Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 synnytystä takana, SATTUUKO kierukan laitto?

Vierailija
07.10.2020 |

Taustaa :15v menny kondomilla, olisi kiva paljaalla välillä. Minipillerit ja normit teki hulluksi, kapselia tuskin saan koska ylipainoa.
Asennus pelottaa. Pelkkä gyne tutkimus on pelko itkua. Viimeisin synnytys 2015.
Otsikossa kysymys

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti käydä laitattaa jo viime vuoden puolella mutta en uskaltanut ja nyt lähetekkin umpeutunut. Itellä ei oo kivuliaat menkat mutta runsaat joten lekuri toivoi sen stoppaavan menkat jotta saisin ferritiinin nousemaan. Nyt varmaan pakko kun tää pimeyskin laittaa väsyttämään kylkiäisenä. Pelkään että tulis kipuja, olen kipuherkkä ja polven kolautus pöytään laittaa samantien pyörryttää, miten pystyis olemaan seisomatyössä jos sopeutuminen kapistukseen kestää.

Vierailija
42/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin asennus videoita, ei koskaan kierukkaa minulle! Luulin 25 vuotiaaksi asti, että se laitetaan nukutuksessa. Hirveä järkytys! Ulkomailla saa nukutuksessa. Kidutus valtio Suomi.

Ap

Se on sinun vapaa valintasi. Toivottavasti löydät jonkun hyvän vaihtoehdon. Täytyy vielä sanoa noista ulkomaista, että asenteet vaihtelevat suuresti eri maissa. Esim. Suomessa saa kierukan helposti pyytämällä. Kelakin yleensä korvaa siitä osan. Monissa esim. katolisissa maissa voi olla vaikeaa saada kierukka, jos on vielä nuori. Ja jos saa niin pitää maksaa kaikki itse (n. 300-400€). Nukutusta tuskin missään saa näin pieneen operaation ihan helposti. Nukutus on aina (hyvin) pieni riski potilaalle ja myös tosi kallis sairaalan näkökulmasta. Toki, jos menee johonkin täysin yksityiseen sairaalaan ja maksaa kaiken itse, niin varmaan saisi pyytämällä. Silloin koko operaation hinta yltäisi varmasti 1000 euroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti käydä laitattaa jo viime vuoden puolella mutta en uskaltanut ja nyt lähetekkin umpeutunut. Itellä ei oo kivuliaat menkat mutta runsaat joten lekuri toivoi sen stoppaavan menkat jotta saisin ferritiinin nousemaan. Nyt varmaan pakko kun tää pimeyskin laittaa väsyttämään kylkiäisenä. Pelkään että tulis kipuja, olen kipuherkkä ja polven kolautus pöytään laittaa samantien pyörryttää, miten pystyis olemaan seisomatyössä jos sopeutuminen kapistukseen kestää.

Kaverilla ollut sama kierukka 13 vuotta, koska ei uskalla mennä poistattamaan. Ikää 48v

Vierailija
44/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin asennus videoita, ei koskaan kierukkaa minulle! Luulin 25 vuotiaaksi asti, että se laitetaan nukutuksessa. Hirveä järkytys! Ulkomailla saa nukutuksessa. Kidutus valtio Suomi.

Ap

Se on sinun vapaa valintasi. Toivottavasti löydät jonkun hyvän vaihtoehdon. Täytyy vielä sanoa noista ulkomaista, että asenteet vaihtelevat suuresti eri maissa. Esim. Suomessa saa kierukan helposti pyytämällä. Kelakin yleensä korvaa siitä osan. Monissa esim. katolisissa maissa voi olla vaikeaa saada kierukka, jos on vielä nuori. Ja jos saa niin pitää maksaa kaikki itse (n. 300-400€). Nukutusta tuskin missään saa näin pieneen operaation ihan helposti. Nukutus on aina (hyvin) pieni riski potilaalle ja myös tosi kallis sairaalan näkökulmasta. Toki, jos menee johonkin täysin yksityiseen sairaalaan ja maksaa kaiken itse, niin varmaan saisi pyytämällä. Silloin koko operaation hinta yltäisi varmasti 1000 euroon.

Olekin kysellyt yksityiseltä, mutta ei varaa :/

Mietin jos tekisi sterilisaation, siinä ainakin saa nukutuksen. Mutta 3v jonot täällä kunnallisella.

Ap

Vierailija
45/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuollaisia härveleitä ei ole pakko ottaa sisuksiinsa.

Kyllä vaatimalla saa vaatia, että antavat synnyttäneelle johonkin muuhun reseptin.

Provikkaa saavat, kun kirjoittavat mirenalle reseptin

Vierailija
46/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin sattuu ja joillakin ei. Tämä on se totuus. Tiedän tapauksia joissa ei ole pystynyt kierukkaa asentamaan kivun takia ollenkaan. Joillakin se menee vain pienenä nipistyksenä.

Varmaan kannattaa ottaa kipulääkettä ensin.

