Onko tämä vain tyttöjen tapa?
Itselläni on kaksi alle kouluikäistä poikaa ja tyttö joka on vielä vauva. Viimeaikoina olen(myös muutaman ystävän kanssa tästä puhuttu) kiinnittänyt huomiota kerhossa tai yleisillä leikkipaikoilla tyttöihin jotka tuntuvat "vinkuvan" kaikesta ympärillä tapahtuvasta vanhemmilleen. Kyseessä olleet noin 4-6v tytöt, jotka siis kertovat loukattuina, itkien vanhemmille esim. että toinen kiusaa vaikka näin ei olisi tapahtunut. Vaikea selittää mutta tässä pari esimerkkiä:
-Yksi tyttö oli samassa kerhossa kuin poikani. Pojan kaveri oli hiukan raju leikeissään ja joskus saattoi esim. tönäistä tyttöjä. Tämä ei tietenkään ollut ok ja vanhemmat puuttuivat aina asiaan. Tytölle jäi kuitenkin päälle sellainen että syytteli useita poikia kiusaamisesta, vaikka muut näkivät ettei mitään sellaista ollut tapahtunut. Esim. juoksi märisten äitinsä luo että jaska kiusaa ja lyö, vaikka jaska oli ihan muissa leikeissä. Tyttö sai tietenkin sääliä ja syytön poika haukut.
- tänään junassa meidän 2v oli leikkipaikalla muiden lasten kanssa, itse olin vieressä vahtimassa. Siellä oli myös noin 4v tyttö, jota joku liukumäen ruuhkassa ohimennen tönäisi. Sen jälkeen tyttö juoksi jatkuvasti itkemään äidilleen että pojat kiusaa jos joku edes sattui tulemaan hänen lähelleen. Itse tyttö kyllä sai mm töniä muita lapsia pois leikkijunasta, mutta auta armias jos joku hiukan vastusti ja vaati paikkaa junasta...
Ystävälläni on myös tyttö ja hän on sanonut että heidän tyttönsä on juuri tuollainen turhasta marisija. Löytyykö näitä myös teidän pojista?
Meidän pojat eivät todellakaan ole mitään enkeleitä, mutta eivät turhasta leikin yhteydessä märise.
Kommentit (16)
No täyty sanoa että ei meidän lähipiirin pojat ainakaan tuollaisia ole. Toki tulee riitaa ja kahnausta leikin myötä, mutta ei mitään tuollaista säälin kerjäämistä. Ja nuo kaksi tyttöä eivät siis ole ainoat joihin olen törmännyt, vaan esimerkit. -Ap tässä.
Ihan yhtälailla pojat tekevät tuota. LOL
Höpsis ja pöpsis, sulla on vain poikia ja haluat syyttää tyttöjä turhasta narisijoiksi.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:12"]
No täyty sanoa että ei meidän lähipiirin pojat ainakaan tuollaisia ole. Toki tulee riitaa ja kahnausta leikin myötä, mutta ei mitään tuollaista säälin kerjäämistä. Ja nuo kaksi tyttöä eivät siis ole ainoat joihin olen törmännyt, vaan esimerkit. -Ap tässä.
[/quote]
sun piirit on vielä melkoisen pienet siis, ja itsestäsi et muista mitään tai lapsuudestasi
jep, omien lasten kaveripiireistä löytyy näitä poikia, vielä vanhempanakin sama piirre on ja pysyy. Kyse on a) luonteesta ja b) äitien tavasta ruokkia kyseistä ikävää tapaa.
Kyllä olen kohdannut tuollaisia tyttöjä JA poikia, mutta totuuden nimissä enemmän tyttöjä. Väitän sen johtuvan kasvatuksesta.
Ap tässä taas. Enpä tiedä olinko sellainen, täytyy kysyä äidiltä. Tokikaan en tarkoittanut että kaikki tytöt ovat sellaisia, mutta enemmän näitä tuntuu mielstäni olevan tytöissä kuin pojissa. Varmaan on paljolti kysymys myös luonteesta sekä siitä huomaako lapsi tuon kannattavaksi tavaksi toimia.
Ja tosiaan mullakin on tyttö, mutta on vielä niin pieni ettei osaa marista :D
Valitettavasti ei... meidän poikamme on juurikin tuollainen. En tiedä, mitä pitäisi asialle tehdä. Kovasti yritetään puhua, että leikin tiimellyksessä tapahtunut tönäisy ei ole kiusaamista ja ihan kaikesta ei tarvitse mennä kertomaan aikuisille. Mutta... huoh.
En tunne hirveän paljon lapsia (en ole esim. tekemisissä tarhakaverien kanssa juurikaan), mutta omista lapsistani se on nimenomaan poika joka vinkuu joka asiasta ja on koko ajan mielestään kärsimässä jotain vääryyttä. Oletan sen johtuvan osittain perusluonteesta ja osittain siitä että hän on nuorempi.
No kyllä minulla on samoja kokemuksia kuin ap:llä. Tyttöjä ei osata useinkaan pitää syyllisenä mihinkään. Esim eräs tuttuni, jolla useampi tyttö, ei koskaan ota lapsensa kanssa vastuuta mistään. Hänen tyttönsä saa kampittaa, töniä, huitoa ja satuttaa. Äiti kuittaa sen aina sillä, että "se oli ihan varmasti vahinko". Ja tytöt eivät joudu edes anteeksi pyytämään. Ja auta armias jos meidän naapuruston joku poika joskus tönäisee hänen prinsessojaan, niin sellainen meso siitä saadaan aikaiseksi, että koko kylä kuulee kuinka hänen tyttöjään on joku mennyt kaltoin kohtelemaan ja anteeksi pyytöä tietysti vaatii sekuntissa ennen kun asiaa on edes selvitelty sen enempää.
Ja olen minäkin näihin törmännyt myös muualla. Äidit ne vissiin kasvattaa tytöistään moisia prinsessoja jotka huomaa aika pian, että aikuiset pitää aina poikia syypäänä kaikkeen ja tytöt voivat vaan kannella ja narista. Syy ei siis itseasiassa ole tytöissä, vaan heidän vanhemmissaan jotka tuon sallivat. Mutta onhan se täällä palstallakin nähty millainen poikaviha nykyään vallitsee. Kaikki haluaisi tyttölapsia ja poikalapset on saatanasta seuraavia...ja ne samat mammathan ne lapset kasvattaa....
Meillä on kaksi poikaa ja juuri koskaan en tuollaiseen ole heissä törmännyt. Isompi 7v. saattaa joskus pahoittaa mielensä ja tulla jälkeenpäin kertomaan, että joku toinen on käyttäytynyt huonosti, mutta ei kovin usein. Tämänkin huomaa vasta siitä, että häntä vaivaa joku asia, muttei suostu millään kertomaan, mikä.
Ei. Mulla on kaksi tyttöä, kumpikaan ei ole tuollainen. Olen tavannut poikia, jotka ovat.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:36"]
Ei. Mulla on kaksi tyttöä, kumpikaan ei ole tuollainen. Olen tavannut poikia, jotka ovat.
[/quote]
juu juu, ihan varmasti ;)
Päiväkodissa työskentelevänä kokemukseni on, että kyllä, tämä on enemmän tyttöjen tapa, mutta joskus myös poika saattaa käyttäytyä noin.
Kyllä, näitä löytyy myös pojista.
Missä pussukassa olet elänyt??