Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea masennus ja BDD

Vierailija
24.12.2013 |

Minulla on vaikea masennus ja dysmorfinen ruumiinkuvan hairio. Haluatko kysya jotain? 

Olen tassa viela hetken, ennen kuin menen nukkumaan vietettyani jouluaaton yksin. Itkettaa ja on niin turha olo.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua. Mulla on sama. Tänään monta tuntia pakkomielteistä meikkaamista ja hiusten asettelua. ja tulos: näytän sotkuiselta, rumalta, omituiselta.. Jne. Mutta pakko oli vaan astua ovesta ihmisten ilmoille. Ahdistaa kun olen niin epämuodostunut ja ruma.

mikä on sulla pahin kohta mitä inhot itsessäsi?

mulla on nenä ja hiukset.

Vierailija
2/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap ja 11!

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä ovat BDD ja dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 00:09"]

Hyvää Joulua sullekkin ja hyvää yötä. Sun miehesi on iskenyt kultasuoneen. Kai hän ymmärtää sen?

Kirjoita silloin tällöin kuulumisia. Jos tahdot tietenkin. Kirjoittelen Täällä harvakseltaan ja suomi24:ssa on nimimerkki jari-pek-ka.

[/quote]

Uskon ainakin nain. :) Han tukee minua taysin tassa asiassa, vaikka sita ei ulkopuolisena voi taysin ymmartaakaan kuinka vaikeita nama tunteet itsea kohtaan valilla ovat. On vaikea selittaa omia kayttaytymismallejaan, kun ei aina ymmarra itsekaan. Toivoisin kaikille kumppania, joka jaksaa taistella puolestasi, silloin kun omat voimat eivat riita.

Vierailija
4/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 00:19"]

Ymmärrän sua. Mulla on sama. Tänään monta tuntia pakkomielteistä meikkaamista ja hiusten asettelua. ja tulos: näytän sotkuiselta, rumalta, omituiselta.. Jne. Mutta pakko oli vaan astua ovesta ihmisten ilmoille. Ahdistaa kun olen niin epämuodostunut ja ruma.

[/quote]

Olen todella pahoillani, etta tunnet samoin.

Mulla on talla hetkella eniten kasvojen iho - punoitus erityisesti. Pelkaan koko ajan, etta ihoni alkaa punoittamaan ja ainoastaan meikilla tunnen itseni jotenkin itsevarmaksi. Kehoa, varsinkin reisia ja vatsaa, tarkkailen aina. Mulla on ollut monta vuotta syomishairio, joka on vaihdellut anoreksiasta, ortoreksiaan ja ahmimiseen. Tarkkailen myos pakonomaisesti kehon karvoja. Pelkaan, etta niita tulee koko ajan lisaa...

Onko sinulla lapsuuden traumoja? Olen miettinyt, onko talla joku yhdistava tekija - se, etta arvottomuuden tunteella olisi varhainen lahtokohta. 

Toivottavasti sinulla on hyva joulu kaikesta huolimatta! Tama on kamala sairaus.

- Ap

Vierailija
5/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 00:19"]

[/quote]

Olen todella pahoillani, etta tunnet samoin.

Mulla on talla hetkella eniten kasvojen iho - punoitus erityisesti. Pelkaan koko ajan, etta ihoni alkaa punoittamaan ja ainoastaan meikilla tunnen itseni jotenkin itsevarmaksi. Kehoa, varsinkin reisia ja vatsaa, tarkkailen aina. Mulla on ollut monta vuotta syomishairio, joka on vaihdellut anoreksiasta, ortoreksiaan ja ahmimiseen. Tarkkailen myos pakonomaisesti kehon karvoja. Pelkaan, etta niita tulee koko ajan lisaa...

Onko sinulla lapsuuden traumoja? Olen miettinyt, onko talla joku yhdistava tekija - se, etta arvottomuuden tunteella olisi varhainen lahtokohta. 

Toivottavasti sinulla on hyva joulu kaikesta huolimatta! Tama on kamala sairaus.

- Ap

Vierailija
6/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 01:33"]

Hei ap ja 11!

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä ovat BDD ja dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö?

[/quote]

Hei, BDD eli dysmorfinen ruuminkuvan hairio on sita, etta nakee itsensa vaaristyneesti ja tarkkailee itseaan pakonomaisesti, varsinkin niita alueita itsessaan, jotka kokee epanormaalina ja joihin on tyytymaton. 

Tarkkailen itseani monta tuntia peilista, ja pystyn lahtemaan jonnekkin vain, kun olen 'hyvaksynyt' sen hetkisen ulkonakoni. 'Vaaralta' nayttaminen tuottaa suurta ahdistusta ja pahaa oloa. Ajattelen, etta ulkopuoliset nakevat minut samalla tavalla, kuin naen itseni. Mielessani on ihanne siita, milta haluaisin nayttaa, jotta olisin onnellinen - mutta pelkaanpa, etta en tule sita koskaan saavuttamaan, koska loydan aina jotain mika on pielessa.

Tasta asiasta on vaikea puhua ihmisille, koska automaattisesti pidetaan pinnallisena, vaikka siita ei ole kyse vaan vieraasta ja epamiellyttavasta tunteesta omaa ulkonakoaan kohtaan, joka johtaa ulkonaon pakonomaiseen tarkkailuun. 

Vierailija
7/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ - Ap siis

Vierailija
8/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle ja muillekkin.

On hienoa, että on rinnalla ihminen, joka ymmärtää ja tukee silloin, kun ei jaksa.

Jaksaminen on joskus tosi kova ponnistus, kun aina kuitenkin ne voimavarat loppujenlopuksi pitää löytyä itsestä. Toisenihmisen läsnäolo ja kannustus tekee ihmeitä ja se auttaa jaksamaan. Sen toisen ihmisen vaikutuskin on kuitenkin rajallinen, niin kuin omat voimavaratkin ovat.

Siksi on hyvä rukoilla. Silloin kun tuntuu siltä, että voimat ei riitä, niin voi puhua Jumalalle. Jumala on ajaton, rajaton. Hän on voima ja hän on täynnä armoa ja laupeutta. Tässä seuraavassa tulee esiin Jumalan laupeus. Monet tietää tän runon, mutta laitan sen kuitenkin.

J-P

HIEKKAAN PIIRRETTY ELÄMÄ

Näin yöllä unessa näyn sellaisen.
          että Jeesuksen kanssa rannalla astelen.
             Luoja näytti hiekassa kuvina sen,
            millainen elo oli ollut tään ihmisen.
           Koko eloni kaari oli piirretty hiekkaan,
            sen siitä lukea sain ja silloin huomasin,
        kuinka hiekassa astui kahdet jäljet rinnakkain.
                    Toiset jäljet olivat omani,
                     heti toisia tuntenut en,
                mutta silloin ääni taivaasta kuiskas,
                    ne jäljet on Jeesuksen.

Koko eloni hiekassa nähdä sain,
                Yksi asia silti mua vaivasi vain,
          yhdet jäljet näkyivät kohdissa niissä,
           missä elämän myrskyt painoi ja missä
      elämän raskaat aatokset mun sieluani kaivoi.
                Katsoin ylös pilvihin ja kysyin Luojaltain,
           miksi häipyivät välillä jälkeni mun ja hiekassa
                           näkyi vain jälkesi sun?
       Minä lupasin kerran Luojallein, että kuljen Hänen
           rinnalla ain, miksi kuitenkin rannan hiekassa
                    niin usein jäljet on yhdet vain?

Tähän Jeesukselta kuitenkin heti vastauksen sain:
            "Rakas lapsonen, rakkaus sielussain soi,
                     sua koskaan yksin jättää en voi!
             Yhdet jäljet hiekassa kertovat siitä,
         että ihmisen voimat eivät aina riitä, ja siks kantaa
       sua käsilläin sain, jolloin hiekkaan jäi yhdet jäljet vain."

Kirjoittaja: tuntematon.

Vierailija
9/24 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

BDD:n kanssa on niin raskasta elää. Tänään menin tilaisuuteen, johon koko sydämestäni halusin täysipainoisesti osallistua, mutta en paikan päällä pystynyt irtautumaan toisten paikallaolijoiden tarkastelusta ja pakkoajatuksista liittyen kasvoihini. Loppupäivän olen ollut suunnattoman masentunut ja ajatellut vähän väliä kuolemaa.

- Saba -

Vierailija
10/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet yksin ?:(

Vierailija
11/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 22:39"]

Minulla on vaikea masennus ja dysmorfinen ruumiinkuvan hairio. Haluatko kysya jotain? 

Olen tassa viela hetken, ennen kuin menen nukkumaan vietettyani jouluaaton yksin. Itkettaa ja on niin turha olo.

[/quote]

Oletko omasta tahdostasi yksin?

J-P

Vierailija
12/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni meni viettamaan joulua perheensa ja sukunsa kanssa. Paikalla on paljon ihmisia. En pystynyt menemaan koska minua ahdistaa liikaa syoda seurassa ja sosiaalisista tilanteista on tullut ajottain todella vaikeita, koska pelkaan ihmisten kiinnittavan huomiota niihin asioihin, joihin minulla on pakkomielle itsessani. 

- Ap

Vierailija
13/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen omasta perheesta ja siita, etta saisin nauttia tulevaisuudessa joulusta ja muista juhlista, heidan kanssaan iloiten ja murehtimatta jatkuvasti.

Olisin toki voinut osallistua joulunviettoon, mutta sairaus on minua vahvempi. Valilla tekisi mieli luovuttaa.

- Ap

Vierailija
14/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 22:52"]

Mieheni meni viettamaan joulua perheensa ja sukunsa kanssa. Paikalla on paljon ihmisia. En pystynyt menemaan koska minua ahdistaa liikaa syoda seurassa ja sosiaalisista tilanteista on tullut ajottain todella vaikeita, koska pelkaan ihmisten kiinnittavan huomiota niihin asioihin, joihin minulla on pakkomielle itsessani. 

- Ap

[/quote]

Tiedätkö, että olet täydellinen ainutlaatuinen persoona, eikä sinussa ole mitään, mihin pitäisi kiinnittää huomiota erityisesti. Kaikki me ollaan erilaisia, onneksi, mutta ainutlaatuisia. Jos joku katsoo jotenkin arvostelevasti, niin vika on katsojan silmässä, tai oikeastaan se on katsojan sydämessä.

Jumala katsoo ihmisiä aina oikealla tavalla. Ei kiinnitä katsettaan mihinkään yksityiskohtiin, ihan pelkästään sinuun. Hän on kiinnostunut sinusta.

Niin minäkin olisin. Minua kiinnostaisi sinä itse. Se ihminen, joka olet. Ei mikään ulkoinen tekijä.

Ne ihmiset, jotka kiinnittää huomion ensiksi ulkoiseen, niitä ei todella kiinnosta ihminen. Tälläisillä ihmisillä ei ole kaikki ihan niin kuin pitää.

Tässä on asia nyt niin, että sinussa ei ole mitään vikaa, vaan vika on ihan jossain muualla.

J-P

Vierailija
15/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kauniista sanoista, J-P. Sina olet kaunis ja kultainen ihminen. 

Vaikka sen ymmartaakin, etta itsessa ei periaatteessa ole mitaan vikaa, mutta ei kuitenkaan pysty muuttamaan ajatusmalliaan. Olen kamala itselleni - en toivoisi kenellekaan tallaisia tyytymattomyyden tunteita ja jatkuvaa neuroottisuutta. Kannustan aina muita, mutta en ikina itseani. Valilla olen niin vasynyt tahan. Valilla tuntuu paremmalta ja sitten se paha olo tulee kuin hyokyaalto paalle.

- Ap

Vierailija
16/24 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:29"]

Kiitos kauniista sanoista, J-P. Sina olet kaunis ja kultainen ihminen. 

Vaikka sen ymmartaakin, etta itsessa ei periaatteessa ole mitaan vikaa, mutta ei kuitenkaan pysty muuttamaan ajatusmalliaan. Olen kamala itselleni - en toivoisi kenellekaan tallaisia tyytymattomyyden tunteita ja jatkuvaa neuroottisuutta. Kannustan aina muita, mutta en ikina itseani. Valilla olen niin vasynyt tahan. Valilla tuntuu paremmalta ja sitten se paha olo tulee kuin hyokyaalto paalle.

- Ap

[/quote]

Huomaan, että sun sydän on kultaa ja sen mukana koko ihminen. Kiitos sulle ihanista sanoistasi. Olet todella kaunis ihminen.

J-P

Vierailija
17/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin myos sinullakin, J-P. Toivottavasti sinulla on hyva joulu ja kaikkea kaunista elamaasi, jos ei enaa kuulla. Kaikille muille myos kaikkea hyvaa ja iloista joulunaikaa.

Nyt on pakko menna nukkumaan, kun vasymys painaa paalle, eika tama negatiivinen ajattelu johda mihinkaan. Huomenna asiat toivottavasti nayttavat vahan paremmilta, etta ei tarvitse pelkastaan niin esittaa, kun miehen mummu tulee kaymaan. 

- Ap

Vierailija
18/24 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 00:02"]

Kuin myos sinullakin, J-P. Toivottavasti sinulla on hyva joulu ja kaikkea kaunista elamaasi, jos ei enaa kuulla. Kaikille muille myos kaikkea hyvaa ja iloista joulunaikaa.

Nyt on pakko menna nukkumaan, kun vasymys painaa paalle, eika tama negatiivinen ajattelu johda mihinkaan. Huomenna asiat toivottavasti nayttavat vahan paremmilta, etta ei tarvitse pelkastaan niin esittaa, kun miehen mummu tulee kaymaan. 

- Ap

[/quote]

Hyvää Joulua sullekkin ja hyvää yötä. Sun miehesi on iskenyt kultasuoneen. Kai hän ymmärtää sen?

Kirjoita silloin tällöin kuulumisia. Jos tahdot tietenkin. Kirjoittelen Täällä harvakseltaan ja suomi24:ssa on nimimerkki jari-pek-ka.

Vierailija
19/24 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BDD:n kanssa on niin raskasta elää. Tänään menin tilaisuuteen, johon koko sydämestäni halusin täysipainoisesti osallistua, mutta en paikan päällä pystynyt irtautumaan toisten paikallaolijoiden tarkastelusta ja pakkoajatuksista liittyen kasvoihini. Loppupäivän olen ollut suunnattoman masentunut ja ajatellut vähän väliä kuolemaa.

- Saba -

Tämä kuulostaa niin tutulta!

Parisuhdekin on ollut aika kovalla koetuksella, kun en osaa olla läsnä missään tilanteessa, vaan alan aina joko hävetä itseäni ja vertailla itseäni toisiin - myös kumppanini puolesta. Tuloksena ihan tavallinen kauppareissukin on monesti päätynyt joko riitaan, paniikkikohtaukseen tai molempiin.

Vierailija
20/24 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsit dysmorfisesta ruumiinkuvan hairiöstä, kuten muutama suomalainen bloggaajakin näyttäisi kärsivän, niin mitä kauneusleikkauksia ja muita toimenpiteitä olet tehnyt näyttääksesi joltain aivan toiselta ihmiseltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi