Tabletti: 3/4G vai pelkkä wifi? Myös kysymyksiä nettiliittymistä
Olen ostamassa joulun jälkeen tablettia ja yritän päättää ostanko 3 tai 4 G version vai pelkän wifin. Kotona on langaton verkko ja puhelimesta voi jakaa nettiyhteyden, joten luulisi wifin riitävän, vai? Olenko nyt unohtanut jotain oleellista?
Entäs jos ostan tosi tehokkaan mobiililaajakaistan ja luovun kodin "kiinteästä" laajakaistasta? Riittääkö noissa mobiililaajakaistoissa puhti jos niiden kautta käyttää tavallistakin läppäriä?
Olen ihan pihalla näistä nykyisistä nettivaihtoehdoista... Jos joku osaa auttaa ihan konkreettisesti Saunalahden valikoiman suhteen niin kiitos!
Kommentit (16)
Hommaisin sun tilalla 3g/4g tabletin ja sen saunalahden perusliittymän (oiva, 2,9e/kk) joka sisältää 256 netin. Käytät kotona nettiä wlanilla ja matkoilla sillä perusliittymällä. Hidashan tuo on mutta toimii.
Tehokas mobiililaajakaista vaatii esim. Huawei b593 -reitittimen toimiakseen kunnolla
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 17:07"]
Hommaisin sun tilalla 3g/4g tabletin ja sen saunalahden perusliittymän (oiva, 2,9e/kk) joka sisältää 256 netin. Käytät kotona nettiä wlanilla ja matkoilla sillä perusliittymällä. Hidashan tuo on mutta toimii.
Tehokas mobiililaajakaista vaatii esim. Huawei b593 -reitittimen toimiakseen kunnolla
[/quote]
Miksi mä hommaisin huonon ja hitaan mobiililaajakaistan tablettiin, kun puhelimessa on kuitenkin 2 megan netti, puhelin on aina mukana ja puhelimen netin voi jakaa tablettiin?Kyselen tätä siksi, että jos en ole käsittänyt jotain olennaista.
Taidan päätyä vain wifiin, sillä kotimaassa taidan pärjätä wlanilla ja puhelimen netillä ja ulkomailla käytän kuitenkin vai paikallisia, ilmaisia wifi-verkkoja koska liittymissä ei ole ilmaista roamingia. ap
Mieti, mitä aiot tabletilla tehdä. Jos tarkoitus on käyttää pienenä läppärin korvikkeena kotona sohvalla tai junassa niin wifi riittänee. Sen sijaan jos arvelet, että käytät vaikka bussiyhteyksien tai hintojen tsekkailuun ns. menossa ollessasi, ota 3g. Sellaisessa tilanteessa sen wlanin jakaminen ketuttaa. Jos puhelin on riittävä noihin, niin ei ehkä hyötyä 3g:tä
Liittymästä, nyt on niitä tablettiliittymiä mikä toimii jotenkin niin, että pieni perusmaksu ja sitten tasasumma (euron luokkaa) niiltä päiviltä kun käyttää 3g:tä. Jos käyttää pelkkää wlania, menee vain se perusmaksu. Mutta sitten jos on pari päivää reissussa, voi niinä päivinä käyttää sitä mobiilinettiä niin pal ku tarttee sillä kiinteällä lisäsummalla per päivä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 17:07"]
[/quote]
Miksi mä hommaisin huonon ja hitaan mobiililaajakaistan tablettiin, kun puhelimessa on kuitenkin 2 megan netti, puhelin on aina mukana ja puhelimen netin voi jakaa tablettiin?Kyselen tätä siksi, että jos en ole käsittänyt jotain olennaista.
Taidan päätyä vain wifiin, sillä kotimaassa taidan pärjätä wlanilla ja puhelimen netillä ja ulkomailla käytän kuitenkin vai paikallisia, ilmaisia wifi-verkkoja koska liittymissä ei ole ilmaista roamingia. ap
[/quote]
Lähinnä siksi että puhelimen kautta jakaminen vähentää sen akkua todella nopeasti ja lisäksi puhelin (ainakin iphone ja jotkut halvat androidit) kuumenee niin että ne menee lopuksi ihan jumiin
Meillä on saunalahdelta tuplalaajakaista eli kiinteä laajakaista kotona (wifi) ja tabletissa mobiililaajakaista. Mä kyllä suosittelen tablettia missä on 3/4g. Tabletin voi ottaa mukaan eikä tarvitse miettiä onko avointa wifiä tarjolla ja millasilla nopeuksilla. Toki kotona käyttää sitten wifiä.
