Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulustressaajat: hössötättekö itsenäisyyspäivänäkin?

Vierailija
23.12.2013 |

Outo juttu, että itsenäisyyspäivän viettäminen onnistuu useimmilta ihmisiltä ilman draamaa, säätöä, hösöttämistä ja päiväkausien valmisteluja. Sen kun hoitaa viikkosiivouksen ajallaan ja käy edellisenä päivänä kaupassa. Silti useimmissa kodeissa nautitaan itsenäisyyspäivänä perinteistä ja rauhallisesta yhdessäolosta.

Mikä siitä joulusta tekee sellaisen juhlan, että on pakko ajaa itsensä piippuun ja sitten vasta aattoiltana oivaltaa joulun "todellinen sanoma"? Koetatteko te jotenkin kompsensoida lastenne laiminlyöntiä vai miksi ette voi suhtautua jouluun kuten muihinkin juhlapyhiin?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana hössätä ja stressata aina kun olen kutsunut illallisvieraita, oli sitten joulu, itsenäisyyspäivä tai tavallinen lauantai-ilta.

Vaikka pitäisin vieraista kuinka paljon, ja vaikka olisin kuinka varma siitä etteivät ne tule meille arvostelemaan (eihän meillä olekaan kuin mukavia vieraita, emme muunlaisia kutsuisi), se stressi vain jotenkin kuitenkin jostain tulee. Paradoksaalista kyllä juuri siksi että niin tykkään emännöidä - haluaisin kovasti että meiden vieraillamme olisi tosi hauskaa ja että tarjoomukset suorastaan ylittäisivät odotukset. Siitä tulee stressiä, mutta en tekisi sitä ellen oikeasti haluaisikin kestitä vieraita. Stressi menee ohi kun vieraat saapuvat.

Ihan tahallani olen jouluvieraatkin kutsunut, stressistä huolimatta.

Vierailija
2/4 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, vaikka en ole joulustressaaja, ennemminkin jouluintoilija : ) oman lähipiirini joulustressaajien (tiedostamaton) ajattelutapa on ehkä tämä: joulua on perinteisesti vietetty isolla sukulaisjoukolla, ja kun monta persoonaa ja sukupolvea yhdistyy saman pöydän ääreen, monta eriävää mielipidettä on siitä, mikä on "oikea" tapa tehdä jouluna. Se, kenen luona joulua vietetään, ottaa tavallisesti vastuulleen varsinaisen järjestämisen, ja voi olla kova tarve ja varsin mahdotonta miellyttää kaikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon, että illallisten järjesteleminen stressaa aina jonkin verran. Mutta kun jotkut ihmiset uuvuttavat itsensä myös, vaikka vietettäisiin joulua vain perheen kesken. Jouluun ladataan selvästi ylimääräisiä merkityksiä. -ap

Vierailija
4/4 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaan monesti itsenäisyyspäivääkin,koska liitän siihen myös tietyt odotukset itseltäni. Samat itse asettamani odotukset sille mitä minun pitää tehdä jouluksi aiheuttavat myös sen joulustressin (onneksi aika nopean ja ohimenevät, eikä koskaan enää aattona), vaikka kaikille muille riittäisi paljon vähempikin :) Mutta nyt jo jätin kaapit siivoamatta osittain, joten toivoa ehkä on :)

Hyvää joulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi