Yksityislääkäri laskuttaa puheluista.
En ole aiemmin törmännyt tällaiseen, että yksityislääkäri missään kaupungissa olisi laskuttanut puhelusta. Esim. jos tulkkaa labravastauksia, mutta ei reseptiä, niin laittaa siitä laskun. Ok,ei työtä tarvitse ilmaiseksi tehdä, mutta pitääkö ihan joka asiasta rahastaa? Luulisi tuollaisenkin liittyvän niin kiinteästi jo kertaalleen laskutettuun vastaanottokäyntiin, että menisi samalla rahalla. Vielä kun talon puhelimella soittaa, ei siitäkään lääkärille kustannuksia tule. Silkkaa ahneutta sanon minä!
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 12:24"]
Voihan lääkärillä olla yhteensä tunnin tai pari näitä soittoaikoja. Pitäisikö heidän siis ilmaiseksi tehdä tunteja? Tekisitkö itse töitä ilmaiseksi?
[/quote]
En, mutta en myöskään antaisi vastaanotolla ymmärtää että soittomahdollisuus kuuluu hintaan jos myöhemmin aion siitä laskuttaa. Lasku ei koskaan saisi tulla asiakkaalle yllätyksenä, siitä täytyy kertoa etukäteen. Tai sitten ei pidä antaa mahdollisuutta soittaa.
Yksityislääkäreillä on todella paljon tsempattavaa tämän informoinnin suhteen.
[/quote] tämä on totta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:33"]
Terveyskeskuslääkäri saa kuitenkin tuntipalkkaa niistä soitoista. Yksityislääkäri ei saa, joten ilmaiseksiko hänen pitäisi työtään tehdä? Ihan ihmeellistä ajattelua, että työstä ei saisi laskuttaa. Varmaan se yksityislääkäri keksisi vapaa-ajalleen muutakin tekemistä kuin potilaille soittelu.
[/quote]
Vapaa-ajalle? Ihan vastaanottoaikana soitti minulle. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 09:33"]
Terveyskeskuslääkäri saa kuitenkin tuntipalkkaa niistä soitoista. Yksityislääkäri ei saa, joten ilmaiseksiko hänen pitäisi työtään tehdä? Ihan ihmeellistä ajattelua, että työstä ei saisi laskuttaa. Varmaan se yksityislääkäri keksisi vapaa-ajalleen muutakin tekemistä kuin potilaille soittelu.
[/quote]
Vapaa-ajalle? Ihan vastaanottoaikana soitti minulle. Ap
[/quote]
Vastaanottoaika = työaikaa -> työajalta pitää saada palkkaa, jonka yksityissektorilla maksaa suoraan potilas.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:26"]
Minun pienessä kunnassani terveyskaskuslääkäri soittaa minulle kokeitteni tulokset
ilman erityismaksuja.
On taatusti tosijuttu.
[/quote]
Uhm, kyllä hän siitä puhelinkonsultaatiosta taksan saa, sitä ei vaan laskuteta suoraan potilaalta toisin kuin yksityisellä.
[/quote]
Niin saa, noin 2e, eli mikä massiivinen korvaus mahdollisesti 15min puhelusta ja sitä edeltäneestä ja seuraavasta kirjallisesta työstä ;)
T. Tk-lääkäri
Avatkaa suunne hyvät ihmiset! Itselleni kävi niin, että kävin labroissa, jotka maksoivat itsessään yli 200€. Tuloksia ei alkanut kuulua, joten soitin itse lääkäriasemalle kysyäkseni tilannetta. Lääkäri soittikin samana päivänä ja asia selvisi.
Pari kk myöhemmin kävin muista syistä samassa yksikössä. Yllätys oli suuri, kun kassalla mainittiin maksamattomista laskuista (puhelu + resepti joka kirjoitettiin varmuuden vuoksi). Kun asialllisesti kerroin, että tämä ei nyt istu minun oikeustajuuni, maksut mitätöitiin. Mielestäni minulla on asiakkaana oikeus saada tietää omien verikokeideni tulokset ilman erillistä maksua. Lääkäri ei tosiaan näitä ilmoittanut ennen kuin soitin ja kysyin asiasta itse.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:52"]
Mielestäni se että jos menen lääkäriin ja kokeisiin, mutta saa tiedon tuloksista ja mahd, reseptin,kuuluu samaan hintaan. Mutta jos vaiva ei parane,meen uudelleen tai soitan, ja se tietty maksaa.
[/quote]
Se lääkärikäyntihän on vain arvio ja tutkimukset mietitään siinä. Labravastauksista lääkäri tekee sen ammattitaitoa vaativan osuuden. Tietenkin siitä ratkaisusta nimenomaan kuuluu laskuttaa, ei vastaanotolla tapahtuva tutkimus ole kuin yleisarvio.
Eri asia, jos on jo alunperin maksettu jokin tutkimus diagnooseineen. Osalle potilaista riittää pelkkä käynti, joten minkä takia heiltä pitäisi laskuttaa myös puhelinkonsultaatio?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:18"]
Puhelinkonsultaatio maksaa.
[/quote]
Niin no joo, mutta jokin yksinkertainen juttu, niin silkkaa rahanahneutta! Muut lääkärit ovat vastaavat konsultaatiot ihan ilmaiseksi hoitaneet. Ap
Kannattaa sitten käyttää niitä ilmaisia. Jää ne hyvät meille ketkä emme valita pennosista
Lue itsesi lääkäriksi ja rupea soittelemaan potilaille ilmaiseksi, arg!
t. Lääkäri
Kyllä meillä se on kuulunut alkuperäisen käynnin hintaan. Viimeksi soitti myöhemmin tutkimusten tuloksista ja lähetti puhelinreseptin apteekkiin. Ilman eri laskua. Maksoin mä jo käynnistä ja verikokeesta yli 300 e.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:21"]
Kannattaa sitten käyttää niitä ilmaisia. Jää ne hyvät meille ketkä emme valita pennosista
[/quote]
Niin meinaan tehdäkin. Palaan entisen yksityislääkärini potilaaksi, tulee vaan pitempi matka, mutta sekin parempi kuin tuollainen rahastus. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:21"]
Lue itsesi lääkäriksi ja rupea soittelemaan potilaille ilmaiseksi, arg!
t. Lääkäri
[/quote]
Miksi lukisin itseni lääkäriksi? Minulla on akateeminen tutkinto ja hyvä työ, mutta siltikään en tuollaiselle rahastajalle ala jatkossa maksamaan. Ap
Minun pienessä kunnassani terveyskaskuslääkäri soittaa minulle kokeitteni tulokset
ilman erityismaksuja.
On taatusti tosijuttu.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:26"]
ilman erityismaksuja.
On taatusti tosijuttu.
[/quote]
Uhm, kyllä hän siitä puhelinkonsultaatiosta taksan saa, sitä ei vaan laskuteta suoraan potilaalta toisin kuin yksityisellä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:26"]
ilman erityismaksuja.
On taatusti tosijuttu.
[/quote]
[/quote]
Ei läheskään kaikki yksityiset todellakaan laskuta potilaalta.
olen törmännyt samaan ilmiöön. Totuus on että että laskuttaa saa halutessaan myös puheluista (ahnetta ja luottamusta nakertavaa,jos kyse on reseptin selventämisestä tai hoito-ohjeiden tarkentamisesta) mutta laskun ei koskaan pitäisi tulla potilaalle yllätyksenä. Lääkärin pitäisi selkeästi ilmoittaa soittomahdollisuuden antaessaan myös se, että aikoo laskuttaa puhelutkin. Tämän he laiminlyövät lähes aina.
Mielestäni se että jos menen lääkäriin ja kokeisiin, mutta saa tiedon tuloksista ja mahd, reseptin,kuuluu samaan hintaan. Mutta jos vaiva ei parane,meen uudelleen tai soitan, ja se tietty maksaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:58"]
Entäs tällainen tapaus. Yksityislääkäri kysyi, haluanko, että tilattaisiin aiempia potilaspapereita julkisesta sairaalasta ja hän katsoisi/tulkkaisi niitä. Annoin luvan, koska ajattelin sen auttavan asiaani. Myöhemmin soitti ja kertoi mitä papreissa luki. Laittoi tällaisesta laskun, jota ei tietenkään vastaanotolla ollut maininnut. Olin kyllä aika äimistynyt.
Minusta tämä on outoa.
Niin, no, tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Yksityislääkärin tulot tulevat siitä kun laskuttaa potilaita. Toisaalta käyntiin voi liittää ajan joka menee jatkoselvityksiin. Eli vaikka vastaanotto kestäisi 20 minuuttia niin laskuttaa 30 minuutin edestä. Itse en yksityispotilaita laskuta puheluista, katson sen kuuluvan jo vastaanottokäyntiin että tulkaan labrat ja laitan tarvittaessa reseptit perään. Mutta, yksikään asianajaja ei soita puheluita ilmaiseksi...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 12:24"]
Voihan lääkärillä olla yhteensä tunnin tai pari näitä soittoaikoja. Pitäisikö heidän siis ilmaiseksi tehdä tunteja? Tekisitkö itse töitä ilmaiseksi?
[/quote]
En, mutta en myöskään antaisi vastaanotolla ymmärtää että soittomahdollisuus kuuluu hintaan jos myöhemmin aion siitä laskuttaa. Lasku ei koskaan saisi tulla asiakkaalle yllätyksenä, siitä täytyy kertoa etukäteen. Tai sitten ei pidä antaa mahdollisuutta soittaa.
Yksityislääkäreillä on todella paljon tsempattavaa tämän informoinnin suhteen.