Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppuu lihansyönti!

Vierailija
06.10.2020 |

On ollutkin tiedossa, että teurastamoiden olosuhteet ovat hirveät teuraseläimille. Mitä ne ovat ennen maatiloilla, kun teurastomoon rahdataan sairaita eläimiä?
Nyt ruotsalainen eläinlääkäri paljastaa mitä on nähnyt ja kokenut. Olen jo eläkeiässä ja lopettanut pikkuhiljaa lihansyönnin aika minimiin. Nyt loppuu se vähäkin. Keskustelua?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e6345cbe-9621-41d3-a6c3-ef123d1a120d

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee ensi vuonna 30 vuotta kasvissyöntiä jo täyteen :) Teininä aloitin kasvissyönnin, se oli siihen aikaan tosi harvinaista maalaispaikkakkunnalla jossa asuin, ja kaikki olettii että on joku teinin oikku joka menee pian ohi.  Ei ole mennyt :) Vanhemmillleni vegetarismi oli suunnilleen henkilökohtainen loukkaus koska meillä oli sikatila. Mutta kyllä hekin sen on lopulta hyväksyneet, ja nykyään hekin jo miettivät, että ehkä tulevaisuudessa tehdään jotain keinolihaa labrassa, niin ettei tarvitse ollenkaan eläimiä kasvattaa lihan takia.

Mutta joo, nykyään on kasvissyönti helppoa kun on kaikenlaisia tuotteitakin valmiina. Silloin kun itse aloitin, kaikki piti tehdä alusta asti itse, ei löytynyt härkispihvejä tai tofua kaupoista, se oli papujen liottelua, keittämistä ja valmistamista proteiininsa eteen jne.

Niinpä, kasvissyöjät syövät jotain "tuotteita" eivät ruokaa :D

Ja vielä kehuvat syövänsä terveellisesti. Voi jessus!

Vierailija
22/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin kasvissyöjäksi kun tiesin mitä maatiloilla tapahtuu, sain jo lapsuudessa traumat näkemästäni. Kaikki sukulaiseni ovat lihantuottajia, täysin tunteettomia ihmisiä, ovat jopa valmiita tappamaan ihmisiä Facebook-sivuillaan julkaisevat videoita joissa tapetaan "ituhippejä" ja ovat innoissaan näkemästään. Jo edesmennyt mummonikin harrasti lehmien hakkaamista. Sedältä meni olka sijoiltaan kun hakkasi koiraa niin innolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä asia sinulle ap jotenkin yllätyksenä? Eli olet tyytyväisenä maiskutellut lihaa 60-70 vuotta ja nyt sitten koit heräämisen...?

Mielestäni tämänkaltaiset lehtijutut ovat hyvin turhauttavaa pakkotoistoa. Maailma on täynnä lihansyöjiä ja väestö vain jatkuvasti kasvaa räjähdysmäisesti.

Seuraus: tehotuotanto, joka ei todellakaan ole kaunista mutta asia jonka jokaisen lihansyöjän on hiljaisesti hyväksyttävä.

En suinkaan nyt kokenut " heräämistä" vaan sain vahvistusta sille, mitä on ollut tiedossa vuosikymmeniä.

Olen ollut jo n 40 vuotta niukasti lihansyöjä ja syönyt harvoin punaista lihaa. Kalaa ja kanaa olen lähinnä syönyt .

Maitotuotteista juustoja, raejuustoa, rahkaa jne..

Leivälle laittanut vuosia juustoviipaleen ja päälle tomaattisiivuja.

Eläinrakkaana ihmisenä on vaikeaa ajatella eläinten kärsimyksiä lihantuotantoketjussa.

Eikö kana ja kala ole eläimiä?

Typerä erottelee syömisensä noin.

Vierailija
24/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin kasvissyöjäksi kun tiesin mitä maatiloilla tapahtuu, sain jo lapsuudessa traumat näkemästäni. Kaikki sukulaiseni ovat lihantuottajia, täysin tunteettomia ihmisiä, ovat jopa valmiita tappamaan ihmisiä Facebook-sivuillaan julkaisevat videoita joissa tapetaan "ituhippejä" ja ovat innoissaan näkemästään. Jo edesmennyt mummonikin harrasti lehmien hakkaamista. Sedältä meni olka sijoiltaan kun hakkasi koiraa niin innolla.

Psykopaattista sukua.

Ei voi yleistää.

Vierailija
25/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa tosi hyviä vegetuotteita. Juustoja, levitteitä, jugurtteja, maitoja ja jopa tuorejuustolle löytyy korvaaja. Paras lihankorvaaja on tofu ja kun sen oppii maustamaan mieleisekseen, niin ei kaipaa lihaa ruokiin. Itse tykkään siienistä esim. makaronilaatikossa.

Tämä on totta, mutta hyvää ehkä vain maun puolesta. Vegetuotteet ovat todella prosessoituja ja esim juusto koostuu vain öljyistä. Toki verrattuna keskivertosuomalaisen ruokavalioon prosessoidun ruuan määrään ei välttämättä eroa, mutta yksinkertaista ruokaa syövälle sekasyöjälle esim soiharouheen tai muiden vege "tuotteiden" prosessointiketju kammottaa. Mutta niinhän se on, luomuliha ja munat kalliita vihanneksia syön ei luomunakin.

