Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten koulusta lähetettiin kotiin päihdekysely. Ihanko tosissaan joku sen täyttää ja palauttaa koululle?

Vierailija
05.10.2020 |

Vantaa harrastaa näköjään tätä. Taas tuli lasten mukana kaksi paperia kysymystykitystä esim. vanhempien tupakoinnista. Sekin pitäisi kertoa jos joskus on kokeillut tupakkaa tai muita päihteitä. Ja vielä Vantaalle pitäisi noista tehdä tiliä. Vantaalle, joka jatkuvasti rikkoo lasten ja vanhempien oikeuksia mielivaltaisella lastensuojelun ”avulla”. Kyllä, olen kokeillut joskus nuorena kan nabista, hieman vanhempana kokeilin Lontoossa kokai inia. Tupakkia olen maistanut nuoruudessa muutaman kerran. Nykyään elän tavallista perheenäidin elämää ilman minkäänlaisia päihteitä.

Kuvitteleeko Vantaan kaupunki todella, että menen rastimaan papereihin menneisyyteni kokeiluja ja otan riskin joutua lasten”suojelun” hirvittävään myllyyn? En palauta todellakaan tuollaisia papereita ja toivon että ei palauta kukaan mukaan, oli sitten joskus jotain kokeillut tai ei. Vähän jotain rotia, kiitos!

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoisiin ei pidä vastata, eivät kuulu koululle tai kaupungille yleisellä tasolla.

Muutenkin ovat älyttömiä lomakkeita ehdottomuudessaan: jos on polttanut kokeilumielessä tupakan tai pari 13-vuotiaana 30 vuotta sitten, niin pitäisi muka vastata, että "olen polttanut tai poltan". Ei tuollaisilla vuosien takaisilla ole merkitystä jos ei nyt polta.

Vierailija
42/55 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin täyttämättä, kukaan ei kysellyt koulussa perään. Edellisellä kerralla kyselivät perään kun en silloinkaan täyttänyt kyselyä, en vastannut mitään. Syy on se etten tiedä mihin vastaukset päätyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa. Siis tuleeko kysely - joku lappu, jossa ei kerrota kuka kysyy, minne tiedot tallennetaan ja kuka tiedon näkee? Miten palautus on, onko kirjekuorta ja kenelle se osoitetaan?

Minä en kyllä tuollaiseen edes vastaisi, enkä edes juo ollenkaan, vaan kyseessä on perastteellinen asia. Kuullostaa myös todella köykäiseltä tietoturvamielessä. En ymmärrä kuka tuollaiseen vastasi.

Vierailija
44/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa lapussa kysellään melko tarkasti myös vanhemman terveydestä, ainakin oman lapsen 8. luokan tarkastuslapussa oli sellainen kohta. En todellakaan ala antamaan tietoja omasta terveydestäni lapsen tietojen "sekaan" ja olisi myös outoa alkaa keskustelemaan minun sairauksistani lapsen aikana, epäeettinen tilanne monella tavalla. Se lappu käytiin läpi terveystarkastuksessa ja kohdan ohittaminen tai valehtelu olisi ollut outoa koska lapsi kyllä tietää että olen sairas. Laitoin siihen että minulla on terveydellisiä ongelmia jotka kaikki on erityislääkärin hoidossa ja asiat ovat hallinnassa ja keskustelussa sanoin että nähdäkseni omat sairauteni eivät kuulu siihen tuokioon. Olisi aivan kummallista alkaa käydä läpi minun vointiani, hyvä kun ne nuoren omat kuulumiset siinä ehdittiin rauhassa.

Vierailija
45/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa lapussa kysellään melko tarkasti myös vanhemman terveydestä, ainakin oman lapsen 8. luokan tarkastuslapussa oli sellainen kohta. En todellakaan ala antamaan tietoja omasta terveydestäni lapsen tietojen "sekaan" ja olisi myös outoa alkaa keskustelemaan minun sairauksistani lapsen aikana, epäeettinen tilanne monella tavalla. Se lappu käytiin läpi terveystarkastuksessa ja kohdan ohittaminen tai valehtelu olisi ollut outoa koska lapsi kyllä tietää että olen sairas. Laitoin siihen että minulla on terveydellisiä ongelmia jotka kaikki on erityislääkärin hoidossa ja asiat ovat hallinnassa ja keskustelussa sanoin että nähdäkseni omat sairauteni eivät kuulu siihen tuokioon. Olisi aivan kummallista alkaa käydä läpi minun vointiani, hyvä kun ne nuoren omat kuulumiset siinä ehdittiin rauhassa.

Lisään että noita on tullut vuosien aikana useamman kerran ja joka kerta lappu on palautettu suoraan terveydenhoitajalle tarkastuksessa. Kukaan muu ei saa tuollaisia kysellä tai kerätä. Koulujen lukuvuoden alussa on myös aina tullut se henkilötietolappu johon laitetaan huoltajien hetu ja kaikki yhteystiedot, senkin laittaminen pienen lapsen mukana kouluun joskus vähän jännitti että mihin mahtaa joutua kun asioiden hoito oli vielä vähän niin ja näin. Erikoista ettei tuo hoidu sähköisesti vieläkään.

Vierailija
46/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet on Suomessa ongelma ja tabu. Kuten tästäkin ketjusta huomaa, herättää runsaasti tunteita.

Mitähän luulet, jos Ranskassa, Saksassa, Hollannissa jne alettais koulusta udella tällaisia, mikä haloo nousisi!! Että jotain juomisia ja tupakoimisia pitäisi tilittää koululle! Suomessa on tabu osata sanoa EI.

Vierailija
47/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella että muualta tulleiden isät ei niinkään juo olutta mutta khat ja hassista menee senkin edestä.

Kohdellaanko mmuualta tulleita perheitä tämän vuoksi erityisesti?

Tuleeko lasua turhaan jos isä käyttää näitä miedompia kasvituotteita alkon sijaan?

Osaako joku vastata että mikä politiikka nykyään on näissä asioissa.

Melko varmasti turhaa lasua tulee ja viranomaistoimintaa jos isä on noin muuten nuhteessa.

Tässä mielessä ymmärrän oikein hyvin vihreiden dekriminalisointi tavoitteet.

Tulee paljon säästöjä melko turhasta kiusasta.

Vierailija
48/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa odottava 30v äiti vastasi neuvolan päihdekyselyyn kyllä, olen kokeillut pilveä 15v sitten teininä. Häneltä evättiin tuon takia syntymättömän lapsen vakuutus. Käytän itse kohtuudella esim pikkujouluissa, nuorempana tuli juhlittua enemmänkin. Tuon kuultuani aloin vastaamaan en käytä ollenkaan ja koululaisen laput jätän täyttämättä. Jos meillä juodaan, on lapset mummolassa, edes saunakaljoja ei harrasteta. En näe syytä kertoa kouluterveydenhuollolle että kyllä, äiti saattaa käydä festareilla kerran vuodessa kun lapset on hoidossa ja juon silloin enemmän kuin on sallittu. Se ei kuulu kuin omalle työterveyshoitajalleni, jos hänellekään kun eipä tuo työntekoon vaikuta.

Yksikään vanhempien terveystieto, oli se sitten tupakointi tai alkoholin käyttö, ei kuulu kouluterkalle. Kyselköön lapsilta näitä, saavat totuudenmukaisen vastauksen. Meiltä on kysytty jopa hammashoitolassa polttaako vanhemmat. Esikoisen 4v neuvolassa kyseltiin vanhempien seksielämästä ja lomaketiedot meni (suostumuksella joka käytännössä oli pakollinen) lapsen päiväkotiin.

Vierailija
49/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran päihteet eivät ole ongelma (niin kuin ei kenellekään tällä palstalla) miksi ei voisi vastata kyselyyn?

Jos kerran viranomaisvalvonta ei ole ongelma niin miksei jokaisen kotiin asenneta kameravalvontaa toimimaan 24/7?

Vierailija
50/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tavallaan ymmärtää että valtio on sijoittanut kansalaisiinsa rahaa ja tavallaan olettaa että omistaa kansalaisensa ja voi tehdä tälläisiä kyselyjä ja toimia mielivaltaisesti, jos vastaa kyllä?

Tämän vuoksi suomalaiset eivät ymmärrä yksilönvapauksia, koska meillä ei niitä ole.

Vierailija
51/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että muualta tulleiden isät ei niinkään juo olutta mutta khat ja hassista menee senkin edestä.

Tuleeko lasua turhaan jos isä käyttää näitä miedompia kasvituotteita alkon sijaan?

Melko varmasti turhaa lasua tulee ja viranomaistoimintaa jos isä on noin muuten nuhteessa.

Jos muslimiemies saa ongelmia khatista tai hassiksesta, niin onhan se väärin, kun alkoholi on heillä yhtä paheksuttu kultuurisesti kuin meillä hasis ja khat on.

Siksi voi verrata siihen että tehdään lasuja marketissa perheen iseistä jotka ostaa salkun kaljaa.

Alkoholi voi olla jopa haitallisempaa.

Siks i on outoa tälläiset kyselyt, jos ihmiset vastaa niihin rehellisesti.

Vierailija
52/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kitisette täällä, mutta oletteko kysyneet koululta, millä oikeudella ja kenen määräyksestä teiltä kysellään lasten välityksellä yksityisasioita. Entä kohdellaanko kaikkia lapsia tämän utelun jälkeen oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti? Siis nitä, joiden vanhemmat vastasivat rehellisesti, niitä joiden vanhemmat valehtelivat tai niitä, joiden vanhemmat jättivät vastaamatta. Miten se vaikuttaa lapsen kohteluun, jos utelusta selviää että toinen tai molemmat vanhemmat käyttävät runsaasti alkoholia tai muita päihteitä?

Vierailija
53/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon jo muita kultuureja joissa katsotaan lieväksi huumausaineet ja uskonnossa alkoholi on pahempi.

Olisi tärkeää jos lainsäädäntöä saataisi muutettua lievemmäksi huumeita kohtaan siinä mielessä, koska perusteeton lastensuojelu tälläisissä asioissa voi aiheuttaa enemmän haittaa lapsen koulunkäynnille ja koko perheelle kuin että siitä olisi hyötyä. Myös lastensuojelu voi ylikuormittua pelkästään jo kielieron takia.

Asiaa voisi verrata siihen että suomalaiseen perheeseen tehtäisi tiukka tarkistus pelkästään isän oluen juonnin vuoksi.

Vierailija
54/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyselyä muillakin kielillä kuin pelkästään suomen kielellä?

Tämä on yksi tärkeä kysymys.

Vierailija
55/55 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on iltasanomassa juttua, että erittäin luotettavan tutkimuksen mukaan vain 1,5 % vantaalaisista perheenäideistä ja -isistä on kokeillut tupakkaa.

😂