Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ja äitiämme hyväksikäyttävä sisko ahdistaa

Vierailija
26.12.2013 |

Olen isosiskoni lapsen kummi, lapseton parikymppinen ja siskoni kymmenisen vuotta vanhempi. En kehdannut kieltäytyä ja nyt kun lapsi kasvaa niin vaatimukset kummiuden suhteen ovat kasvaneet ja minua oikeasti alkaa ärsyttää ilmaisena lahja-automaattina ja lapsenvahtina pito. Tulen lapsen kanssa hyvin toimeen mutta en jaksaisi hoitaa melkein joka viikonloppu. Olen köyhä opiskelija ja käyn töissä, vapaa-aikoina sitten pitäisi touhuta lapsen kanssa ja ottaa hoitoon vaikka olen rättiväsynyt. Siskoni on aika uupunut kotiäidin roolissaan, ei lapsensa kanssa juurikaan leiki eikä hoivaa, siskon mies käy töissä mutta silti tekee melkein kaiken perheessä. Tosi usein lapsi laitetaan hoitoon minulle ja jos kieltäydyn niin lapsenvahtina toimii sairas äitini. Äitini ei enää tahdo jaksaa vilkasta leikki-ikäistä ja hermot menee nopeasti. Äiti yrittääkin kieltäytyä kunniasta mutta aina sisko saa syyllistettyä äidin niin että hän suostuu. Siksi yleensä itse otan hoitoon jos voin.

Lisäksi lahjaksi ei kelpaa,mikä tahansa, pitää olla merkkitavaraa ja jos ei tule tarpeeksi niin saa kuulla olevansa huono kummi. Lisäksi yrittää käyttää meitä molempia sumutta hyväksi raha-asioissa- yrottää keplotella meitä ostamaan itselleen osamaksulla,vaikka mitä ja äitiä takaamaan pankkilainojaan.

Siskon kanssa asiasta ei voi puhua,ilman että hän rupeaa huutelemaan syytöksiä. Mitä voisin tehdä? Sen ainakin tästä olen oppinut että en koskaan tee lapsia jos se on noin vaikeaa!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 02:34"]

Älä ainakaan tuon kokemuksen jätä lapsia tekemättä jos joskus omiakin ajattelet.

[/quote]

Ja ämän sanominen oli sinun mielestäsi tärkeää ap:n tämänhetkisessä tilanteessa?

On meitä moneen junaan...

[/quote]

Mitä tarkoitat kommentillasi?

En ole tuo, jota lainasit. Mutta minusta tuo lainaamasi lause on hyvin tärkeä. Olen samaa mieltä siitä, että ap:n ei kannata itsekkään siskon vuoksi tehdä omassa elämässään sellaisia isoja päätöksiä, että ei hanki lapsia. No, eihän ap niin sanonut, vaan mietti vain, että itse haluaa olla valmis äidiksi ennen kuin tekee lapsia. Sehän on aivan hyvä periaate.

Mutta ap:n on tervettä myös muistaa, että hän ei ole siskonsa. Olette selvästikin aivan erilaisia persoonallisuuksia. Sinusta tuskin voisi mitenkään tulla yhtä itsekästä äitiä kuin siskosi on. Älä siis pelkää tehdä lapsia vaan luota siihen, että sinulta äitiys hoituu kyllä tyylikkäämmin kuin siskoltasi.

Vierailija
2/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla tuntuu tällä hetkellä olevan tärkeämpää mietittävää elämässään kuin mahdolliset tulevat lapset. Mistä sitä tietää, vaikka hän tai tuleva mies olisi hedelmätönkin? Sitäkin sattuu nykyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko säilyttää välit siskoon kuitenkin? Sinuna en puuttuisi äitisi ja siskosi väleihin sillä äitisi täytyy itse laittaa rajansa. Jos alatte kurinpalautus tyylillä välit tulevat katkeamaan todennäköisesti.

Ihmisen velvollisuus on itse olla uhrautumatta  ja parhaiten se minusta onnistuu olemalla provosoitumatta ja kertomalla vain miten asiat ovat eli, että sinulla ei ole varaa ostaa kallista lahjaa ( voit ehdottaa,e ttä annat pienn lahjakortin johonkin liikkeeseen jolloin lapsen äiti voi lisätä tarvittavat rahat itse ja saavat näin haluamansa lahjan). älä anna liian kallista lahjaa jotta et katekroidu ja anna väärää kuvaa. Voit myös kertoa, ettet vain halua/ jaksa hoitaa lasta enempää kuin sen minkä oiekasti haluat. Kun olet ystävällisen selkeästi toista alentamatta tämän kertonut niin sitten vain pidät kiinni noista.

Jos siskosi syyllistää niin voit vain sanoa, että ymmärrät, että hänellä olisi toiveita enmpään, mutta et vain kykene rahatilanteesi takia enmpään ynnä oman jaksamisesi takia.

Tosiaan ihmisen oma velvollisuus on kertoa mihin pystyy ja mihin ei.

Vierailija
4/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 17:28"]

Ap:lla tuntuu tällä hetkellä olevan tärkeämpää mietittävää elämässään kuin mahdolliset tulevat lapset. Mistä sitä tietää, vaikka hän tai tuleva mies olisi hedelmätönkin? Sitäkin sattuu nykyisin.

[/quote]

Okei, no meitähän on moneen junaan.

Minusta tuo kysymys on juuri tällä hetkellä ehkä se tärkein. Sillä jos ap ei käsittele nyt tällä hetkellä tuota pelkoaan lasten tekemisestä ja äitiyden onnistumisesta, niin tuo pelko paisuu ja paisuu vuosien myötä. Ja lopulta kun ap on lapsentekoiässä, niin hän ei oikeasti uskalla tehdäkään lapsia, vaikka hänellä ei oikeasti ole mitään syytä jättää niitä tekemättä.

Vierailija
5/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitan kännykällä niin tulee paljon virheitä. Sori!

Vierailija
6/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ottaa kantaa muuten tuohon asiaasi, mutta pakko todeta, että olen nuori opiskelija ja hoidan hyvin toimeen tulevani siskoni lasta ja saan siitä 10e tunti. Hoitaisin mielelläni ilmaiseksikin, mutta he haluavat maksaa, mikäs siinä.

Vierailija
7/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin voisit olla ottamatta vastuuta sellaisista asioista, jotka eivät ole sinun tonttiasi. Et ole vastuussa siitä, jos siskosi uuvuttaa äitisi lastenhoitovaatimuksillaan tai jos äitisi ei voi sanoa siskolle ei. 

Vierailija
8/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 02:17"]

En jaksa ottaa kantaa muuten tuohon asiaasi, mutta pakko todeta, että olen nuori opiskelija ja hoidan hyvin toimeen tulevani siskoni lasta ja saan siitä 10e tunti. Hoitaisin mielelläni ilmaiseksikin, mutta he haluavat maksaa, mikäs siinä.

[/quote]

Kivat sulle! Mäkin mielellään ottaisin rahaa vastaan mutta kuulemma mua ei lasketa lapsenvahdiksi koska olen kummi joten se on mun velvollisuuteni, kuulemma!

t.ap

Vierailija
9/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko rehellinen oman taloudellisen tilnateen kertominen hyvä ratkaisu. Jos kerrot rehellisesti minkä verran sinulla on rahaa. Voit myös kertoa ihan vain, että minkä verran voit hoitaa lasta. Usein ihminen jolla on itsellään raskas elämänvaihe ei jaksa arvailla toisen tilannetta ja voi luulla, että toisen tilanne on parmepi ynnä jaksaminen. Ei kannata odottaa kunnes on liain katkera ja sitten välit katkeavat.

Monesti kun on pieni lapsi voi vain selvitä päivästä toiseen ja silloin ei välttämättä ajattele sen syvällisemmin.

Jos kykenee riittävän ajoissa kertomaan ne puitteet missä voi hoitaa lasta ja minkä verran voi käyttää rahaa lahjoihin niin välit voivat säilyä.

Vierailija
10/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 02:19"]

Ainakin voisit olla ottamatta vastuuta sellaisista asioista, jotka eivät ole sinun tonttiasi. Et ole vastuussa siitä, jos siskosi uuvuttaa äitisi lastenhoitovaatimuksillaan tai jos äitisi ei voi sanoa siskolle ei. 

[/quote]

Kiitos viestistäsi! Yritän kyllä. Ap

Vierailija
11/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lastenhoito ole niin vaikeaa, etenkin jos on vain yksi lapsi ja sekin normaali lapsi eikä erityislapsi tai muuten erityisen vaativa. Siskollesi kaikki tuntuu olevan vähän vaikeaa muutenkin. Älä ainakaan tuon kokemuksen jätä lapsia tekemättä jos joskus omiakin ajattelet.

Pistä stoppi hyväksikäytölle ja puhu asiasta äitisi kanssa.

Vierailija
12/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EiIII! Missä lapsen isä on? Tai muut mummit ja kummit? Älä suostu enää mihinkään ehdotuksiin,muuten ne polttaa sut loppuun ja teil menee välit.

Vierailija
13/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollasi on ihan muita ongelmia kuin lapsi. Ja et kai häntä usko siinä minkälainen kummi pitäisi olla? Sinä olet juuri sellainen kuin itse haluat, ei mikään laki määrää että sinun on hoidettava lasta tai ostettava yhtään mitään.

Vierailija
14/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos reilusti sanoisit seuraavalla kerralla ei vaikka tuntuu miten pahalta. Sitten ilmoitat, että "ens viikon sunnuntaina mulla ois illalla kolme tuntia aikaa jos tahdotte käydä miehen kanssa vaikka leffassa. Voisin hoitaa lasta" Siskos tietää että apua on saatavilla, mutta silloin kun sulle sopii.

Vierailija
15/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitusten ei kuulu lastenhoito vaan lapsen kristillinen kasvatus. Kummiuden perusteella sinua ei velvoittaa hoitamaan lasta hetkeäkään. Minä en kummilapsiani hoida, eikä meidän lastemme kummit hoida meidän lapsiamme. Lahjoja kummi voi halutessaan antaa, juuri sellaisia kuin haluaa antaa. Läheisille voi olla vaikea sanoa suoraan, mutta hyväksikäyttäjän kohdalla ei taida muita mahdollisuuksia olla.

Vierailija
16/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain lopetat ilmaishoidon ja lahjonnan ja sillä selvä. Huutoa saat näköjään kuulla teet niin tai näin.

Vierailija
17/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 09:44"]Nyt vain lopetat ilmaishoidon ja lahjonnan ja sillä selvä. Huutoa saat näköjään kuulla teet niin tai näin.

[/quote]

Kieltäydyt omiin menoihisi vedoten. Sinua syyllistetään mutta kyllä se vähenee ajan kanssa.

Älä osta kallista kamaa, Se ei ole kummin tehtävä. Valvo ettei äitisi tee kohtuuttomia takaus- tai velkasitoumuksia siskosi puolesta.

Vierailija
18/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pelätä huutoa siitä, että otat asian suoraan puheeksi, kun näköjään kuulet huutoa nykyisessäkin tilanteessa. Kerää porukka koolle, siskosi, äitisi ja sinä (lapsi jonnekin muualle, ettei pienen tarvitse kuunnella mahdollista huutoa). Pohjusta asiaa etukäteen äitinne kanssa, että tietää mistä on kysymys ja pyydä häntä asettumaan puolellesi niin, että saatte yhdessä siskollesi selvitettyä, että tilanne ei voi noin jatkua. Sitten vaan perusteellisesti käytte läpi, millaista on ollut tähän asti, millaiseksi asian pitää muuttua ja etenkin se, ettei ketään voi velvoittaa kummiudella, isovanhemmuudella tai millään muullakaan toimimaan niin kuin itse haluaa, vaan jokaisella on oikeus omaan elämäänsä. Korosta sitä, että tämä on tärkeää, jotta välinne voi säilyä hyvinä ja teette tämän selväksi, koska sisko on rakas sisko ja haluatte pitää hänet sellaisena, mutta tilanne on kestämätön.

Vierailija
19/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan samanlaista kokemusta mutta kuitenkin. Eli appiukkoni toimii rahallisesti kuin siskosi. Haluaa meiltä käytännössä kaiken liikenevän rahan koska hänellähän ei rahaa ole. Äsken annettiin hänelle edellinen automme koska hän oli painostanut miestäni vaihtamaan autoa jotta hän saa tuon edellisen, arvo noin 1500 euroa, mitään hän ei tietenkään siitä maksa... Ja nyt kun on auton saanut niin valittaa ettei hänellä ole rahaa maksaa sen vakuutusta??? Eli meidän pitäisi nähtävästi sekin maksaa ja jos emme suostu maksamaan niin syyttä kaikesta ja sanoo että olisi parempi jos hän kuolisi.

Kivaa?!?!?

Vierailija
20/30 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman samankaltaista kuin aloittajalla, tyttäreni yrittää kaikin keinoin käyttää minua hyväkseen, on niin tehnyt monet vuodet, aina pitäisi olla rahaa antamassa, muulloin ei soita edes saati käy. Samaa tekee nuoremmalle siskolleen.

Tytär on yksinhuoltaja, raha-asiat ooleet aina huonolla hoidolla, luottotiedot menneet ym. Joskus maksettu jopa vuokriaan kun ei ole selvinnyt. Ei osoita merkkejä aikuisuudesta vaikka ikää 40v, työssä kyllä käy ja on monta lasta. Välit poikki kaikkiin muihin sukulaisiin ja ystäviin, kun on kaikilta lainaillut rahaa eikä koskaan maksanut takaisin. Aika rasittaa on. Ei ole juoppo eikä käytä huumeita mutta raha vaan soljuu sormien läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi