Alkoholi ja aivovamma, oletteko toipuneet?
Olen ilmeisesti saanut nyt korona-aikana aivovamman rankan juomisen seurauksena. Nyt pari viikkoa selvinpäin ja on epätodellinen olo. Väsyttää ja olen masentunut. Kysymys muille alkoholisteille, että oletteko saaneet päänne kuntoon ja kauan siinä menee? Pelkään etten kykene enää koulutustani vastaaviin tehtäviin.
Olen saanut salattua tilanteen muilta ihmisiltä ja he ihmettelevät varmasti kun en juo enää.
Kommentit (25)
Riippuu siitä, miten vakava aivovamma ja missä osassa aivoja.
Ystäväni lopetti ryyppäämisen jo 8 vuotta sitten, mutta alkoholin aiheuttama pikkuaivojen surkastuma ei korjaannu. Hänellä on vaikea ataksia, ei pysy pystyssä ja kun kaatuu rollaattorinsa kanssa, on vaarassa jäädä apuvälineen alle.
Leila Koo kirjoitti:
Ystäväni lopetti ryyppäämisen jo 8 vuotta sitten, mutta alkoholin aiheuttama pikkuaivojen surkastuma ei korjaannu. Hänellä on vaikea ataksia, ei pysy pystyssä ja kun kaatuu rollaattorinsa kanssa, on vaarassa jäädä apuvälineen alle.
Tilani ei ole noin vakava. Motoriikka toimii, mutta tuntuu ettei kaikki ole kunnossa. Keskittymiskyky kadoksissa ja kun koittaa laskea monimutkaisia laskuja, niin joutuu pinnistelemään onnistuakseen. Työkyky kyllä on tallella, mutta kykenenkö vielä vaativimpiin tehtävii huolestuttaa.
Apua. Johtuukohan juomisesta, että itsestä vaikuttaa, että olen paljon tyhmempi näin kolme- kuin kaksikymppisenä? En ole koskaan juonut ryyppyputkia, mutta kertajuomiset n. kuudesti vuodessa ovat monesti olleet kaikki tolkku pois -osastoa.
Kyse on todennäköisesti väsymyksestä, känniuni kun ei palauta mitenkään. Kunhan unet palautuvat normaaliksi, niin alkaa helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Johtuukohan juomisesta, että itsestä vaikuttaa, että olen paljon tyhmempi näin kolme- kuin kaksikymppisenä? En ole koskaan juonut ryyppyputkia, mutta kertajuomiset n. kuudesti vuodessa ovat monesti olleet kaikki tolkku pois -osastoa.
Kyllä se vähitellen rappeuttaa aivot. Jos on duunari eikä työ vaadi ponnisteluja, saattaa aivovamma vasta paljastua kun se on jo vakava.
Vierailija kirjoitti:
Jotain rajaa nyt. Jos tuolla määrällä saisi aivovamman, niin varmaan puolella suomalaisista olisi sellainen. Ehkä olet vain väsynyt tai stressaantunut tai et muuten haasta itseäsi tarpeeksi, mistä sitten seuraa taantuminen tai ainakin tunne siitä. Aivot tarvitsevat ajateltavaa ja tekemistä, jotta ne pysyvät terävinä. Jos vain selaat somea ja suoritat yksinkertaisia työtehtäviä päivästä toiseen, niin äkkiähän sitä tylsistyy.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Tilani ei ole noin vakava. Motoriikka toimii, mutta tuntuu ettei kaikki ole kunnossa. Keskittymiskyky kadoksissa ja kun koittaa laskea monimutkaisia laskuja, niin joutuu pinnistelemään onnistuakseen. Työkyky kyllä on tallella, mutta kykenenkö vielä vaativimpiin tehtävii huolestuttaa.
Jos olet nyt ollut 2 viikkoa kuivilla, niin 2-4 viikkoa lisää ja elämä alkaa voittaa. Tuskin on mitään pysyvää, kemiat vähän sekaisin vain.
Mun duuni on se verta haastavaa, että yksi viinipullo illassa on liikaa. Vaikka nukkuisi 9 tuntia, niin keskittyminen vaikeutuu. Säästän ne muutamat viinipullot viikonloppuun, ehkä jos tiedän että löysempi päivä tiedossa, niin voi arkisin sitten pari lasia ottaa.
Mutta olen kyllä huomannu että aika pienillä määrillä suuri vaikutus suoriutumiseen. Ei se varmaan ny mikään aivovamma ole, ellei putkea ole vuosikausia takana.
Tätä aihetta ei varmaan sensuroida niin herkästi kuin erästä toista. Aihe on muka vapaa. Alkoholilla saa juoda aivovaurion ei siinä mitään.
Aivovamma ei haittaa, koska kohta kenelläkään ei ole Suomessa muutenkaan töitä. Aletaan vaan kaikki sosialisteiksi ja juodaan aivomme narikkaan.
Jos olet juonut liikaa vain nyt korona-aikaan, niin on äärimmäisesn epätodennäköistä että olisit mitään aivovauriota saanut. On ihan normaalia että aiivokemian kestää muutaman kuukauden tasapainottua jos on juonut joka päivä, mutta se ei tarkoita mitään (rakenteellista) aivovauriota eikä ole pysyvää.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö vamma aivokuvassa?
Kyllä aivojen surkastuminen näkyy kuvissa.
Mutta ei ap:llä sellaista ole, koska vaatisi useamman vuoden ryyppäämisen, ja ennen sitä tulisi muita ongelmia kuten haimatulehdus.
Muutama viikko menee niin toipuu ennalleen. Been there, done that.
Mulla takana on todellakin luja putki rilluvuosien, mutta koen olevani skarpimpi nyt kuin koskaan. Olen tosin ollut jo aika pitkään koko lailla raitis. Eiköhän se pää ap:llakin korjaannu, kun hetken lepäilee.
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla uniapnea?
Aikaisemmin oli, mutta olen laihduttanut ja nyt en tiedä.
Toimiiko päihdepalvelut näin korona-aikaan?
Päähänkin jomottaa jatkuvasti, aivan kuin joku työntäisi rautatankoa pään sisässä. jotain siellä on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Aivovamma ei haittaa, koska kohta kenelläkään ei ole Suomessa muutenkaan töitä. Aletaan vaan kaikki sosialisteiksi ja juodaan aivomme narikkaan.
Aivovamma on perusvaatimus jotta ihminen tulee sosialistiksi.
Ihminen jolla hissi menee ihan ylös asti ei ole sosialisti.
Masennuslääkkeet aiheuttava paljon pahempia aivovaurioita.
Ensin menee seksualisuus sitten koko ihminen on zombie.
Silloin ei kysellä toipuuko.