Positiivista koronassa: tajusin, että haluan kuluttaa vähemmän
Olen ennen kuluttanut surutta. Käynyt joka viikko useamman kertaa ravintolassa, teatterissa, leffassa, kerran viikossa kauneushoitolassa tai kampaajalla jne.
Koronan myötä olen tajunnut, että en oikeastaan tarvitse sellaista ollakseni onnellinen. Tykkäänkin enemmän liikkua luonnossa, lukea kirjoja, olla kotona.
En aio palata vanhaan tyyliin kuluttaa. Haluan tehdä vähemmän töitä, maksaa vähemmän veroja, elää maalla.
Teen vähemmän töitä ja pärjään vähemmällä, koska suon jatkossa kuluttaa vähemmän.
Laihduin kesällä 20 kg. Mulla on kaapit täynnä vaatteita, joihin mahdun taas. Voin elää 5 vuotta tarvitsematta ostaa uusia rättejä.
Sen jälkeen ostan vaan mitä tarvitsen, en kaappeja täyteen.
Mulla on hyvä auto. Ajattelin alunperin vaihtaa sen uuteen, mutta miksi oikeastaan? Hyvällä saksalaisautolla ajaa vielä 20-30v. Miksi laittaisin rahaa uuteen, kun siitä menee vaan kamalasti veroja?
Miksi antaisin yhtään enempää rahaa Marinin kassaan kuin on pakko?
Noihin ravintolasyömisiin ja teatteriretkiin hotelleineen eri puolilla Suomea ja shoppailuihin on mennyt sievoinen summa vuosittain.
Nyt koen, että ne on nähty. Ei huvita enää.
Mulle riittää jatkossa, että saan asumus- ja ruokakulut katettua ja vähän päälle rahaa elämiseen.
Verotus syö niin ison osan palkkaa tässä maassa, että ihan turha raataa enää niska limassa jonkun pintaliitoelämän ja uuden Bemarin vuoksi.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on niin tälle ajallebtyypillistä mukasyvällistä itsensä ylentämistä kruoooh. Kun korona-aikakin on teille joku retriitti ja retki itseen.
Oikeasti varattomilla ei ole aikaa pohtia tällaista paskaa.
Just näin. Toisille virikkeetön elämäkin on jokin hiton luksusretki kun on ollut kaikkea.
Miten niin virikkeetön? Eilen illalla tutkin tähtitaivasta tähtikartan avulla. Ennen tunsin tähtikuvioista vaan Otavan ja Kassiopeian. Nyt opin 5 uutta tähtikuviota ja näin ekan kerran Mars-planeetan.
Sisälle palattuani katsoin Ursan kiinnostavan Mars-luennon You Tubesta.
Ei lainkaan virikkeetöntä.
Oletko ennen kuullut sellaisesta kuin kirja? Suomalainen saa tosi halvalla hauskan jutun jota kutsutaan kirjastokortiksi ja sillä lähes rajattoman valikoiman erillaista luettavaa!
Joo. Olen. Kirjasto ei ollut auki klo 20 illalla ja sinne olisi ollut pitkä matka maaseudulla.
Luulen myös, että tässä tapauksessa Ursan luennossa oli ajankohtaisempaa tietoa.
Olen aiempina vuosina ostanut myös kirjoja enemmän kuin olen ehtinyt lukea. Tänä ja ensi vuonnakaan en tarvi kirjastoa, kun luen niitä. Isoäidiltä peritty kirjasto myös pääosin lukematta.
Tee sitten aina uusi aloitus, kun olet yhden lukenut. Haluaisin lukea myös sellaisen. Kirjathan ovat olleet aikanaan todella kalliita eikä niitä koristeeksi ole ostettu, vaan siksi, että joku on osannut pukea ajatukset sanoiksi - tyhmä sanonta kyllä, varmaan väärin?
Koronasta on pääosin vain hyviä vaikutuksia,
Toivotaan että suurin osa jää pysyväksi käytännöksi.
Surullista ja typerää on niiden olla kuluttamatta, jolla rahaa oikeaati on yli jokakuukautisen peruselämisen! Juuri kuluttaminen pitää firmoja ja työpaikkoja pystyssä eikä typerä ajattelu, ettei Marinin takia muka kuluta! Kyllähän rahan pyöriminen ja verojen maksaminen sitä kautta ylläpitää koko hyvinvointivaltiota koukuineen ja terveyskeskuksineen jne,! Itse en ole ennenkään ollut pröystäilijä,kun ei ole ollut varaa mutta uusin kodinkoneita, ostan vaatteita, kenkiä jne,todelliseen tarpeeseen. Käytän myös rahojani remppoihin.
Ei ihmekään jos kulutukset on ollut tota luokkaa. Ittelle tämä kyyhöttäminen jo alkais riittämään. Haluaisin matkustaa tiettömiin ja nähdä k a i k k i ja e lä ä ä ä ä .
Mullakin kulutus romahti keväällä ja aloin miettiä, että kaikkeen turhaan sitä onkin rahojaan aiemmin laittanut. Olen aina kuluttamisen lisäksi myös säästänyt ja sijoittanut, mutta nyt vaan pankkitilille jää yllättävän paljon aiempaa enemmän.