Vastasyntyneen pigmettihäiriö iholla?
Onko teidän vastasyntyneillä ollut ihossa muutoksia, esim syntymämerkkejä tai muita pigmenttimuutoksia? Minkälaisia?
Meillä pojalla on ollut syntymästä asti poskessa "mustelma" joka ei ole muuttunut miksikään. Poika 2 viikkoa vanha. Luin vauvojen syntymämerkeistä, ja kaikki näyttäisivät olevan punaisia mansikka- tai tuliluomia. Tämä on enemmänkin vaalean ruskea, aika lailla mustelman näköinen. Poika syntyi sektiolla, joten mikään ruhje se tuskin on. Luin maitokahviläiskistä ja pelästyin, koska ne voivat viitata neurofibroosiin. Nyt pelkään että se on sellainen ja että niitä tulee lisää. :(
Olen varmasti synnytyksen jälkeisessä herkkyystilassa, mutta asia pyörii ihan koko ajan mielessä ja tutkin vauvan ihoa jatkuvasti. En saa oikein muuta ajateltavaa. :(
Kommentit (19)
Mä säihkähdin pojan ollessa pari vuotias kun huomasin hänellä vaaleat isot alueet reisien sisäpinnalla ja vielä menin onneton googlettelemaan niin sain vastaukseksi just tuon saman "diagnoosin" mitä ap. Neuvolalääkäri kuitenkin sanoi, että joillakin vaan on tälläinen synnynnäinen "vitiligo", jos oikeanlaisessa valossa olis katsottu niin olisi luultavasti näkynyt jo heti silloin syntymän jälkeen. Ja näillä voi kuulema olla hiuksissakin joku osio, jossa ei ole pikmenttiä. Meidän pojalla ei ole. Tuokin oli kesä niin muu iho ruskettui, mutta nuo kohdat ei eli talvella niitä ei edes huomaa. Kuulema tuokin on yleisempää, jos vanhemmilla on maitokahviläiskiä: mulla on yks ja miehellä kaks. Mutta me ollaan kaikki ihan terveitä. Näitä punaisia läiskiä "haikaranpuremia" meillä on myös, niskasta löytyy kaikilta ja ristiselästäkin.. "sukuvika" selvästi ;) Mulla ja tytöllä ollut lisäksi tuossa nenänvarren yläosassa vauvana, mutta ne haalistuneet kummallakin varhaislapsuudessa jo pois.
meillä on tytöllä pahan kirjavan mustelman näköinen, lieveästi kohollaan&todella lämmin (verisuonet ihon pinnalla?)
täyttää kohta 3v ja edelleen näyttää ihan samalta kuin vauvana.
Googleta mongolian spots, kuulostaa ihan niiltä. Alaselkä on tyypillinen paikka missä esiintyvät, samoin kasvoissa.
Vaarattomia, eivät häviä.
Onko lapsessasi "ei suomalaisia geenejä"? Ovat yleisiä tummempi-ihoisilla kuin tavis suomalainen.
Jos on sinertävä ja enemmän mustelman näköinen, voisi olla ns mongolian spot eikä maitokahviläiskä. harmittomia molemmat. Mongolian spot saattaa joskus johtaa aiheettomiin pahoinpitelyepäilyihin eli kannattaa ihan sen vuoksi ottaa niistä valokuvia.
Asiaa on turha miettiä yksin, käytä lapsi pediatrilla.
Tyttärelläni poskessa aika iso pigmenttiläiskä. Syntymästä saakka ollut. 5v käytin lääkärillä, lähete laserhoitoon, josta ei hyötyä toistaiseksi, käytiin kerran pari vuodessa n. 4vuoden ajan. Tyttö nyt 12v, ei halunnut jatkaa laserhoitoa. Jatkamme jos/kun itse haluaa myöhemmin. Läiskä pysynyt samanlaisena kokoajan. Huhtikuusta lokakuuhun käytettävä aurinkorasvaa(suurin suojakerroin). Kiusaamisesta olen kysellyt, ei kuulemma ole. Kavereita piisaa. Murrosikä alussa, saa nähdä alkaako häiritä häntä myöhemmin. Vain kosmeettinen haitta siis.
On ollut juuri tuollaisia maitokahviläiskiä. Ne eivät häviä. Lääkäri on ollut niistä kiinnostunut, mutta merkitystä on koolla ja lukumäärällä ja sillä ilmeneekö mitään muita oireita. Meillä eivät ole liittyneet mihinkään. Poika on jo 18.
Olen 35v ja ristiselässä on koko ikäni ollut vaal.rusk. "maitokahviläiskä". Ollut vauvasta lähtien samankokoinen eli vauvana aika iso suhteessa selkään ja nyt aikauisena pikkuinen läiskä. Eli ei ole kasvanut mukana ihon kasvaessa, kuten esim. luomet tekevät.
Kiitos vastauksistanne. Onko sinun pojalla nr2, ollut läiskt syntymästä saakka vai tulleet pikkuhiljaa?
Onko vielä muita, joilla kokemusta? Minua ei niinkään pelota ulkonäkö, koska ainakin vielä on vaalea eikä ihan keskellä poskea. Mutta pelkään hirveästi sitä neurofibroosia, mihin ne läiskät voisi liittyä. :( Pelkään että koko vauva-aika menee ihon kyttäilyyn :(
Läiskiä pitää olla väh. 6 ja myös joku muu nf-'oireista, kuten esim. pisamamuodostelmat ja ne läiskät syntyy helposti mm. mustelmista. T: NF1 - potilaan äiti
Tiesikö ap että joku voisi otsikosta ajatella että kyselisit jotain aivan muita ihon pigmenttihäiriöitä kun luomia?
Nyt ei 5 ymmärtänyt mitä 6 tarkoitti...
Ihomuutoksia on vaikka minkälaisia (esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Mongolian_spot), ei kannata yksittäistä läiskää tuijotella.
Onnea vauva-arkeen, tällaiset huolestumiset kuuluvat äitiyteen.
Hei, rauhoitu vähän, noita pigmenttimuutoksia, läiskiä jne. on joka toisella ihmisellä. Ei ne yksittäisinä mitään tarkoita. Jos alkavat lisääntyä, muuttua, kasvaa tms. on syytä näyttää ihotautilääkärille.
Kakkosen pojalla läikät ovat alaselässä, muistaakseni niitä on 2kpl. Olivat jo syntymähetkellä eikä niitä ole tullut lisää. Koko ei myöskään ole muuttunut. Meillä on myös pienempi lapsi, jolla on 3 läikkää ja muutenkin poikkeuksellisen tumma pigmentti kauttaaltaan. Hänellä on muu kehitysvamma ja liikuntavamma, jolle ei ole tunnettua nimeä. Ihoa on tutkittu, näytepalat otettu juuri läikkäkohdista. On mahdollista, että poikkeava ihonväri liittyy hänen oireyhtymäänsä.
Älä ap turhaan huolestu. Vauvasi poskella on varmaankin juuri tuollainen viaton maitokahviläikkä. Jos se vaivaa ihan kauheasti mielenrauhaa, kysy asiasta neuvolassa.
ap täällä taas. kiitos vastauksista! varasin sitten ajan lastenlääkärille, joka sattumalta on vielä lasten neurologi. Miehenikin sanoi, että itseni vuoksi parempi mennä, hän ei usko pojalla olevan mitään vakavaa.
jos jollain vielä on kokemusta maitokahviläiskistä tai nf 1:stä, niin kuulisin mielelläni lisää. Mutta tuo pelkkä varattu lääkäriaikakin jo vähän helpottaa.
Olen se jonka lapsella nf1, mutta ei se paljon auta jos kerron omastamme, koska kaikilla vähän eri oireita. Meillä ei juurikaan fibroomia, mutta ei tuosta koskaan normaalia aikuista tule, on nyt 19v. Sen verran pahasti aivoissa.
Huh, lastenlääkärillä käyty ja lääkäri ymmärsi heti pelkoni ko. taudista ja sanoi ettei tämä jälki viittaa siihen, ja enempää hän ei edes suostu puhumaan siitä, koska se ei nyt mitenkään kuulu asiaan, vaan on niin kaukaa haettua. Lääkäri on lasten neurologi, joka varmasti näitä potilaita näkee jatkuvasti ja hoitaa. Jonkun tyyppinen syntymämerkki siis ilmeisesti kysymyksessä, ei edes maitokahviläiskä, koska sellainen on kuulema vähän erilainen, enemmän maksaläiskän näköinen.
Kylläpä helpotti ja nyt ymmärrän että tämä taitaa olla juurikin sitä äitiydestä johtuvaa huolta, joka seuraa läpi elämän, mutta jonka kanssa on ehkä vaan elettävä, varsinkin kun itse olen sitä kaikesta huolissaan olevaa tyyppiä... Hyvää jatkoa kaikille!
terv. Ap.
Mun pojalla oli nivusessa valkoinen läikkä. Muuttui kuukaudessa järkyttävän kokoiseksi ja syväksi mansikkaluomeksi.
Terveyskeskus ei osannut hoitaa eikä ohjata eteen päin. Alue ol n5x7cm ja syvä avohaavamainen.
Lapsi oli kipeä, jouduttiin kerran soittamaan ambulanssi, koska verta todella tuli paineella.
Lopulta marssin yksityiselle plastiikkakirurgille, joka osasi heti ohjata eteen päin huuli- ja suulakihalkioyksikköön, jossa operoidaan myös kyseisiä mutoksia.
Poika leikattiin ja selvisi, että nivunen oli jotenkin epämuodotunut ja mansikkaluomesta oli suora yhteys verisuonistoon, mistä johtui kova verenvuoto.