Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sairaanhoitaja hakee lähihoitajan paikkaa?

Vierailija
05.10.2020 |

Kannattaako, miten siihen suhtaudutaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ylihoitajalta. Toki siinä voi käydä niin että "ei saatu sairaanhoitajaa vuoroon, joten voisiksä" eli teet enemmän kuin lähihoitaja, lähiksen palkalla.

Vierailija
2/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan sh haluaisi tehdä noin??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan sh haluaisi tehdä noin??

No jos vaikka asuu mahdollisen työpaikan lähellä? Vanhainkodeissa puuttuu usein juuri lähihoitajia.

Vierailija
4/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lähihoitaja ihan yhtä nimikesuojattu ammatti kuin sairaanhoitajakin. Eli et sinä vakituisesti voi työskennellä ammatissa jonka kelpoisuusvaatimusta et täytä.

Vierailija
5/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy ylihoitajalta. Toki siinä voi käydä niin että "ei saatu sairaanhoitajaa vuoroon, joten voisiksä" eli teet enemmän kuin lähihoitaja, lähiksen palkalla.

Tämä. Saattaa sattua monesti, toki työnantajasta riippuen, ettei saatukaan sh:ta vuoroon...

Vierailija
6/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Saattaa sattua monesti, toki työnantajasta riippuen, ettei saatukaan sh:ta vuoroon...

Extratyöt pitää vaan sopia erikseen, eli jos menee sh:ksi vuoroon, niin neuvottelee palkkansa erikseen noihin hukeihin. Helppoa. 

Vierailija
7/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hae vain rohkeasti. Omalla työpaikallani on myös sh:n koulutuksen omaavia lähihoitajan tehtävissä.

Tosin heillä on siihen syynsä, mutta niin varmasti sinullakin omasi.

Vierailija
8/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä järki? En kyllä palkkaisi, pitäisin outona.

Vierailija
9/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae työtä tottakai jos siitä tykkäät. 

Vierailija
10/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupuneena hoitajana ymmärrän täysin, olisi vähemmän stressiä ja vastuuta.

Vierailija
11/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä sh, joka tekee lh:n työtä. Ei ole koskaan tehnyt sairaanhoitajan työtä. Ennenkin on ollut eräs sijainen, joka halusi vain tehdä perushoitoa.

Vierailija
12/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta. Sairaalassa ja vanhainkodissa sh voi tehdä lähihoitajan työtä, mutta useimissa muissa ei. Lähihoitajan työ voi olla sellainen, että siihen ei sairaanhoitajan ammattitaito riitä. Missään paikassa sh ei voi työskennellä lähihoitaja nimikkeellä.

Vierailija
13/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta. Sairaalassa ja vanhainkodissa sh voi tehdä lähihoitajan työtä, mutta useimissa muissa ei. Lähihoitajan työ voi olla sellainen, että siihen ei sairaanhoitajan ammattitaito riitä. Missään paikassa sh ei voi työskennellä lähihoitaja nimikkeellä.

Ei tietenkään saa käyttää lh nimikettä, mutta ihan samaa hoitotyötä saa tehdä kuin lähihoitajakin.

Vierailija
14/18 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa käyttää lh nimikettä, mutta ihan samaa hoitotyötä saa tehdä kuin lähihoitajakin.

Riippuu paikasta ja työnkuvasta saako.

Vierailija
15/18 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehny sairaanhoitajana keikkaa sekä lähärin että sh:n vuoroja. Palkka on eri, ja jossain määrin myös työnkuva. Älä suostu tekemään sh:n töitä silloin kun olet lähihoitajana. Ensinnäkään siitä ei tosiaan sinulle makseta, ja toisekseen en tiedä olisiko se edes oikein laillista. Lähihoitaja ei voi esim pistää morfiinia, ja jos sen menet tekemään lähihoitajan roolissa, ja jostain syystä jokin menisi pieleen, voi olla että saisit syytteen toimivallan ylittämisestä koska juuri siinä työvuorossa sinä olisit ylittänyt valtuutesi, vaikka sinulla olisikin sh:n koulutus. Toki se olisi muutenkin vakava asia, ja hoitovirhe, mutta voisi olla ihan rikos jos et olisi palkattu sh tilanteessa.

Vierailija
16/18 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta ja työnkuvasta saako.

Missä paikassa on työtehtäviä mitä lähihoitaja saa tehdä mutta sairaanhoitaja lain mukaan ei? Ja mitähän nämä työt voisivat olla?

Vierailija
17/18 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse valitsisi tällaista henkilöä, koska arvelisin hänen pian pyrkivän johonkin sopivampaan paikkaan. Ja epäilisin, että hän ei ehkä ole jostain syystä pärjännyt sairaanhoitajana, mikä ei sekään kuulosta lupaavalta. Vähintään pitäisi hakemuksesta ilmetä jokin järkevä syy tällaiseen ratkaisuun. Luultavasti joka tapauksessa valintani kohdistuisi ihmiseen, jolla on tehtävänmukainen koulutus ja kokemus eli joka ei esim. ole ylikoulutettu. 

Vierailija
18/18 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monikin työkaveri tekee joskus lähihoitajan keikkaa, koska sitä on tietysti reilusti enemmän tarjolla kuin sairaanhoitajaa, se on rennompaa ja täyden työajan ja ylitöiuden lisäksi ei niitä sopivia keikkahetkiä nyt niin miljoonasti jää. Pitää vain pitää huolta, ettei päädy matalammalla palkalla tekemään sairaanhoitajan työtä.

Sitten on tietysti niitäkin jotka tekevät pysyvämmin lähihoitajaa, yleensä syynä varmaan työmatka tai työuupumus.

Oikeudet ja velvollisuudet ovat henkilökohtaisia ja organisaatiokohtaisia, eivät sinänsä riipu kyseisen työsopimuksen tehtävänimikkeestä. Esimerkiksi minä olen laillistettu sairaanhoitaja, minulla on suonensisäiset lääkeluvat tietyssä organisaatiossa ja suonensisäisen lääkehoidon yli meneviä lisälupia tämän saman organisaation tietyllä tulosalueella. Voin siis leipätyöni lisäksi toteuttaa näitä hoitoja esim. paikallisessa kotisairaalassa, joka kuuluu samaan organisaatioon, mutta jos menisin keikalle vaikkapa naapurimaakuntaan, tarvitsisin sieltä luvat sekä suonensisäiseen lääkehoitoon (ja voisin saada ne kategorisesti sillä perusteella, että ne minulla täällä ovat tai minun pitäisi antaa siellä uudet näytöt) ja aivan varmasti uudet luvat näihin extroihin, joihin minulla nyt on luvat.

Jos sen sijaan otan keikan vaikkapa omalle työpaikalleni ns. hoitajana (voi olla työpaikan hyväksymä lähihoitaja, sairaanhoitajaopiskelija tai sairaanhoitaja) niin tottakai saisin tehdä kaikkia sairaanhoitajan töitä, mutta mitään järkeähän siinä ei kannaltani olisi, että tulisin tekemään omaa työtäni pari euroa halvemmalla tuntipalkalla.

Itse yleensä otan pelkkiä sairaanhoitajan keikkoja juuri sen takia, että olisi inhottavaa olla esimerkiksi kiireiltana vaikkapa päivystyksessä keikalla, kaikki päivystyksen omat sairaanhoitajat kiinni kriittisemmissä potilaissa ja itse siellä ensihoitajaopiskelijoiden keskellä yleistilanlaskumummojen keskellä ja selittää tutuille hoitajille ja lääkäreille, että ei, minä en nyt tänään kanyloi tai anna iv-lääkkeitä, kun olen tällä keikalla "hoitajana" ja matalammalla palkalla. Juu, huomenaamuna tulen kyllä omaan työhöni ja hoidan sujuvasti iv:t, veret, rokotukset, epiduraalit jne jne. Ja toisaalta olisi tyhmää tehdä matalammalla palkalla vaativampia töitä ja työnantaja on nyt tähän vuoroon halunnut palkata vain hoitajan eikä sairaanhoitajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi