No, mitä siellä aaton ruokapöydässä sitten lopulta oli tarjolla?
Mikä oli uutta?
Mikä oli sellaista mitä"pitää" aina olla?
Mikä teki kauppansa kauehan hyvin?
Oliko jotain mikä ei onnistunut ihan nappiin?
Meillä oli erilaisia laatikoita; lanttua, porkkanaa, perunaa, maksaa ja - tämän vuoden uutuutena myös makaronia (se , kun kuuluu miniän lapsuuskodin joulutarjottaviin ja hän sitä kaipasi).
Oli valkosipulikermaperunoita.
Kahdenlaista mätiä smetanan kanssa. (Minun suuri herkkuni)
Tuoresalaatteja kahta eri sorttia.
Lohta graavina ja savustettuna. GRavai oli hyvää, mutta savustettu vähän huonosti suolattua.
Iso kinkku.
Kalkkunaa ja lihahyytelöä.
Fasaania. Se oli uutuus tänä vuonna, mutta niin hyvää, että tulee kyllä varmasti tulevinakin vuosina.
Erilaisia juustoja.
Ja kahvin kanssa juustokakkua.
Tänään syödään vielä perinteisellä joulukattakuksella.
Huomenna sitten pizza kinkun yms. makkaroiden jne jämistä ja sushi kalanjämistä ja tuorejuustoista yms.
Uudeksi vuodeksi seuravaa iso kinkku.
Kommentit (36)
Meillä oli
Kananuudelit
Salaatti: tomaatti&kurkku
After eightit
Kaikki tekivät kauppansa :) tänään sama menyy.
Uutta:
perunaletut, joiden päällä siikafileetä
siikateriini
(molemmat ohjeet Hesarin kuulausiliitteestä)
Sitten tavalliset
Kylmäsavulohi
Lääminsavulohi
Silliomousse
Mäti-sipuli-smetana
Katkarapusalaatti
Rosolli
Sienisalaatti
Kinkku
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Perunalaatikko
Keitetyt perunat
-riisipuuro
- pekonilihapullia
- pikkukinkku
-luomukinkku
-lihaleikkelelautanen (maksapatee, metwursti jne)
-juusto- ja vihannesleikkelelautanen (mm. valkosipulihomejuusto)
-kalalautanen
-täytetyt munanpuolikkaat
-paistettu siika
.peunamuussi
-lohkopotut
-tattikastike
-viikuna-juustosalaatti
-sienisalaatti, kurkkusalaatti, perunasalaatti
-erilaisia pasteijoita
-suklaamoussekakku
-piparkakkuja
-taatelikakkua
-joulutorttuja
-sukalita
Äh. En muista kaikkea, jokaisen makuun jotakin. Paljon vaihtoehtoja. Huonoiten kelpasi täytetyt munanpuolikkaat, se on minun herkkuni. Parhaiten upposivat lihapullat, muussi, pasteijat. Kakuista tuli todella herkullisia. Uutta oli nimenomaan kuivatuista tateista tehty kastike ja suklaakakku.
Juomina
-viss-vesi
-mehu
-erittäin kuiva kuohuviini
-olut
-Mozartin kuula -likööri
Kalapöytä:
Graavilohi
Savulohi
Savusiika
Savukilohaili
Mäti, smetana,sipuli
Keitetyt kananmunat
Perunaa
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Pääruoka:
Peruna-, porkkana-, lanttu ja bataattilaatikot
Kinkku
Rosolli
Herneitä
Sienisalaatti
Jälkkäri:
Glögijuustokakku
Torttuja
Pipareita
Suklaakonvehteja
Juomina:
Valko- ja punaviini
Olutta
Siideriä
Vichyä
Limua
Maitoa
Vettä
Meillä oli kaikki kaupasta valmiiina, myös kinkku valmiiksipaistettua.
Ajan puute suurin syy, ettei tänä vuonna edes leivottu itse. Tai no tänään tai huomenna leivon maustekakun.
- kinkku
- kalkkuna
- ahti-silli
- kylmäsavulohi
- lohkoperunoita (nää tehtiin sentään itse)
- vihannessalatti
- laatikot: bataatti, lanttu ja porkkana
- punaviiniä ja vettä
- rosollia
- pipareita, kahvia ja suklaata sekä vehnä-allergiselle omia keksejä kaupasta.
Meillä ei ole tapana ostaa tuhatta sorttia ja syödä ähkyksi. Silliä ei ole kovin usein ollut, mutta ei sekään uusi juttu, joten aika perussettiä on. Uutta oli se, että tänä vuonna oli piparitkin kaupasta ja se, että torttuja ei ole. Päätettiin jättää pois kun niistä tulee turvoksiin.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 09:31"]
Meillä oli kaikki kaupasta valmiiina, myös kinkku valmiiksipaistettua.
Ajan puute suurin syy, ettei tänä vuonna edes leivottu itse. Tai no tänään tai huomenna leivon maustekakun.
- kinkku
- kalkkuna
- ahti-silli
- kylmäsavulohi
- lohkoperunoita (nää tehtiin sentään itse)
- vihannessalatti
- laatikot: bataatti, lanttu ja porkkana
- punaviiniä ja vettä
- rosollia
- pipareita, kahvia ja suklaata sekä vehnä-allergiselle omia keksejä kaupasta.
Meillä ei ole tapana ostaa tuhatta sorttia ja syödä ähkyksi. Silliä ei ole kovin usein ollut, mutta ei sekään uusi juttu, joten aika perussettiä on. Uutta oli se, että tänä vuonna oli piparitkin kaupasta ja se, että torttuja ei ole. Päätettiin jättää pois kun niistä tulee turvoksiin.
[/quote]
Ai niin, iltapalana oli meilläkin juustoja, keksejä, oliiveja ja rypäleitä.
Hedelmiä on jättikulhollinen, mutta niin on normaalistikin. Punaiset omput on joulunajan juttu, niitä ei syödä paljon muuten.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 09:23"]
Kalapöytä:
Graavilohi
Savulohi
Savusiika
Savukilohaili
Mäti, smetana,sipuli
Keitetyt kananmunat
Perunaa
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Pääruoka:
Peruna-, porkkana-, lanttu ja bataattilaatikot
Kinkku
Rosolli
Herneitä
Sienisalaatti
Jälkkäri:
Glögijuustokakku
Torttuja
Pipareita
Suklaakonvehteja
Juomina:
Valko- ja punaviini
Olutta
Siideriä
Vichyä
Limua
Maitoa
Vettä
[/quote]
tämähän oli kuin meidän joulupöydästä, vain sienisalaatti ja tortut puuttui meiltä :)
Kuitenkin onnistui syömään ilman ähkyä, kun taisin eniten innostuu kalapuolen antimista.
Lanttu-
porkkana-
perunalaatikot
Kinkku
savukala
smetanasilli
vihersalaatti
rosolli
sienisalaatti
italiansalaatti
joululimppu
juusto
metwursti
leipäjuusto
olutta
punkkua
limsaa
omenamehua
glögi
tortut
piparit
käpykakku
juustokeksit
kuivakakut
Parhaiten kelpasi laatikot, kinkku, kala, omenamehu, olut, salaatti, rosolli, sienisalaatti. Smetanasilliä otin vain minä, ihanaa, riittää mulle enemmän. ;)
Sitä mitä pitikin:
- alkuun graavilohta, lämminsavulohta, siianmätiä lisukkeineen
- pääruuaksi erinomaisesti onnistunutta kinkkua, uunijuureksia ja lanttulaatikkoa
- jälkiruuaksi mansikka-marenki-jäädyke
- kahvin kanssa pipareita, joulutorttuja, 3 erilaista italialaista pikkuleipää, macararonseja, suklaata, torronea ja marmeladia
juomina meni - lasi terästettyä valkoista glögiä, kalojen kanssa tilkka snapsia, n 6cl valkoviiniä ja 12cl punaviiniä, illemmalla 1 Aperol. Ja juu, en todellakaan ollut humaltunut missään vaiheessa - nuo nautittiin 8h aikana.
Valtavasti ruokaa kaikilla. Siis todella valtavasti.
Meillä oli: yrteillä ja tomaattihakkeluksella täyttetyjä sämpylänpuolikkaita uunipellillinen, erilaisia täytettyjä oliiveita, paprikoita ja minitomaatteja tapas-tyyliin. Tsatsikia, savukalaa ja kaaliraastetta.
Tänään varsinainen jouluateria lounaaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 09:41"]
[/quote]
Meillä määrät oli pieniä, laatikoitakin 400 gramman paketti kutakin, otin vain ruokalusikallisen sorttiaan. 7.
Me olimme kerrankin joulun ihan omalla perheellä, eli vanhemmat ja 7-12 vuotiaat lapset, emme halunneet ruokaa kuin säädyllisen määrän ja lihaa ei eilen syöty pääruokana. Aattopäivä alkoi yhden lapsen oksennustaudilla (vaatteet, yksi matto ja lattiaa noin 5 metriä piti pestä), joten ruokahalua ei juuri ollut tällä lapsella.
-aamulla, klo 11:30 itse tehtyjä karjalanpiirakoita ja riisipuuroa
-iltasella itse savustettua nieriää ja taimenta, imelletty perunalaatikko, kotijuusto, porkkanalaatikko, herneitä, salaattia
-iltasella suklaa macaroneja, suklaata, marmeladia, glögiä, piparkakkutaloa
-iltapalalla karjalanpiirakoita ja kaupan palvelutiskin kinkkuviipaleita ja joululeipää
Ruoka kelpasi hyvin muille paitsi vatsatautiselle ja 7 vuotiaalle, tottkai hän söi, mutta määrät olivat aika pieniä vaikka minun annokseen nähden. Yhtään enempää ei tarvittu, näin sen pitäisi olla jatkossakin.
Kysyin kaikilta rakkaimmat jouluruoat ja sen mukaa karsin listan seuraavanlaiseksi: kinkku, omenainen kinkkukastike, keitetyt perunat, maksalaatikko, porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko, pähkinäinen vihersalaatti ja sinappikastike, saaristolaisleipä, voi ja graavilohi. Jälkkäriksi glögiä ja joulutorttuja.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 09:41"]Valtavasti ruokaa kaikilla. Siis todella valtavasti.
[/quote]
Niinpä. Mutta oli meitä 10 aikuistakin ja pari lasta. Lisäksi tänään on uusi kattaus, kaloista riittää tällekin päivälle uusi kierros.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 10:12"]
Kysyin kaikilta rakkaimmat jouluruoat ja sen mukaa karsin listan seuraavanlaiseksi: kinkku, omenainen kinkkukastike, keitetyt perunat, maksalaatikko, porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko, pähkinäinen vihersalaatti ja sinappikastike, saaristolaisleipä, voi ja graavilohi. Jälkkäriksi glögiä ja joulutorttuja.
[/quote]
Tämä on mielestäni tähän mennessä paras jouluateria.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 09:41"]
[/quote]
No ei oikeastaan paljon, vaan useampaa laatua kuin tavallisesti.
- kinkku (kotona paistettu, tuore viljapossukinkku)
- lanttu- ja porkkanalaatikko, jota varten aamulla suuri annos riisipuuroa (osa syötiin aamupuurona), perunamuusi ja ehdottomasti kastiketta
- monenlaista kalaa muikuista kylmäsavuloheen (silli unohtui kaappiin)
- leipää (jota kukaan ei syönyt vaikka suurella vaivalla hankittiin)
- rosollia, luumuja, juustoja ja sellaista pientä
- voileipäkakku ja juustokakku
Näillä eväillä eletään pari päivää. Joulupöytään kuuluisi perinteisesti myös jotain lintua, mutta ei ainakaan kalkkunaa eikä varsinkaan broileria. Tällä kertaa se meidän joululintu viettää enemmän tai vähemmän onnellista joulua tuolla lumisessa metsässä, tai on muuttanut talveksi etelään, jos sattuu olemaan hanhi.
Me oltiin vaan oman perheen kesken eli 2 aikuista ja 3 lasta.
kinkku ja kastike
paahtopaisti
perunalaatikko
lanttulaatikko
pariisinperunat (lapsille)
kylmäsavulohi
"lohimössö" eli sellainen lohisalaatti
sienisalaatti
punajuurisalaatti
joululimppu
pienemmät lapset söi vaan vähän kinkkua ja perunaa sekä leipää.. Nyt mietin, että millä ruokin ne loppupyhät, kun en ole varannut muuta kuin jouluruokaa.
Kinkku, joka paistui liian nopeasti aattoaamuna ;) Lisäksi kaupan lanttulaatikko, kaupan rosolli, muutama keitetty peruna ja kaupan sienisalaatti.
Viimeksi mainittu oli pettymys, viimeksi olen yrittänyt sieniä (lukuun ottamatta herkkusieni) maistaa joskus kolmattakymmentä vuotta sitten, mutta yhä ne maistuivat yhtä inhottavalle.
Aattelin vaan että jos tykkäisin, kun kerran noista herkkusienistä ja monesta muusta lapsuuden inhokista olen jossain vaiheessa oppinut tykkäämään.
Potut ei kuulemma kans maistuneet oikein hyvälle.
Meillä oli
kylmäsavulohi
lämminsavulohi
skagen
kirjolohenmätiterriini
kinkku
italiansalaatti
rosolli
herneet
karjalanpiirakat
munavoi
perunalaatikko
porkkanalaatikko
lanttulaatikko
suklaata
torttuja
kalat meni tosi huonosti kaupaksi, taisin olla ainoa joka niitä otti teelusikallista enemmän. Uutta oli skagen ja terriini, niitäkään ei minun lisäkseni kukaan syönyt.