Narkkareita hyysätään päivystyksessä
Olin eilen tapaturman vuoksi Marian sairaalassa ja ihmettelin yhden narkkarin saamaa huomiota. Hän oli telonut itsensä kompuroidessaan kadulla lääkepäissään, mutta huomion määrästä päätellen olisi voinut luulla paljon vakavampaa. Kuulin hoitajien keskustelua: "no ei sillä mikään ole, pää täys Lyricaa vaan...toi tippakin on ihan turha...lähtee siitä sit kun jalat kantaa.". Narkkari nuokkui aikansa tuolilla, sitten yritti ottaa omia lääkkeitä johon tultiin ymmärtäväisesti lässyttämään että "valitettavasti meidän tiloissa et voi käyttää omia lääkkeitä...". Sitten narkkari alkoi vaatimaan asioita: laturi, ilmainen taksikyyti jonnekin jne. Kaiken hän sai mukisematta.
Onhan se toisaalta kiva, että hoitoa annetaan...mutta kun muut potilaat eivät saaneet samanlaista hoivaa. Meitä oli minun lisäkseni ainakin muutama vanhus (toinen sekava, toinen satuttanut itsensä). Vähän väliä joku huusi "hoitaja!", mutta siihen ei vastattu. Minä olin kylmettynyt tapaturmani johdosta, mutta pyynnöstä huolimatta en saanut edes peittoa tai teemukia. Kun valitin kylmää hoitajille, he naureskelivat että "ai niin joo, sulla mahtuu olla vilu...jos ottaisit noi märät kengät pois?". Sanoin, että en voi, kun ei ole sukkia matkassa ja kylmä on muualtakin. "Aijjaa", ja lähtivät pois. Narkkari meni tukkimaan tien toimistolle ja sai lainaan sen laturinsa.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 21:34"]Hei oikeasti, tulkaapa itse hoitajiksi päivystykseen ja olkaa huomioimatta narkkaria, joka käyttäytyy valmiiksi aggressiiviseksi. Miksi haukutte hoitajia? Luuletteko, että kukaan haluaa kimppuunsa ärsyyntynyttä, lääkehouruissa olevaa veripäätä? Yleensä heidät hoidetaan mahd. nopeasti tai siirretään muualle, poliisien tai vartijoiden haltuun ihan muidenkin potilaiden turvan vuoksi. Mitään varsinaista erikoiskohtelua heille ei anneta eivätkä hekään mene jonon ohi, mutta varmasti ymmärrät että rasittavalle ja asioita vaativalle narkomaanille ei voi puhua normaalisti. Totta kai hoitajia pelottaa, eivät he ole mitään yli-ihmisiä vaan tavallisia naisia! Tehkää valitus vartijoiden puutteesta älkääkä syyllistäkö hoitajia.
[/quote]
Itse odotin ensiavussa leikkuriin pääsyä, mutta koska oli viikonloppuyö, kkänniriehujat pääsi ennen minua ja minut leikattiin vastacsunnuntaina ja leikkaus olikin sitten jo isompi
Saanko minäkin nopeammin hoitoa, jos uhkaan vetää turpaan hoitajia?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 21:34"]Hei oikeasti, tulkaapa itse hoitajiksi päivystykseen ja olkaa huomioimatta narkkaria, joka käyttäytyy valmiiksi aggressiiviseksi. Miksi haukutte hoitajia? Luuletteko, että kukaan haluaa kimppuunsa ärsyyntynyttä, lääkehouruissa olevaa veripäätä? Yleensä heidät hoidetaan mahd. nopeasti tai siirretään muualle, poliisien tai vartijoiden haltuun ihan muidenkin potilaiden turvan vuoksi. Mitään varsinaista erikoiskohtelua heille ei anneta eivätkä hekään mene jonon ohi, mutta varmasti ymmärrät että rasittavalle ja asioita vaativalle narkomaanille ei voi puhua normaalisti. Totta kai hoitajia pelottaa, eivät he ole mitään yli-ihmisiä vaan tavallisia naisia! Tehkää valitus vartijoiden puutteesta älkääkä syyllistäkö hoitajia.
