Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä käsityön harrastajat tekevät niille käsitöillensä?

Vierailija
07.10.2020 |

Eihän niitä voi nurkkiinkaan kerätä pölyä keräämään.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet villasukat yksi ihminen oikein tarvitsee? Varmaan 3 paria on ihan maksimi järkevä määrä. Ne kestävät vuosikausia. Jos antaa sukkia vaikka kymmenelle hengelle lahjaksi, ja ne kestävät 5 vuotta, ei voi tehdä kuin 30/5 = 6 paria vuodessa ja tällä onkin sitten koko lähipiiri sukitettu. Käsittääkseni monet kuitenkin tekevät huomattavasti enemmän sukkia, joten joko niitä tungetaan muille ongelmaksi asti, tai ne pitää lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Itselläkin "ongelmana" anoppi joka tekee parit sukat joka vuosi, ja edellisetkin 10 paria on vielä täysin käyttökuntoisia. Mitä ihmettä minä sillä sukkavuorella teen? Ei noita viitsisi roskiinkaan heittää.

Vinkiksi liikaa neuloville tai heidän läheisilleen, Sotilaskotiliitto ja varmaan jotkut muutkin ovat ainakin aiemmin keränneet varusmiehille villasukkia.

Vierailija
42/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsitöitä ja käsitöitä. Varmaan huolella tehdyt tyylikkäät vaatteet ja asusteet menevätkin käyttöön, sitten on niitä outoja härpäkkeitä mitä joskus myyjäisissä näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityöt menee käyttöön. Lähinnä teen lapasia ja sukkia, joskus muitakin neuletöitä.

Vierailija
44/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet villasukat yksi ihminen oikein tarvitsee? Varmaan 3 paria on ihan maksimi järkevä määrä. Ne kestävät vuosikausia. Jos antaa sukkia vaikka kymmenelle hengelle lahjaksi, ja ne kestävät 5 vuotta, ei voi tehdä kuin 30/5 = 6 paria vuodessa ja tällä onkin sitten koko lähipiiri sukitettu. Käsittääkseni monet kuitenkin tekevät huomattavasti enemmän sukkia, joten joko niitä tungetaan muille ongelmaksi asti, tai ne pitää lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Itselläkin "ongelmana" anoppi joka tekee parit sukat joka vuosi, ja edellisetkin 10 paria on vielä täysin käyttökuntoisia. Mitä ihmettä minä sillä sukkavuorella teen? Ei noita viitsisi roskiinkaan heittää.

Meillä asuu villasukkien suurkuluttajateini, jolle on pakko neuloa vähintään yhdet sukat / vuosi. Saa ne niin puhki, ettei niitä edes viitsi enää parsia.

Vierailija
45/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin WC-paperiin.

Vierailija
46/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet perimmäisen kysymyksen äärellä. Minä teen valtavasti käsitöitä , virkkaan , neulon ja kirjon. Kaapissa on 32 paria sukkia , 3 isoa hartiahuivia , 4 ISOA palapeittoa ym. ym. Olen yksinäinen ihminen ja olis kiva tietää onko joku hyväntekeväisyyskohde jonne vois neuloa tai virkata?

Vierailija
47/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee suihkuveden mukana viemäriin.

Vierailija
48/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla aloittaa mitään käsitöitä kun en kuitenkaan osaa tehdä heti niin hyvää, että haluaisin itse käyttää lopputuotetta tai kehtaisin myydä/antaa lahjaksi. Sitten sen tekeleen pois heittäminen tuntuu kamalalta haaskaukselta.

Vierailija
49/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!!!!!!!!!!

Luulin jo että ollaan Suomen ainoa perhe, joka ei käytä villasukkia saunassakin.

Itse pärjään varmaan yksillä koko elämäni, käytän max. pari kertaa vuodessa kumisaappaissa, nuoriso ei käytä sitäkään vähää, mies ehkä 10 kertaa vuodessa ulkotöissä, jos on kova pakkanen.

Koska ne kuitenkin tuntuvat olevan monen mielestä aivan upea lahja, on meillä niitä ainakin kahdeksaksi seuraavaksikin elämäksi.  Tosin olen niitä jakanut myös eteenpäin mm. asunnottomille.

