Kirjastoalalle kouluttautumisesta
Haluaisin pätevöityä kirjasto-alan tehtäviin, mutta en tiedä mitä kautta se olisi järkevintä, kun haluaa päästää mahd. nopeasti kiinni käytännön työelämään. Minulla on alempi korkeakoulututkinto kirjallisuudesta ja asun kaupungissa, jossa kirjasto-alaa voi opiskella korkeakoulussa, joten esim. oppisopimuksella täällä ei oteta ihmisiä kirjastoon töihin. Kuitenkin myös ajatus monen vuoden teoriapainotteisista opinnoista tuntuu raskaalta. Mitä reittiä kirjastoalan ihmiset täällä ovat pätevöityneet omaan työhönsä? Ja onko esim. informaatiotutkimuksen opinnot yliopistossa parempi väylä kuin amk-opinnot?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No se kirjastoalan tutkinto, nimike käsittääkseni informaatikko, on oikeastaan ainoa reitti nykyään.
Varaudu kuitenkin siihen, että työpaikkoja ei oikeastaan ole...
Paikkoja on yhteensä ehkä 50 koko maassa, ja paikka vapautuu ainoastaan jos joku jää eläkkeelle.
Jos painavat teoriaopinnot ahdistavat, en todellakaan suosittele yhtäkään teoriapainotteista työtä. Monet niistä vaativat ihmisen jota oikeasti kiinnostaa se aihe.
Hassua. Viisi entistä opiskelukaveriani, jotka suorittivat informaatieteiden opintoja kirjallisuuden sivuaineena, ovat kaikki työllistyneet kirjastoalan tehtäviin heti Valmistuttuaan. Eikä heidän työnsä ole erityisen teoriapainotteisista. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kirjastoalan tutkinto, nimike käsittääkseni informaatikko, on oikeastaan ainoa reitti nykyään.
Paikkoja on yhteensä ehkä 50 koko maassa, ja paikka vapautuu ainoastaan jos joku jää eläkkeelle.
Jos painavat teoriaopinnot ahdistavat, en todellakaan suosittele yhtäkään teoriapainotteista työtä. Monet niistä vaativat ihmisen jota oikeasti kiinnostaa se aihe.
Hassua. Viisi entistä opiskelukaveriani, jotka suorittivat informaatieteiden opintoja kirjallisuuden sivuaineena, ovat kaikki työllistyneet kirjastoalan tehtäviin heti Valmistuttuaan. Eikä heidän työnsä ole erityisen teoriapainotteisista. -ap
*teoriapainotteista
Olen tradenomi, valmistuin 10 vuotta sitten. Mulla on siis alempi korkeakoulututkinto. Jos opiskelen informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnot, voin hakea kirjastoalan töihin... onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Olen tradenomi, valmistuin 10 vuotta sitten. Mulla on siis alempi korkeakoulututkinto. Jos opiskelen informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnot, voin hakea kirjastoalan töihin... onko näin?
Juu, kyllä näin on. 60 op tarvitaan informaatiotutkimuksen tai kirjastoalan korkeakouluopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä näin on. 60 op tarvitaan informaatiotutkimuksen tai kirjastoalan korkeakouluopintoja.
Kiitos vastauksesta :)
Onko kellään kokemusta kirjastoalan korkeakouludiplomin suorittamisesta? Niitä näköjään tarjoaa sekä Seinäjoen että Turun amk. Se ei siis valmista tutkintoon, mutta antaa joitakin valmiuksia alalla työskentelemiseen. Mietin, että onko se kuitenkaan mitenkään järkevä polku, kun se on maksullinen ja tosiaan ei täytä tutkintovaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta kirjastoalan korkeakouludiplomin suorittamisesta? Niitä näköjään tarjoaa sekä Seinäjoen että Turun amk. Se ei siis valmista tutkintoon, mutta antaa joitakin valmiuksia alalla työskentelemiseen. Mietin, että onko se kuitenkaan mitenkään järkevä polku, kun se on maksullinen ja tosiaan ei täytä tutkintovaatimuksia.
Voisin kuvitella, että aika hankalaa on pelkästään tuolla diplomilla työllistyä kirjasto-alalle. Varmaan kyse on ennemmin täydennyskoulutuksesta?
Kirjastoihin on nykyään monenlaisia tutkintovaatimuksia. Ihmisiä on palkattu jopa ilman kirjastoalan pätevyyttä. Tilanne vaikuttaa hieman kirjavalta. Nuo Turun ja Seinäjoen tutkinnot ovat ovat ok.
Tähän samaan pätevöittää myös AMK. Outoa sinänsä, että eri asteen koulutuksia, mutta sama pätevyys. Taistelu samoista työpaikoista, jonka AT yleensä voittaa, koska on käytännönläheisempi koulutus.