Sisko ei huolinut lahjaamme
Nyt on pakko purkautua. Me läheiset, minä mukaan lukien, ostimme isosiskolleni kalliin, aineettoman syntymäpäivälahjan (kampaamo-, kauneushoitola ym lahjakortteja) monella satasella. Synttäripäivä on huomenna ja tänään viesteilimme, koska oli tarkoitus viedä hänet myös syömään. Hän ilmoitti, ettei aio vastaanottaa lahjaamme, eikä halua lähteä syömään. Viestit olivat tyyliin "en ole pyytänyt mitään", näennäisen viattomia, mutta kuitenkin pirullisia. Meillä on ollut jo vuosia etäiset välit, mutta viesteilemme kyllä toisinaan. Olin nähnyt kovasti vaivaa miettiessäni sopivaa lahjaa ja olin varma että sisko ilahtuu. Toivoin myös, että synttäripäivä olisi aasinsiltana sille, että voisimme taas lähentyä. En ole koskaan loukannut siskoani, vaan enemmänkin ollut varovainen hänen seurassaan, koska hänellä on terävä kieli. Nyt itken täällä sohvalla ja kaipaan vertaistukea. Olenko aivan hölmö?
Kommentit (38)
Ikävää että siskosi ei ota vastaan lähentymisyritystäsi. Hänellä on tietenkin siihen oikeus, vaikka se satuttaa.
Siskollasi voi olla jokin henkinen juttu, joka tekee vaikeaksi tällaisiin extempore juttuihin suhtautumisen. Esim. jos on autismin piirteitä, suunnitelmien äkillinen muuttuminen ahdistaa suuresti. Autismi voi tehdä myös ilmaisultaan töksähteleväksi, vaikkei olisi tarkoitus satuttaa.
Tai jos on masentunut, normaaliuden kulissin ylläpito on niin energiaa vievää, että ei ehkä halua arvaamattomiin sosiaalisiin tilanteisiin, etenkään kodin ulkopuolelle.
jne...
Tuskin siskosi sinua tieten tahtoen haluaa loukata, kun ei teillä mitään sellaista välillänne ole. Hän ei ehkä tosiaan näe, miten paljon hänen käytöksensä satuttaa.
Voisitko puhua siskollesi näistä asioista tai kirjoittaa vaikka kirjeen?
Käytä itse ne lahjakortit ja nauttikaa kunnon illallinen ilman siskoasi.
Oisit ostanu sille saman takin mitä sanna marin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että siskosi ei ota vastaan lähentymisyritystäsi. Hänellä on tietenkin siihen oikeus, vaikka se satuttaa.
Siskollasi voi olla jokin henkinen juttu, joka tekee vaikeaksi tällaisiin extempore juttuihin suhtautumisen. Esim. jos on autismin piirteitä, suunnitelmien äkillinen muuttuminen ahdistaa suuresti. Autismi voi tehdä myös ilmaisultaan töksähteleväksi, vaikkei olisi tarkoitus satuttaa.
Tai jos on masentunut, normaaliuden kulissin ylläpito on niin energiaa vievää, että ei ehkä halua arvaamattomiin sosiaalisiin tilanteisiin, etenkään kodin ulkopuolelle.
jne...Tuskin siskosi sinua tieten tahtoen haluaa loukata, kun ei teillä mitään sellaista välillänne ole. Hän ei ehkä tosiaan näe, miten paljon hänen käytöksensä satuttaa.
Voisitko puhua siskollesi näistä asioista tai kirjoittaa vaikka kirjeen?
Kiitos kommentista. Toki hän voi olla masentunut, mutta toisaalta hän ilmoitti, että hänelle olisi kelvannut eräs tietty muu lahja (esine). En huomannut kirjoittaa tätä aloitukseen.
Ap
Nyt ihan oikeasti tuntuu, että saa riittää. En aio enää pelätä häntä, enkä olla varpaillani mistä hän suvaitsee tällä kertaa ilkeillä. Nyt on lähellä, että katkaisen välini häneen lopullisesti. Tuntuu, että tämä oli viimeinen pisara.
Ap
Eipä tuo kovin aineettomalta vaikuta, kun on kampaamo tms juttuja.
Siltoja rakennetaan muulloin kuin synttäreinä. En mä ainakaan haluaisi tympeiden ihmisten seurassa synttäreitäni viettää. Etenkin nyt korona-aikana, vain rakkaiden kanssa.
Toisekseen mä en tykkäis yhtään tuommoisesta lahjakortista. Mulla on oma kampaaja ja kosmetologi, joilla käyn.
Ja tämä on sinun näkökulmasi tilanteeseen. Hänen näkökulmansa lienee toisenlainen. Ehkä hän huokaisisi helpotuksesta, jos jättäisit hänet lopultakin rauhaan.
Vaikuttaa, että ainoastaan sinulla on ongelma. Sisko ei halua viettää aikaa kanssasi, eikä hänen tarvitse sitä perustella.
Jos nihkeä vastaanotto oli yllätys, niin kertoo vain tilannetajun ja ihmistuntemuksen puutteesta. Odota, kunnes hän lähestyy sinua, ja jos ei lähesty, niin sitten ei lähesty. Itseäni on aina ärsyttänyt tutut ja sukulaiset, jotka yrittävät roikkua minussa.
Ensinnäkin, siskollasi ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Se ei ole sinun vikasi, joten älä murehdi enempää. Lahjahevosen suuhun ei katsota, ellei lahjan antaja ole jotenkin yrittänyt näpäyttää. Ja että olisi ollut jokin esine, joka olisi siskollesi kelvannut. No jopa on tyyppi.
Anna siskosi hapantua liemissään ihan rauhassa, ja käytä lahjakortti/kortit itse hyvällä omallatunnolla. Siskosi ei ansaitse niitä enempää kuin seuraasikaan. Älä ole tekemisissä hänen kanssaan. Myrkyllisillä ihmisillä on taipumus myrkyttää ympäristönsäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo kovin aineettomalta vaikuta, kun on kampaamo tms juttuja.
Siltoja rakennetaan muulloin kuin synttäreinä. En mä ainakaan haluaisi tympeiden ihmisten seurassa synttäreitäni viettää. Etenkin nyt korona-aikana, vain rakkaiden kanssa.
Toisekseen mä en tykkäis yhtään tuommoisesta lahjakortista. Mulla on oma kampaaja ja kosmetologi, joilla käyn.[/quote
Kuules kun nämä oli vaivihkaa selvitetty etukäteen. Siis siskon lempikampaaja ym.
Mikset vaan selvitä välejäsi siskon kanssa? Pyydä anteeksi.
Tässä voi olla taustalla ihan mitä vaan. Millainen teidän lapsuudenkoti ja lapsuus ylipäätänsä oli? Kumpi oli vanhempien suosikki? Olitteko yhtä rakkaita vanhemmille? Sisarkateus on tosi yleistä. Ja voihan olla, että olette eri puusta veistetyt ja teillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin vanhemmat. Jos tiesit, että siskosi olisi halunnut jonkun toisen lahjan, miksi et sitä ostanut? Luulitko tietäväsi paremmin, mikä hänelle on parempi/ sopivampi lahja? Jokaisessa kahden ihmisen välisessä suhteessa on kaksi ihmistä, mikä on sinun osuutesi tässä suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa, että ainoastaan sinulla on ongelma. Sisko ei halua viettää aikaa kanssasi, eikä hänen tarvitse sitä perustella.
Kumma juttu että hän sitten viesteilee minulle ihan oma-alotteisesti välillä. Yhteydenottomme menevät noin fifty-fifty.
Ap
Kuulostat todella ylikävelevältä.
Ette ole vuosiin olleet oikeastaan yhteydessä mutta nyt haluatte lahjoa hänet, jotta hän tuntisi olevansa velvoitettu yhteydenpitoon? Kiva.
Ei puolitutuille anneta satojen eurojen lahjoja, ei vaikka olisi perhettä. Turhaa painetta aiheutat toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi olla taustalla ihan mitä vaan. Millainen teidän lapsuudenkoti ja lapsuus ylipäätänsä oli? Kumpi oli vanhempien suosikki? Olitteko yhtä rakkaita vanhemmille? Sisarkateus on tosi yleistä. Ja voihan olla, että olette eri puusta veistetyt ja teillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin vanhemmat. Jos tiesit, että siskosi olisi halunnut jonkun toisen lahjan, miksi et sitä ostanut? Luulitko tietäväsi paremmin, mikä hänelle on parempi/ sopivampi lahja? Jokaisessa kahden ihmisen välisessä suhteessa on kaksi ihmistä, mikä on sinun osuutesi tässä suhteessa?
Sisko sanoi sen samassa yhteydessä kun kieltäytyi ottamasta lahjaa vastaan. Siis että se tietty tavara olisi vain käynyt. Halusimme nyt 50v:n kunniaksi yllättää, normaalisti kysyn kyllä lahjansaajan toivetta. Ja kyllä, lapsuudessamme oli monia ongelmia, sisarkateutta ei ole kuitenkaan ainakaan aiemmin ilmennyt. Hän on tyyliltään tyly ihan kaikille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ette ole vuosiin olleet oikeastaan yhteydessä mutta nyt haluatte lahjoa hänet, jotta hän tuntisi olevansa velvoitettu yhteydenpitoon? Kiva.
Ei puolitutuille anneta satojen eurojen lahjoja, ei vaikka olisi perhettä. Turhaa painetta aiheutat toiselle.
Hän ei ole puolituttu. Vielä noin 5v sitten kävimme paljon matkoillakin yhdessä, tosin aina häntä sai pelätä, mutta ajattelin veren olevan vettä sakeampaa. Vasta viime aikoina olemme olleet vähemmän yhteydessä, viesteilemme mtm krt kk.
Sinä päätit. Sinä ajattelit. Sinun mielestäsi.
No jos hän ei halua tavata niin sitten ei. Lahjakortit voit hänelle toimittaa silti, käyttää jos haluaa ja jos ei halua niin ei.