Meillä on toiminut puhelinten yhteyden jakaminen mainiosti. Ei ole mennyt puhelimet ikinä jumiin, vaikka lämpiävätkin. Läppäriäkin käytän monesti puhelimen nettiyhteyden kautta.
kiitti tuosta tuplalaajakaistavinkistä! tutkin asiaa. netin jakaminen puhelimesta on mulla toiminut ihan hyvin, akun nopea kuluminen on ainoa haittapuoli. mut täytyy tutustua tuohon saunalahden vaihtoehtoon. ap
Soneralta saa MultiSIMin = sama liittymä sekä kännykässä että tabletissa (3g). Toimii ainakin mulla.
Ehdottomasti 4g. Oma I pad on 4g, mutta liittymä on 3g määräaikaisena. Toimii huonosti ruuhka-aikaan. 4 g liittymät on jo halventuneet. Tämän I padin voi viedä minne vain ja aina pelittää.
Voin käyttää tätä bussissa, puutarhakeinussani ja pojan treeneissä. Ui kilpaa ja minä istun katsomossa ja I pad pelittää sielläkin. Joskus on mukana autossakin. Ah ihana I pad.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:16"]
Voin käyttää tätä bussissa, puutarhakeinussani ja pojan treeneissä. Ui kilpaa ja minä istun katsomossa ja I pad pelittää sielläkin. Joskus on mukana autossakin. Ah ihana I pad.
[/quote]
Sinulla taitaa olla nettiriippuvuusongelma.
Mulla on 3G Ipadissa, jota käytän satunnaisesti joitakin kertoja kuukaudessa. Koin kännykästä jakamisen liian hankalaksi liikenteessä juurikin kännykän akun kulutuksen vuoksi. Saunalahti myy erikoispainos micro-sim prepaid liittymää, jossa netin käyttö maksaa 0,66€/päivä ja menee tosiaan vaan niiltä päiviltä, jolloin 3G käytössä. Ei mitään turhia perusmaksuja yms. Hyvin toimiva yhdistelmä ja edullisin löytämäni vaihtoehto.
Ilman muuta 3g/4g. Vaikka mulla on wifi kotona ja mökilläkin wifi (mökillä mokkula on reitittimessä) niitä tilanteita tulee vaikka kuinka paljon, kun iPad on reissussa ainoa nettimahdollisuus ja wifiä ei joko ole, tai ei kehtaa alkaa isäntäväeltä vonkumaan salasanoja. Esim. nyt olisin joulunpyhät kuin kala kuivalla maalla ilman 3g:tä.
Kiitos kysyjälle ja vastaajille. Näistä saa irti omiin ongelmiin ja pohdintoihin:)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:56"]
Mulla on 3G Ipadissa, jota käytän satunnaisesti joitakin kertoja kuukaudessa. Koin kännykästä jakamisen liian hankalaksi liikenteessä juurikin kännykän akun kulutuksen vuoksi. Saunalahti myy erikoispainos micro-sim prepaid liittymää, jossa netin käyttö maksaa 0,66€/päivä ja menee tosiaan vaan niiltä päiviltä, jolloin 3G käytössä. Ei mitään turhia perusmaksuja yms. Hyvin toimiva yhdistelmä ja edullisin löytämäni vaihtoehto.
https://kauppa.saunalahti.fi/#!/puheliittymat/prepaid
[/quote]
Kiitos tästäkin vinkistä! Ehkä sittenkin alan kallistua 3/4G-versioon, vaikkei mulla ole koskaan ongelmaa siinä, ettei kehtaisi kysellä salasanoja yms.
Ei ole nettiriippuvuus ongelmaa, mutta turha ostaa wifi versiota. On pihin valinta. Kannatan aina sitä että kunnollinen laite, jos jotain ostetaan. Kesällä on ihana istua puutarhakeinussa ja katsella jotain sarjaa. Lapsella treenit 4 kertaa viikossa ja en aina jaksa katsoa pojan uimista. Wifin ostaa ne jotka pihtaa laitteen hinnassa, kun se on halvempi. Tabletin tarkoitus on juuri se että sen voi ottaa mukaan ja se pelittää aina tarvittaessa.
No me ostettiin 3G ihan siksi että sitten pysty ottamaan joskus pariksi kuukaudeksi sen kunnollisen mobiilikaistan vaikka kesäloman ajaksi kun reissataan mökille yms. Wifi tietysti on käytössä kotona. Myös autossa kelpaa lapsille viihdykkeeksi kun on mobiililaajakaista.
Jos ei tosiaan käytä missään muualla kuin kotona tai muuten wifin ulottuvilla niin sitten ei välttämättä muuta tarvi.