Mies onnistuu tässä joka joulu.
Jättää lahjaostokset aina aatonaattoon.
Mikä tarkoittaa sitä, että tämän illan hän kiertää kauppoja. Ja mä yksin laitan kotia joulukuntoon. Silitän pöytäliinan, katan pöydän. Siivoilen vähän sieltä ja täältä. Teen joulutortut. Käyn kaupasta maidot ja leivät ja mitä on unohtunut.
Sitten illalla reporankana makaan sohvalla ja mies tulee kotiin. Ja rönähtää sohvalle ja huokaa että nyt ei tarvitse enää mitään tehdä ennen seuraavaa arkipäivää.
Ja sitten mies vielä ihmettelee, miksi mä olen vihainen.
Kommentit (21)
Miksi teet joulusta suorituksen? Mitä väliä on pöytäliinalla, jos olet kiukusta piukea koko joulunajan?
Rentoutukaa hyvät ystävät.
Jos vaikka sopisitte ennen ensi joulua, että lahjoja ei tarvitse aikuisten kesken hankkia.
No miehelläshän se on suurempi homma etsiä niitä lahjoja jouluruuhkassa. Ei toi sinun sieltä täältä siivoilu ja pöytäliinan silittely nyt niin rankalta kuulosta, todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 14:05"]
Jos vaikka sopisitte ennen ensi joulua, että lahjoja ei tarvitse aikuisten kesken hankkia.
[/quote]
Lapsille ostaa. Se kun odottaa aina viime tippaan, jos vaikka tulisi hyviä tarjouksia. Useinkaan ei tule, tai sitten tarjoustuote loppuu ennenkuin hän ehtii kauppaan. Sitten kiukkuisena pyörii kaupasta toiseen. Mutta ei koskaan opi.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 14:05"]
[/quote]
Lapsille ostaa. Se kun odottaa aina viime tippaan, jos vaikka tulisi hyviä tarjouksia. Useinkaan ei tule, tai sitten tarjoustuote loppuu ennenkuin hän ehtii kauppaan. Sitten kiukkuisena pyörii kaupasta toiseen. Mutta ei koskaan opi.
[/quote]
Et ole sinäkään oppinut, että kotia voi laittaa joulukuntoon myös jo vähän aikaisemmin, kuin edellisenä iltana?
Noi sun pöytäliinat ja kattamiset kuulostaa kyllä aika pieneltä hommalta. Pyydä miestä tuomaan puuttuvat ruoat, kun hän tulee ostoksilta kotiin.
Voi teitä naisia. Saatte noi pikkujutut kuulostamaan Itsenne korvissa niin suurilta. Varmaan sulla menee koko päivä noissa pikku askareissa. Anna ensi jouluksi noi pikkujutut miehellesi ja lähde itse sinne kaupungille ryysikseen, en kyllä vaihtaisi miehesi kanssa osaa.
Oletko tehnyt siis etukäteen kaikki jouluvalmistelut; ruoat, leipomiset, siivouksen yms.? Vai onko miehesi kuitenkin tehnyt niissä oman osansa? Jotenkin tämä sun juttu ei ihan natsannut; ehkäpä yrititkin vaan saada ns. keskustelua aikaan? Vai oletko kuitenkin se mies?
Miksi te puolustelette ap:n miestä? Eihän tuo kuulosta reilulta, todellakaan!
Ai, minä teen meillä myös 100% joululahjaostoksista, muuten ei lapset saisi lahjan lahjaa. Tänään olisi vielä pitänyt leipoa kakku appivanhemmille, mutta lähden mieluummin jumppaan ja skippaan koko kakun. Jos ei ehdi, ei ehdi ja sillä hyvä.
kuten joku tuolla jo sanoikin, pyydä miestäsi tuomaan tullessaan ne unohtuneet jutut. jos et suursiivousta tee, niin pikkusiistimiseen ei varmasti kauan tarvitse aikaa tuhlata ja pöytäliinan silitys menee vaikka pikkupuhteena jossain välissä. miksi katat pöydän tänään? siis tämän päivän päivällistäkö varten, vaiko jo huomista?
istahda joka puuhan välissä vaikka av:lle hetkeksi, niin et ehdi ahdistua. näin minä teen. :D olen tänään käynyt kaupassa, tehnyt smetanasillin, huomisen jälkiruuan, tortut ja piparit, siivonnut keittiön sen kymmeneen kertaan leipomusten välissä, silittänyt kaksi koneellista pyykkiä. vielä pitäis savustaa siika ja lohi ja heittää kinkku uuniin. aina välillä istahdan tähän koneelle ja luen mitä kaikki muut on puuhanneet tai miettineet, ja omakin olo pysyy virkeämpänä.
älä ota liikaa paineita, kyse on vain yhdestä jouluaatosta. :)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:01"]
[/quote]
Musta taas kuulostaa siltä, että ap tekee itsestään tässä marttyyria. Itse ainakin jäisin mieluummin kotii silittelemään ja kattamaan pöytää ja siivoilemaan, kuin olisin hiki päässä joululahjaostoksilla.
Huh huh no onpa sulla rankkaa... menee oikein tunti maksimissaan että olet silittänyt pöytäliinan ja kattanut pöydän, hakenut maidot kaupasta ja siivoillut vähän sieltä ja täältä :D Mikä siinä on että joka asiasta pitää tehdä jonkinsortin ongelma....? En ihmettele yhtään että monissa perheissä riidellään jouluna jos ihmisten ongelmat ovat oikeasti tätä luokkaa? Meillä mies ei edes suostuisi silittelemään mitään pöytäliinoja eikä suostu leipomaan torttuja vaikka olisi kuinka kotona....enkä todellakaan edes vaadi. Anna miehen shoppailla hikipäissään joululahjoja..itse ihan mieluusti kuuntelisin jouluradiota, joisin glögiä tai punkkua ja hoitaisin nuo olemattomat pikkuhommat YKSIN alta pois.
Ap, kai tiesit, että AV:lla kaikki on aina naisen syytä? Huokaus näitä katkeria mammoja.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:01"]
[/quote]
Musta taas kuulostaa siltä, että ap tekee itsestään tässä marttyyria. Itse ainakin jäisin mieluummin kotii silittelemään ja kattamaan pöytää ja siivoilemaan, kuin olisin hiki päässä joululahjaostoksilla.
[/quote]
Just näin!! Komppaan.
Aplla mielikuvituksen puutetta selvästi. Mistähän mies voi edes tietää mitä kaikkea olet tehnyt tämän poissaollessa? Ai mies "huomaa" jonkun siivoilun sieltä täältä.. haha. Nyt kun tiedät miehen aikataulun (jota ei ilmeisesti kykene muuttamaan), niin suunnittele muu sen ympärille. Miehille joskus joutuu kertomaan todella suoraan mitä odottaa. Kirjoita vaikka kalenteriin tai lapulle mitä kaikkea pitää saada 22.12. valmiiksi. Ja tosiaan pyydä tuomaan kaupasta unohtuneet asiat. Mitä sinä HALUAT tehdä 23.12., tee sitä? Ei voi olla miehesi vika jos haluat kattaa pöydän silloin ym. Eiköhän pöydän ehdi kattaa aattonakin? Haluatko että mies leipoo joulutortut? Kysyitkö? Haluaako mies edes torttuja; jos sinä vaan haluat niin kai sinä voit ne silloin tehdä? Tuntuu että teillä on vähän eri käsitykset mitä kuuluu jouluvalmisteluihin ja työnjakoon, ehkä vois auttaa jos selventäisitte toisillenne omia toiveita ja odotuksia.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:25"]
Ap, kai tiesit, että AV:lla kaikki on aina naisen syytä? Huokaus näitä katkeria mammoja.
[/quote]
Iso huokaus, tosiaan. Marttyyrinkruunu loistaa tänne asti. Se, joka haluaa ne hemmetin joululiinat hoitakoot ne. Suurinta osaa miehista (ja osaa naisista, uskokaa pois) ei voisi vähempää kiinnostaa.
Lahjat ja lahjat. Voi jumalauta... katsokaa nyt kukin keskustelija ympärillenne kotona ja sanokaa, mitä tärkeää puuttuu. Väittäisin, että ongelma on pikemminkin se, että kaikkea helvetin roinaa on liikaa. Joululahjat eivät enää ole mitään muuta kuin typerää mieliteon ruokkimista. Lapset nyt ovat ehkä eri juttu, tiettyyn rajaan.
Äkeyteni juontaa juurensa siihen, että olin yhtenä jouluna joulupukkina. Kiersin useamman perheen ja totisesti, useammassa kuin yhdessä paikassa niitä paketteja oli niin paljon, että lapset väsyivät kesken jakamisen! Viisivuotiaalle lienee yhden tekevää, onko niitä paketteja kymmenen vai neljäkymmentä. Ja aikuiset... voi jumalauta, shampanjavispilää ja nenäkarvapuimuria... Hyvin pitäisi riittää, että puolisot ostavat toisilleen lahjat, eikä sekään ole välttämätöntä.
Mä jaksan ihmetellä, miksi onnellisuus ei lisäänny edes jouluna, vaikka laskusuhdanteesta huolimatta mielitekoihin ja tekaistuihin perinteisiin ja kohtuuttomaan syöpöttelyyn ja juopotteluun hassataan enemmän ja enemmän rahaa.
Lapsille muutama lahja. Aikuisille yhteensä muutama, tai ei lainkaan. Vähäisempi siivous ja ruoanlaittosessio, etteivät kaikki ole aattoaamupäivällä väsyneitä ja äkäisiä. Rauhoittuminen, sopiva suurpiirteisyys, väkisin kylään änkeävälle anopille suukapula tai taksimatka takaisin sinne mistä se tulikin... miten voi olla niin vaikea muistaa, että rauhoittuminen, yhdessäolo ja sen saavuttamiseksi välttämätön valmistelu riittävät. Jumalaton raataminen ja pikkuasioista niuhottaminen tärvelevät joulumielen: puutteet valmisteluissa haittaavat vähemmän kuin täydellisyydentavoittelusta aiheutuva stressi.
Nappaa pari terästettyä glögiä ja mene sen jälkeen päiväunille. Kun mies tulee ostoksilta, niin olet että "Häh, mihin se aika oikein meni"?"
Miksi teet? Meillä minä lähden samaa matkaa miehen kanssa ostoksille, vaikka en mitään tarvitse, istun vaikka kahvilassa tai kirjastossa. Kotiin tullaan yhtä aikaa eikä mies voi valittaa, että mikään ei ole vamista: eihän hän ole itse ollut kotona laittamassa