Miten te, jotka olette pudottaneet vaikka 10 kg painoa
sitten olette pysyneet siinä? Pystyttekö herkuttelemaan yhtään? Entä alkoholin kanssa?
Kommentit (31)
Alkoholia en ole koskaan juonut, joten siitä en osaa sanoa. Herkuttelen kyllä, mutta ajatuksella. En osta suklaalevyä kotiin, korkeintaan suklaapatukan. Joa olen vierailulla tai vaikka ravintolassa, syön mitä huvittaa, sillä se on kuitenkin normista poikkeavaa. Jos syö muuten terveellisesti, ei herkut silloin tällöin haittaa. Kotona en kuitenkaan herkuttele tai säilytä herkkuja, sillä kiusaus syödä on liian suuri. Jos tekee suklaata mieli, pyrin syömään Profeelin proteiinisuklaamoussea.
Makuaisti ja tottumukset muuttuvat,sen jälkeen ei ole vaikeaa.
Paino on pysynyt, 6 vuotta. Laihdutin 27kg.
Terveelliset elämäntavat jäivät niin pysyviksi (esim kunnon yöunet, reilu veden juonti, säännöllinen ateriarytmi, lautaskoko, vegaani ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen, monipuolinen runsas liikunta yms), että jos menkkapäivänä vetää överiherkut (leivoksia, sipsiä, karkkia, jäätelöä, mäkkäriä) niin ei se kerran kuukaudessa päivä näy missään eikä muutkaan juhlimiset, eilen oltiin häissä ja hyvin sielläkin tuli herkuteltua, saattaa pari päivää näkyä vaakalla hieman isompi lukema, mutta nopeasti se tasottuu kun elämä muuten on hyvin terveellistä.
Tärkeää se, että jos eilen herkuttelin niin se on ihan ok ja luonnollista. Se ei tarkoita sitä että nyt voisin heittää elämän risaiseksi ja alkaa elämään sitä löhöpulleron elämää joka päivä mitä elin aiemmin,
Säännöllinen ruokarytmi 3-4 kertaa päivässä, minkä lisäksi harrastan paljon liikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Viikonloppuna lepään, juon alkoholia ja syön hieman enemmän kuin arkena. Laihduttamisessa ja painonhallinnassa ruokavalio on kuitenkin kaikkein tärkein. Liikunta parantaa aineenvaihduntaa, saa hyvän olon ja mahdollistaa hieman keskimääräistä korkeamman kalorimäärän. On kuitenkin niin että jos haluaa pysyä hoikkana, sen eteen on tehtävä töitä, vaikka kaikkea herkuttelua ei tarvitsekaan lopettaa. Ajattelen itse niin, että elämässä parhaat kiksit tulevat jostain muusta kuin syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tiputin useamman kymmenen kiloa. Bmi heittelee nyt 21-22. Painossa pysyminen on yhtä tuskaa. Se tuppaa nousemaan jatkuvasti, joudun rajoittamaan ja miettimään syömistä ihan yhtä paljon kuin laihduttaessani. Välillä tulee jäätäviä ahmimiskohtauksia. Tällöin pohdin, olenko sittenkin pitänyt kalorit liian alhaalla. Mutta kun paino ei meinaa pysyä alhaalla nytkään!
Koen olevani lähes ortoreksian partaalla ja kaikki pyörii syömisen ja lihomispelon ympärillä. Paineet on kovat pysyä hoikkana, voi olla että on vain kuvitelmaani, mutta aivan kuin lähipiiri odottaisi että kohta se kuitenkin lihoo.
Summa summarum, syömiseni ja ruokailuni ovat kaikkea muuta kuin kunnossa ja tasapainossa. Kyllä se pitää paikkansa että laihtuminen on helppoa tähän verrattuna. Nyt en saa kaipaamaani palkintoa (=painon tippuminen) enää mistään, tuntuu, että on pelkkää hävittävää. Ei helppo tilanne motivaation kannalta.
Miten te aina hoikkana pysyvät ihmiset teette tämän?! Eikö teillä ole NÄLKÄ?
Tsemppiä!! Ymmärrän sinua todella hyvin, olin itse aikaisemmin samassa jamassa. Nyt on kuitenkin paino pysynyt alhaisena jo noin kolme vuotta ja voin jopa herkutella välillä! Ja kaikista tärkeintä - ei ole nälkä!
Syön joka aterialla noin 80% ateriasta vain kasviksia. Niitä kun voi harvoin syödä liikaa. Kaloreita en enää laske, ei ole tarvetta, koska niitä on automaattisesti paljon vähemmän kun keskittyy kasviksiin. Niin sanotut purkista tulevat hiilarit olen vähentänyt minimiin, eli pasta, riisi, leipä, puuro. Syön kyllä niitäkin, mutta vain treenien jälkeen palauttavana energiana.
Kun syö tarpeeksi eikä ole koko ajan nälkä, niin ei tule ahmimiskohtauksiakaan enää. Aikaisemmin saatoin helposti vetää paketillisen keksejä siltä istumalta. Tärkeää on siis syödä tarpeeksi, eli nälkä on pahin vihollisesi. Nälkäisenä jaksaminen on koetuksella, mielitekojen vastustaminen on heikkoa ja sitä syö aina liikaa. Eli lisää kasviksia, vähennä "purkkihiilareita" ja syö tarpeeksi isoja annoksia. Silloin ei tee edes mieli herkkuja niin usein, kun on kylläinen olo😊
Mutta oikeasti, tsemppiä sinulle! Tiedän miltä tuntuu ja on oikeasti hienoa, että olet saanut painon putoamaan! Nyt vain loppusilaus ruokavalioon niin kilot pysyvät poissa🥰
Minulle kerran sanottiin, että ei pidä koskaan tähdätä täydellisen terveelliseen elämään, koska kukaan ei ole täydellinen. Herkuista totaalikieltäytyminen ja ruokavalion armeijamainen kuri ja kyttääminen aiheuttaa vain stressiä, eikä ihminen pysty ylläpitämään sellaista 100% ajasta. Se ei vain ole inhimillistä. Mutta jos tekee hyviä, terveellisiä päätöksiä 80% ajasta, ei se 20% niin haittaa. Välillä voi herkutella, kunhan muistaa kohtuuden ja pyrkii sitten heti seuraavalla aterialla korjaamaan ruokavalio takaisin terveelliseksi. Tärkeintä ei ole pidättäytyä herkuista, vaan se, että pääsee heekuista yli mahdollisimman nopeasti ja palaa terveelliseen ruokavalioon. Silloin kroppakin palautuu nopeasti.
Olen kasvattanut lihasta, joten perusaineenvaihdunta on suuri. Tämän lisäksi olen arkisin aktiivinen ja sen ohella liikun tavoitteellisesti. Saan syödä terveellisesti mitä haluan ja herkutella viikonloppuisin.
Pudotin reilut 10 kg ja olen saanut sen säilytettyä pysyttelemällä suunnilleen samalla ruokavaliolla. Herkuttelen välillä vähän enemmänkin, mutta palaan aina takaisin normaaliin enkä anna mennä överiksi. Soveltamani elämäntapa on vhh+pätkäpaasto.
se onkin vaikeaa,kun maha huutaa iltaisin : nälkä! :) itsellä on ollut vähän jojoilua painon kanssa,et ensin saat pois ja sitten taas tulee mieli mussuttaa ja kohta huomaat naamaan kehittyvän kaksoisleuan alun ja maha alkaa pikkuhiljaa yrittää kasvaa...no,nyt yritän tästä jojoilusta päästä ja yrittää vaan pitää sen painon kurissa. Mutta illalla syömiseen ei pidä repsahtaa. Itse huomasin,kun iltaisin ei tietyn ajan jälkeen syö ja liikkuu,niin paino alkaa lähtemään ja tietysti katsoo muutenkin mitä syö ja karsii kaikki ylimääräiset herkut pois. Mutta joo,ei se itselle ainakaan helppoa ole,kun ruokahalut on niin hyvät.
Vierailija kirjoitti:
se onkin vaikeaa,kun maha huutaa iltaisin : nälkä! :) itsellä on ollut vähän jojoilua painon kanssa,et ensin saat pois ja sitten taas tulee mieli mussuttaa ja kohta huomaat naamaan kehittyvän kaksoisleuan alun ja maha alkaa pikkuhiljaa yrittää kasvaa...no,nyt yritän tästä jojoilusta päästä ja yrittää vaan pitää sen painon kurissa. Mutta illalla syömiseen ei pidä repsahtaa. Itse huomasin,kun iltaisin ei tietyn ajan jälkeen syö ja liikkuu,niin paino alkaa lähtemään ja tietysti katsoo muutenkin mitä syö ja karsii kaikki ylimääräiset herkut pois. Mutta joo,ei se itselle ainakaan helppoa ole,kun ruokahalut on niin hyvät.
lisään: en ole kokonaan lopettanut herkuttelua,mutta vähentänyt paljon ja alkoholista puhuttaessa voisin sanoa olevani absolutisti nykyään,yksi olut ehkä kerran 3-4 kuukaudessa,ei tee mieli yhtään,en nyt koskaan ole ollutkaan suurkuluttaja.
Eipä tuo nyt mitään hirmuvauhtia ole noussut, puoli kiloa vuodessa. Ja 30kg tippui rytinällä, hyvä, ettei ollut varpaat alla kun tipahti elopaino.