Onko miesystäväni liian omistava?
Ollaan kolmenkympin loppupäässä oleva lapseton pari, yhdessä reilu puolitoista vuotta. Alkuun tuntui kivalta, että toinen on tosi kiinnostunut minusta ja tekemisistäni ja haluaa olla tosi paljon yhdessä, aiemmat suhteet kun oli sellaisia tapailuja enemmänkin. Nyt on alkanut jonkinlainen hälytyskello soida päässä ja ajattelin että mitähän te muut ootte mieltä.. Väkivallan uhkaa ei siis ole, sen haluan sanoa heti alkuun.
Mies haluaisi viettää yhdessä kaiken liikenevän ajan. Meillä on yhteisiä harrastuksia ja niiden kautta tulee vietettyä aikaa paljonkin. Sanoo, että kiva kun tapaan myös omia kavereitani, mutta on kotiin tultuani jotenkin etäinen ja kyselee paljon mitä tein ja mistä puhuttiin, on kylmä minua kohtaan eikä esim. naura kertomalleni hauskalle sattumalle. On omien sanojensa mukaan aika mustasukkainen ja entinen tyttöystävä petti häntä, joka on varmasti vaikuttanut tähän kaikkeen. Minulla ei ole mitään aietta pettää häntä ja olen sanonut tämän hänelle useasti. Hän ei tykkää, jos ilmoitan ihan yht'äkkiä että olen tyyliin huomenna lähdössä kavereitten kanssa illalliselle tms., vaikkei meillä olisikaan mitään yhteistä suunniteltuna. Ei tykkää miespuolisista kavereistani, ei mielellään edes puhu heille ja juhlissa tarkkailee minun käytöstäni heidän kanssaan. Haluaa tietää, jos joku tuttu tai tuntematon on liian tuttavallinen kanssani. Omien sanojensa mukaan puuttuisi tilanteeseen, jos kuulisin jonkun kosketelleen minua luvatta esmi. baarissa, vaikka olisin jo itse tällaiselle tyypille sanonut asiasta. Jotenkin tunnen olevani "holhottu". Tällaisia pieniä asioita on aika paljon, ja ajattelen että hänen kokemansa pettäminen on ollut vaikuttamassa tähän käytökseensä. En kuitenkaan koe, että minun pitäisi kantaa muiden ihmisten tekojen seurauksia.
Onko kokemuksia tai vinkkejä tällaisesta?
Kommentit (18)
Miehen pitäisi hoitaa oma päänsä kuntoon. Niin kauan, kun ihminen löytää oikeutuksen käytökselleen jostain ulkopuolelta (stressi, ex, jotain muuta), tilanne ei tule paranemaan.
Kävisin selväsanaisen keskustelun asiasta miehen kanssa ja päättäisin sitten suhteen jatkosta.
Jos nainen toimii noin, niin hän on vain kiinnostunut asioistasi ja hyvinvoinnistasi. Ehkä jutut eivät sitten olleet niin hauskoja jos ne ei naurattanut.
Osa tuosta etäisyyden tunteesta (ystäviesi tapaamisen jälkeen) voi kyllä olla ihan omaa kuvitteluasi, tunnet itsekin syyllisyyttä siitä, että olet ollut poissa kotoa kun tiedät ettei se miellytä miestäsi.
Ihan kuin olisit kertonut juuri minun ex miehestä. Ei ollut tervettä.
Nyt on aika vetää rajat.
Varmista ihan ensimmäiseksi, että laitteesi ovat salasanan takana. Vaihda salasanat. Jos on tarvetta, tarkista ettei laitteillesi ole asennettu mitään ylimääräisiä ohjelmia.
Kerro omista menoistasi kavereidesi kanssa yleisluonteisesti mutta älä suostu kuulusteluihin äläkä mene yksityiskohtiin (kenen kanssa puhuit, mitä puhuit jne.) Jos hän sanoo aikovansa puuttua asiaan, totea, ettet suostu kuuntelemaan sellaisia uhkauksia.
nämä ovat varmaan niitä miehiä, jotka tuijottavat minua maanisesti aina kun kulkevat naisensa vierellä. Olen siis sinkkumies, ja kun kävelen pariskuntia vastaan niin varmasti yli 50% miehistä tuijottaa minua, että katsonko hänen naistaan.
Huolestuttavaa, todella huolestuttavaa.
Jos tarkkailee käytöstäsi muiden seurassa (oli sitten mies tai nainen) tai "ei tykkää", jos ilmoitatkin huomenna lähteväsi syömään ulos ystäväsi kanssa.
Parisuhteessa ei pitäisi tuntea olevansa "holhottu".
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen toimii noin, niin hän on vain kiinnostunut asioistasi ja hyvinvoinnistasi. Ehkä jutut eivät sitten olleet niin hauskoja jos ne ei naurattanut.
Ei! Yhtä päänvikainen nainenkin silloin on. Älkää alistuko huonoihin suhteisiin!
Klassiset mustasukkaisuuden piirteet. Valitettavasti vain pahenee ajan myötä.
Tuo muuttuu vaan pahemmaksi ajan myötä. Mustasukkaisuus on ihan luonteenpiirre. Syvälle juurtunut sellainen. Ei siihen mitään lääkkeitä ole eikä terapia eikä mikään muukaan auta. Usko pois , että pahenee ainoastaan ajan myötä. Eli jos et halua elää sellaisessa tilanteessa, kannattaa ottaa hatkat nyt eikä sitten ku oma mielenterveys on kuralla
"On omien sanojensa mukaan aika mustasukkainen ja entinen tyttöystävä petti häntä, joka on varmasti vaikuttanut tähän kaikkeen."
No kuvailemallasi käytöksellä hän on saattanut ajaa sen entisenkin tyttöystävän hakemaan lohtua muualta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuttuu vaan pahemmaksi ajan myötä. Mustasukkaisuus on ihan luonteenpiirre. Syvälle juurtunut sellainen. Ei siihen mitään lääkkeitä ole eikä terapia eikä mikään muukaan auta. Usko pois , että pahenee ainoastaan ajan myötä. Eli jos et halua elää sellaisessa tilanteessa, kannattaa ottaa hatkat nyt eikä sitten ku oma mielenterveys on kuralla
Tämä. Eikä se ap:n miehellekään ole tuosta vain tupsahtanut exän pettämisen takia. Hän yrittää ilmeisesti vain selittää sillä hyväksi käytöstään jonka osin itsekin tajuaa ylilyöväksi.
Aina löytyy miehiä joilla ei ole juuri tuota ongelmaa. Olisin jo pistänyt vaihtoon. Ja vinkkinä, miehille kannattaa jo tutustumisvaiheessa tehdä selväksi ettei siedä tiettyjä asioita/piirteitä. Mitkä asiat on ns deal breikereitä, niin tietävät alusta pitäen minkälainen käytös johtaa eroon.
Eksäni oli alussa tuollainen. Loppua kohden paheni vaan. Minun olisi pitänyt lupailla, etten käy kapakassa tai yökerhossa, en käy kaupungin keskustassa, harrastus- ym. menoista piti ilmoittaa etukäteen jne. Jos olin harrastuksessa tai ystävän kanssa, soitti minulle jatkuvasti ja yritti kehittää riitaa. Jotta riidan alkaessa olisin lähtenyt pois menostani ja mennyt hänen luokseen.
Menojen jälkeen tenttasi, keitä oli paikalla, mistä puhuttiin jne. Jälkikäteen, vaikkapa viikkoja myöhemmin, teki ihme tarkastustenttauksia. Tarkasti siis, onko tarinani muuttunut eli oliko tyttöjen illassa Maijan ja Kaijan lisäksi myös Taija vai ei, puhuimmeko shoppailusta vai urheilusta jne. Koitti siis narauttaa minut "valehtelusta". Suuttui, jos sanoin ettei voi muistaa viikkojen tai jopa kuukausien puheenaiheita sanatarkasti. Vertaili siis vanhoja tekstiviestejä uusiin ja jos olinkin kertonut jonkun asian eri tavalla kuin aiemmin, syytti valehtelijaksi ja epäluotettavaksi.
Olen jo aiemmin kertonut AV:lla tästä sankarista, kaikkea en välitä edes muistella. Mutta äärimmäinen mustasukkaisuus on sairaus josta ei parane, suosittelen ap:tä etääntymään.
Ei kuulosta hyvälle. Minunkin miestäni on ex-kumppani pettänyt, mutta silti hän ei ole mustasukkainen. Onneksi, opiskelin miesvaltaiselle alalle, joten suurin osa opiskelu- ja työkavereistani on miehiä. Tulisin hulluksi, jos mieheni kyttäisi mitä ja milloin heille puhun.
Tällaisten luonnevikojen takia en suostu enää muuttamaan saman katon alle kenenkään kanssa ennen, kun on oltu yhdessä muutama vuosi. Ehkä jään ikuisesti yksin, mutta mieluummin niin kuin että jäisin sairaalloisen mustasukkaisen kumppanin satimeen.
Ap, miehesi käytös tulee pahenemaan. Hänen tulisi hoitaa oma päänsä kuntoon ennen kuin yrittää olla parisuhteessa. Pelasta itsesi.
Jos jatkat suhdetta, niin siinä tapauksessa hänen täytyisi motivoitua muuttamaan ajatustottumuksiaan. Se vaatii myös sinulta paljon, koska tämä hänen ongelmansa on niin lähellä sinua.
Ennuste on huono. Haluatko alkaa kumppanisi tukihenkilöksi ja sysätä omat tarpeesi syrjään määräajaksi X ilman takeita siitä, että mies ei välttämättä koskaan muutu? Teillä on vakavan keskustelun paikka.
M31
Nuorempana seurustelin tuonkaltaisen miehen kanssa.
Käytös senkun paheni suhteen edetessä. Hän luki salaa viestejäni ja oli asentanut jonkun kyttäysohjelman tietokoneelle ja näin näki mitä kaikkea olin tehnyt ja keskustellut.
Jos joku miespuolinen henkilö oli kommentoinut kuviani, niin uhkaili näitä selkäni takana. En olisi lopulta saanut poistua mihinkään yhteisestä kodistamme, eikä sekään riittänyt miehelle (hän kun kävi töissä, niin ei voinut vahtia tekemisiäni niin hyvin).
Minuun kohdistuvaa fyysisen väkivallan uhkaa ei missään vaiheessa ollut, mutta aluksi arastelin erota koska mies käyttäytyi uhkaavasti läheisiäni ja jopa tuntemattomia kohtaan.
Lopulta matkustin toiseen kaupunkiin turvaan ja silloinkin oli jostain metsästänyt miespuolisen tuttavani ja pakottanut tämän etsimään minua kanssaan.
Häiriköi jonkun aikaa niin minua kuin lähipiiriäni ja se loppui vasta kun jengiläiset käskivät lopettamaan