Miksi vauvan pitää ulkoilla?!
Syyttäkää mua vaan ihan urveloksi, mutta mistään muualta en kyllä edes uskalla tätä kysyä. Jokaikisessä neuvolan ohjeessa ja muussa lappusessa lukee, että vauvan pitää ulkoilla päivittäin. Miksi pienen vauvan, joka vaan pötköttää vaunuissa (ei siis istu, katsele saatika liiku mihinkään) pitäisi ulkoilla (=maata paikallaan vaunuissa katsellen kopan sisäkangasta) tunteja Joka Päivä, kelillä kuin kelillä? Vauvani ei nuku paikallaolevissa vaunuissa hetkeäkään ja vetäisee huomattavasti paremmat päikkärit sisätiloissa omassa sängyssään. Uskon myös hänen taitojensa kehittyvän huomattavasti paremmin sisällä, jossa pääsee harjoittelemaan liikkumista, silmä-käsikoordinaatiota ja sosiaalisia taitoja pikkuisen eri tavalla kuin vaunuissa paikallaan yksin topattuna köllötellessä.
Mainittakoon vielä, että ymmärrän erinomaisesti, että isompien lasten ulkoilun merkityksen.
Kertokaa mulle joku viisas! Ehkä sitten motivoidun laittamaan juuri päiväunilta heränneen ja kohta yöunille menevän vauvani pötköttämään sinne vaunuihin täksi väliajaksi... Ja jos ajattelisin vain itseäni, niin mielelläni lähtisin nytkin lenkkeilemään, mutta ajattelen tässä mielestäni nimenomaan vauvaani.
Kommentit (26)
Ulkona voi liikkua vauvan ollessa virkeä kantorepun kanssa. Silloin hän saa hyvin katsellakin. Mutta tuskin tästä stressiä kannattaa ottaa, ja on selvä, että tähän vuodenaikaan on luontevaa ulkoilla vähemmän kuin joskus mulloin. Itse olen ulkoilmaihminen ja lapseni ovat myös, mutta ei teidän tarvitse olla. :)
Ulkoilua on myös päiväunien nukkuminen vaunuissa. Unen laatu on syvempää ulkona happirikkaassa ilmassa. Happi hyväksi aivoille. lämmönsäätelyjärjestelmä kehittyy ulkoilmassa. Ihminen ei ole luotu viettämään aikaansa sisätiloissa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:50"]
Ja siis käydään me kyllä ulkona ja meillä on vaunut ja lenkkeillään jne... :) Ryhdyin tätä vaan enemmän pohtimaan, kun nyt joulunaikaan päästin suustani, että emme ole nyt pariin päivään kunnolla ulkoilleet vauvan kanssa ja päivittelyn määrä oli melkoinen.
-Aloittanut-
[/quote]
Anna päivitellä. Tosiaan mekään ei olla päästy kaksi ja puolivuotiaan kanssa ulos kun on joka puolella jäätä. Kai tuota vaunuilla voisi lähteä, mutta lapsi ei jaksa enää kovin pitkää matkaa siinä istua, tahtoo itse kävellä. Ja sitä kitinää ei jaksa kuunnella, katoaa lenkistä kaikki rentoutuminen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:42"]
No voi hyvänen aika, kaikki neljä päivää sisällä ja sinä mietit että miksi pitää ulkoilla. Ja asut pimeässä suomessa niin kuin minäkin. Ole sisällä tai ole ulkona. Ihan niin kuin itse parhaaksi näet. Ei mekään olla ulkoiltu kahteen päivään kun on niin jumalattoman liukasta! En silti ole täällä potemassa siitä huonoa omaatuntoa, omassa olossani sen huomaan. Minä pidän ulkoilusta ja tarvitsen sitä. En silti oleta että kaiki siitä tykkää. Miksi kysyt jos et tyydy vastauksiin.
Ei kai niillä siellä päiväntasaajalla ole koskaan pakkasiakaan, mihin ihon ja keuhkojen pitäisi ehkä edes hieman tottua. Aurinkoon, kosteuteen ja lämpimään sitten kylläkin.
[/quote]
No juuri sen päivittelyn vuoksi, mitä olen saanut osakseni, jos olen erehtynyt suustani päästämään, että olemme pakkasen/liukkauden/menojen/unien vuoksi olleet pari päivää sisällä... Tätä siis oppaissakin suositellaan ja yleensä julkisen terveydenhuollon yleiset suositukset perustuvat tai tulisi perustua tutkittuun tietoon...
Pöh! Ei vauvan ole mikään pakko ulkoilla joka päivä, ei siitä ulkoilemattomuudesta mitään vakavaa vauriota tule tai sairautta puhkea. Ulkoilette hyvällä ilmalla ja silloin, kun ei ole liian liukasta. Ulkoilmaan ja erilaiseen pukeutumiseen on hyvä tottua, mutta ei se vaadi sitä, että joka koiranilmallakin teet kahden tunnin lenkin.
Ja siis käydään me kyllä ulkona ja meillä on vaunut ja lenkkeillään jne... :) Ryhdyin tätä vaan enemmän pohtimaan, kun nyt joulunaikaan päästin suustani, että emme ole nyt pariin päivään kunnolla ulkoilleet vauvan kanssa ja päivittelyn määrä oli melkoinen.
-Aloittanut-