Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vauvan pitää ulkoilla?!

Vierailija
27.12.2013 |

Syyttäkää mua vaan ihan urveloksi, mutta mistään muualta en kyllä edes uskalla tätä kysyä. Jokaikisessä neuvolan ohjeessa ja muussa lappusessa lukee, että vauvan pitää ulkoilla päivittäin. Miksi pienen vauvan, joka vaan pötköttää vaunuissa (ei siis istu, katsele saatika liiku mihinkään) pitäisi ulkoilla (=maata paikallaan vaunuissa katsellen kopan sisäkangasta) tunteja Joka Päivä, kelillä kuin kelillä? Vauvani ei nuku paikallaolevissa vaunuissa hetkeäkään ja vetäisee huomattavasti paremmat päikkärit sisätiloissa omassa sängyssään. Uskon myös hänen taitojensa kehittyvän huomattavasti paremmin sisällä, jossa pääsee harjoittelemaan liikkumista, silmä-käsikoordinaatiota ja sosiaalisia taitoja pikkuisen eri tavalla kuin vaunuissa paikallaan yksin topattuna köllötellessä.

Mainittakoon vielä, että ymmärrän erinomaisesti, että isompien lasten ulkoilun merkityksen.

Kertokaa mulle joku viisas! Ehkä sitten motivoidun laittamaan juuri päiväunilta heränneen ja kohta yöunille menevän vauvani pötköttämään sinne vaunuihin täksi väliajaksi... Ja jos ajattelisin vain itseäni, niin mielelläni lähtisin nytkin lenkkeilemään, mutta ajattelen tässä mielestäni nimenomaan vauvaani.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvavat aivot tarvitsevat happea.

Vierailija
2/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä happea ole ihan sisäilmassakin..? Jos vaikka tuuletan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miksi et voi laskea kuomua niin että vauva näkee muutakin kuin sen sisäkankaan?

Ajattele sitten vaikka vain itseäsi ja käy vaunulenkillä. Tekee hyvää teille molemmille.

Vierailija
4/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan perinnettä ajalta jolloin sisäilma oli huonompaa kuin ulkoilma avotulen takia. Nykyään mikropälyinen kaupunki-ilma tuskin on mikään terveyttä edistävä tekijä. 

Tai sitten ideana on varmistaa että äiti vaivautuu joka päivä pukeutumaan ja lähtemään ulos, ulkoilu on hyvä lääke lievään masennukseen ja moninkertaistaa sosiaalisten kontaktien mahdollisuudet jos mökkihöperyys uhkaa. 

Vierailija
5/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti voi laskea kuomua, koska asumme Suomessa ja vettä tulee vähän väliä kuin aisaa... Tuon äidin hyvinvointi-pointin ymmärrän hyvin. Huolehdin kuitenkin omasta hyvinvoinnistani, liikunnastani ja sosiaalisista suhteistani muuten :)

Vierailija
6/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, ulkoillahan voi päivälläkin, ei sitä ole pakko tehdä iltapäiväunien ja yöunien välissä ;)

Itselleni ainakin päivälenkkeily vaunuillen äitiyslomalla oli henkireikä ja rytmitti kivasti päivää kaksin vauvan kanssa. Ja ehkä vauvan on hyvä tottua eri lämpötiloihin. Ja eri vaatetukseen. Sisällä kuitenkin on aina tasasen lämmin.

Vierailija
7/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vauvaa, mutta tätä samaa olen aina ihmetellyt. Muistan, kuinka lapsena perhepäivähoidossa harmitti kun joutui jättämään sisäleikit kesken ja piti mennä ulos kylmään pihalle seisoskelemaan. Ei siellä mitään tekemistä koskaan ollut, mutta ulos piti joka päivä mennä säässä kuin säässä. Jopa oksennustaudissa. Jos asuttaisiin jossakin lämpimässä maassa, asia olisi kokonaan toinen. Itse palelen alle 25 C:n lämpötiloissa ja varsinkaan talvella käyn ulkoilmassa vain pakolliset siirtymiset paikasta toiseen. Meille propagandana selitetään suomalaisten olevan tottuneita kylmään talveen. Bullshittiä. Minä ainakin kärsin yhä jonka ainoasta sekunnista jonka joudun viettämään kylmässä, vaikka olen asunut Suomessa koko ikäni.

