Levoton perhepäivähoitaja?
Olen kotona työttömänä, ja olen seurannut lähellä asuvaa perhepäivähoitajaa. Tämä on lähes koko ajan lasten kanssa kerhoissa ja ulkona, en ole saanut selville mikä tuossa hoidossa on lasten päivärytmi.
Hoitaja vie lapsia kerhosta toiseen ja juoksee rattaiden kanssa koko päivän milloin minnekin. Esim. Aamupäivällä olivat samassa kerhossa kuin minä lapseni kanssa. Tämä kerho oli 9.30-11.30. Osa äideistä lämmittää tuolla ruuan lapsilleen ja syöttää nämä, mutta tuo pph ei koskaan. Lähtee lasten kanssa sieltä 11.30, ja seuraava kerho alkaa 12.30 toisessa suunnassa. (Vie siis isompia lapsia näihin, pienemmät istuu rattaissa). Kysyinkin häneltä milloin lapset nukkuu päiväunet, niin sanoi ettei ne nuku, mutta rattaisiin nukahtaa. Eli pienemmät lapset nukkuu klo 12.30-13.00 milloin on rattaissa, ja sitten toisen kerran nukahtaa 14.15-14.45 kun isommat haetaan kerhosta.
Minulle ei selvinnyt, milloin lapset syö lämpimän ruuan? Ja miksi 3v ja alle lapset ei nuku sisällä päiväunia? Ja jos yksi kerho loppuu 11.30 ja toinen alkaa 12.30 ehtiikö siinä välissä hoitopaikkaan, riisuun, syömään, käymään vessassa ja pukeen ja lähteen? Näen tuota päivähoitajaa ihan mihin aikaan vain päivästä menevän rattaiden kanssa sinne sun tänne, mutta en ymmärrä minne on aina menossa.
Pitäisikö tuosta ilmoittaa jonnekin? Kuulostaa kauhean levottomalta. En tiedä nimeä enkä tiedä tarkalleen missä asuu, mutta tiedän jossain meidän lähistöllä kuitenkin.
Hyvä huomio sinulta. Minä ilmottaisin kunnan/kaupungin perhepäivähoito toimistoon tai päivähoitotoimistoon. Mielestäni jos hänellä on alle 3 vuotiaita lapsia ja muuten isompiakin lapsia niin lepohetki kuuluu heille. Yleensä perhepäivähoitajilla lapset syövät lounaan 11-12 ja klo 12 alkaa lepohetki. Lepohetki kestää nukkuvilla lapsilla n. 13.30 ja klo 14 jälkeen välipala.. Näin kaikilla tuntemillani perhepäivähoitajilla. Ilmoita ihmeessä ja kerro huolesi tästä. Aivan oikein kun olet seurannut. Lapset kärsivät jatkuvasta hyppyyttämisestä.