Apua: vauva 7kk ja esikoinen 2v 10kk ja olen raskaana
Ollaan harrastettu seksiä edellisen synnytyksen jälkeen max 5 krt ja aina kondomin kanssa, nyt tein positiivisen raskaustestin. Kuukautisiakaan ei ehtinyt tulla. Ahdistaa, en halua kolmea lasta, mutta ajatus abortista tuntuu vaikealta. Tuntuu että kolme näin pientä olisi liian raskasta eikä meillä ole oikein tukiverkkoakaan. Parisuhde ollut kovilla jo kahden pienen kanssa, vaikka nyt meillä meneekin ihan ok. Auttakaa, miten tästä selviää? Onko abortti itsekäs teko tässä tilanteessa? Kummitteleeko se aina mielessä loppuelämän?
Kommentit (14)
Abortti on mielestäni hyvä ratkaisu tässä tilanteessa ja sit tuplaehkäisy käyttöön.
En osaa auttaa,mutta itse toivon kanssa,etten raskaaksi enään tule ja abortti ottaisi koville.
Sama pelko oli persiissä, onneks negatiivinen testi. Olisin keskeyttänyt. Lapsilla samanlainen ikäero enkä todellakaan haluaa kolmatta tähän enää
Ihminen venyy. Rima alas, kaikki apu vastaan, mitä olemattomalta tukiverkolta saa ja yhteiskunnalta myös. ja piiiitkä ja vakava keskustelu miehen kanssa siitä, että tästä on selvittävä yhdessä eikä erota ainakaan viiteen vuoteen. Sitten alkaa jo olla helppoa. Sä pystyt tähän! Ja jos et jaksa olla pitkään kokonaan kotiäiti, laita lapset hoitoon ja mene opiskelemaan tai töihin - tai lepää. Aborttia ei ole pakko tehdä.
Kerro neuvolassa suoraan tilanteenne ja pyydä apua ja vinkkejä. Tukiperhe? Opiskelija tai työtön lastenhoitoavuksi? Ajattele, että tämö on taistelu, jossa olette miehesi kanssa samalla puolella. teidän perheestä tulee hyvä tiimi. Ei taatusti aina ole kivaa lähivuosina, mutta kokonaispalkinto voi olla upea.
Ja muista, että esikoinenkin on edelleen pieni. Syliä ja haleja paljon kaikille, myös teille vanhemmille. Tsemppiä!
Ei ole mikäänpakko jaxaa ja venyä ja venyä kunnes katkeaa.
Varsinkin kun teillä on ollut ehkäisy käytössä eli ette ole olleet välinpitämättömiä.
Jos teet abortin niin älä jää kauaksi kelaamaan vaan heti assp lääkäriin ja lähetä.
Itse voisin tehdä abortin rv 9 asti jos olisi pakko koska silloin se ei ole vielä vauvan näköinen mutta jo viikolla 11 on kuin minivauva...sen verran tuli tuon kuopuksen kanssa ultrassa käytyä alkuraskaudessa että tiedän tasan tarkkaan koska ultrassa alkaa näkyä vauva eikä alkio.
Rv 9 se on kuin peruna missä on pari itua.
Tartistitteko aina kumin, jokaisen yhdynnän jälkeen? Meillä ei ole kumi KOSKAAN pettänyt, vuosia ollut ainoa ehkäisykeino. Kun kumi jätettiin pois, tulin raskaaksi ja nyt on rv19.
Toivon teille kaikkea hyvää, päädyit sitten millaiseen ratkaisuun tahansa!
Kannattaa tehdä abortti..parisuhteenne ei välttämättä kestä jos nyttenkin jo ongelmia..ja kolmen pienen lapsen yh:na ei ole herkkua. Jos et ole edes pitkälle ehtinyt niin abortti ei ole niin paha juttu..olette kuitenkin ehkäisyäkin käyttäneet.
Mä ehdottaisin vauvan pitämistä.. :)
Kolmannen syntymiseenhän on vielä useita kuukausia aikaa, pienemmät ehtii kasvaa (8-9 kk ton ikäisillä merkkaa jo paljon).
Ehdottaisin myös, että kartoittaisitte tukiverkkoa ja miettisitte, onko mahdollista esim. palkata MLL:n tai jotain muuta kautta joku lapsenhoitoavuksi vaikkapa kerran viikossa, jotta saat hengähtää. Tai mitä jos kyselet kunnalta, saatko perhetyöntekijää avuksi? Sanot että pärjäät kyllä mutta vastuullisena äitinä kartoitat jo etukäteen mahdollista apua pikkulapsivaiheeseen.
Ja nyt, odotusaikana, suosittelen että karsitte kotinne kaikki tavarat, lelut yms. ihan minimiin. Siis melkein askeettisuuteen saakka. Siivoamisen tarve nimittäin laskee huomattavasti, kun roinaa on vähän. Et kuitenkaan kerkeä hirveästi sitten siivoilemaan (joka nyt muutenkin on toisarvoista monen pienen lapsen kanssa kuopuksen vauva-aikana), mutta sinua itseäsi ei kenties sitten ärsytä siivoton koti siinä vaiheessa enää kaiken muun lisäksi. :)
Mieti miltä sinusta rehellisesti tuntuu. Olin suunnilleen samassa tilanteessa, ja ajatus mahdollisesta uudesta vauvasta vain ahdisti. Keskusteltuamme asiasta päädyimme siihen, että abortti oli meidän elämäntilanteessamme kaikkein paras ratkaisu. Lääkkeellinen keskeytys tapahtui rv 6+2. En ole tuntenut katumusta, pelkkää helpotusta. Painavin syy aborttiin itselläni oli jo olemassaolevien, todella pienten lasten hyvinvointi: olen itse suurperheestä, jonka väsyneet ja stressaantuneet vanhemmat vain yrittivät jaksaa päivästä toiseen. Tunnistan omien voimavarojeni rajallisuuden enkä halua samanlaista lapsuutta omille lapsilleni.
yhyy. meillä oli 3 alle 2,5 vuotiasta. toiset tekee mitä ne haluu, toiset mitä osaa.
9:llä eka lause aivan nappiin!! Itse olin/ehkä vieläkin olen jo siinä pisteessä,etten venyä enään jaksa. Oma hyvinvointi unohtuu äkkiä,kun miettii ja keskittyy vain muihin. Lopputuloksena huimaus ja paniikkikohtaukset ihan turhasta.
Liity paikalliseen rauhanyhdistykseen (lestadiolaisten) niin huomaat olevasi normaali tapaus. Lapsi per vuosi on sopivin tahti niin eivät muut ala epäilemään ehkäisyn käyttämistä.