Milloin suomalaiset oppivat alkeellista käyttäytymistä kassajonossa: uusi kassa avaa, sinne ei juosta jonon päästä
Suomalaiset juntit: kun uusi kassa avaa, jonon päässä olevat juoksevat sinne. 🤦🏻♂️
Ei liity suoraan tähän, mitta tiedättekö mitä ulkomailla saatetaan tehdään, vähemmän tavaroita oleva asiakas voidaan päästää jonossa jopa edelle. Suomessa tämä on TÄYSIN ennenkuulumatonta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sinne juoksevat ovat ainakin Lidlissä usein aika karvaista väkeä...
Ma muja tarkoitat?
Yksittäistapaus!
Mun tuurilla se yhden tavaran ostaja haluaa myös lotota, tarkistaa vanhat lotot lopuksi maksaa lompsan pohjalta löytyvillä kolikoilla, joten en todellakaan päästä ohitseni.
Mulla meinasi jäädä Tansaniassa laivalippu ostamatta, kun jono oli sellainen ihmisjoukkorykelmä, jossa kaikki vaan tunki täysillä lippuluukkua kohti. En edennyt mihinkään ja koko ajan joku pääsi tunkemaan mun ja edessä olevan väliin. Olin ihan hiestä märkä tuon koettelemuksen jälkeen. Tuntui samalta kuin olisi ollut jonkun ison bändin stadionkeikalla ihan lavan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Metsäläiset täällä vaan möykkäävät ja nolaavat itseään. Ihme se ei kylläkään ole, kun tarkkailee ihmisten käytöstä kaupoissa. Joltain jonneväeltä nyt osaa odottaakin etuilua, mutta käsittämätöntä on, että näin käyttäytyvät monet keski-ikäiset ulkoisesti siistit ihmiset, jotka ovat olevinaan kunniallisia kansalaisia ja joutuvat esim. töissään olemaan ihmisten kanssa tekemisissä ja käyttäytymään ihmisiksi. Mutta tällainen käytös osoittaa sen, kuka on pohjimmiltaan bascaväkeä.
Kuka sitten on oikeutettu menemään avautuvalle kassalle? Viereisen kassajonon ihmiset jonotusjärjestykssä, alkaen siitä, joka ei ole vielä ehtinyt laskea tavaroitaan hihnalle. Muutaman sekunnin voi odottaa seuratessaan edellään olevien aikeita, ja jos edelläoleva ei mene uuteen jonoon, voi itse mennä. Ei rynnätä niin kuin vajaamieliset mullit jonon hänniltä.
Tämän kruunaa se että toljottavat vielä hölmistyneinä suu auki, jos ilmaisee eleillään paheksuntansa. Metsäläinen ei oikeasti ymmärrä, mistä on kyse ja mitä teki väärin.
No eihän ihmiset edes tajua että siellä keskivaiheillakin on kassoja. Meillä on töissä 20 kassapöytää, ja jos on vaikka auki kassat 4, 8, 10, 14 ja 20, niin noilla reunoilla on kauhiat jonot ja keskellä hyvä kun ketään käy.
Ja saman olen huomannut toteutuvan kaikissa isoissa kaupoissa.
No minua ärsyttää se, että jos katson jonossa etummaisena olevan jo niin lähellä muutenkin h-hetkeä niin ääliöt takana ei älyä siirtyä sinne toiselle kassalle vaan ilmeisesti odottavat minun siirtyvän ensin.
Ei ole yhtään metsäläisten ongelma, lähikaupassa on vaan yksi kassa, ei mitään ongelmaa..
Voihan raukat , ressukst. Ei osaa aikuinen , edes kaupassa jonottaa /Saatikka käyttäytyä ! Mutta on hyvä , kun noin nerokkaasti viisata muita , eihän ne muuten tajuu. Kylläpä me ollaan osaamattomia , mitenhän ennen pärjättiinkään ? Ilman nerokkaita ohjeitasi ? Yksi epätietoinen Hämeestä kysyy
Mikä on tämä perin sivistynyt Ulkomaa?
Tää on paha onkelma. Täytyy perustaa komitea pohtimaan jonotuskäytäntöjen kansainväliselle tasolle saattamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsäläiset täällä vaan möykkäävät ja nolaavat itseään. Ihme se ei kylläkään ole, kun tarkkailee ihmisten käytöstä kaupoissa. Joltain jonneväeltä nyt osaa odottaakin etuilua, mutta käsittämätöntä on, että näin käyttäytyvät monet keski-ikäiset ulkoisesti siistit ihmiset, jotka ovat olevinaan kunniallisia kansalaisia ja joutuvat esim. töissään olemaan ihmisten kanssa tekemisissä ja käyttäytymään ihmisiksi. Mutta tällainen käytös osoittaa sen, kuka on pohjimmiltaan bascaväkeä.
Kuka sitten on oikeutettu menemään avautuvalle kassalle? Viereisen kassajonon ihmiset jonotusjärjestykssä, alkaen siitä, joka ei ole vielä ehtinyt laskea tavaroitaan hihnalle. Muutaman sekunnin voi odottaa seuratessaan edellään olevien aikeita, ja jos edelläoleva ei mene uuteen jonoon, voi itse mennä. Ei rynnätä niin kuin vajaamieliset mullit jonon hänniltä.
Tämän kruunaa se että toljottavat vielä hölmistyneinä suu auki, jos ilmaisee eleillään paheksuntansa. Metsäläinen ei oikeasti ymmärrä, mistä on kyse ja mitä teki väärin.
Itse olet yhtä naurettava. "Ilmaisee eleillä paheksuntansa". Suuta auki. Mutta ei, ei suomalainen metsäläinen uskalla.
Höpö höpö, kaikki ulkomaat on samanlaisia? "Ulkomailla", jos missä, käytetään etuilua jonossa.
Minä en kyllä ymmärrä koska suomalainen nuori kassaneitonen oppii pitämään lupauksensa. Ei huudella että on vapaa jos ei se pidä paikkaansa. Minä M43 sinkkumies joudun aina pettymään kun kassa ei sitten olekaan vapaa vaan suhteessa jonkun luuserin kanssa.
Onhan toi tosiaan törkeää käytöstä. Etusija pitää antaa kauimmin jonottaneille!
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä koska suomalainen nuori kassaneitonen oppii pitämään lupauksensa. Ei huudella että on vapaa jos ei se pidä paikkaansa. Minä M43 sinkkumies joudun aina pettymään kun kassa ei sitten olekaan vapaa vaan suhteessa jonkun luuserin kanssa.
Luulet siis olevasi lihatiskillä😁
Asia ei ole taaskaan aivan niin yksioikeinen kuin aloittaja antaa ymmärtää. Asia ilmenee, kun kysytään kenen siihen avautuneelle kassalla sitten tulisi hyvien tapojen mukaan ensimmäisenä siirtyä? Jos ajatuksena, että seuraavana viereisillä kassoilla vuoroaan odottavat, niin siirtyvätkö he? Onko heillä niin kiire, etteivät jaksa ottaa siinä jonossa, jossa jo ovat, vaikka ovat seuraavana jonossa vuorossa? Olettaisin, että ajatus on, että uudelle kassalle siirtyvät ketkä haluavat ja kuka tahansa on siihen yhtä oikeutettu siirtymään. Yleensä muissa jonoissa edellä olevat jäävät miettimään siirtymistä uudelle kassalle sen verran kauan, että takeempaa muut ehtivät jo jonoon mennä. Muutaman ostoksen tekeviä lasketaan kyllä edelle jonossa Suomessakin. Jos huonoimmin ja typerimmin jonoissa käyttäytyviä lähdetään puimaan, niin usein kyse on ulkomaalaisista. Etenkin venäläiset ovat kovia etuilemaan ja kikkailemaan jonoissa. Tyypillistä heille on esimerkiksi useampaan jonoon ryhmästä jakautuminen ja etuilu muista jonoista sitten siihen jonoon sen "seurassa olijoiksi", joka ensimmäisenä jonossaan kassalle pääsee. Valehtelevat vielä, että tämä yksi maksaa kaiken, vaikka kapulan sitten lyövätkin hihnalla ostosten väliin ja maksavat sitten ostoksen kukin erikseen. Yhtenä venäläisten tapana on viedä ostoskärry tyhjänä suoraan jonoon ja alkaa sitten juoksuttaa tuotteita yksi kerrallaan jonossa olevaan kärryyn. Jos jono etenee nopeampaa kuin ostosten haku kärryyn kestää, niin sitten alkaa kaikenlainen viivytystaistelu ostosten hihnalle laittamisen kanssa. Eivät tajua, että pääsisivät melko varmasti nopeammin kaupasta ja aivan varmasti vähäisimmällä kilometreillä, jos kiertäisivät ostoskärryllä kaupassa sen sijaan, että jouksevat edestakaisin kassajonon ja hyllyköiden väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi tosiaan törkeää käytöstä. Etusija pitää antaa kauimmin jonottaneille!
Mikset mene, sinulla on lyhyempi matka kuin jonon päästä.
Jos kassa avautuu kahden kassajonon väliin, niin kummalta puolelta avattua kassaa ensimmäisenä siirrytään avautuneelle kassalle? Miksi toinen siirtyisi, kun olisi yhtälailla seuraavana jonossa avautuneella kassalla kuin on siinäkin jonossa, jossa jo on? Sama ongelma jonoissa kolmansina olevien kohdalla. Toisen osaksi tulisi olla avautuneella kassalla kolmantena. Jne. Menee aika hankalaksi. Yleisesti jonosta voi vapaasti siirtyä toiseen jonoon. Sama pätee siirtymiseen avautuvan kassan jonoon kuin siirtymisen jonoon, jossa ei ole kuin yksi asikas.