Vierailija
8/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkan kommentoijalle nro 3, että MITEN se tekee hyvää meille molemmille? Minulle kyllä, mutta vilpittömästi uskon, että vauvalleni tekee parempaa päivä- ja yöunien välissä seurustella ja harjoitella liikkumisen taitojaan, kuin maata niissä vaunuissa pilkkopimeässä ulkona...

Vierailija
9/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:15"]

Ja vielä jatkan kommentoijalle nro 3, että MITEN se tekee hyvää meille molemmille? Minulle kyllä, mutta vilpittömästi uskon, että vauvalleni tekee parempaa päivä- ja yöunien välissä seurustella ja harjoitella liikkumisen taitojaan, kuin maata niissä vaunuissa pilkkopimeässä ulkona...

[/quote]

Miksi sinne ulos pitää mennä pilkkopimeässä?? Tekee hyvää mm. kehittyville keuhkoille ilmatilojen vaihtelut, ja vireystilalle.

Seiskalle voin sanoa että teillä on ollut huono pph jos ei ole keksinyt tekemistä. Itse one ollut pph:na ja päiväkodissa ja molemissa lapset ovat innoissaan odottaaneet ulkoilua, koskaan ei ole tarvinnut värjötellä pihalla seisomassa. Ovat tehneet lumilinnoja, laskeneet mäkeä, leikkineet oravia yms. Vain yhdessä päiväkodissa oli kaikki kiikkuminen ja juokseminen kielletty, siellä lapset tappeli aina keskenään. Paikka oli keikkailevalle hoitajallekin ahdistava. Mutta ehkä sinä seiska olet ollut poikkeus.

Vierailija
10/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa kaikkia neuvolan ohjeita vakavasti. Suurin osa neuvolan esitteistä joutaa suoraan roskikseen tai uuniin.

Vierailija
11/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan ymmärtänyt että miksi pitäisi ostaa vaunut ja alkaa kävelemään ympäriinsä jos ei sitä ole tehnyt ennen lasyakaan???  Siksi en vaunuja ole ikinä ostanut kummallekkaan muksulle. Äitini ei ymmärtänyt ratkaisuani. Musta ne vaunut on vain onnen esittelyä varten, et aika kornia sanoisin...

Vierailija
12/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, sinne pitää mennä pilkkopimeässä, koska edelleen asumme Suomessa. Vauvani nukkuu parin tunnin päiväunet omassa sängyssään juuri silloin valoisan aikaan. Lisäksi nyt joulunpyhinä olemme olleet sukuloimassa ja meillä on ollut vieraita, tänään ainut mahdollisuus käydä kaupassa oli myös valoisan aikaan. Sen vuoksi emme ole ulkoilleet NELJÄÄN päivään kunnolla. Toki ollaan parikymmentä minuuttia välillä siirrytty paikasta toiseen...

Normaalisti kyllä ulkoilemme useita kertoja viikossa, mutta näitäkin päiviä vaan tuppaa tulemaan... Miten kehittyy lasten keuhkot vaikkapa päiväntasaajan leveyksillä, jossa ilman lämpötila on jotakuinkin sama ympäri vuoden?

Vierailija
13/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva käydä vauvan kanssa ulkona! En käy jokapäivä, jos sataa tai on huono sää niin me ollaan ihan sisällä vaan. Äityislomalaisena ja kaveripiirin ainoana äitini ei ole niin lahna olo itsellä jos saa vähän käytyä ulkona ihmisiä katsomassa lenkkipolun varressa taimilloin missäkin, vauva pötköttää vaunuissa, nukkuu tai katselee mitä ikinä nyt sieltä näkeekään. Ja tottuuhan vauva ainakin pukemiseen jos ei muuta :D

Vierailija
14/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan järjellä ajattelisin, että vauva tarvitsee tuuletusta. Niin kuin itsekin kun on ollut tarpeeksi sisällä.

Vierailija
15/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:32"]

En minäkään ole koskaan ymmärtänyt että miksi pitäisi ostaa vaunut ja alkaa kävelemään ympäriinsä jos ei sitä ole tehnyt ennen lasyakaan???  Siksi en vaunuja ole ikinä ostanut kummallekkaan muksulle. Äitini ei ymmärtänyt ratkaisuani. Musta ne vaunut on vain onnen esittelyä varten, et aika kornia sanoisin...

[/quote]

Ehkä näin jossain peräkylässä, jossa kaikilla on autot joilla liikutaan joka paikkaan. Me kuitenkin asumme Helsingin keskustassa, olemme autottomia ja ainoa järkevä keino päästö paikasta a paikkaan b on joko kävellä tai mennä julkisilla. Kahden pienen lapsen kanssa kummankin vaihtoehdon ehdoton edellytys on ollut vaunut, että aika kapea käsitys sinullakin...

Vierailija
16/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset nukkuu ainakin paremmin, jos ne on ulkona ja minun pää olisi hajonnut, jos en olisi käynyt joka päivä vaunukävelyllä/muuallla ulkona lasten vauva-aikana.

Vierailija
17/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se vauva siitä kyllä kärsi.

Kun oma esikoiseni syntyioli talvi ja se talvi oli kova pakkastalvi. Vasta vauvan ollessa 3-4kk pakkaset laskivat siitä -25 pikkuhiljaa -10 ja sen alle... Neuvolasta sitten suosittelivat vaunulenkkejä, kun pakkanen alkoi olla siinä -10 tuntumassa ja alle. Ei kukaan sanonut missään vaiheessa, että vauva kärsisi, kun ei pääse ulos! Koko ajan vaan muistuteltiin synnärilläkin, että lapsen keuhkot ei sitten kestä pakkasta jnejne..

Vierailija
18/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika, kaikki neljä päivää sisällä ja sinä mietit että miksi pitää ulkoilla. Ja asut pimeässä suomessa niin kuin minäkin. Ole sisällä tai ole ulkona. Ihan niin kuin itse parhaaksi näet. Ei mekään olla ulkoiltu kahteen päivään kun on niin jumalattoman liukasta! En silti ole täällä potemassa siitä huonoa omaatuntoa, omassa olossani sen huomaan. Minä pidän ulkoilusta ja tarvitsen sitä. En silti oleta että kaiki siitä tykkää. Miksi kysyt jos et tyydy vastauksiin.

Ei kai niillä siellä päiväntasaajalla ole koskaan pakkasiakaan, mihin ihon ja keuhkojen pitäisi ehkä edes hieman tottua. Aurinkoon, kosteuteen ja lämpimään sitten kylläkin.

Vierailija
19/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:32"]

[/quote]

Ehkä näin jossain peräkylässä, jossa kaikilla on autot joilla liikutaan joka paikkaan. Me kuitenkin asumme Helsingin keskustassa, olemme autottomia ja ainoa järkevä keino päästö paikasta a paikkaan b on joko kävellä tai mennä julkisilla. Kahden pienen lapsen kanssa kummankin vaihtoehdon ehdoton edellytys on ollut vaunut, että aika kapea käsitys sinullakin...

[/quote]

Samaa ajattelin. Kyllä minulle on ainakin sitä vauvaa nimenomaan ollut huomattavasti helpompi kuljettaa vaunuissa kuin sylissä esim. kaupungilla. En tosiaankaan käynnistä autoa jokaista liikahdusta varten ja kotona en jaksa enkä halua olla 24/7. Kävin kirjastossa, kaupassa, lenkillä yms. Ei käynyt mielessäkään että esittelisin vauvaa. Vaan kuljetin käytännöllisesti mukana.

Hyvä jos sinä olet pärjännyt ilman vaunuja. Minä en olisi pärjännyt.

Vierailija
20/26 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 18:40"]

Mä vaan järjellä ajattelisin, että vauva tarvitsee tuuletusta. Niin kuin itsekin kun on ollut tarpeeksi sisällä.

[/quote]

Toisaalta vauva on juuri viettänyt 9kk sisätiloissa ennen syntymäänsä, että osaako se sitten kaivata raikasta ilmaa..? Vitsinä heitin.