Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varpunen jouluaamuna epäkristillinen laulu?

Vierailija
21.12.2013 |

Niin, eikö tuo ole kristinuskon vastainen, tuo laulu? Siinähän tytön kuollut pikkuveli palaa maahan, uudestisyntyneenä linnuksi...?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. en osaa sano, kun en muista sanoja. 

Vierailija
2/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpunen jouluaamuna on käännös Topeliuksen runosta, jonka Topelius kirjoitti, kun hänen poikansa oli kuollut vain vuoden ikäisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän yhdistyy vanhasuomalaiskansallinen uskomus sielunlinnusta, joka voi palata maan päälle tervehtimään eläviä.

Jos nukkui suu auki, sielunlintu saattoi karata ja lennellä eri paikoissa, jolloin näki eriskummallisia unia.

Mä en nyt ymmärrä, miksi se olisi niin kamalan epäkristillinen? Eikö muka runossa voi olla mielikuvitusta ja sellaisia asioita, jotka ei ole niin kristillisiä?

Vierailija
4/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, minusta se on kaunis ja vertauskuvallinen laulu. Topelius itse kirjoitti kuolleesta pojastaan ja ruotsiksi siinä sanotaan ihan selkeesti, että "veli joka kuoli keväällä", suomeksi on vähän kuvainnollisempi. En oo ikinä ajatellut, että siinä ois jotain kristinuskon vastaista, pidän sitä uskonnollisena lauluna. Vähän sama kuin Sydämeeni joulun teen, jossa sanotaan että "mieleen hiljaiseen taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen". Iik, siis uudelleensyntymää? Ei, vaan mielessä se kaikki tapahtuu, niin myös mun mielestä tuo varpusjuttu. "Siemenen pienoisen jonka annoit köyhällen, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta" on täysin vertauskuvallinen säe mielestäni. 

Vierailija
5/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:38"]

Varpunen jouluaamuna on käännös Topeliuksen runosta, jonka Topelius kirjoitti, kun hänen poikansa oli kuollut vain vuoden ikäisenä. 

[/quote]Ai siitäkö se Topeliuksen lintuteema kumpuaa... Sama teema, kuolleet sisaret pikkulintuina, löytyy myös Koivu ja tähti -sadusta.

Vierailija
6/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:41"]

Siinähän yhdistyy vanhasuomalaiskansallinen uskomus sielunlinnusta, joka voi palata maan päälle tervehtimään eläviä.

Jos nukkui suu auki, sielunlintu saattoi karata ja lennellä eri paikoissa, jolloin näki eriskummallisia unia.

Mä en nyt ymmärrä, miksi se olisi niin kamalan epäkristillinen? Eikö muka runossa voi olla mielikuvitusta ja sellaisia asioita, jotka ei ole niin kristillisiä?

[/quote]Tietysti runoissa voi olla vaikka mitä, mutta jotenkin hassua, että näinkin vakiintunut ja suosittu, kristillinen joululaulu, sisältää tarinan siitä miten joku syntyy uudestaan eläimenä. Sehän ei kristilliseen perinteeseen ymmärtääkseni kuulu.

Vierailija
7/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Topeliushan rakasti pikkulintuja. Hänhän perusti jonkin yhdistyksenkin lapsille pikkulintujen auttamiseksi.

Vierailija
8/8 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jotenkin ymmärtänyt laulun sanat niin, että kun tyttö osoitti armollisuutta pikkulinnulle, niin se palkittiin hänen kuolleelle pikkuveljelleen "enkeleitten maassa". Tosin eihän tuotakaan ajatusta voi kovin kristillisenä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä