Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun ei ole varaa maskeihin?

Vierailija
08.10.2020 |

Miten te muut köyhät olette ratkaisseet tilanteen?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sama kuin minä (jolla olisi varaa ostaa maskeja); älä välitä koko maskista. Pidä turvaväli, yski hihaan, vältä väkijoukkoja. Ei silti ole pakko mennä ihan julmuuden syvään päähän asti välttääkseen influenssaa lievempää nuhakuumetta.

Vierailija
22/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa pitäisi työttämällä ainakin olla. Eli youtubesta löytyy tuhansia DIY maskiohjeita. Löytyy ohjeita ihan ilman ompeluakin, sakset riittää. Kankaaksi käy vaikka vanha T-paita. Ohjeita löytyy myös vaikkapa sukasta tehtävään maskiin. Sakset varmaan löytyy työttömältäkin? Vai pitääkö nekin saada ilmaiseksi kaupungilta? Järjetöntä vinkumista ja valitusta. Jos näin yksinkertainen asia on vaikeaa, en ihmettele, että työelämäkään ei kutsu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa: en käytä maskia

jos tulee oikea maskipakko, niin pakkohan valtion on tarjota köyhille maskit

Kunnat tarjoavat jo. Vaatii vain sen pienen vaivan näön, että 1) ihan itse selvittää, mistä voi ilmaiset maskit omassa kunnassaan hakea ja 2) ihan itse saa sen takapuolensa ylös sohvalta ja käy hakemassa ne maskit.

Ei vantaalla ainakaan saa.

Jotain oli viikkoja sitten, mutta loppuivat heti

https://www.vantaa.fi/uutisia/terveys_ja_sosiaalipalvelut/101/0/152383

Eli kyllä saa. Koita keksiä seuraava kunta, jossa ei muka saa.

Minä asun Vantaalla ja olen koittanut saada noita maskeja viime viikolla.

Ne ovat yksinkertaisesti LOPPU

Ja tuolla linkin takana kerrotaan ihan selvällä suomen kielellä, mistä paikoista niitä taas torstaista alakaen saa. Eli hopihopi lukemaan ja sitten maskeja noutamaan selittelyn sijaan.

Vierailija
24/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista kangasta maskiin pitää olla? Käykö vanhan t-paidan kangas?  Entäs rintsikan kupit? Talouspaperista muotoilu?

Vierailija
25/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa: en käytä maskia

jos tulee oikea maskipakko, niin pakkohan valtion on tarjota köyhille maskit

Kunnat tarjoavat jo. Vaatii vain sen pienen vaivan näön, että 1) ihan itse selvittää, mistä voi ilmaiset maskit omassa kunnassaan hakea ja 2) ihan itse saa sen takapuolensa ylös sohvalta ja käy hakemassa ne maskit.

Ei vantaalla ainakaan saa.

Jotain oli viikkoja sitten, mutta loppuivat heti

https://www.vantaa.fi/uutisia/terveys_ja_sosiaalipalvelut/101/0/152383

Eli kyllä saa. Koita keksiä seuraava kunta, jossa ei muka saa.

Minä asun Vantaalla ja olen koittanut saada noita maskeja viime viikolla.

Ne ovat yksinkertaisesti LOPPU

Eiväthän ole. Vantaan kaupungin sivuilla kerrotaan selkeästi, että torstaista alkaen jaetaan taas. Tänään on torstai. Käy hakemassa vauvapalstailun sijaan, ennen kuin taas loppuvat.

Vierailija
26/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista kangasta maskiin pitää olla? Käykö vanhan t-paidan kangas?  Entäs rintsikan kupit? Talouspaperista muotoilu?

Ihan mikä tahansa mikä saa sinut uskomaan olevasi paremmassa suojassa kuin ilman. Vaikka alumiinifolio päähän taiteltuna.

Vierailija
27/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ihan itse ääliö - ei pitäisi olla asennevaimmaisellekaan liian vaikea tehtävä googlettaa, jos osaa AV:lläkin "viisastella".

Vierailija
28/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama pestävä mahdollisimman hyvä kangasmaski on jo enemmän kuin ei mitään. Ei nyt hirveä satsaus

Juu, maksaa noin 6e kpl, luulisin että kenellä tahansa menee kuukaudessa enemmän kuin tuo 10-20e ns ylimääräiseen (lue: vuokra, laskut, ruoka jälkeen) vaikka kuinka olisi köyhä.

Vierailija
29/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskiin käy lähes mikä tahansa kangas. Paitsi kalaverkko tai verkkosukkahousut. Parasta on joko tiivis puuvilla tai tekokuituinen polyesteri/polypropeeni.

