Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kahta työtä tekevät - miksi?

Vierailija
26.12.2013 |

Palstalla lukee vähän väliä huomautuksia siitä, että joku tekee kahta työtä. Miksi teette kahta työtä? Mitä ne työt ovat, joita voi tehdä kahta yhtä aikaa? Osa-aikaisia?

Taloudelliselta kannaltahan tuo harvoin kannattaa, koska verojen jälkeen toisesta työstä ei jää juuri mitään palkkaa. Oletteko te NIIN köyhiä, että sillä parilla kymmenellä eurolla on ratkaiseva merkitys? miten te edes ehdittte, kun vuorokaudessahan on vain 24 tuntia, jos siitä 16 mene töissä ja matkat päälle? Ja eikö tdän työsopimuksissa ole ssellaista pykää, joka kieltää toisen työn pitämisen?

itse olen kerran tehnyt kahta työtä yhtä aikaa. Kyse oli tilanteesta, jossa edellisen työnantajan projekti oli viivästynyt, ja minun piti kuitenkin hoitaa siitä loppuun eräs osa, jota ihan oikeasti kukaan muu ei voinut ottaa hoitaakseen, mutta olin samalla saanut jo toisen työn muualta. Veroja meni hirveästi. Sivutoimilupaa piti erikseen anoa uudelta työnantajalta. Ja ajankåytöllisesti se oli ihan helvettiä, en rehellisesti voi sanoa, etteivätkö työt olisi molemmat haitanneet toistensa tekoa kunnolla.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kahta työtä, jälkimmäistä ilman verokorttia..

Vierailija
2/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 12:02"]

Palstalla lukee vähän väliä huomautuksia siitä, että joku tekee kahta työtä. Miksi teette kahta työtä? Mitä ne työt ovat, joita voi tehdä kahta yhtä aikaa? Osa-aikaisia?

Taloudelliselta kannaltahan tuo harvoin kannattaa, koska verojen jälkeen toisesta työstä ei jää juuri mitään palkkaa. Oletteko te NIIN köyhiä, että sillä parilla kymmenellä eurolla on ratkaiseva merkitys? miten te edes ehdittte, kun vuorokaudessahan on vain 24 tuntia, jos siitä 16 mene töissä ja matkat päälle? Ja eikö tdän työsopimuksissa ole ssellaista pykää, joka kieltää toisen työn pitämisen?

itse olen kerran tehnyt kahta työtä yhtä aikaa. Kyse oli tilanteesta, jossa edellisen työnantajan projekti oli viivästynyt, ja minun piti kuitenkin hoitaa siitä loppuun eräs osa, jota ihan oikeasti kukaan muu ei voinut ottaa hoitaakseen, mutta olin samalla saanut jo toisen työn muualta. Veroja meni hirveästi. Sivutoimilupaa piti erikseen anoa uudelta työnantajalta. Ja ajankåytöllisesti se oli ihan helvettiä, en rehellisesti voi sanoa, etteivätkö työt olisi molemmat haitanneet toistensa tekoa kunnolla.

[/quote]

Höpö höpö. Jos teet kahta työtä, joista saat kummastakin 1500 euroa, niin vero on täsmälleen sama kuin jos tekisit työtä, josta saat 3000 euroa palkkaa. Tai jos teet yhtä työtä josta saat 2500 ja toista, josta saat 500, niin ihan sama olisi jättää toinen työ pois jos saisit 500 euroa palkankorotusta ja silti veron määrä pysyisi samana. Töiden lukumäärä ei vaikuta verotukseen mitenkään, vaan tulot lasketaan aina lopullisessa verossa yhteen eikä verotuksen kannalta ole mitään merkitystä, monestko työstä olet ne saanut.

Tämä erittäin valittevan yleinen harhakäistys tulee progressiivisesta verotuksesta. Jos tulosi nousevat, ennakonpidätys % nousee myös. Euroina se on kuitenkin lopullisessa sama, kun lisätyö%:lla otettu ennakonpidätys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jatkaa: Olisti voinut hakea molemmille töillesi vähän tasaisemmat verokortit, eli toiselle vähän isomman, niin silloin toinen olisi ollut pienempi. Silloin et olisi jäänyt harhakäsitykseen, että kakkostyöstä verotetaan ihan hirveästi. Se hirveä verotus johtui tulojesi äkillisestä noususta, ei kakkostyöstä. 

Vierailija
4/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt, mutta hain yhdessä vaiheessa kahta työtä koska näytti että ihan oikeasti ei ole varsinkaan omaa alaani vastaavia kokopäivätöitä. Pääsin sitten opiskelemaan joten en aloittanutkaan kahta työtä.

Kun tein henkilökohtaisen avustajan työtä, niin oli melko yleistä että henkilön osa-aikaisemmilla avustajilla oli toinen työ.

