Taas huolet ryöpsähtivät: 4-v ei saanut kolmiopalikkaa koloon!
As-epäily jo onkin niskassa ja käy toimintaterapeutilla. On kuitenkin kehittynyt monella osa-alueella mutta nyt yhtäkkiä ei saa noita palikoita oikein päin koloihin millään :( tuli sanomaan minulle, ettei saa niitä, ja minä tyhmänä kysyin että ai siihen vauvalaatikkoonko? Pojalle tuli selvästi kurja olo tästä ja yritti ja yritti vääntää sitä palikkaa oikein, muttei onnistunut. Sanoi sitten surkeaa, että hän on vauva. Tuli tosi kurja olo itselle ja pitäisi nukkua, että jaksaa joulujutut huomenna. Jotenkin tuo aspergerepäily on ollut tässä esillä lähinnä, niin hahmottamisjutut ovat jääneet ainakin itseltäni taka-alalle.
Onko kellään kokemusta visuaalisen hahmottamisen ongelmista ja miten ne ovat ilmenneet? Mielestäni tuo on jotenkin tosi vakavalta tuntuva juttu, että juuri 4 vuotta täyttänyt ei saa jotain palikkaa oikeaan koloon, kun 1-vuotiaatkin niitä näppärästi laittelevat koloihin :((((
Kommentit (9)
Älä nyt ainakaan rubikin kuutioita joululahjaksi osta...
Kiitos kakkoselle, yritän olla murehtimatta ja varmaan huomisen kiireisiin tämä unohtuu (taas hetkeksi). Hyvää joulua myös sinulle :)
Kolmoselle - vaikka ilkeiletkin, niin vastaan. Enpä ihmettelisi, vaikka se rubiikinkuutiokin ilmestyisi pukinkontista. Ainakin palapelejä ja muita kaikki ovat innokkaina aina ostamassa, ovathan ne helppoja lahjoja ostaa. Pölyttyvät meillä hyllyihin vaan eikä ihme. En tajunnut, että tilanne on noin heikko lapsella visuaalisessa hahmottamisessa. Toimintaterapeutti ei ole puhunut tuosta asiasta oikeastaan mitään.
ap
Raskas ja huolta aiheuttava asia varmasti vanhemmille, mutta positiivista asennetta kehiin. Lapsi tulee varmasti pärjäämään. Tutkimuksia vain ja tilanteen selvittävät asian tuntevat ihmiset :) yritä puhua lapsen kanssa, häntäkin varmasti tilanne kummastuttaa ja pelottaa. Hyviä jouluja kuitenkin sinne!
T. 18v tyttö jolla keskittymishäiriö vaikuttanut oppimiseen ja kasvuun (vanhemmat olivat minunkin kanssani kummissaan ja hädissään, kaikku kääntyy kuitenkin yleensä parhain päin :))
Itse olin tarhassa 2-5-vuotiaana tosi kömpelö kaikenlaisissa logiikkaa vaativissa tehtävissä, kuten juurikin palojen asettamisesta oikeisiin koloihin. Vieläkään sellainen avaruudellinen hahmottaminen/loogisuus joissakin asioissa ei ole mun heiniä. Voisiko siis olla niin, että jokaisella meillä on ne omat vahvuutemme? Olen korkeasti koulutettu ja hyvä kielissä, vaikka nämä matemaattiset aineet ja hahmottaminen eivät olekaan se mun juttu.
Älä siis huoli! :)
Sitä hahmottamista pitäisi nyt treenata (leikinomaisesti tai pyytämällä lasta auttamaan vanhempaa) joka päivä! Aivot mukautuvat tuossa vaiheessa vielä paljon ja mitä paremmin kuntoutuvat, sen helpompi on koulutaival ja loppuelämä.
di -ainesta. Keksii omat ratkaisut ajan kanssa kun ei standardit miellytä. Kannustakaa!
Meillä lapsi oli todella tumpelo liikunnassa ja hahmottamisessa. Sai 5v as ja aistiyliherkkyysdiagnoosin ja sen myötä toimintaterapiaa pari vuotta.
Intensiivinen tuki tuotti hyviä tuloksia, nyt koululaisena hahmottamisen vaikeudet eivät enää näy juurikaan. (no, esim. käsityö toki teettää enemmän työtä)
Hieno juttu, että olette jo toimintaterapiaan päässeet. Varhaisella puuttumisella asiat saadaan usein hyvälle tolalle.
Vahdi nyt vähän niitä leukojasi, ettei enää tuollaisia sammakoita tule sanottua! Kannusta, ohjaa ja auta mieluummin, vaikka sulla onkin kiire. Hyvää jatkoa ja hyvää joulua!
Ap, ei ole minulla neuvoja, mutta toivon, että sinä (ja poikasi myös) ette murehdi liikaa vaan saatte kivan joulun. Kaikkea hyvää sinulle!