Ongelmat joista parisuhteesi on selvinnyt?
Millaisista ongelmista/kriiseistä parisuhteesi on selvinnyt? Kuinka kauan meni ennen kuin tilanne palautui ennalleen tai alkoi muuttua paremmaksi? Mietittekö eroamista missään vaiheessa? Kerro lisäksi oma ikäsi ja parisuhteen kesto.
Kommentit (5)
Ei ole ollut mitään erityisesti parisuhteeseen liittyviä kriisejä, noita "normaaleja vastoinkäymisiä" vain. Useimmat ongelmat voi ennaltaehkäistä hyvällä kommunikoinnilla, kohteliaisuudella ja yhteistyöllä. Yhdessä kuusi vuotta, iät 35 ja 33.
Yhdessä 14 vuotta, kolme lasta, minä 38, mies 44. Suurin ongelma, joka edelleenkin jatkuu, on miehen vuosia kestänyt masennus. Aina välillä tuntuu etten enää jaksa, mutta sitten tuleekin parempi jakso. Lisäksi melko suuria taloudellisia vaikeuksia ja yksi vahinkolapsi elämän ollessa erittäin haasteellisessa vaiheessa. Hieman liikaa haasteita työelämässä. Lähi piirissä vakavaa sairautta ja kuolemiakin jossain vaiheessa erityisen paljon.
Tässä sitä ollaan edelleenkin yhdessä. Varmaan se, että emme kumpikaan ole äkkipikaisia on auttanut siinä, että olemme edelleen yhdessä. Emme kumpikaan välitä draamasta ja pysymme aina vähintäänkin asiallisina toisiamme kohtaan vaikka olisimmekin aivan uupuneita. Olemme molemmat ihmisiä joihin 'tarvitsee käyttöohjeet', joten uutta kumppania saatikka pitkää parisuhdetta emme usko niin vain saavamme. Ja usein on myös syvää hiljaista arvostusta ja jopa rakkautta toista kohtaan...
Parisuhteemme (14 v kestänyt) on selvinnyt seuraavista kriiseistä:
- miehen pettäminen vuosi yhteenmuuton jälkeen. Tämä ei ollut niin kovin vakava, koska kyse oli juovuksissa tapahtuneesta yksittäistapauksesta. Mies itse märehti ja katui asiaa pitkäänkin, itse pääsin yli aika helposti.
- Minun burnout ja siitä seurannut alkoholin suurkulutus. Jos ei olisi olltu lapsia, mies olisi taatusti jättänyt minut noina vuosina joina hoisin ahdistusta viinalla ja lopulta päädyin puolen vuoden sairaslomalle totaalideekikselle.
- Miehen masennus ja vaikea unettomuus.
Yhdessä 10 vuotta, eroa harkittu vakavasti pari kertaa mutta rakkaus ja yhteinen elämä voittanut. Meillä on erityislapsi, pettämistä, talousvaikeuksia, riippuvuuksia, vaikeita sukulaissuhteita. Kuulostaa wt-elämältä, mutta olemme korkeastikoulutettuja ja hyvissä työpaikoissa. Mieluinen työ on varmaan pelastanut meidän mielenterveyden, koska töissä on saanut onnistumisen tunteita ja arvostusta.
Meillä on ollut normaaleja elämän vastoinkäymisiä, kuten ohimenevää sairastelua ja työttömyyttä. Nämä eivät ole oikeastaan asettaneet ihmeempiä haasteita parisuhteellemme, koska olemme toisiimme sitoutuneita aikuisia ihmisiä. Ajatuksena ei ole alun perinkään ollut, että jaetaan elämä vain niin kauan kuin on tosi kivaa. Mitään tällaisia itseaiheutettuja tyhmyyksiä kuin pettämistä tms. meillä ei ole ollut. Naimisissa 14 vuotta.