Jos käyt sairaalassa, vaaditko että sinua hoitaa suomalainen terveyden ammattilainen?
No? Minä olen vaatinut joka kerta suomalaisen ihmisen. Ei huono suomi puhuva ulkomaalainen. Terveys on sen verran vakava asia, että haluan ymmärtää että mitä mulle puhutaan. Ja että puhuja ymmärtää.
Kommentit (40)
Virolainen nuori naispuoleinen reumalääkäri on ollut monenverroin suomalaista patua parempi!
Otatti kaikki kokeet uudestaan ja diagnosoi reuman ja aloitti biologiset, joten nyt reuma remissiossa ja työkyky tallella.
Suomalainen vanha patu höpötti hyötyliikunnasta ja hoki: katsellaan vielä, onhan tuo tulehtunut mutta... katsellaan.
Ei kiinnosta mistä on kotoisin kunhan puhuu joko suomea tai englantia jotta ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla suomalainen mutta pitää osata ja ymmärtää suomea.
Juuri näin! Korostus ei haittaa, kunhan kommunikaatio on sujuvaa molemmin puolin.
Odotan myös saavani suomalaisten hoitosuositusten mukaista hoitoa, oli ammattilaisen kansallisuus mikä tahansa.
Hänen passinsa ei kiinnosta, mutta suomea hänen on ymmärrettävä ja osattava puhua selvästi.
Pitäkäämme kiinni oikeudestamme saada hoitoa omalla äidinkielelläni OMASSA MAASSAMME.
Hmmm.. tuleepa tästä mieleen kun potilas vaati että verkokeen ottajan ehdottomasti oli oltava Suomalainen. Ei kelvannut erittäin kokenut ulkomaalaistaustainen hoitaja ottamaan, joten minä sitten suomalaisena pääsin ronkkimaan häneltä sen näytteen. Otin näytettä toista kertaa urani aikana koska tämä ei normaalisti työnkuvaani kuulu. Mutta no.. sitä saa mitä tilaa! Voi olla että olisi sujunut potilaan kannalta aika paljon mukavammin kun olisi antanut kollegan ottaa kuten oli tarkoitus. Mutta kun oli ehdottomasti oltava Suomalainen, niin tokihan potilaan toive sitten huomioitiin. Enpä käynyt jälkeenpäin katsomassa minkä kokoinen mustelma tuli...
Kielitaito on tärkeä. Muuten ei niin väliä.
Tervetuloa kirjoitti:
Jos tällä viitataan tuleviin Filippiiniläisiin hoitajiin, niin en todellakaan vaadi hoitajan olevan syntyperäinen Suomalainen. Filippiineillä on hyvin laadukas koulutus ja Filippiiniläisiä hoitajia on ympäri maailmaa ammattilaisina miljoonia.
Toivottavasti Attendo hoitaa työehdot ja sopiukset rehellisesti ja mallikkaasti. Filippiiniläiset ovat erittäin tervetulleita Suomen hoitajistoon.
Lämpimästi tervetuloa Kuyas ja Ates!
Ymmärrättehän että nämä saavat veronmaksajien kustantamaa palkkatukea, heillä on oikeus tuoda koko perheensä tänne, he saavat yhteiskunnan asunnon jne?
He maksavat kymmenkertaisesti sen, minkä veroina kassaan tuovat.
Joskus tuntuu, että ihan ei olla kartalla näissä asioissa.
En minä mitään vaatimaan ala, mutta on luontevampi olo, jos hoitaja tai lääkäri on ihan suomalainen. Venäläinen lääkäri oli sitä mieltä, etten voi olla masentunut, kun olen nuori ja nätti.
Gynen asioissa vetoan siihen, että jännitän muuten niin paljon, ettei tutkimuksesta tule mitään ja olen saanut naislääkärin.
Ammattitaito, hyvä suomenkieli ja käyttäytyminen ovat tärkeitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Suomea puhuva ja ymmärtävä. Oli kauheaa katsella yli 90-vuotiaan isäni hoitoa kun muutoinkin huonosti puhetta tuottavaa vanhusta hoiti lääkäri, joka ei ymmärtänyt potilasta.
Mitä teit?
en vaadi, mutta suhtaudun epäluuloisesti.
tädilläni on olkapäävamma, joka vaatii leikkaushoitoa. hänelle neukkulääkäri ehdotti kylpyläloma virossa, antoi kylpylän nimenkin ja olisi kirjoitanut suosittelukirjeen: siellä kun käy kuulemma korkea-arvoiset päättäjätkin putinin ja hänen lähipiiriään lisäksi ja on koko maan parhaat lääkärit. He korjaavat siellä kaiken uusillä lääketieteellisillä hoidoilla tuosta noin vain. Tätini sitten ehdotti, että jos kirjoitat lähetteen vain keskussairaalan kirurgiselle, niin katsellaan sitä kylpylälomaa sitten sen jälkeen. Lääkäri tuhahti vastauksena.
sedälleni virolaislääkäri diagnosoi aivan selvän astman ja astmaoireiden pahenemisen syynä oli flunssa. kirjoitti yskänlääkettä ja sanoi ettei saa tulla saman vaivan kanssa uudestaan (setäni oli siellä jo toista kertaa oireidensa kanssa). setäni itse epäili sydänvikaa, josta ei missään nimessä voinut olla kyse lääkärin mielestä ja lääkärin mielestä potilaan pitäisi olla hiljaa, jos ei ole koulutusta lääketieteeseen. No.. kävi sitten ilmi, että hänellä olikin sydämen vajaatoiminta ja olisi kuollut kahdessa viikossa ilman hoitoa (setä lähti yksityiselle kaardiologille vain varmistamaan että se virolaislääkäri oli oikeassa ja sieltä yksityislääkärin vastaanotolta lähti suoraan sairaalaan).
että voisin toki olla ulkomaalaisen lääkärin potilaana, mutta hyvin skeptisenä sellaisena. Lääkärit eivät nykyisin oikeasti edes tiedä mitä on objektiivisuus tai potilaan kunnollinen tutkiminen.
Kunhan pystyy kommunikoimaan suomeksi. Viimeksi sairaalassa tutkimuksissa oli intialainen (tai ainakin sieltä suunnilta) naislääkäri ja osasi hoitaa toimenpiteen huomattavasti hellävaraisemmin kuin suomalaiskollegansa edelliskerralla.
Vierailija kirjoitti:
en vaadi, mutta suhtaudun epäluuloisesti.
tädilläni on olkapäävamma, joka vaatii leikkaushoitoa. hänelle neukkulääkäri ehdotti kylpyläloma virossa, antoi kylpylän nimenkin ja olisi kirjoitanut suosittelukirjeen: siellä kun käy kuulemma korkea-arvoiset päättäjätkin putinin ja hänen lähipiiriään lisäksi ja on koko maan parhaat lääkärit. He korjaavat siellä kaiken uusillä lääketieteellisillä hoidoilla tuosta noin vain. Tätini sitten ehdotti, että jos kirjoitat lähetteen vain keskussairaalan kirurgiselle, niin katsellaan sitä kylpylälomaa sitten sen jälkeen. Lääkäri tuhahti vastauksena.
sedälleni virolaislääkäri diagnosoi aivan selvän astman ja astmaoireiden pahenemisen syynä oli flunssa. kirjoitti yskänlääkettä ja sanoi ettei saa tulla saman vaivan kanssa uudestaan (setäni oli siellä jo toista kertaa oireidensa kanssa). setäni itse epäili sydänvikaa, josta ei missään nimessä voinut olla kyse lääkärin mielestä ja lääkärin mielestä potilaan pitäisi olla hiljaa, jos ei ole koulutusta lääketieteeseen. No.. kävi sitten ilmi, että hänellä olikin sydämen vajaatoiminta ja olisi kuollut kahdessa viikossa ilman hoitoa (setä lähti yksityiselle kaardiologille vain varmistamaan että se virolaislääkäri oli oikeassa ja sieltä yksityislääkärin vastaanotolta lähti suoraan sairaalaan).
että voisin toki olla ulkomaalaisen lääkärin potilaana, mutta hyvin skeptisenä sellaisena. Lääkärit eivät nykyisin oikeasti edes tiedä mitä on objektiivisuus tai potilaan kunnollinen tutkiminen.
"kylpyläloma virossa" piti olla venäjällä/neukkulassa, tosin en ole nyt satavarma oliko kylpylä kuitenkin viron maaperällä, en jaksa tarkastaa häneltä tietoa.
Kansalaisuudella ei ole väliä kunhan voidaan keskustella joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi ilman mitään outoa aksenttia josta ei ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua hoiti ulkomaalaistaustainen hammaslääkäri. Samanlaisia ne hampaat muuallakin maailmassa ovat.
Et ole näköjään paljoa matkustellut......
Olen kääntynyt pois lääkärin ovelta koska hän oli ulkolainen... "huva paiva, tule sisä" Joo, kiitos en.
Täytyy ymmärtää ja osata puhua kunnolla suomea. Muuten ei väliä onko oikea suomalainen vai muualta muuttanut henkilö.
Terveyskeskuksen ajanvarauksessa voi ehkä valita, mutta sairaalassa ei. Sairaalassa on usein päivystyksessäkin vain yksi lääkäri täällä Helsingissä. Palvelua joutuu odottamaan vähintään tunnin, usemmin 2. Jos on ylipäänsä syy mennä sairaalaan, niin tuossavaiheessa kyllä otetaan hoito vastaan yleensä aika kiltisti.
Jos osaa asiansa ja kommunikaatio pelaa, niin ihan sama vaikka olisi Marsista tullut. Ulkomaalaistaustaisia on kohdalle osunut vain 2, kumpikin osasivat asiansa ja puhuivat hyvää suomea.
Ei lääkäreissä ole transihmisiä. Biologian opiskelua on niin paljon, ettei tuollaisia harhoja ja psykooseja pääse syntymään.