Vierailija
50/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyn, lahjoitan hyväntekeväisyyteen sekä annan sukulaisille, ystäville ja tutuille. Kukaan ei ole vielä ilmaisista veitsitelineistä, puujaklaroista ja muusta pikku nikkaroinnista valittanut.

Ei tietenkään normaalit käytöstavat omaava lahjoista valita.

Noituu itsekseen ja laittaa jonnekin varaston perälle tai lahjoittaa eteenpäin niinkuin minä teen.  Pelastusarmeijan joulupata on pelastukseni.

Vierailija
51/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kestä sukat ehjänä vuosikausia. Niitä pitää parsia. Mutta koska innostun parsimaan vain joskus, parsimista saattaa odottaa isokin määrä sukkia, ja parsimisessa myös kestää pitkään. Mulla ei kolmet villasukat riitä mihinkään. Talvella saattaa olla jopa kolmet päällekkäin.

Vierailija
52/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa menee täällä ihan omaan ja perheen käyttöön. Sukkia, lapasia, pipoja, kaulaliinoja, huiveja, torkkupeittoja, tyynynpäällisiä ja sen sellaista.

Välillä teen vauvojen ja pikkulasten vaatteita, leluja ja peittoja ja kummastihan niille aina tulee suvusta tai kaveripiiristä halukkaita ottajia - ennemmin tai myöhemmin.

Joitakin juttuja minulta on kysytty myyntiinkin ja olen myynyt jos minulla on ollut valmiina tai jos on huvittanut tehdä pyydetty asia. Halvalla en tee 😄

Ja on mukava, kun on aina jotain valmiina jos tarvitsee jollekin käsitöitä arvostavalle lahjan tai viemisen. Sellaisille en töitäni anna, jotka selvästikään eivät niitä arvosta. En varsinkaan toista kertaa 😁😁😁

Vierailija
53/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkiksi liikaa neuloville tai heidän läheisilleen, Sotilaskotiliitto ja varmaan jotkut muutkin ovat ainakin aiemmin keränneet varusmiehille villasukkia.

Koskaan ei Suomen leveysasteilla tule olemaan ylitarjontaa hillityn värisistä miesten kokoa olevista villasukista. Niitä voi antaa varusmiehille, asunnottomille, ulkkareille tai ihan vain omille sukulaisille ja naapureille.

Ongelma ovatkin nämä käsityöt, joita voisi kutsua itseilmaisuksi. Langaksi valitaan jokin Novitan pätkävärjätty tupsukkalanka ja malliksi verkkoponcho, joka kivasti valmistuu parissa illassa.

Nykyään puhutaan ”slow knittingistä” vastapainona näille hetkessä valmistuville räikeyksille.

Vierailija
54/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa menee täällä ihan omaan ja perheen käyttöön. Sukkia, lapasia, pipoja, kaulaliinoja, huiveja, torkkupeittoja, tyynynpäällisiä ja sen sellaista.

Välillä teen vauvojen ja pikkulasten vaatteita, leluja ja peittoja ja kummastihan niille aina tulee suvusta tai kaveripiiristä halukkaita ottajia - ennemmin tai myöhemmin.

Joitakin juttuja minulta on kysytty myyntiinkin ja olen myynyt jos minulla on ollut valmiina tai jos on huvittanut tehdä pyydetty asia. Halvalla en tee 😄

Ja on mukava, kun on aina jotain valmiina jos tarvitsee jollekin käsitöitä arvostavalle lahjan tai viemisen. Sellaisille en töitäni anna, jotka selvästikään eivät niitä arvosta. En varsinkaan toista kertaa 😁😁😁

Niin ja hyväntekeväisyyteen teen myös. En myytäväksi, koska ne myydään liian halvalla, mutta suoraan kohteisiin. Vanhusten hoitopaikkoihin, vammaisten hoitopaikkoihin, sairaaloihin, vähävaraisille... Kohteitahan riittää, niistä on varaa valita. Viroonkin olen vienyt vastaaviin paikkoihin omia ja muiden tekemiä.

Vierailija
55/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neulonut tietenkin omalle perheelle. Kysyin kavereiltani, kuka käyttää villasukkia ja millaisia. Samalla selvisi kavereiden puolisoiden, lasten, sisarusten, sisarusten puolisoiden, vanhempien ja appivanhempien koot ja väritoiveet. Neulon oman mieleni mukaan ja menen sitten kierrokselle sukkakassin kanssa. Sieltä saavat etsiä itselleen mieluiset. Hyväntekeväisyyteen ajattelin neuloa myös, mutta en ole saanut aikaiseksi viedä diakonille. Jonkun jos saisi päättelelmään langat. Olen ajatellut, että harrastan neulomista ja sukat ovat harrastuksen sivutuote. Tilauksesta tai maksusta en tee, se vie neulomisesta ilon.

Vierailija
56/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei Suomen leveysasteilla tule olemaan ylitarjontaa hillityn värisistä miesten kokoa olevista villasukista. Niitä voi antaa varusmiehille, asunnottomille, ulkkareille tai ihan vain omille sukulaisille ja naapureille.

Ongelma ovatkin nämä käsityöt, joita voisi kutsua itseilmaisuksi. Langaksi valitaan jokin Novitan pätkävärjätty tupsukkalanka ja malliksi verkkoponcho, joka kivasti valmistuu parissa illassa.

Nykyään puhutaan ”slow knittingistä” vastapainona näille hetkessä valmistuville räikeyksille.

Olisi kiva tietää, mitä niille verkkohuiveille lopulta tapahtui. Käytössä niitä ei ainakaan enää näe.

Vierailija
57/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne työntää niitä toisten nurkkiin. Nimimerkillä viistoista villapaitaa ja kuus ryijyä joka joulu.

Äläpäs valehtele.

Ryijyt ovat taideteoksia, ja niitä tekevät vain harvat nykyisin.

Ja hyvähän se on saada ilmaisia villapaitoja. Kai niillä nyt on käyttöä sykyisin mökillä ja pakkasilla talvisin ulkoilessa.

Ja vie kirppareille myyntiin, aivan varmasti uusi villapaita lähtee sieltä heti.

Käsittämätöntä vähetellä kädentaitoja ja itsetehtyä lahjaa.

Vierailija
58/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli parhaimmillaan 12 paria villasukkia ja kaikille niille oli käyttöä. Nyt on vain 7 tai 8 paria, teen pian lisää.

Pidän villasukkia melkein aina.

Vierailija
59/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työntää niitä toisten nurkkiin. Nimimerkillä viistoista villapaitaa ja kuus ryijyä joka joulu.

Äläpäs valehtele.

Ryijyt ovat taideteoksia, ja niitä tekevät vain harvat nykyisin.

Ja hyvähän se on saada ilmaisia villapaitoja. Kai niillä nyt on käyttöä sykyisin mökillä ja pakkasilla talvisin ulkoilessa.

Ja vie kirppareille myyntiin, aivan varmasti uusi villapaita lähtee sieltä heti.

Käsittämätöntä vähetellä kädentaitoja ja itsetehtyä lahjaa.

Jep, mitähän hän itse antaa lahjaksi itsetehdyn ryijyn tai villapaidan tekijälle? Olisipa mielenkiintoista tietää (totuus).

Vierailija
60/63 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet perimmäisen kysymyksen äärellä. Minä teen valtavasti käsitöitä , virkkaan , neulon ja kirjon. Kaapissa on 32 paria sukkia , 3 isoa hartiahuivia , 4 ISOA palapeittoa ym. ym. Olen yksinäinen ihminen ja olis kiva tietää onko joku hyväntekeväisyyskohde jonne vois neuloa tai virkata?

Eiköhän joka kunnasta löydy vaikka vanhusten hoitokoti, ja jossain vaikeammin vammaisetkin hoidetaan. Sairaaloissa ja terveyskeskusten vuodeosastoilla makaa myös neulelahjoista ilahtuvia runsain mitoin.

Vanhukset ovat täällä ilahtuneet mm. sukista, tossukoista ja hartiahuiveista. Pyörätuolissa oleville tai muuten paljon istuville on pyydetty säärystimiä, koska istuessa lahkeet nousevat ylemmäs ja vaikka jalassa olisi Reino-tossut, nilkat jäävät helposti paljaiksi. Pyörätuolissa olijalle pieni sylipeitto on myös monesti mieluinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi