KAMALA lapsi kävi meillä just kylässä - 8v tytön luokkakaveri,
joka ei ole ennen käynyt ja ihmettelinkin kun etukäteen tyttäreni tuntui niin kovasti jännittävän kaverin tuloa, mikä ei ole siis hänelle tyypillistä. Paljon on muita kavereita meillä ennen käynyt, ja kaikki aina mennyt oikein hyvin.
Tämä pieni neiti ilmoittaa heti oven suussa "Hyi täällä haisee!". Joo, meillä on kissoja ja kerrostaloasunnossa kun on eläimiä, niistä tulee tietty "haju" vaikka hiekkavaditkin oli juuri vaihdettu/putsattu.
Kaikki lapseni lelut olivat tämän tytön mielestä "ihan tylsii" ja vääränlaisia. Pitkin hampain suostui leikkimään zhu zhu - hamstereilla, vaikka nekin oli kuulemma väärän värisiä ja siten "siis tosi NOLOJA!".
Sitten tuli nälkä, tein heille voileipiä ja vein mehua, tyttö vaivoin sai peitettyä halveksuntansa hetken, kun poistuin huoneesta, kuulin jo kimakan äänen "Siis laittaako sun äiti tosiaan leiville makkaraa ja kurkkua?! No hyi, en kyllä syö" (En keksi nyt äkkiseltään, mitä muuta niille leiville sitten olisi pitänyt laittaa?!)
Kaksi tuntia kärsimystä puolin ja toisin, sitten tämä prinsessa lähti. Meidän tyttö jäi tihrustamaan itkua.Johan oli kokemus, aidosti tyrmistynyt olen, millaisen "kasvatuksen" tulos tuollainen herranterttu mahtaa olla?
Ällöttävä kakara. Toivottavasti ei tule enää ikinä meille.
Kommentit (32)
Toivottavasti ei, en voi sietää aikuisia jotja haukkuvat lapsia. ällöttävä ämmä.
Lapsen äiti varmaan samanlainen. Vanhemmiltaanhan ne kaiken oppii. Ei tarvitse päästää enää kylään, varsinkaan jos lapsen käytös jatkossakin noin moukkamaista.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:46"]
Toivottavasti ei, en voi sietää aikuisia jotja haukkuvat lapsia. ällöttävä ämmä.
[/quote]
osu ja uppos? ;)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:50"]
[/quote]
osu ja uppos? ;)
[/quote]
Olen lapseton (onneksi) mutta ihmetyttää todella kuinka aikuiset äiti ihmiset haukkuvat lapsia ällöttäviksi. Ei varmaan ole sen 8- vuotiaan vika?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:44"]
Yhtä ihmettelen: Miksi et puuttunut tilanteeseen heti? Miksi et kysynyt, että eikö äitisi ole opettanut miten kylässä käyttäydytään? Itse olisin ottanut kyllä lapselta ns. luulot pois. Lujasti mutta lempeästi.
[/quote]
No, enpä osannut, en ole yhtään tuon tyyppinen, siis silleen "reipas" että alkaisin tarvittaessa muiden lapsia "kasvattamaan". Ja tosiaan ikinä aiemmin ei ole ollut mitään vastaavaa, joten olin myös puhtaasti tosi yllättynyt. ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:50"]
[/quote]
No jos se kakara on ällöttävä niin miks sitä ei sais sanoa?
osu ja uppos? ;)
[/quote]
Olen lapseton (onneksi) mutta ihmetyttää todella kuinka aikuiset äiti ihmiset haukkuvat lapsia ällöttäviksi. Ei varmaan ole sen 8- vuotiaan vika?
[/quote]
Onko oma tyttäresi ollut tämän kaverin kotona leikkimässä? Siitä kokemuksesta voisi olla apua ymmärtämiseen. Mielestäni on kaksi vaihtoehtoa: joko tyttö on kotonaan ns. pomo ja saa kaiken tahtomansa tai sitten juuri päin vastoin. Eli hänellä on jotakin vaikeuksia kotioloissaan ja tuommoisella käyttäytymisellä yrittää nostaa itseään. Jos tyttö vielä tulee teille, ehkäpä voisit hienovaraisesti ohjata häntä. Jospa hänellä ei olekaan ketään turvallista aikuista? Mutta tuollaista käytöstä ei kenenkään pidä hyväksyä kodissaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:14"]
Onko oma tyttäresi ollut tämän kaverin kotona leikkimässä? Siitä kokemuksesta voisi olla apua ymmärtämiseen. Mielestäni on kaksi vaihtoehtoa: joko tyttö on kotonaan ns. pomo ja saa kaiken tahtomansa tai sitten juuri päin vastoin. Eli hänellä on jotakin vaikeuksia kotioloissaan ja tuommoisella käyttäytymisellä yrittää nostaa itseään. Jos tyttö vielä tulee teille, ehkäpä voisit hienovaraisesti ohjata häntä. Jospa hänellä ei olekaan ketään turvallista aikuista? Mutta tuollaista käytöstä ei kenenkään pidä hyväksyä kodissaan.
[/quote]
Ko. tytön synttäreillä lapseni on käynyt, ei muuten. ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:42"]
Toivottavasti ei tule enää ikinä meille.
[/quote]
Ei kai tuo mikään toiveen asia ole.
Joo voi olla että sillä on itsellä kamalat kotiolot ja siksi yrittää tehdä muidenkin olon ikäväksi.
Kuulostaa epäkohteliaalta lapselta. Hajuasian ymmärrän nuoremmalta lapselta, mutta 8v osaa jo senkin pitää omana tietonaan.
Hirveän nolo oma kokemus: Meillä molemmat lapset (2-4 -vuotiaina) kovaan ääneen kauhistelivat hirveää hajua, mikä tuttavaperheessä oli (ja edelleen on). Heillä on aivan kakassa pönttö AINA, siis silloinkin kun on juhlat ja kissojen hiekkalaatikot ovat niin täynnä että ihmettelen jos kissat niihin edes menevät. Käsipyyhkeet niin törkyiset, että minulla on aina omat käsipaperit mukana kassissa.
Tuttu tilanne :)
Meillä yksi lapsen kaveri on juuri tuollainen nirppanokka, joka kommentoi kaikkea ja valittaa kaikesta.
Olin kerran lupautunut viemään pihapiirin lapset yhden kauempana asuvan kaverin synttäreille ja heti autossa tämä sankari aloitti (pojat siis kyseessä) nyrpistellen: "yök, kuinka likainen auto" ja samalla merkitseviä katseita muiden poikien suuntaan. Auto ei ollut erityisen likainen, takapenkin jalkotilassa oli suljettu kirpparivaatekassi ja etupenkin jalkotilassa pieni muovipussi roskille. En ole pedantti puunaaja (mitä tämän lapsen äiti on), mutta en myöskään sekasotkua sietävä boheemi vaan jotain siltä väliltä.
Tämän jälkeen pojalta tukli toinen kommentti tyyliin "siis yök, pitääkö mun matkustaa tässä autossa sinne" - tuolloin olimme jo matkalla. Hiljensin vauhtia ja sanoin todella ystävällisesti: "hei kuule, ei ole pakko, voin heittää u-käännöksen tuossa seuraavassa risteyksessä ja viedä sinut kotiin jos sinun tekee noin pahaa". Poika vastasi nolona "ei ei, mennään vaan" eikä ole koskaan sen jälkeen minun kuulteni valittanut :)
Kyseessä siis lapsi, joka kommentoi negatiivisesti ja arvostellen kaikkien tekemisiä ja olemisia.
Itse olisin ap:n tilanteessa sanonut oikein ystävällisesti, että "olen todella pahoillani jos et tykkää olla meillä, voit tietenkin lähteä samantien kotiin jos siltä tuntuu"...
Muistan juuri samanlaisen "kaverin" kun olin 8-vuotias. Arvosteli kodissamme kaiken mahdollisen, mutta vähän myöhemmin selvisi, että prinsessan kotioloista löytyi väkivaltainen äiti, juoppo isä, köyhyyttä ja puutetta. Koulussa tietysti wt:illä oli kultaisella 80-luvullakin merkkivaatteet ja mitään ei näkynyt ulospäin. Tyttöparka.
No tytöt on tuollaisia. Samanlainen se aloittajankin hanipöö on kun ei ole äippylin silmien alla.
Onneksi meillä on poikia. Eipä kukaan ole valittanut leluista saati tarjoiluista.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:56"]
Yhtä ihmettelen: Miksi et puuttunut tilanteeseen heti? Miksi et kysynyt, että eikö äitisi ole opettanut miten kylässä käyttäydytään? Itse olisin ottanut kyllä lapselta ns. luulot pois. Lujasti mutta lempeästi.
[/quote]
No, enpä osannut, en ole yhtään tuon tyyppinen, siis silleen "reipas" että alkaisin tarvittaessa muiden lapsia "kasvattamaan". Ja tosiaan ikinä aiemmin ei ole ollut mitään vastaavaa, joten olin myös puhtaasti tosi yllättynyt. ap
[/quote] Tuo minua jaksaa aina ihmetyttaa etta ei saada suuta auki millaan kielella, edes omalla aidinkielella. Kaikki tulee aina puskan takaa ja ollaan niin yllattyneita etta mennaan sanattomiksi.
Ei tassa elamassa muutenkaan mihinkaan tilanteeseen saa viikon harjoitusaikaa ja turha tulla todistelemaan alykkyyttaan muihin kansoihin verrattuna kun ei tuon vertaa leikkaa.
ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:56"]
[/quote]
[/quote] Tuo minua jaksaa aina ihmetyttaa etta ei saada suuta auki millaan kielella, edes omalla aidinkielella. Kaikki tulee aina puskan takaa ja ollaan niin yllattyneita etta mennaan sanattomiksi.
Ei tassa elamassa muutenkaan mihinkaan tilanteeseen saa viikon harjoitusaikaa ja turha tulla todistelemaan alykkyyttaan muihin kansoihin verrattuna kun ei tuon vertaa leikkaa.
ulkosuomalainen
[/quote]
Ymmärrä nyt ystävä hyvä, että ihmiset on erilaisia.