[/quote]
Itse odotin ensiavussa leikkuriin pääsyä, mutta koska oli viikonloppuyö, kkänniriehujat pääsi ennen minua ja minut leikattiin vastacsunnuntaina ja leikkaus olikin sitten jo isompi
[/quote]
Niin? Luuletko, että sairaalassa leikataan yöllä jos leikkaus voi odottaa aamuun? Sinut on tullessasi haastateltu ja arvioitu hoidontarpeesi, selvästikin pystyit sen muutaman tunnin odottamaan, koska sinulle ei siitä minkäänlaista hoidollista haittaa aiheutunut.
Ja mistä tiedät, ettei känniriehujia tikannut yleislääkäri? Esim. Marian sairaalassa potilaat jaotellaan sen mukaan millaista hoitoa tarvitsevat, ja jos leikkaus on ollut suurempi, ei sitä luonnollisesti erikoistuva kirurgi tai varsinkaan yleislääkäri voi suorittaa. Kun taas pään tikkauksia ja liimapaikkoja ym. voi tehdä kuka vain.
Ongelmahan ei ole hoitajissa, vaan yleisessä kulttuurissa. Mielestäni päihdeongelmaiset voisi siirtää yhteen tilaan saamaan hoitoa, tavallinen kansa saisi sitten olla muissa auloissa rauhassa näiltä riehujilta. Monet mielenterveyspalvelutkin menevät sen mukaan, onko päihdeongelmainen vai ei: päihteettömille on omat tilansa, jopa talonsa.
Helsinki alkaa vissiin nukkumaan päihdeongelmaisiin, kun heitä asutetaan Töölön arvoalueille jne. ja suositaan muutenkin? Kuinka kauan tavalliset veronmaksajat sietävät tätä, että narkkarit kavereineen menevät muiden edelle mm.niin asuntojonossa kuin päivystyksessäkin?
höpöpöpö....Hoito tapahtuu kiireellisyyden mukaan. TRIAGE, Harvoin narkit ovat kovin hyvässä kunnossa.....isoja infektioita piikityksistä johtuen, verenmyrkytystä tms,,,mikä ei heti näy ulospäin. Jos on aikaa vahdata toisten odotusaikoja, ei luultavasti ole itse kovin huonovointinen. Poliisin tuomat potilaat pääsevät usein muiden ohi, syitä siihen on monia. Ei ole resursseja pidätellä neljää poliisia tuntikausia, jos jollekin pitää tehdä M1 tai tuodaan polisivankilasta tutkimuksiin
t. Sh
Jep, esimerkkinä mitä ei heti tavallinen pulliainen uskoisi niin triagen mukaan viimeinen ihminen, joka esim. suuronnettomuudessa hoidetaan on se joka huutaa apua.. Koska hän on selvästikin tajuissaan ja keuhkot toimivat ja verenkierto pelaa aivoihin, koska pystyy huutamaan selväjärkisesti = hän ei ole kiireellisen hoidon tarpeessa. Kiireisin potilas ei huuda eikä heiluttele kättä saati varsinkaan seuraile muiden potilaiden jonotusaikoja. Tämä voi olla hieman hankalaa joidenkin käsittää..
28, miten se asiaan liittyy että aloittaja on havannoinut odotusaikoja? Käsittääkseni odotustilassa oli porukkaa laidasta laitaan. Hitto että ärsyttää tuollaiset "höpöhöpö"-kuittaukset, ei ihme että teitä hoitajia ei kukaan kunnioita kun noin kylmästi käyttäydytte!
ma ne, jotka soittelevat, että " kauanks siellä joutuu jonottaman", eivät todellakaan ole yleensä päivystyksen tarpeessa. Tällä tavalla vain lisäävät muiden odotusaikaa. Kymmenia, satoja soittoja " onks siel pitkä jono"..... Päivystysten odotusaikaa ei pysty arvioimaan ja jonoa on aina. Jos on infarkti, niin ei ole jonoa. Jos on 10 päivää kestänyt poskiontelotulehdus, niin on jonoa ...
Joo ei kunnioiteta ei ja se näkyy tässäkin ketjussa. Kyllä sitä nyt vaan ammattilaisena tietää, että miten nämä asiat toimii, miksi hoidetaan ja ketä hoidetaan. Siihen on ihan tietty logiikkaa. Ottaa aivoon, että ihmiset, jotka ei edes tee tätä työtä, alkaa arvostella ja besserviseröidä asioista, joista eivät näköjään mitään ymmärrä.. Jos ei niellytä, niin mene yksityiselle, ei tartte jonottaa kun maksaa. Ei ole ihme, että henk. kuntaa ei saa mistään. Niska limassa raadetaan ja paskat saa niskaansa ne, jotka ei ole saikulla jatkuvasti ja työnsä tekevät silloin kunn kukaan muu ei niitä halua tehdä.
Alkoholi on suurin keski-ikäisten kuolinsyy....kyllä se luonnollisesti näkyy päivystyksissä ja putkassa asioidessa :) Pk-. seudulla oman mausteensa tuovat tänne keskittyneet narkomaanit...niitäkin joutuu sietämään. Rahalla maksetaan mukavuusksiat: ei jonotusta, ei juoppoa viereisellä penkillä ( ainakaan rappioalkkista, juoppo voi olla). Lääkärikin ottaa vaikka mitkä kokeet ihan kun vaan haluaa ja maksaa. tervemenoa vaan
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 21:34"]
Manioita on varmaan satoja erilaisia. Miksi ainoastaan NARKOmania on poliisiasia? Tätä olen aina ihmetellyt.
Luulen syyn olevan raha. Huumekauppiaat ovat poliiseja ja poliisin suojeluksessa.
[/quote]
Hys nyt!
Yleensä se menee kyllä niin että narkomaanit ovat niitä jotka vähiten hoitoa ja huomiota saavat. Huumeiden käyttäjien on välillä todella hankalaa saada asianmukaista hoitoa. Kun sen hörhön leiman otsaansa saa, voi totutella siihen että jatkossa terveyskeskuksessa kohdellaan ja puhutaan alentavasti, jopa nauretaan ongelmille päin naamaa. Vaikka käsi olisi jo aivan sinimusta ja menossa kuolioon ja todella kipeä niin ei siinä jonon ohi mennä, vaikka käden amputointi alkaisi olla pian ajankohtaista henkilökunnan viivyttelyn vuoksi.
Ja sitäpaitsi alkoholi ja kova humala tekee ihmisestä yleensä paljon uhkaavamman ja vaarallisemman kuin mistään huumeen vaikutuksen alaisena olevasta henkilöstä. Huumeet eivät vie itsekontrollia toisin kuin alkoholi, eivätkä tee ihmisestä aggressiivista.
Moni huumeiden käyttäjä on aina rauhallinen ja kohtelias, ystävällinen ihminen, joka vain sattuu hukuttamaan surujaan huumeiden avulla. Yleistäminen ja leimaaminen on ihmisen ymmärtämättömyyttä ja typeryyttä, sillä jokainen ihminen on oma persoonansa, kaikki erilaisia.
Aloittaja olisi itse voinut mennä sanomaan narkomaanille jotain, kun kerran ärsytti. Jostain syystä ei mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Taksikyytejä saa, jossei ole rahaa mukana tai jos julkinen liikenne ei kulje enää. Kyseessä semmoinen hotellihuoneen avainkorttia muistuttava kortti, joka annetaan matkan lopuksi kuskille.
Voisi olla ihan asiallista lähettää lasku perään
Olin tässä vuoden sisään päivystyksessä, jossa eräs aggressiivinen narkkari kävi toisen potilaan kimppuun, kun tämän naama ei miellyttänyt. Ymmärrän siis kyllä varovaista suhtautumista, koska ei voi mitenkään tietää, mitä huumeissa oleva tyyppi saattaa tehdä.
Minullakin on kyllä ensiapuosastolta negatiivista kokemusta eräästä hoitajasta, joka suhtautui todella ivallisesti ja ilkeilevin kommentein potilaisiin (ei siis pelkästään minuun, kuulin samanlaista ilkeilyä muillekin potilaille.) Suurin osa hoitajista on varmasti asiallisia ja tekee työnsä hyvin, mutta jotkut ihmiset eivät vain sovellu hoitoalalle.