" Oletteko te NIIN köyhiä, että sillä parilla kymmenellä eurolla on ratkaiseva merkitys? miten te edes ehdittte, kun vuorokaudessahan on vain 24 tuntia, jos siitä 16 mene töissä ja matkat päälle? Ja eikö tdän työsopimuksissa ole ssellaista pykää, joka kieltää toisen työn pitämisen? "

Joskus vaan saat enemmän kun teet kahta työtä kuin että eläisit sillä osa-aikatyöllä ja tuilla.

Mitä siitä että vuorokaudessa on 24 tuntia? Jos työskentelet ma-ke toisessa paikassa klo 8-16 ja to-pe toisessa paikassa klo 8-16 niin mihin tulee kiire? Torstai aamuna lompsit vaan eri paikkaan.

Missä työsopimuksessa on pykälä, joka kieltää toisen työn?

Vierailija
5/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen yötyö;joka toinen viikko vapaata mahdollistaa toisen työn. Koulutus kahdelle eri alalle,joten teen kummankin alan hommia..toista päätoimisena ja toista sivutuloverokortilla(samalla veroprosentilla kun päätoimistakin)keikkaluontoisesti 1-3x/kk harrastuspohjalta..puolustusvoimat ja poliisilaitos kun työnantajana vaan näyttää hyvältä ansioluettelossa,oli homma mikä tahansa;) Minusta ainakin on mukava tehä välillä päivätyötäkin,kun valvon ain yksin yövuorossa..

Ja ei,työnantaja ei kiellä toista työpaikkaa millään lailla..koska teen sitä vapaaviikollani. Päätoimisesta työstä vuosiansiot 37000.

Vierailija
6/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kahden kympin takia teekään toista työtä... Kyllä siitä enemmän saa käteen, ja sillä on monille iso merkitys.

Vierailija
7/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi osa-aikaista työtä, molemmat eri aloilta. Toinen kesä- ja toinen talviaikaan painottuvaa sesonkityötä, joissa molemmissa kyllä on jonkin verran työtä myös sesongin ulkopuolella. Tienaan vähän enemmän kuin koulutustani vastaavassa kuukausipalkkaisessa työssä tienaisin, mutta toisaalta teen noin puolet vuodesta melko pitkiä päiviä, esim. 12 tunnin sunnuntaivuorosta tienaa aika mukavasti.

Vaihtelu on mukavaa, molempien sesonkien väliin jää aina pari kuukautta löysempää aikaa, joten mulla on käytännössä siis parempi palkka ja enemmän lomaa kuin kk-palkkaisena. Ja kun ei ole lapsia tai miestä, kukaan ei häiriinny pitkistä päivistä ja vähistä vapaista.

Vierailija
8/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Siksi, että tarvitsin rahaa kolmelle lapselleni, ruokaan, laskuihin. Yh:n toimeentulo oli niukkaa. Tein "kahta työtä" siinä mielessä, että oman vakityöni lisäksi tein keikkoja ja sairaspoissaolojen paikaamisia saman sairaalan sisällä eri yksikössä miltei toisen viran edestä.

Vierailija
9/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloittajan on oltava kyllä totaalinen idiootti... kaikki kirjoituksessasi oli täyttä potaskaa. Ei se tarkoita jos tekee kahta työtä että sitä tehdään 16h päivässä esim 7-15 toinen työ ja 16-24 toinen työ :D tuohon verotushommaan vastasi jo nro 2 ja aika harvalla alalla on kielletty lisätöiden tekeminen toisella alalla :D

Vierailija
10/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kahta työtä, joskus keikkaluontoisesti kolmattakin. Minulla on yksi veroprosentti, jonka mukaan työnantajat palkan maksavat. Päätyönantajalle olen antanut verokortin, toisille ilmoitin vain vuositulorajan sekä veroprosentin.

Itse pidän huolen, ettei mene vuosituloraja yli, tai korotan loppuvuodesta tulorajaa ja hankin uuden verokortin.

Teen maataloustöitä. Aamu- ja iltanavetan väliin jää 5-7 tuntia "luppoaikaa". Siinä päivällä teen kevät-syksykaudella mm. aidanrakennusta, navetanpesua painepesurilla, raivaan nurkkia, raivaussahalla siistin ojanpohjia ja aidanalusia, olen urakoitsijalla rehunteossa mukana jne. Talvella karvon lehmiä, kuljetan välitysvasikoita yms.

Kaikki työnantajani ovat tietoisia tästä järjestelystä eivätkä ole asiaa kieltäneet. Osaan kyllä pitää vapaatakin.

Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia, töitä on 5-16 tuntia päivässä 1-7 päivää viikossa.

Vierailija
11/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein ennen lapsia kahta työtä ja opiskelin lisäksi. Minulla oli 8-16 normityö, sitten tein n. 8h/vko perhefirmassa työtä ja opiskelin muutamana iltana avoimessa yliopistossa. 

Kyllä siitä lisätyöstä muutama satanen jäi käteen verojen jälkeen. Minulla oli myös sama vero% molemmissa työpaikoissa. Lisätyö oli jo olemassa ennen 8-16 työtä ja ihan avoimesti kerroin siitä työhaastattelussa, ei työnantajaa haitannut. 

Vierailija
12/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kukaan ei kiellä ohjelmistosuunnittelijaa toimimasta joulupukkina tai opettajaa hakemaan lisätienestejä siivooojana jne. Saman alan työt on vain kielletty tietyillä aloilla, ei edes kaikilla, kun ei se kaikilla aloilla haittaa kilpailua. Esim. myyjänä saattaa joku olla päivällä vaatekaupassa ja illalla kioskilla. Tiedän oikeasti tapauksen, että tuntiopettaja, joka ei välillä saanut täysiä tunteja, kävi siivoamassa iltaisin. 

Vierailija
13/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi "päätoiminen" työ, jonka lisäksi olen osa-aikaisesti toisessa työpaikassa useasta syystä:

Päätoiminen työni ei liity koulutukseeni mitenkään, mutta osa-aikatyöni liittyy, ja haluan pitää "taitojani" siinä yllä, varsinkin kun päätoimisessa työssäni minulla on määräaikainen työsopimus. Osa-aikatyöstäni en kuitenkaan ainakaan tällä hetkellä saa tarpeeksi tunteja voidakseni tehdä sitä päätoimisesti. Ennen kaikkea nautin tuosta koulutustani vastaavasta työstä ja saan siitä kivasti ekstratulojakin - tuntipalkka on päätoimisen työni palkkaa huomattavasti parempi.

Niin ja teen siis päätoimista työtäni normaalit 7,5/8 tuntia päivässä ja toista työtä vain muutamia tunteja viikossa.

Vierailija
14/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta työtä teen minäkin ja hoiva-alalla työskentelen. Kuukaudessa vapaapäiväiä 2-3, lisäksi teen ns. pitkiä päiviä, eli aamuvuoroa, sekä iltavuoroa. Toinen vuoro omassa ja toinen keikkapaikassa. Ja miksikö, siksi, että yh:na rahaa tarvitaan ja takaajana maksettavaksi jäivät takausvelat. Joten keikkatyöstä saatavalla 1000€ on hyvin merkittävä apu kuukausittaisiin menoihin. Vero menee kuten ketjussa on kerrottukin, eli kahta työtä kannattaa todellakin tehdä verot ei mene todellakaan, kuten ap. kirjoitit.

Vierailija
15/20 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rahan vuoksi aikanaan tein. Heti kun löysin työn mistä sai yli 2500 kuukaudessa, niin lopetin kahden työn tekemisen.

Vierailija
16/20 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulosotossa.

Kun teen 2työtä saan enemmän palkkaa.

Vierailija
17/20 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päätoimisessa työssä hoitajana vakkarina ja teen keikkaa kaupankassalla.

Vierailija
18/20 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen myös kahta työtä, olen myyjänä vähittäiskaupassa min. 30h ja keikkalaisena henkilökohtaisena avustajana.

Vierailija
19/20 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden lapsosen yksihuoltaja tarvitsee hirveästi rahaa!

Vierailija
20/20 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kahta työtä tällä hetkellä. Vakituinen osa-aikainen työsuhde vuorotyötä yleensä 26-45h viikossa. Teen paljon öitä ja viikonloppuja, joten arkivapaita on joskus monta putkeen. Arkivapailla teen keikkaa silloin tällöin, 2-8vuoroa/kk. Joskus on mennyt kaksi viikkoa ilman vapaapäiviä, mutta pyrin pitämään 1-2 vapaapäivää viikoittain. Kesällä keikkatöitä ei ole ja syksyllä en tee, marjastan ja sienestän (tästä joku satanen joskus tuloa, mutta enimmäkseen itselle ja läheisille), eli kahta työtä tulee tehtyä talvikaudella. 

Vakityön palkka on parempi, lisineen huomattavasti parempi ja työnkuva fyysisesti helpompi kuin keikkahommissa. Suurimmaksi osaksi melko yksinäistä yötyötä, osaksi iltavuoroa. Oman alan työ, amk-tutkintopohjalta.

Keikkatyö laveasti saman osaamisalan töitä, duunarihommaa virka-aikaan, palkka n. 15eh. Tässä työssä pääsee ulkoilemaan ja tapaamaan ihmisiä ja keikkalaisena saa aika raskaista hommista nypittyä ns. rusinat pullasta. Voi valita useista paikoista ja töitä on melkein joka arkipäivä jos haluaa tehdä. 

Minulla pienet kuukausittaiset menot jotka putoavat entisestään, kiinteät menot n. 500e/kk. Olen lapseton ja velaton, joten säästöön jää melko paljon vaikka tulot kahdesta työstä ovat alle mediaanipalkan. Olen siirtynyt melko myöhään työelämään, nuoruuden opiskelin ja matkustelin. Ajattelin tehdä kahta työtä säästääkseni ja kerryttääkseni eläkettä niin pitkään kun kuvio toimii.