Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

37v tuttavapariskunnalla velkaa 250 000€.

Vierailija
23.12.2013 |

Ja bruttopalkka n. 70 000€ vuodessa ja 4 lasta jotka 13v,9v,6v,4v. Minusta aika paljon lainaa,eivätkä asu pk-seudulla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten tavoite on päästä velattomaksi. Toisten tavoite on joku muu.

Vierailija
22/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen lapseton sinkkunainen Helsingistä. Lainaa lähes 250 000 euroa. Tulot reilut 40 000 e/v ja vuokratulot 10 000 e/v. Laina on mielestäni jopa pieni kahdelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 10:24"]

Ja bruttopalkka n. 70 000€ vuodessa ja 4 lasta jotka 13v,9v,6v,4v. Minusta aika paljon lainaa,eivätkä asu pk-seudulla.

[/quote]

Samankaltaisilla tuloilla me anottiin ja saatiinkin lainaa 355000e kanssa vähän sivummalla (30 kilsaa kaupunkiin, mutta 0,5 kilsaa taajamaan) olevaan omakotitaloon 8 vuotta sitten. Odotusarvona vaan oli tulojen nopea nousu sekä minulla että vaimolla joka onneksi toetutuikin, nyt tulot bruttona n. 170000e eikä ole yhtään tiukkaa, lainaa on lyhennettykin jo siten että ensi kuussa juhlistamme lainan putoamista alle 200000 euroon.

Vierailija
24/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr. 21: Oletko jo käynyt kirjoittamassa ketjuun "kuvaile elämääsi niin, että se kuulostaa mahdollisimman hohdokkaalta"?

Entäs jos minä päättäisin muuttaa sinun kotipitäjääsi siellä sijaitsevien (oletettavasti) lukuisten hienojen työpaikkojen ja rantatonttien perässä? Seuraisivatko minun ystäväni ja sukulaiset perässä, kun on niin unelmapaikka?

Ihan mukavaahan se on, että teidän kummatkin suvut ovat aina asuneet samalla paikkakunnalla ja että mitkään talouden myllerrykset eivät ole siellä näkyneet. Postinkin konttori säilynyt, vaikka Itella niitä muualta on karsinut. Mitä luulet, kauanko pystytte elämään omassa kuplassanne? Aiotko päästää lapsesi muuttamaan muualle työn tai opiskelujen perässä vai jäävätkö sinne naimaan lähisukulaisiaan?

Vierailija
25/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:00"]

Huh näitä lainamääriä.. eikö ihmisiä stressaa noin isot velat?

Onneksi asumme pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, jossa asunnot ovat edullisia. Täällä on meillä suvut, kaverit ja työpaikat... (ja kuitenkin kyse sen kokoisesta paikasta, että löytyy iso ruokakauppa (+ muutama pienempi), erikoisliikkeitä, posti, ärrä, useampikin kahvila ja ylipäätään kaikki sellaiset palvelut ja harrastusmahdollisuudet, joita arkeensa tarvitsee. Kaikki nämä ovat meiltä kävelymatkan päässä, samoin kuin lasten koulut)  meidän täytyi ottaa asuntolainaa vain n. 50 000 €. Sekin on muutaman vuoden sisään maksettu, enkä minä ole vielä edes kolmeakymmentä, mies 31 v.

[/quote]

Valitettavasti kaikille ei riitä töitä siellä Keski-Suomessa. Sieltä olemme nimittäin pk-seudulle muuttaneet ja asuntolainaa nyt 250 000 e. Toinen vaihtoehto olisi maksaa vuokraa toista tonnia kuukaudessa.

Vierailija
26/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:26"]

Nr. 21: Oletko jo käynyt kirjoittamassa ketjuun "kuvaile elämääsi niin, että se kuulostaa mahdollisimman hohdokkaalta"?

Entäs jos minä päättäisin muuttaa sinun kotipitäjääsi siellä sijaitsevien (oletettavasti) lukuisten hienojen työpaikkojen ja rantatonttien perässä? Seuraisivatko minun ystäväni ja sukulaiset perässä, kun on niin unelmapaikka?

Ihan mukavaahan se on, että teidän kummatkin suvut ovat aina asuneet samalla paikkakunnalla ja että mitkään talouden myllerrykset eivät ole siellä näkyneet. Postinkin konttori säilynyt, vaikka Itella niitä muualta on karsinut. Mitä luulet, kauanko pystytte elämään omassa kuplassanne? Aiotko päästää lapsesi muuttamaan muualle työn tai opiskelujen perässä vai jäävätkö sinne naimaan lähisukulaisiaan?

[/quote]

No voi hyvänen aika, ei ollut tarkoitus kirjoittaa siihen sävyyn, että se voitaisiin tulkita leuhkimiseksi (tai miksi nyt sitten onkaan näköjään tulkittu). Hämmästelin vaan pelonsekaisin tuntemuksin näitä pk-seudulla ja isommissa kasvukeskuksissa asuvien velkamääriä, itseä kun hirvittää pienenkin velan ottaminen noin ylipäätään. Ymmärrän kyllä, että siellä asuminen on kallista, eihän sille mitään voi. Mutta tuli siinä samalla mieleen taas kiitollisuus siitä, että itse on sattunut syntymään tänne halvemmille seuduille, ja että töitäkin riittää ainakin nyt ja lähitulevaisuudessa. (ja eiköhän teilläkin ole jotain, jota meillä ei ole, josta voisitte tuntea helpotusta ja kiitollisuutta tilanteitamme vertaillessa.)

Ja on täällä sentäs sen verran ihmisiä, että ei lähisukulaisiaan tarvitse naida... lapset toki saavat lähteä sitten aikoinaan ihan minne haluavat, jos eivät tänne halua jäädä, se on heidän valintansa sitten.

Valitan että kommentillani aiheutin mielipahaa, ja toivotan kuitenkin hyvää joulua!

t. 21

Vierailija
27/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä 30 välitä. Etelässä asuminen on valinta. Asutaan me täällä syrjemmässä. Itse hain miehen etelästä eikä kuulemma takas lähde.

Vierailija
28/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 32 vuotiaana yhden laosen yksinhuoltajana asuntolainas 130 000€ kun ostin nykyisen asuntoni. Vuositulot noin 28 000€. Nyt ikää 36v ja lainas enää reilu 80 000€. Eli hyvin on pärjätty ja niin parjätään jatkossakin. Muutamassa vuodessa  tämäkin asunto on velaton.

Vierailija
29/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mulla on 160000. Tulot alta 50000. Ikää 26. Lotto vetämään.

Vierailija
30/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla tämän aloituksen pointti? Kannattaiskohan ap:n keskittyä ihan vain omien raha-asioidensa murehtimiseen?

Vierailija
31/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kokonaislainasumma merkkaa mitään pärjäämiseen vaan se, paljonko sitä lainaa lyhentää ja millaisin ehdoin.....itse maksan kolmasosan siitä mitä maksaisin asuntoani vastaavasta vuokraa joten huonomminkin voisi olla.

Vierailija
32/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:28"]

Älä 30 välitä. Etelässä asuminen on valinta.

[/quote]

Ihan missä tahansa asuminen on valinta. Pointti on se, että kaikki nyt vaan ei voi syntyä sellaiselle paikkakunnalle, jossa on riittävästi työpaikkoja kaikille ja halvat asunnot.

-28

Vierailija
33/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:00"]

Huh näitä lainamääriä.. eikö ihmisiä stressaa noin isot velat?

Onneksi asumme pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, jossa asunnot ovat edullisia. Täällä on meillä suvut, kaverit ja työpaikat... (ja kuitenkin kyse sen kokoisesta paikasta, että löytyy iso ruokakauppa (+ muutama pienempi), erikoisliikkeitä, posti, ärrä, useampikin kahvila ja ylipäätään kaikki sellaiset palvelut ja harrastusmahdollisuudet, joita arkeensa tarvitsee. Kaikki nämä ovat meiltä kävelymatkan päässä, samoin kuin lasten koulut)  meidän täytyi ottaa asuntolainaa vain n. 50 000 €. Sekin on muutaman vuoden sisään maksettu, enkä minä ole vielä edes kolmeakymmentä, mies 31 v.

[/quote]

Ei mua stressaa. Meillä lainaa 300 000 ja rapiat. Asutaan kivassa kodissa mukavalla alueella. Nythän me sitä tilaa tarvitaan, kun lapsia on. Olen stressaavaa tyyppiä, mutta jotenkin se lainan määrä ei stressaa yhtään. Niin kauan kun pystytään lainanlyhennykset maksamaan ja elämään suht mukavasti, kaikki on ok. Mutta jos jotain tapahtuisi, esim. pitkäaikaissairaus tms., sitten laitettas kämppä myyntiin, muutettais pienempään, toiselle aluella tms. ja saatais kivat rahat. Kaikki ajallaan ja kukin tavallaan. Tulot jotain 80 000 vuodessa bruttona. Ei tätä elämää stressaamiseen kannata tuhlata. Lisäksi kämpän arvo nousee tasaisesti ja maksaisimme vuokraa tästä varmaan jotain 2500 e/kk. 

Vierailija
34/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 15:28"]

Älä 30 välitä. Etelässä asuminen on valinta.

[/quote]

Ihan missä tahansa asuminen on valinta. Pointti on se, että kaikki nyt vaan ei voi syntyä sellaiselle paikkakunnalle, jossa on riittävästi työpaikkoja kaikille ja halvat asunnot.

-28

[/quote]

Ensin valitaan halpa asuinpaikka. Sitten valitetaan, kun palvelut eivät ole vieressä ja bensat maksaa.

Vierailija
35/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä velkaa 594000euroa. Ikää 35v.

Vierailija
36/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 10:25"]

Jaa, meillä velkaa 594000euroa. Ikää 35v.

[/quote]

Joo mutta teillä varmasti rutkasti isommat tulot?

Vierailija
37/37 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo isolta kuulostava summa, mutta kannattaisiko Sinun ap murehtia omista asioistasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi