanut puuta?

Vierailija
08.10.2020 |

Mikä tahansa puu; koivu, kuusi, mänty, omenapuu, kirsikkapuu, jne.

Oletko koskaan elämäsi aikana istuttanut puuta?

Vaihtoehdot

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika montakin. Joskus istutettiin 3ha pelto kuusia täyteen.

Vierailija
2/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsena kasvatin kuusen siemenistä kuusen alkuja, mutta ne kuolivat rankkasateeseen. 

Aikuisena olen pari kertaa pottiputken kanssa istuttanut männyn taimia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottiputken varressa tulee heiluttua lähes joka kesä...

Vierailija
4/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvää puuta

Vierailija
5/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen heilunut joskus aikaa pottiputken kanssa maatalousoppilaitoksessa, mutta en enää muista oliko ne männyn- vai kuusentaimia, mitä istutettiin.

Vierailija
6/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja (ehkä jopa tuhansia?), nuorena, metsätöissä. Saanko mä nyt saastuttaa ja kuluttaa ihan hulluna, sikana, tai peräti simona?

Vierailija
7/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion ja yksityisten metsänomistajien metsiin istutetaan Suomessa vuosittain yhteensä noin 150 miljoonaa puuntainta. 

Vierailija
8/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satoja (ehkä jopa tuhansia?), nuorena, metsätöissä. Saanko mä nyt saastuttaa ja kuluttaa ihan hulluna, sikana, tai peräti simona?

Et tietenkään :) 

Vierailija
9/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin yksi kuutio puuta sitoo itseensä noin 1 000 kiloa hiilidioksidia. Hehtaari suomalaista metsää sitookin noin 4 700 kiloa hiilidioksidia vuodessa. Jos yhdessä kesäpäivässä Suomen metsiin sitoutuva hiilidioksidi muutetaan ajokilometreiksi, voisi 100 henkilöautoa ajaa 246 kertaa maapallon ympäri,

10/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle pihalle olen istuttanut arviolta 50 puuta, joista osa hedelmäpuita.

Vierailija
11/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihaan hedelmäpuita, mäntyjä, tuijia, pihlajia ostettuja ja osa metsän reunan kasvainnaisista. Linnut kun paskovat pihlajan siemeniä niin on niitä taimia kasvanut kukkapenkkien reunoihin joista sitten olen ottanut jatkojalostukseen. 20- vuotta olen puita kasvattanut ja leikannut. Olen omenapuitakin kasvattanut siemenistä, jonkun ulkomaalaisen omenan siemenistä talvella laitoin itään. Kasvattanut niitä harjoitus käyttöön leikkaamisessa kun on tilaa. Liikaa tuli satoa niistä ja vaihtelee sato kesän mukaan. Pitkään kesti että tuli jotain ja sitten kun tuli niin ihan liikaa. Piti leikata ihan nysäksi ja silti alkoi heti reuhoittaa niin että ihme omenapuita. Nyt ne suuttuivat kun leikkasin liikaa sellaisiksi palloiksi, koriste omenapuiksi kun en halua niitä omenia. 

Vierailija
12/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joss siiinä kasvaisi rahaa niin sen voisi istuttaakkin.

Vierailija
13/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Männytaimia olen istuttanut 40 vuotta sitten lapsena. Paljon.

Vierailija
14/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joss siiinä kasvaisi rahaa niin sen voisi istuttaakkin.

Kyllähän siinä kasvaakin? Tosin voi olla, että vasta lapsesi saavat ne rahat käsiinsä.

Vierailija
15/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatanut olen ja polttanut niin paljon etten osaa sanoa. Vastineeksi olen sitten pari omenapuuta istuttanut. Mutta meillä tuo luonto tuppaa hoitamaan puiden istutukset.

Vierailija
16/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja Ruotsi vastaavat yhdessä 70 - 80 prosentista EU-alueen metsien hiilen sitomisesta.

Vierailija
17/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelosvyöhykkeellä ja montussa hallaisessa paikassa onnistunut kasvattamaan kirsikkaluumuja kolmosvyöhykkeen kasveja,  järkyttävän sadon mutta nyt ei tullut juuri mitään. Olen huomannut millainen kevät on, tuleeko satoa vai ei. Se on ihan säistä kiinni eikä ihmisestä millaista satoa saa. Siihen ei auta lannoitteet eikä mikään. 

Vierailija
18/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietkö tai viedäänkö kaatopaikalle bio jätteesi merkitsee aika paljon. Meillä menee kaikki maatuva jäte omaan puutarhaan maanparannusaineeksi. Kaikki mitä tulee maasta niin lähtee maahan takaisin. Oksa hakettimella silputaan kompostiin maatumaan ja kestää aika kauan se maatua mutta ei ole mitään kiirettä. Minulla on laiskan ihmisen iso komposti talousjätteelle jota en koskaan sekoittele vaan annan sarvikuonokkaan tehdä tehtävänsä.

https://www.iltalehti.fi/piha/a/ffbd6ecc-f3a9-4958-8003-5371397f1477

Kun tyhjennän kompostia alaluukusta joskus viiden vuoden välein niin heitän sarvikuonokkaat takaisin sinne tekemään tehtäväänsä niin minun ei tarvitse koskaan möyhentää kompostia. Oksa haketta vaan vähän aina päälle niin ei ala haisemaan. Hyvin helppoa kompostointi ja aivan turhaa se sekoittaminen jos ei halua jotain pika kompostia. Talveksi saa kylmetä niin ettei mitään herätteitä en ole tarvinnut. Voi joku kärpänen tulla mutta mitä se haittaa. Linnut tykkää kun niille on kärpäsiä. 

Vierailija
19/19 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman sata kuusentaimenta viime keväänä. Lisäksi lapset kylvivät mäntyä. Omalle pihalle omppupuita ja kuusiaidan taimet.