Valtion palkkauksesta kysymys?
Aloitin virassa viime keväänä, alkuun sain peruspalkan päälle 15 %, koska sanoin jo haastattelussa etten tule sen alemmalla töihin. Lokakuussa, 6 kk jälkeen nostettiin 20 %:n. Nyt olisi tulossa eka kehityskeskustelu, mietin että voinkohan jo heti pyytää korotusta? Miten muilla valtiolla olevilla palkkakehitys on mennyt? Kiitollisena vastauksista.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 20:55"]
No en ole pyytämässäkään mitään palkkataulukon kärkipään palkkaa,koska olen vielämelko uusityöntekijä japerehdytyskin vielä kesken. Olen kyllä lukenut arviointitaulukon, mutta ei se nyt ihanyksioikoinen ole. Miksi sitten on olemassa 50 % jos sitä ei kukaan saa. Enkä ole sitä pyytämässäkään, olin ajatellut 30 %. Olen aiemmin ollut yksityisellä puolella jossa lisää palkkaa on saanut neuvottelemalla. ap
[/quote]
Ensimmäinen vastaaja harkitsee myös yksityiselle puolelle siirtymistä, koska siellä palkanmaksu on reilua: jos sinuun ollaan tyytyväisiä ja firmalla menee hyvin, niin sinulle annetaan alkankorotus, eikä sitä evätä sanomalla, että kun muille jo ryhmässä maksetaan hyvin, niin valitettavasti sinulle ei voida maksaa...
No en ole pyytämässäkään mitään palkkataulukon kärkipään palkkaa,koska olen vielämelko uusityöntekijä japerehdytyskin vielä kesken. Olen kyllä lukenut arviointitaulukon, mutta ei se nyt ihanyksioikoinen ole. Miksi sitten on olemassa 50 % jos sitä ei kukaan saa. Enkä ole sitä pyytämässäkään, olin ajatellut 30 %. Olen aiemmin ollut yksityisellä puolella jossa lisää palkkaa on saanut neuvottelemalla. ap
[/quote]
Mutta nyt olet valtiolla, jossa on omat säännöt. En tiedä miksi palkkataulukossa on se isoin prosentti, kun ei sitä kukaan saa.
[/quote]
Kuule, jos perehdytys on kesken, niin miten kuvittelet saavasi palkkausryhmäsi huippupalkkaa? Tuo nro 14 kertoi aika selkeästi sen, mitä palkkauksen arki on valtiolla eli jos et ole vielä edes pätevä, niin miten ihmeessä saisit henkilökohtaisen lisäprosentin, jollaista 100 hengen työyhteisössä on kahdella tai kolmella, muilla paljon pienempi.
Olen töissä STM:n hallinnonalan virastossa, ja hesu-prosenttini on 27,5. Yritin jo viime keskustelussa hilata sitä 30:een, mutten onnistunut. Työkokemusta kyseisestä virastosta minulla on kolmen vuoden ajalta.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:06"]
[/quote]
Mutta nyt olet valtiolla, jossa on omat säännöt. En tiedä miksi palkkataulukossa on se isoin prosentti, kun ei sitä kukaan saa.
[/quote]Se on varattu ELYjen ylijohtajille
Ok. Ehkä olen sitten ihan tyytyväinen tuohon tämänhetkiseen 20%, mutta toiveissa kuitenkin lähivuosina ainakin 30%. Pidän valtavasti työstäni ja esimieheni on mahtava tyyppi. 6 kk kohdalla esimies itse ehdotti nostoa, kehityskeskustelussa en ole vielä ollut, siksi mietin etukäteen miten toimia, aiemmissa töissäni olen aina valmistautunut pyytämään lisää palkkaa. ap
Ymmärrätkö mitään budjetoinnista?
Jos valtion antama palkkapotti on 1000 000 ja siitä maksetaan palkkoja 1000 000, niin jotta sinulle voi antaa palkankorotuksen, täytyy jonkun muun palkasta ottaa pois. Kerro esimiehellesi, kuka mielestäsi ei ansaitse palkaansa, vaan se pitää ohjata sinulle. Yksityisellä ei ole etukäteen määrätty palkkapottia, sitä voidaan tuloksen mukaan kasvattaa. Valtiolla palkkapotti PIENENEE 8 % vuodessa eli palkkojen tulisi laskea, ei nousta.
[/quote]
Neuvottelu menee meillä niin, että sekä esimies että työntakijä täyttää suoritusarvioitilomakkeen ja sitten yrität saada joka pistemäärän puhuttua mahdollisimman korkealle, jotta saat sen suoritusarviointikeskiarvon mahdollisimman ylös, koska sen perusteella määräytyy henkilökohtyaisen palakanosan prosentti. Sinulla pitää olla perusteluja jokaiseen kohtaan erikseen. Et voi vain sanoa, että haluat prosentiksi 30.
Minä olen ollut valtiolla yli 10 vuotta ja kun uusi palkkausjärjestelmä tuli, meidän ryhmässä oli vain 7 työntekijää ja lähes kaikki muut olleet yli 10 vuotta. Yhtenä näistä ensimmäisistä vuosista esimieheni arvioi minurt 3,5:een, mutta toimistonjohtaja palautti arvioni takaisin kolmoseksi, koska ryhmän keskiarvo olisi ollut sillä minun lukemallani yli 3,67.Kyllä otti päästä. Suoritusarvioni alkoi nousta vasta kun nämä vanhat konkarit jäi eläkkeelle tai vaihtoivat työpaikkaa.
Jos jollekin annetaan 50% niin se tarkoittaa, että jollekin pitää antaa se 15%... Siksi sitä ei käytännössä käytetä...
Kyllä se menee juuri kuten monet kirjoittajat ovat todenneet. Yhdellä ryhmällä on raja suoritusarvioissa, josta ei voi tehdä ylityksiä. Minäkin olen keskiarvojen keskiarvoihminen, vaikka suoritus on yleisesti tiedetty erityisen hyväksi.
Jonkun suoritusta eli palkkaa pitäisi laskea, jotta omani ja muiden suoritustaan parantaneiden pisteytystä voitaisi nostaa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:14"]
Jos valtion antama palkkapotti on 1000 000 ja siitä maksetaan palkkoja 1000 000, niin jotta sinulle voi antaa palkankorotuksen, täytyy jonkun muun palkasta ottaa pois. Kerro esimiehellesi, kuka mielestäsi ei ansaitse palkaansa, vaan se pitää ohjata sinulle. Yksityisellä ei ole etukäteen määrätty palkkapottia, sitä voidaan tuloksen mukaan kasvattaa. Valtiolla palkkapotti PIENENEE 8 % vuodessa eli palkkojen tulisi laskea, ei nousta.
[/quote]
Ei tämä kyllä ihan näin mene. palkkarahoja ei ainakaan työhallinnossa ole budjetoitu erikseen, vaan ne sisältyvät toimintamenomäärärahoihin. Ainakin näin meidän johtajat on väittäneet. Henkilökuntaa jää eläkkeelle kokoajan ja näin toimintamenomäärärahan tarve vaihtelee kokoajan. Semmoisen mielenkiintoisen faktan olen myösn kuullut, että kun joku saavuttaa eläkeiän, ministeriössä vähennetään palkkasummaa automaattisesti. Eli pitäisi muka houkutella ihmisiä jatkamaan työssä yli eläkeiän, mutta kuitenkin rahat nyhjäistään pois. Ja tämä tarina on ristiriidassa tuon johtajan väittämän kanssa ettei palkkarahoja budjetoida erikseen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:13"]
Ok. Ehkä olen sitten ihan tyytyväinen tuohon tämänhetkiseen 20%, mutta toiveissa kuitenkin lähivuosina ainakin 30%. Pidän valtavasti työstäni ja esimieheni on mahtava tyyppi. 6 kk kohdalla esimies itse ehdotti nostoa, kehityskeskustelussa en ole vielä ollut, siksi mietin etukäteen miten toimia, aiemmissa töissäni olen aina valmistautunut pyytämään lisää palkkaa. ap
[/quote]
Eikö teilllä ole mitään väliprosentteja? Että tasakymmenet? Työhallinnossa prosentit ovat esim: 25,5%, 28,75%, 32%
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:25"]
[/quote]
Ei tämä kyllä ihan näin mene. palkkarahoja ei ainakaan työhallinnossa ole budjetoitu erikseen, vaan ne sisältyvät toimintamenomäärärahoihin. Ainakin näin meidän johtajat on väittäneet. Henkilökuntaa jää eläkkeelle kokoajan ja näin toimintamenomäärärahan tarve vaihtelee kokoajan. Semmoisen mielenkiintoisen faktan olen myösn kuullut, että kun joku saavuttaa eläkeiän, ministeriössä vähennetään palkkasummaa automaattisesti. Eli pitäisi muka houkutella ihmisiä jatkamaan työssä yli eläkeiän, mutta kuitenkin rahat nyhjäistään pois. Ja tämä tarina on ristiriidassa tuon johtajan väittämän kanssa ettei palkkarahoja budjetoida erikseen.
[/quote]
Se toimiston budjetti on julkista tietoa, käypä huviksesi katsomassa. Palkat on budjetoitu erikseen!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Mutta ovat silti budjetissa. Ja rahaa on rajallinen määrä.
[/quote]
Meillä ei kehityskeskustelussa puhuta palkasta lainkaan, se ei kuulu tähän keskusteluun. Puhutaan työstä, vaadittavista tuloksista jne. ja palkasta puhutaan siinä vaiheessa, kun ensin ei anneta palautetta esimiehelle.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:27"]
[/quote]
Eikö teilllä ole mitään väliprosentteja? Että tasakymmenet? Työhallinnossa prosentit ovat esim: 25,5%, 28,75%, 32%
[/quote]
Ja vielä lisäys tähän. Sain nousemaan 28,75%:iin oltuani työssä 5 vuotta ja konkarien jäätyä eläkkeelle. Ja 32% sain oltuani työssä 7 vuotta. Esimieheni oli minuun tosi tyytyväinen... ja minä olin esimieheeni...
Kehityskeskustelu ja suoritusarviointikeskustelu ovat kaksi eri asiaa. Mutta ei suoritusarviointikeskustelussakaan puhuta rahasta. Tällä uudella monimutkaisella syteemillä on saatu näyttämään se juttu suoritusarvioinnilta, vaikka oikeasti on kyse palkkaneuvottelusta... Ikävää se on esimiehellekin kun haluaisi nostaa tuloksia, mutta kädet on ehkö sidottu ryhmän keskiarvorajan vuoksi...
En tunne ministeriöitä tarkemmin, mutta keskiarvot on ainakin alue hallinnossa arkipäivää.