Minkä tahansa kankaan suodatuskyky paranee, jos se kerrostetaan. Kangaskerrosten väliin voi laittaa vaikka talouspaperisuikaleen tai kahvisuodattimesta leikatun palan lisäsuodatukseksi.

Esim. vanhan T-paidan hihasta saa hyvän maskin. Naruja saa leikattua saman maskin helmasta. Yhdestä T-paidasta saa 4-6 maskia. Myös vaikkapa vanhoista farkuista saa tiivistä puuvillakangasta ja tyylikkään maskin.

Vierailija
30/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 maskia maksoi kaupassa tänään vähän päälle 9 euroa. Aika köyhää täytyy olla ja nettiinkin on kuitenkin rahaa...

Vierailija
31/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee sama kuin minä (jolla olisi varaa ostaa maskeja); älä välitä koko maskista. Pidä turvaväli, yski hihaan, vältä väkijoukkoja. Ei silti ole pakko mennä ihan julmuuden syvään päähän asti välttääkseen influenssaa lievempää nuhakuumetta.

Kerro toi Italialaisille...

Vierailija
32/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä ihmettelen, miten köyhissä Amerikan ja Aasian maissa onnistuu huono-osaisetkin hankkimaan maskin, mutta suomalaiset köyhät eivät sitten millään. Varmaan valtion pitäisi postittaa kaikille kotiin se maski?

Vierailija
33/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toi Italialaisille...

Voin kertoakin; ei se italiaanojen maskipakko auttanut pascaakaan.

Vierailija
34/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, et sitten voi käyttää jotain ihan normaalia kangashuivia? Vai onko nekin rahat menneet kaljaan?

Vierailija
35/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähävaraiset voi hakea ilmaisia maskeja. Katso kunnan/kaupungin sivuilta paikat.

Eipäs voi, kun ne loppuivat heti...Ainakin täällä

Sitten kunnan täytyy joko hankkia niitä lisää tai korvata sinulle maskit kutitia vastaan. Kuntia on nyt velvoitettu maksamaan köyhien maskit, mutta ilmeisesti sinun kunnassa toivotaan, että köyhät vaan tyytyvät siihen, ettei kaikille riittänyt. Mutta oikeasti sinun pitäisi nyt vaan hakea vaikka harkinnanvaraista toimeentulotukea niihin tai ottaa yhteyttä maskeja jakaneeseen tahoon. Pysyt lujana, että kunnat on velvoitettu maksamaan köyhien maskit, ja sinulle käy joko se, että haet maskit jostain, tai se että ne korvataan sinulle kuittia vastaan.

Vierailija
36/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kunnalta kaksi maskia. Pelkkää ulkonäköähän tuo on kun ei ole tarpeeksi vaihtokappaleita, mutta sillä kai nuo jaettiinkiin että köyhä voi näyttää siltä kuin huolehtisi asiasta.

Vierailija
37/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä itsekin oman maskisi. Vai eikö työttömän sormet enää taivu?

Ei ole materiaaleja, taitoa eikä välineitä

ap

Osaat käyttää nettiä ja sulla on joku vehje edessäsi, jolla pääset nettiin. KVG siis. Älä heittäydy uhriksi. Jos ei muut löydy, niin kiedo huivi suun eteen.

Vierailija
38/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 maskia maksoi kaupassa tänään vähän päälle 9 euroa. Aika köyhää täytyy olla ja nettiinkin on kuitenkin rahaa...

On ymmärrettävää, että nettimaksun priorisoi maskien edelle. Maskeja ei pidetä itseä varten, vaan muita, ja kyllä minusta on ymmärrettävää, ettei köyhä ihminen ala tinkiä omista elinkustannuksistaan ostaakseen maskeja, jotka hän kuitenkin olisi valtiovallan päätöksellä oikeutettu saamaan kunnalta.

Vierailija
39/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä saa halvalla.

En kyllä itse raaski ostaa, enkä edes kehtaa käyttää maskia vapaaehtoisesti, vaikka olen ihan vakavarainen itse. Muutama kangasmaski on kotona, mutta en kehtaa käyttää sitä paikoissa, joissa on pelkkä maskisuositus (ei siis pakko).

Vierailija
40/57 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama pestävä mahdollisimman hyvä kangasmaski on jo enemmän kuin ei mitään. Ei nyt hirveä satsaus

Juu, maksaa noin 6e kpl, luulisin että kenellä tahansa menee kuukaudessa enemmän kuin tuo 10-20e ns ylimääräiseen (lue: vuokra, laskut, ruoka jälkeen) vaikka kuinka olisi köyhä.

Tottakai menee. Mutta en minä ainakaan luopuisi niistä ylimääräisistä jutuistakaan maskien vuoksi. Itse hain kunnalta maskit, mutta en käyttäisi, jos joutuisin itse ostamaan.