syökö teidän lapset jouluruokia?
Meidän ei, paitsi perunoita. Muuten syövät monipuolisesti ruokia.
Kommentit (30)
Jukka 50 v syö melkein kaikkia, mutta Jaana 47 v ei syö kuin kinkkua ja perunaa.
Meillä ei syö, ei äiti eikä lapset...paitsi kinkkua, lohta, perunaa ja lihapullia. Eli ei mitään laatikkoja, rosolleja tms.
Tähän asti on syönyt kaikkea, mutta tänävuonna (6v) ei laatikot eikä kinkku kelvannut... söi sitten alkupaloja: majoneesimunia, graavia, rapuja, maksapasteijaa, silliä, rosollia ja suklaata.
Aattoaamuna ei maistunut oikein riisipuurokaan... jännitystä ilmassa...olettaisin.
Meillä 6v söi makaroonilaatikkoa, 8v kinkkua ja muusia, 10v leipäjuustoa, laatikoita, kylmäsavulohta ja itsetehtyjä lihapullia. Jo viime vuonna mentiin näin :)
Jouluaattona jännittivät vissiin pukkia ja olivat muutenkin tavallista ennakkoluuloisempia joten eivät syöneet edes riisipuuroa tai sekahedelmäsoppaa, joulupöydässä vain leipää ja vähän makaronilaatikkoa(joka kuuluu meillä joulupöytään)
Tänään jo maistui sekahedelmäsoppa, kinkku, karjalanpaisti, se makaroonilaatikko. Maisteleviat reippaasti muita laatikoita, sekä graavilohta.
Lanttulaatikko pitää kypsentää kunnolla, että se on hyvää! Ei se ohjeessa oleva tunti riitä alkuunkaan; itse pidän uunissa varmaankin n. kolme tuntia. Teen sen useimmiten valmiista kaupan soseesta, niin pääsee vähän oikaisemaan.
Lanttulaatikon pitää olla tummaa, samettimaista ja pehmeätä.
Monesti olen saanut niin pahaa lanttulaatikkoa, etten yhtään ihmettele niin monen sitä välttävän.
Kinkkua syö toinen 4v, toinen ei oikein sitäkään, joululimppua jossa tuorejuustoa päällä, meni ja lounaaksi riisipuuroa.
19v, tytär alkaa nyt vasta tykätä kinkusta ja lanttulaatikosta, ihan pienenä ei syönyt muistaakseni mitään jouluruokaa, kuin ehkä puuroa, sitten alkoi mennä perunalaatikko, seuraavaksi porkkanalaatikko. Puhuttin just että ei meistä sisaruksistakaan kukaan ole pienenä tykännyt jouluruuista, muistan itsekin että perunalaatikkoa ja kinkkua söin pienenä. Minä en syö vieläkään puuroa, rosollia, silliä ja muita kaloja. Minä teenkin omassa kotonani vain kinkun ja laatikot, mieskään ei kaipaa muuta.
Tytär pohtikin myös että varmaan lasten jouluruokien karsastaminen johtuu siitä kun niitä syödään vaan kerran vuodessa, pieni lapsi ei muista maistaneensa samaa ruokaa koskaan aikaisemmin kun on niin pitkä väli.
Yksivuotiaalle kelpaa kaikki - laatikot, kinkku, lohi, glögi, puuro, luumukeitto, piparit, tortut jne.
Meillä lapset eivät syö jouluruokia, enkä voi oikeastaan syyttää heitä. Jouluaattona ollaan aina muualla kuin kotona, ja jo se jännittää. Pukkia odotellaan kuumeisesti, sekin jännittää. Ja sitten kaiken jännityksen ja uuden lisäksi eteen isketään lautanen jossa kirjava kimara erilaisia mössöjä joita lapsi ei ole koskaan aiemmin maistanut, ja jotkahan ei suoraan sanottuna ole ulkonäöltään kovin houkuttelevia. Tämä kaikki on meillä ollut sellainen yhtälö, että suosiolla ollaan annettu lapsien syödä leipää ja lihapullia ja päästetty pöydästä pois.
Meidän tammikuussa 4v täyttävä tytär ei syö mitään jouluruokaa.