Osittain pakko olla samaa mieltä näistä valmistuotteista. Mutta kun ilmeisesti olet jonkinlainen kemian asiantuntija niin selitäppä mikä siinä soijarouheen prosessiketjussa on se kammottava osa? Vai pelkäätkö vaan yleisesti prosessointia. Ymmärtääkseni soijarouheen valmistus ei kovin monimutkaista kemian prosessia vaadi.

Kyllähän se eläimen ruhokin prosessoidaan kun se pilkotaan ja sieltä valikoidaan ihmisille ne parhaat osat.

Vierailija
26/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa tosi hyviä vegetuotteita. Juustoja, levitteitä, jugurtteja, maitoja ja jopa tuorejuustolle löytyy korvaaja. Paras lihankorvaaja on tofu ja kun sen oppii maustamaan mieleisekseen, niin ei kaipaa lihaa ruokiin. Itse tykkään siienistä esim. makaronilaatikossa.

Nuoko on sitten jotain ruokaa ja hyvää ravintoa?? Suksi kuuseen!

Riippuu tuotteesta. Osa on osa ei. Turha ruveta agressiiviseksi vain siksi että maailmankuvasi horjuu.

Tämä maailmankuvan horjumisargumentti on kiinnostava ja yleinenkin nykyään. Jokaiselta odotetaan mielipidettä ja kantaanottavuutta. Tämä taas luonnollisesti polarisoi. Jos joku asia ällöttää tai ei ole ihan suosikkilistalla oli se sitten lihan tai kasvien syönti, ei kaiken tarvitse olla "maailmankuvaan" sidottua. T. Eri

Vierailija
27/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itse syön monipuolisesti kaikkea.

Syanidiakin?

Typerys, tietenkin, esim tomaatin vihreä osa ja omenan siemenet sisältävät syanidia

:D Kuka helvetti syö omenan siemeniä tai tomaatin vihreää osaa

Minä, omenasta jää puolet syömättä suurimmalla osalla, ei siitä pitäisi jäädä kuin se pikku ranka josta se on kiinni puussa. Vihreä osaa jos ei tomaateista syö, täytyy olla aika nirso, puhun siitä kannasta, en varresta.

Vierailija
28/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä asia sinulle ap jotenkin yllätyksenä? Eli olet tyytyväisenä maiskutellut lihaa 60-70 vuotta ja nyt sitten koit heräämisen...?

Mielestäni tämänkaltaiset lehtijutut ovat hyvin turhauttavaa pakkotoistoa. Maailma on täynnä lihansyöjiä ja väestö vain jatkuvasti kasvaa räjähdysmäisesti.

Seuraus: tehotuotanto, joka ei todellakaan ole kaunista mutta asia jonka jokaisen lihansyöjän on hiljaisesti hyväksyttävä.

En suinkaan nyt kokenut " heräämistä" vaan sain vahvistusta sille, mitä on ollut tiedossa vuosikymmeniä.

Olen ollut jo n 40 vuotta niukasti lihansyöjä ja syönyt harvoin punaista lihaa. Kalaa ja kanaa olen lähinnä syönyt .

Eläinrakkaana ihmisenä on vaikeaa ajatella eläinten kärsimyksiä lihantuotantoketjussa.

Eikö kana ja kala ole eläimiä?

Typerä erottelee syömisensä noin.

Älä kuvittele että koet kaikki eläinlajit saman arvoisena. Sitä skeidaa en usko vegaanin enkä sekasyöjän suusta. Banaanikärpänen ei ole saman arvoinen kuin ihminen tai koira.

Vierailija
29/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuotteesta. Osa on osa ei. Turha ruveta agressiiviseksi vain siksi että maailmankuvasi horjuu.

Tämä maailmankuvan horjumisargumentti on kiinnostava ja yleinenkin nykyään. Jokaiselta odotetaan mielipidettä ja kantaanottavuutta. Tämä taas luonnollisesti polarisoi. Jos joku asia ällöttää tai ei ole ihan suosikkilistalla oli se sitten lihan tai kasvien syönti, ei kaiken tarvitse olla "maailmankuvaan" sidottua. T. Eri

Mikä helvetin argumentti? Ihan puhtaasti vittuilutarkoituksessa tuon kirjoitin. Miks ihmiset ottaa kaiken kommunikoinnin nykysin joinain helvetin argumentointina?

Vierailija
30/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Nyt loppu lihan syönti tässä taloudessa.

Vierailija
31/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä metsästän ja teurastan itse lihani. Liha on hyvää ja varmasti eettisesti kasvatettua. Vois ituhippimuijatkin kokeilla miten virkistävä harrastus metsästäminen on.  Plus että tapaa vastuuntuntoisia miehiä harrastuksen lomassa. Plus että saa eettistä jauhelihaa pakkaseen. Plus että tekee tärkeää kannanhoito ja luonnonsuojelutyötä jolla on yhteiskunnallista merkitystä.

Vierailija
32/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitotuotteiden kuluttajana olet ihan yhtä iso osa tätä eläinten kärsimystä ja lihantuotantoketjua. Mitä luulet, että niille lypsylehmille tapahtuu, kun niistä on riistetty irti riittävästi ja niiden maidontuotanto alkaa laskea noin viiden vuoden iässä (lehmä voisi elää jopa 20-vuotiaaksi)? Vinkki, ei niitä ainakaan haudata...

Entä mitä eläinystävällistä on syödä broileria, eli "kanaa"? Munijakanojahan ei voida tappaa edes ihmislihaksi kun niistä puolestaan on kaikki elämä imetty, vaan kyllä se kana mitä syöt, on poikkeuksetta broileria. Yksi pahin eläinrääkkäyksen muoto tässä modernissä eläintuotannossa.

https://animaliamedia.fi/eraan-broilerin-tarina/

Ei millään pahalla, mutta ei kannata viherpestä toimintaansa ja huijata itseään. Jokainen eläintuotteiden kuluttaja osallistuu tavalla tai toisella siihen kärsimysbisnekseen.

Vierailija
33/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, mutta hyvää ehkä vain maun puolesta. Vegetuotteet ovat todella prosessoituja ja esim juusto koostuu vain öljyistä. Toki verrattuna keskivertosuomalaisen ruokavalioon prosessoidun ruuan määrään ei välttämättä eroa, mutta yksinkertaista ruokaa syövälle sekasyöjälle esim soiharouheen tai muiden vege "tuotteiden" prosessointiketju kammottaa. Mutta niinhän se on, luomuliha ja munat kalliita vihanneksia syön ei luomunakin.

Osittain pakko olla samaa mieltä näistä valmistuotteista. Mutta kun ilmeisesti olet jonkinlainen kemian asiantuntija niin selitäppä mikä siinä soijarouheen prosessiketjussa on se kammottava osa? Vai pelkäätkö vaan yleisesti prosessointia. Ymmärtääkseni soijarouheen valmistus ei kovin monimutkaista kemian prosessia vaadi.

Kyllähän se eläimen ruhokin prosessoidaan kun se pilkotaan ja sieltä valikoidaan ihmisille ne parhaat osat.

Hehheh

Vierailija
34/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienet, manteli, cashew-pähkinä, soija ja peruna ovat noissa usein käytettyjä ne ovat tutkimuksin todettu hyviksi ravinnonlähteiksi :) 

Vierailija
35/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itse syön monipuolisesti kaikkea.

Maistuuko ihmisen liha kanalta?

Vierailija
36/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitotuotteiden kuluttajana olet ihan yhtä iso osa tätä eläinten kärsimystä ja lihantuotantoketjua. Mitä luulet, että niille lypsylehmille tapahtuu, kun niistä on riistetty irti riittävästi ja niiden maidontuotanto alkaa laskea noin viiden vuoden iässä (lehmä voisi elää jopa 20-vuotiaaksi)? Vinkki, ei niitä ainakaan haudata...

Entä mitä eläinystävällistä on syödä broileria, eli "kanaa"? Munijakanojahan ei voida tappaa edes ihmislihaksi kun niistä puolestaan on kaikki elämä imetty, vaan kyllä se kana mitä syöt, on poikkeuksetta broileria. Yksi pahin eläinrääkkäyksen muoto tässä modernissä eläintuotannossa.

https://animaliamedia.fi/eraan-broilerin-tarina/

Ei millään pahalla, mutta ei kannata viherpestä toimintaansa ja huijata itseään. Jokainen eläintuotteiden kuluttaja osallistuu tavalla tai toisella siihen kärsimysbisnekseen.

Voi yhden kerran näitä hörhöjä! Onneksi te olette tosi pieni vähemmistö.

Vierailija
37/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kunnia-asiantuntijuudesta. Prosessoimisena käsitän pidemmän tuotantoketjun kuin leikkaamisen ja pakkaamisen. Soijaproteiinia voi kutsua soijaöljyn sivutuotteeksi, minkä valmistaminen ei itseäni houkuta sitä syömään, mutta näen positiivisena ettei mitään heitetä pois.

Lihansyöjänä koen eettisesti tärkeänä, että lihansyöjänä olen itse tappanut, nylkenyt ja paloitellut eläimet jotka syön tai ainakin minulla on paljon kokemusta siitä jotten eläisi harhakuvitelmissa irtaantuneena elämän ja kuoleman todellisuudesta. Nämä toki näitä mielipidejuttuja.

Vierailija
38/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienet, manteli, cashew-pähkinä, soija ja peruna ovat noissa usein käytettyjä ne ovat tutkimuksin todettu hyviksi ravinnonlähteiksi :) 

Missä tutkimuksissa nuo prosessoidut vegetuotteet on todettu terveellisiksi?

Vierailija
39/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ovat, mutta ei niistä mitään maitotuotteita saa.

Vierailija
40/237 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tutkimuksissa nuo prosessoidut vegetuotteet on todettu terveellisiksi?

Ei missään, mutta eihän vegaanit mitään terveellisestä ravinnosta ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi