Koska kateuskortti tuli "muotiin"?
Jo jonkin aikaa on ollut suuntaus se, että asiassa kuin asiassa eri tavalla ajattelevalle kiskotaan kaiken aikaa kateuskorttia. Jos työkaveri on ostanut rivarinpätkän ja joku mainitsee, että samalla rahalla olisi saanut omakottalonkin, aina löytyy se joka ilmoittaa että "olet vaan kateellinen" vaikka mainitsija asuisi ökyluksustalossa. Jos ihmettelet, miksi Lissu suostuu jatkuvasti katselemaan tyähaluttoman miehensä kännäilyä, saat kuulla olevasi "vaan kateellinen" kyseisestä känniääliöstä. Ehdottomasti paras oli kun työkaveri surkutteli toisen työkaverin vanhaa ja huonoa autoa, joka ei käynnistynyt töistä lähtiessä. Löytyi taas se, joka ilmoitti että kateellinenhan se surkuttelija vaan oli, jostakin -90-luvun rottelosta, vaikka surkuttelijalla on viime vuoden mallia oleva premiumauto.
Ei muutama vuosi sitten vielä ihmiset niin älyttömiä olleet, että joka tavisasiasta ollaan muka kaiken aikaa kateellisia, jos ei kehuta taviskämppää, vanhaa autoa tai rumaa itsevärjättyä tukkaa. Mistä ihmeestä se tulee, että kuvitellaan ja ilmeisesti halutaan ihmisten olevan kateellisia asioista, joissa ei ole edes mitään kadehtimisen aihetta?
Kommentit (31)
Tätä mietin jo lapsena 70-luvulla. Tuntui absurdilta miten aikuiset yrittivät selittää kaikkea kateudella: koulun ainoaa lihavaa lasta kiusattiin kun sille oltiin kateellisia ja syy miksi emme halunneet leikkiä todella kummallisesti käyttäytyvän pojan kanssa (nyttemmin on alkanut vaikuttaa siltä että hän oli ehkä asperger - mm. huuteli asiattomuuksia ihmisille) oli kateus.
En itse näitä lapsia kiusannut (ellei lasketa sitä etten hakeutunut heidän seuraansa), mutta silti en edes silloin lapsena uskonut että kiusaajien motiivi oli missään määrin juuri kateus.
Kateuskortti on todella vanha. Uskoisin että minua vanhemmat ihmiset muistaisivat sen aiemmiltakin vuosikymmeniltä.
toinen on narsisti kortti :D
"mies petti ja sanoi että olen ruma"
"mies ei halua että lähden tänään pikkujouluihin"
"nainen suuttui kun en muistanut synttäreitä"
"karsee narsisti pakene! mun exä ja nyxä on tollasii!"
Nimenomaan suomalainen kateus on sitä, että keskitytään katkeroitumaan siitä, että jollakulla on jotakin ja minulla ei. Se ei motivoi ajattelemaan, mitä minun olisi tehtävä että saisin itsellenikin samaa kuin toisella vaan keskitytään vain rääpimään sitä, kuinka velkaantunut se nyt, kuinka yhtä hyvä auto oma 10 vuotta vanha Toyota on kuin toisen uusi Mersukin, kuinka toinen nyt luulee olevansa muita parempi kun sillä on sitä ja tätä. Mieluummin kannattaisi ajatella, voisinko tehdä enemmän töitä, säästää turhissa menoissa, alkaa sijoittaa jotta itselläkin jää enemmän rahaa käyttöön.
Erityisen hauskaa vähättelyssä on se, että vaikka jokaisella on pihassaan parempi auto kuin naapurin uusi Mersu, jokainen kuitenkin ensimmäisenä ostaisi Mersun lottovoiton saatuaan; vakiovastaus kysymykseen "Mitä tekisit jos voittaisit lotossa?" - "Ostaisin uuden Mersun". Ehheh......
Heh, juurikin noin se on. Jokaisessa duunin kahvipöytäkeskustelussa, naapurien juorupiirissä ja sukulaisten kokoontumisessa jonkun hankkima mersu ei ole sen kummempi auto kuin muutkaan ja kukaan ei sellaiseen rahojaan laittaisi kun yhtä hyviä saa halvemmallakin ja merkistä siinä vain maksetaan, mutta lottovoiton tullen ensimmäinen osoite olisi kuitenkin mersukauppa. Tässähän se tiivistyy kaikessa koomisuudessaan, kateus.
Mitä ihmeen mersukauppiaita täällä on linjoilla? En mä ainakaan ostaisi Mersua vaikka olisi kuinka paljon rahaa. Varmaan ihan hyviä autoja, muttei ole minulle tärkeää. Jos saisin paljon rahaa niin osaisin kyllä panna sitä haisemaan, Mersut ei silti kiinnosta. En myöskään välitä muiden Mersuista, en edes tiedä keillä tutuillani niitä ehkä on - paitsi yhdellä miehen kaverilla joka jatkuvasti puhuu asiasta. Yleensä tuttuni parkkeeraavat autonsa jonnekin eivätkä puhu sen merkistä.
Osa ihmisistä kyllä keksii sen muiden kateuden ihan omasta päästään kun on niin kovin mieltyneitä omiin tavaroihinsa.
Mitä ihmeen mersukauppiaita täällä on linjoilla? En mä ainakaan ostaisi Mersua vaikka olisi kuinka paljon rahaa. Varmaan ihan hyviä autoja, muttei ole minulle tärkeää. Jos saisin paljon rahaa niin osaisin kyllä panna sitä haisemaan, Mersut ei silti kiinnosta. En myöskään välitä muiden Mersuista, en edes tiedä keillä tutuillani niitä ehkä on - paitsi yhdellä miehen kaverilla joka jatkuvasti puhuu asiasta. Yleensä tuttuni parkkeeraavat autonsa jonnekin eivätkä puhu sen merkistä.
Osa ihmisistä kyllä keksii sen muiden kateuden ihan omasta päästään kun on niin kovin mieltyneitä omiin tavaroihinsa.
Höpön löpön. Kaikilla ei ole samanlaiset mahdollisuudet. Lähtökohtia on niin erilaisia johtuen paitsi fyysisistä ominaisuuksista, myös sosiaalisesta ympäristöstä. Joka väittää muuta on täysin sokea ja ymmärtämätön. [quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:16"]
Kadehtiminen on turhaa. Kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet (alkaen ilmainen koulutus niin pitkälle kuin haluaa, alan valinta ja sen jälkeen joko työntekijäksi tai yrittäjäksi), joten ei se naapuri ole mitään sellaista tehnyt saadakseen talonsa ja autonsa, jota ei muutkin olisi voineet tehdä. Jos joku nyt mainitsee kotirouvat, jotka ei tee mitään vaan miestensä rahoilla Audilla Vuittonit viuhuen menevät shoppailemaan, niin puolisonkin voi valita itse, ei ole pakko ottaa ketä tahansa.
[/quote]
"Yleensä tuttuni parkkeeraavat autonsa jonnekin eivätkä puhu sen merkistä."
Niin meistä useimmat tekee, mutta muut kyttää millaisella autolla ajat ja jos merkki on "väärä", jo alkaa kämätys. Nykyään juurikin Mersussa on monessa mallissa vakiona iso tähti maskissa eikä enää sitä perinteistä tähteä nokkapellissä (ellei sitä erikseen tilaa sellaisella) ja tämän ne, jotka eivät uusista Mersuista mitään tiedä, olettavat johtuvan siitä että halutaan leveillä ja siksi otetaan iso merkki nokkaan. Mutta kun se tulee sellaisella valmiiksi, sitä kun ei tiedä niin taas ollaan luulemassa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:57"]
"Yleensä tuttuni parkkeeraavat autonsa jonnekin eivätkä puhu sen merkistä."
Niin meistä useimmat tekee, mutta muut kyttää millaisella autolla ajat ja jos merkki on "väärä", jo alkaa kämätys. Nykyään juurikin Mersussa on monessa mallissa vakiona iso tähti maskissa eikä enää sitä perinteistä tähteä nokkapellissä (ellei sitä erikseen tilaa sellaisella) ja tämän ne, jotka eivät uusista Mersuista mitään tiedä, olettavat johtuvan siitä että halutaan leveillä ja siksi otetaan iso merkki nokkaan. Mutta kun se tulee sellaisella valmiiksi, sitä kun ei tiedä niin taas ollaan luulemassa.
[/quote]
Mä en ymmärrä mistä sä puhut. Kuka joka ei tiedä mitään uusista Mersuista välittää yhtään mitään Mersuista? Taidat nyt kuvitella tämänkin kateuden.
Ja mikä on maski, ikinä en ole kuullutkaan autoihin liittyen? Tämä vaikeuttaa entisestään sitä että osaisin kadehtia muiden Mersuja, kun en en edes tiedä mistä ne tunnistaa.
Eli keskustelun punainen lanka; jos et pidä jonkun muun omaisuudesta tai ominaisuuksista, pidä mölyt mahassa ettei sinua pidetä katellisena! how simple is that?
wikipedian määritelmä kateudesta: "Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on.[2] Se ei vaadi uhriltaan välttämättä mitään erityistä." http://fi.wikipedia.org/wiki/Kateus
Eli kateus on juuri siitä, että haluiaisi itselleen sitä mitä toisella on.