Luulin 26v asti, että kierukka laitetaan nukutuksessa. Olin niin järkyttynyt kun totuus selvisi.

Nämä vastaukset ei kyllä yhtään rohkaise :(

Ap

itselleni laitettiin nukutuksessa kun ei muuten kivun takia onnistunut. Rohkeasti lääkäriin.

Vierailija
47/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin sattuu ja joillakin ei. Tämä on se totuus. Tiedän tapauksia joissa ei ole pystynyt kierukkaa asentamaan kivun takia ollenkaan. Joillakin se menee vain pienenä nipistyksenä.

Luulin 26v asti, että kierukka laitetaan nukutuksessa. Olin niin järkyttynyt kun totuus selvisi.

Ap

itselleni laitettiin nukutuksessa kun ei muuten kivun takia onnistunut. Rohkeasti lääkäriin.

Saako ilman yrittämistäkin? Viimeksi tuli paniikki itku pelkässä sisätutkimuksessa :(

Ap

Vierailija
48/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oliko julkisella?

Vierailija
49/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan satu.

Vierailija
50/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta kipua mitä olen koskaan kokenut. Ja olen synnyttänyt.

Vierailija
51/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan satu.

Miltä tuntui, vai tuntuiko ollenkaan?

Vierailija
52/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut laitto eikä pois otto

Vierailija
53/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös kolme synnytystä takana ja välttelin pitkään kierukan ottamista, koska pelkäsin kipua. Talvella kuitenkin rohkaistuin ja otin. Etukäteen kerroin, että pelkään ja pyysin olemaan oikein varovainen. Olin myös ottanut Panadolia reilu tuntia ennen laittoa. Ei sattunut yhtään. Papa-koe sattuu itselläni paljon enemmän. Ei kaduta mikään muu kuin, että en ottanut jo 10 vuotta sitten, on niin vaivaton.

Vierailija
54/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi alatie ja kolme sektiota. Muistaakseni ei sattunut. Sama hormonikierukka ollut 20 vuotta.

Vierailija
55/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin muuten neuvolassa. Luin jostain väitteen että yksityisellä sattuisi vähemmän kun ovat hienovaraisempia. Ei pidä paikkansa! Ottivat papankin paljon kivemmin. Ja se on mun mielestä inhottavampaa kuin tuo kierukan asennus oli. En tiedä miksi.

Menisin sellaiselle joka laittaa niitä paljon.

No ei se julkinen/yksityinen muuta ihmisen luonnetta ja kykyä vastaanottaa ja kohdata potilas. Huonoja ja hyviä on molemmissa. Itse olin julkisella ehkäisyneuvolassa ja siellä oli maailman ihanin terveydenhoitaja.

Vierailija
56/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme synnytystä takana, joista palauduin niin hyvin kuin voi. Kohtu ei tietenkään ole neitseellinen. En kuitenkaan uskaltanut ottaa hormonikierukkaa tämän palstan takia. Pelkäsin, että kierukka sitten huuhtoutuisi veren ja pissan mukana viemäriin vessakäynnillä. Aluksi varsinkin kierukanlaittohan voi aiheuttaa runsastakin vuotoa. Tiedän myös naisen, jolle näin kävi, joten ei apua, ei kiitos, kolme riittää. Olen myös lukenut, että voi aiheuttaa pitkään kipuja asennuksen jälkeen, poistokin sattuu. Itselläni on nyt siis ehkäisykapseli enkä varmasti vedä sitä vessasta eikä ole yhtään kipeä. Mutta jos tätä palstaa ei olisi niin saattaisi olla kierukka. Ja ehkä neljäs muksu.

Vierailija
57/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se enää 3 synnytyksen jälkeen tunnu missään.

Vierailija
58/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukassa on se harmi, että hedelmöitys on jo tapahtunut.

Nuorwmpan en tuota miettinyt, mutta nyt lapsia omaavana on alkanut mietityttää.

Vierailija
59/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut laitto eikä ois otto. Takana alatiesynnytys. Elämä kuparikiurukan kanssa oli yhtä helvettiä. Kuukautiset kesti 14 vrk, vuoto oli kuin härän kurkusta. Menkkoja seurasi aina hiivatulehdus. Näiden lisäksi kierukan langat jäi kohdunsuuhun teräviksi piikeiksi. Kestin tätä lähes vuoden, kun sanottiin olevan ohimenevää, ei ollu. Anemia iski, joten vaihtoehtojakaan ei ollut. Poiston jälkeen kaikki edellä mainitut poistui. Oli tosin tehokas ehkäisy kun seksiäkään ei voinut harrastaa. Pillereiden sivuvaikutukset tuntuu lieviltä tuohon verrattuna.

Vierailija
60/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se enää 3 synnytyksen jälkeen tunnu missään.

4x synnyttänyt ja asennus piti keskeyttää. Pahempaa kipua kuin synnytys!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi