Pidätkö vai etkö pidä rosollista?
Itse tykkään valtavasti. Ollut lapsesta asti minusta hyvää. Mutta kyläpaikka johon menemme, niin siellä ei ole rosollia. Emäntä laittaa kyllä porkkanoita pöytää mutta punajuuret ja peruna puuttuu.
Kommentit (21)
TYkkään kyllä. Mutta, koska olen perheestämme ainut, joka siitä pitää, olen alkanut joulupöytään laittamaan vain maustekurkkuja ja punajuuria erikseen. Muita ainesosia löytyy ruuista muuten.
Tykkään, mutta en kaupan versioista. Niissä kuutiot on liian isoja. Omassa rosollissa pitää olla paljon omenaa ja suolakurkkua, kohtuullisesti etikkapunajuuria ja vähiten porkkanaa ja perunaa.
Enpä ole ikinä maistanut, kun tiedän jo maistamatta etten tykkäisi.
Pidän ja teen sitä muulloinkin kuin jouluksi. Paljon punajuurta, sipulia ja suolakurkkua, sopivasti porkkanaa, perunaa ei. Säilyy jääkaapissa 4-5 päivää.
Mun rosolli: sipulia,valkopippuri, punajuuri, porkkanaa ja perunaa. Aivan ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään, mutta en kaupan versioista. Niissä kuutiot on liian isoja. Omassa rosollissa pitää olla paljon omenaa ja suolakurkkua, kohtuullisesti etikkapunajuuria ja vähiten porkkanaa ja perunaa.
Minusta taas ne kaupan rosollit on liian pieniksi silputtuja. Ja kaikki maistuu samalle. Itse se täytyy tehdä, jos hyvää haluaa.
Meillä kotona rosolliin laitettiin vielä sillipalojakin, eli siitä tuli ns. sillisalaattia. Tykkäsin kovasti, isä osasi saada siihen ihanan makean ja suolaisen yhdistelmän. Punajuuret pitää ehdottomasti olla etikkapunajuuria, ei pelkästään keitettyjä, koska silloin niissä ei ole makua.
Nyt tarjoan sillit erikseen.
Ja lisäksi vielä ehdottomasti rosollinkastiketta. Meillä syödään tätä vain jouluna.
Erikseen kaikki ainekset menee mutta yhdessä 😝
Juu ja etikkainen kermavaahto kruunaa sen
Rosolli on yksi lempparini joulupöydässä. Perunoiden pitää olla edellispäivänä keitettyjä, sitten vasta kaikki yhteen ja maustumaan kylmään. Lisukkeena kermaviilikastiketta - en pidä kermavaahdosta rosollin kanssa.
Joulupöydässä tykkään, että on mukana rosollia. Täällä idässä siihen ei laiteta perunaa.
Lemppari joulupöydässä. Voisi oikeastaan tehdä nytkin, alkoi tehdä mieli.
En pidä, eikä kuulu meidän joulupöytään. Etikkapunajuuria olen syönyt koko elämän tarpeisiin lapsena 70-luvulla.
Suhtaudun siihen melko pitkään epäluuloisesti mutta se on oikeasti aika hyvää.
En pidä, en ole oppinut koskaan tykkäämään punajuurista.
Tykkään! En niin paljon, että sitä tulisi tehtyä joulun ulkopuolella, mutta jouluna sitä täytyy olla. Resepti hyvin sama kuin muillakin kommentoineilla, ei tosin perunaa, lisänä kermaviilikastike.
Tykkään, mutta meillä se kulkee nimellä salla, eikä sitä tehdä etikkapunajuurista.
Jouluruokaa, tykkään.
Rosolliini tulee:
Maustekurkkua, punajuurta, porkkanaa, perunaa, omenaa ja sipulia.
Rosolli saa maustua ennen tarjoilua hyvin sekoitettuna vähintään 12 tuntia.